De lezers gok ik zo.quote:Op vrijdag 5 december 2008 11:18 schreef SingleCoil het volgende:
Wie denken de auteurs nu te overtuigen?
Dat is natuurlijk de volgende open deur, maar ik zal een wat serieuzer antwoord proberen te geven.quote:Op vrijdag 5 december 2008 11:41 schreef SingleCoil het volgende:
bijna geen gok zelfs
wie beoogt men dan als lezer?
(ja, de mensen die overtuigd moeten worden)
Dat wil ik niet direct zo stellen. Ik ken genoeg mensen die vrij rationeel nadenken, maar 'toch wel wat zien' in bijvoorbeeld astrologie of homeopathie. Mensen zijn bijna nooit consequent rationeel op alle terreinen.quote:Op vrijdag 5 december 2008 11:58 schreef SingleCoil het volgende:
Mijnpunt is dat iedereen die een beetje logisch nadenkt over dit soort zaken zelf ook wel tot die conclusies kan komen, en mijn vermoeden is dat er niet veel mensen zijn die niet logisch nadenken en toch dit boek gaan lezen. Maar goed, je weet nooit natuurlijk
Ik kan zelf ook wel rationeel denken maar ik heb veel geëxperimenteerd met de homeopathie en heb aan den lijve de verschillende reacties van de verschillende homeopathische middelen ondervonden, waaronder de zeer sterke reacties van juist die middelen die zodanig verdund zijn dat ze geen stoffelijke materie meer bevatten.quote:Op vrijdag 5 december 2008 12:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat wil ik niet direct zo stellen. Ik ken genoeg mensen die vrij rationeel nadenken, maar 'toch wel wat zien' in bijvoorbeeld astrologie of homeopathie. Mensen zijn bijna nooit consequent rationeel op alle terreinen.
Bovendien kun je het boek altijd geven aan bekenden die niet geheel rationeel denken toch?
Dat is volstrekt irrelevant. Bij homeopathische middelen is het extreem simpel om een "double blind" test uit te voeren. Een flesje met water, eentje waar zogenaamd het geheugen van een stof in is blijven hangen, patienten en artsen weten niet wat wat is en vervolgens kan uit de resultaten worden afgeleid of er een significant verschil is tussen de groep die water heeft gehad en de groep die daadwerkelijk het homeopathische middel heeft gehad. Het heeft echt geen zak te maken met op voorhand afwijzen van het principe.quote:Op vrijdag 5 december 2008 19:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik kan zelf ook wel rationeel denken maar ik heb veel geëxperimenteerd met de homeopathie en heb aan den lijve de verschillende reacties van de verschillende homeopathische middelen ondervonden, waaronder de zeer sterke reacties van juist die middelen die zodanig verdund zijn dat ze geen stoffelijke materie meer bevatten.
Dat is dus wel een beetje een probleem voor een materialistisch ingesteld iemand.
Maar eigenlijk toch geen probleem want alles wat niet in hun denkkader past wordt eenvoudig terzijde geschoven.
Binnen de homeopathie is dat allemaal niet zo makkelijk.quote:Op vrijdag 5 december 2008 20:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is volstrekt irrelevant. Bij homeopathische middelen is het extreem simpel om een "double blind" test uit te voeren. Een flesje met water, eentje waar zogenaamd het geheugen van een stof in is blijven hangen, patienten en artsen weten niet wat wat is en vervolgens kan uit de resultaten worden afgeleid of er een significant verschil is tussen de groep die water heeft gehad en de groep die daadwerkelijk het homeopathische middel heeft gehad. Het heeft echt geen zak te maken met op voorhand afwijzen van het principe.
Dat valt ook allemaal prima mee te nemen in de door mij geschetste testmethode.quote:Op vrijdag 5 december 2008 22:29 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Binnen de homeopathie is dat allemaal niet zo makkelijk.
Je kunt in de homeopathie niet zo makkelijk met groepen werken omdat de keuze van het middel, de verdunningsgraad (juister gezegd: de potentiegraad) en de frequentie van toediening sterk individueel bepaald zijn.
Bovendien moet je de reacties op toediening ook terug kunnen koppelen.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat soort zaken echt a priori afwijzen. Het feit dat fatsoenlijke double blind test die een significante werking aantonen uitblijven leidt echter bij veel mensen tot een skepsis die lijkt op het a priori afwijzen van het idee.quote:Er zijn ongetwijfeld mensen die het principe niet op voorhand afwijzen en goed wetenschappelijk onderzoek willen doen. Dat is natuurlijk altijd toe te juichen.
Maar er zijn ook talloze andere wetenschappers en medici die bij voorbaat weten dat het niet kan en onzin is en het belachelijk maken.
Tegen die mentaliteit was mijn reactie in eerste instantie gericht.
Ik noemde het gegeven dat homeopathie "niet materialistisch zou zijn" irrelevant. Bovendien klopt dat niet. Het hele idee van moleculen of stoffen met een geheugen is volstrekt toetsbaar in de empirische wetenschap.quote:Je reactie is op zich wel steekhoudend maar het gaat te ver mijn post irrelevant te noemen. Je zult toch moeten toegeven dat mijn observaties merkwaardig zijn.
En ik ben natuurlijk bij lange na niet de enige.
Dit irrelevant noemen is een illustratie van “eenvoudig alles maar terzijde schuiven”
Je kunt prima een groep mensen nemen, voor hen allen een individueel recept op stellen volgens de homeopathische methode, en het geneesmiddel laten bereiden. Dan wordt een aantal van die geneesmiddelen simpelweg door water vervangen (uiteraard zonder dat arts en patiënt het weten) en wordt de behandeling gewoon vervolgd.quote:Op vrijdag 5 december 2008 22:29 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Binnen de homeopathie is dat allemaal niet zo makkelijk.
Je kunt in de homeopathie niet zo makkelijk met groepen werken omdat de keuze van het middel, de verdunningsgraad (juister gezegd: de potentiegraad) en de frequentie van toediening sterk individueel bepaald zijn.
Bovendien moet je de reacties op toediening ook terug kunnen koppelen.
Hoezo niet? Placebo's kunnen een veelheid aan effecten teweeg brengen hoor. Het hangt onder meer van de vorm en de kleur af. Mensen die ontvankelijk zijn voor homeopathie zullen zeer waarschijnlijk veranderingen gewoon aan het water toeschrijven.quote:Op zaterdag 6 december 2008 11:56 schreef SingleCoil het volgende:
wat jij voorstelt geeft natuurlijk problemen als je op basis van de reacties op eerdere toediening bepaalt wat iemand nodig heeft, immers, op een placebo zal er geen (bruikbare) reactie komen.
Ik snap je analogie niet.quote:Op zaterdag 6 december 2008 12:34 schreef SingleCoil het volgende:
dat kan wel zijn maar neemt mijn argument niet weg. vergelijk het met verkennende chirurgie: als je de werkzaamheid ervan zou willen vaststellen door de ene patient wél open te snijden en de andere niet is de uitkomst natuurlijk voorpselbaar.
Kopen? Gewoon downloaden en printenquote:Op donderdag 27 november 2008 10:03 schreef SicSicSics het volgende:
Ik den dat ik hem wel ga lezen!Als de pocket versie voor 5 euro bij Bol te bestellen is
Natuurlijk kan dat wel. Stel dat er met een patiënt gewerkt wordt die in de controlegroep zit. Patiënt komt bij dokter, dokter schrijft een medicijn voor, bereidt het. Dan wordt het medicijn afgegeven aan iemand die verder niet meedoet met het onderzoek, en die in het geval van de controlegroep er water voor teruggeeft. Patiënt noch dokter weet bij wie dat het geval is. Patiënt drinkt het goedje, en rapporteert verandering/verbetering/verslechtering.quote:Op zaterdag 6 december 2008 13:02 schreef SingleCoil het volgende:
wat ik bedoel is het volgende: stel, de homeopathische methode is als volgt: je dient een patyient een eerste deosering toe van een algemeen homeopathisch middel en kijkt hoe de patient daarop reageert. Afhankelijk van de reactie van de patient stel je vast wat de vervolgstap zal zijn: ander middel, zelfde middel met andere dosering, etc., en dat herhaal je tot je de juiste behandmethode gevonden hebt. Hoe wil je dat met placebo's doen, dat kan toch helemaal niet?
Het is ook al gedaan hoor.quote:Op zaterdag 6 december 2008 13:22 schreef SingleCoil het volgende:
Dat zou misschien wel kunnen, je kunt dan in ieder geval vaststellen of er überhaupt enige werking is, diagnostisch of curatief.
Er waren ooit wat aanwijzingen dat het bij allergie zou kunnen helpen, maar nader en rigoureuzer onderzoek heeft daar flinke vraagtekens bij geplaatst. Er zullen echter altijd open vragen blijven. Er worden namelijk zoveel onderzoeken gedaan, sommige niet zo goed van kwaliteit of zonder controlegroep, die dan toch een (licht) voordeel van homeopathie laten zien, dan wordt er een groter onderzoek opgezet dat systematischer te werk gaat en dan blijkt tot nu altijd dat de resultaten blijken tegen te vallen en niet van placebo te onderscheiden zijn.quote:Op zaterdag 6 december 2008 13:46 schreef SingleCoil het volgende:
Zijn er ook geen aanwijzingen bekend die om nader onderzoek vragen?
Ja, maar dat principe van similia similibus curantur staat natuurlijk op gespannen voet met onze kennis van de manier waarop ziektes worden verwekt en mensen beter worden. Bovendien, en dat vind ik het vreemdste, wordt dit boek behandeld als een soort Bijbel. De beste man had veel inzichten, maar om daar twee eeuwen later nog zo aan vast te houden. Er is toch niemand meer die de werken van Hippocrates of Galenus letterlijk neemt? Waar is de evolutie van de theorie, waar is het nieuwe standaardwerk dat de nieuwe inzichten verwoordt?quote:Op zaterdag 6 december 2008 17:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het onderzoek naar het waarheidsgehalte van de homeopathie is nog veel gemakkelijker.
Voor degenen die werkelijk in het waarheidsgehalte van de homeopathie geïnteresseerd zijn is het raadzaam het standaardwerk van de homeopathie te lezen ‘Organon der geneeskunst’ van S. Hahnemann, de grondlegger ervan.
De hele klassieke homeopathie is gebaseerd op het principe dat een middel dat bij gezonde mensen een bepaalde klacht veroorzaakt, dezelfde klacht bij zieke mensen geneest.
Waarom zouden die proeven heel duur zijn? Met gewone medicatie moet dat ook. Bovendien zou er heel veel geld mee te verdienen zijn als je er iets uit krijgt – mits je het dubbelblind doet. Dit zou je overigens ook voor een test kunnen gebruiken. Je maakt een aantal potjes met niet al te ernstige klachten, je geeft dit aan gezonde homeopathen (zonder dat ze weten wat het is) en laat hen aan de hand van de symptomen die ze ontwikkelen beschrijven welk geneesmiddel het betrof.quote:Om te weten welke klachten een bepaald middel veroorzaakt worden de homeopathische geneesmiddelproeven gedaan waarbij aan een grote groep gezonde mensen een bepaald middel in een bepaalde verdunning (juister: bepaalde potentie), bv. C30 (onstoffelijk) wordt toegediend.
Er wordt dan nauwgezet bijgehouden welke klachten zich ontwikkelen.
Deze proeven zijn in het verleden voor zeker meer dan 100 middelen gedaan maar bij mijn weten worden ze niet meer gedaan.
Dergelijke proeven zijn duur.
Hoezo, de farmaceutische industrie kan ook homeopathische medicijnen maken hoor. De truc van het potentiëren kan iedereen. Er is veel onderzoek gedaan naar homeopathie, omdat er wel degelijk belangen mee gemoeid zijn (b.v. vergoeding van verzekeringen, lager belastingtarief). Beoefenaars van homeopathie hebben wat dat betreft dezelfde belangen als de farmaceutische industrie.quote:In theorie is het natuurlijk allemaal mogelijk de wetenschappelijke proeven te doen die in de voorgaande posts zijn beschreven maar ik geloof niet dat daar veel van terecht is gekomen.
Dat is allemaal veel te duur en er is weinig geld voor beschikbaar.
En wie is daarin geïnteresseerd? De farmaceutische industrie in ieder geval al helemaal niet want daar valt niets mee te verdienen, integendeel, wel veel te verliezen.
Er wordt genoeg onderzoek gedaan, echt. Het volgende meta-onderzoek is het bekendste:quote:Als men dus onderzoek wil doen moet men maar de homeopathische geneesmiddelproeven doen, zoals ik heb beschreven.
Behalve wetenschappelijk interessant zijn deze ook voor de homeopathie interessant omdat deze afhankelijk is van goede geneesmiddelproeven.
bronquote:Summary
Background
Homoeopathy is widely used, but specific effects of homoeopathic remedies seem implausible. Bias in the conduct and reporting of trials is a possible explanation for positive findings of trials of both homoeopathy and conventional medicine. We analysed trials of homoeopathy and conventional medicine and estimated treatment effects in trials least likely to be affected by bias.
Methods
Placebo-controlled trials of homoeopathy were identified by a comprehensive literature search, which covered 19 electronic databases, reference lists of relevant papers, and contacts with experts. Trials in conventional medicine matched to homoeopathy trials for disorder and type of outcome were randomly selected from the Cochrane Controlled Trials Register (issue 1, 2003). Data were extracted in duplicate and outcomes coded so that odds ratios below 1 indicated benefit. Trials described as double-blind, with adequate randomisation, were assumed to be of higher methodological quality. Bias effects were examined in funnel plots and meta-regression models.
Findings
110 homoeopathy trials and 110 matched conventional-medicine trials were analysed. The median study size was 65 participants (range ten to 1573). 21 homoeopathy trials (19%) and nine (8%) conventional-medicine trials were of higher quality. In both groups, smaller trials and those of lower quality showed more beneficial treatment effects than larger and higher-quality trials. When the analysis was restricted to large trials of higher quality, the odds ratio was 0·88 (95% CI 0·65–1·19) for homoeopathy (eight trials) and 0·58 (0·39–0·85) for conventional medicine (six trials).
Interpretation
Biases are present in placebo-controlled trials of both homoeopathy and conventional medicine. When account was taken for these biases in the analysis, there was weak evidence for a specific effect of homoeopathic remedies, but strong evidence for specific effects of conventional interventions. This finding is compatible with the notion that the clinical effects of homoeopathy are placebo effects.
Ik ben wel bereid om een of ander homeopathisch medicijn te drinken waarvan ik iets ernstigs krijg. Dat risico durf ik te nemen, overigens ben ik op het moment gezond.quote:Mijn eigen ervaring met deze middelen is dat het inderdaad zo is dat hoge potenties van deze middelen klachten veroorzaken die beschreven zijn in de homeopathische literatuur en dat ze bij deskundige toepassing ook deze klachten kunnen verminderen.
Bij dat laatste komt echter veel deskundigheid kijken, het is bepaald niet gemakkelijk en bij ondeskundige toepassing kunnen ze de klachten zelfs verergeren, wat ook logisch is gezien het feit dat deze middelen bij gezonde personen klachten veroorzaken.
quote:A systematic review of systematic reviews of homeopathy.
British Journal of Clinical Pharmacology. 54(6):577-582, December 2002.
Ernst, E.
Abstract
Homeopathy remains one of the most controversial subjects in therapeutics. This article is an attempt to clarify its effectiveness based on recent systematic reviews. Electronic databases were searched for systematic reviews/meta-analysis on the subject. Seventeen articles fulfilled the inclusion/exclusion criteria. Six of them related to re-analyses of one landmark meta-analysis. Collectively they implied that the overall positive result of this meta-analysis is not supported by a critical analysis of the data. Eleven independent systematic reviews were located. Collectively they failed to provide strong evidence in favour of homeopathy. In particular, there was no condition which responds convincingly better to homeopathic treatment than to placebo or other control interventions. Similarly, there was no homeopathic remedy that was demonstrated to yield clinical effects that are convincingly different from placebo. It is concluded that the best clinical evidence for homeopathy available to date does not warrant positive recommendations for its use in clinical practice.
quote:Homeopathic Medicines Do Not Alter Growth and Gene Expression in Prostate and Breast Cancer Cells In Vitro
Background: Homeopathy is an alternative medical system practiced in all parts of the world. Although several theories are proposed to explain the mechanisms of action, none are scientifically verified. In this study, the authors investigate the effect of selected homeopathic remedies often used to treat prostate and breast cancer. Materials and Methods: The authors investigated the effect of the homeopathic medicines Conium maculatum, Sabal serrulata, Thuja occidentalis, Asterias, Phytolacca, and Carcinosin on prostate and breast cancer cell (DU-145, LNCaP, MAT-LyLu, MDA-MB-231) growth and on gene expression that regulates apoptosis, using MTT and multiprobe ribonuclease protection assay. Results: None of the homeopathic remedies tested in different potencies produced significant inhibitory or growth-promoting activity in either prostate or breast cancer cells. Also, gene expression studies by ribonuclease protection assay produced no significant changes in mRNA levels of bax, bcl-2, bcl-x, caspase-1, caspase-2, caspase-3, Fas, or FasL after treatment with homeopathic medicines. Conclusions: The results demonstrate that the highly diluted homeopathic remedies used by homeopathic practitioners for cancer show no measurable effects on cell growth or gene expression in vitro using currently available methodologies.
quote:Benefits and risks of homoeopathy
Ben Goldacre
Five large meta-analyses of homoeopathy trials have been done. All have had the same result: after excluding methodologically inadequate trials and accounting for publication bias, homoeopathy produced no statistically significant benefit over placebo. 1—5 And yet homoeopathy can still be clinically useful.
Als je je een oordeel over een bepaald vakgebied wil vormen is het natuurlijk wel belangrijk dat je weet waarover je praat en dat je wat literatuur hiervan leest.quote:Op zaterdag 6 december 2008 20:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar dat principe van similia similibus curantur staat natuurlijk op gespannen voet met onze kennis van de manier waarop ziektes worden verwekt en mensen beter worden. Bovendien, en dat vind ik het vreemdste, wordt dit boek behandeld als een soort Bijbel. De beste man had veel inzichten, maar om daar twee eeuwen later nog zo aan vast te houden. Er is toch niemand meer die de werken van Hippocrates of Galenus letterlijk neemt? Waar is de evolutie van de theorie, waar is het nieuwe standaardwerk dat de nieuwe inzichten verwoordt?
Het is er niet, homeopathie werkt meer als een religie wat dat betreft.
De tests zijn voor de farmaceutische industrie niet interessant omdat de interessante middelen al bekend zijn.quote:Waarom zouden die proeven heel duur zijn? Met gewone medicatie moet dat ook. Bovendien zou er heel veel geld mee te verdienen zijn als je er iets uit krijgt – mits je het dubbelblind doet. Dit zou je overigens ook voor een test kunnen gebruiken. Je maakt een aantal potjes met niet al te ernstige klachten, je geeft dit aan gezonde homeopathen (zonder dat ze weten wat het is) en laat hen aan de hand van de symptomen die ze ontwikkelen beschrijven welk geneesmiddel het betrof.
[..]
Hoezo, de farmaceutische industrie kan ook homeopathische medicijnen maken hoor. De truc van het potentiëren kan iedereen. Er is veel onderzoek gedaan naar homeopathie, omdat er wel degelijk belangen mee gemoeid zijn (b.v. vergoeding van verzekeringen, lager belastingtarief). Beoefenaars van homeopathie hebben wat dat betreft dezelfde belangen als de farmaceutische industrie.
[..]
Je kunt natuurlijk wat experimenteren maar ik raad je wel aan dat óf in samenwerking met een erkend klassiek homeopaat te doen (arts titel is in dit verband geen garantie voor deskundigheid) óf nadat je de homeopathische theorie goed bestudeerd hebt.quote:Ik ben wel bereid om een of ander homeopathisch medicijn te drinken waarvan ik iets ernstigs krijg. Dat risico durf ik te nemen, overigens ben ik op het moment gezond.
Waarom is dat niet zo?quote:Op maandag 8 december 2008 18:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het experiment dat jij voorstelt werkt niet.
Om te weten welk middel voorgeschreven is zou de homeopaat aan klachten het totale geneesmiddelbeeld moeten ontwikkelen maar dat is niet zo.
Hoe kun je dan wel stellen dat de klachten genezen worden bij een persoon? Als het maar een heel specifieke uitwerking heeft op één persoon?quote:Het geneesmiddelbeeld is het totaalbeeld van klachten dat wordt ontwikkeld door een grote groep mensen maar ieder afzonderlijk individu ontwikkelt maar enkele klachten.
Wat mij betreft: hoe hoger de potentie, hoe meer het water is. Dus hoe sneller ik het zou nemen.quote:Je kunt natuurlijk wat experimenteren maar ik raad je wel aan dat óf in samenwerking met een erkend klassiek homeopaat te doen (arts titel is in dit verband geen garantie voor deskundigheid) óf nadat je de homeopathische theorie goed bestudeerd hebt.
Het is in ieder geval gevaarlijk door te gaan met een middel in hogere potenties nadat zich al een reactie hierop ontwikkeld heeft. Daarmee kun je klachten �inetsen� die je niet meer kwijt raakt.
Persoonlijk zou ik ook adviseren geen hogere potenties dan D30 te gebruiken omdat hogere potenties dieper en erg langdurig kunnen doorwerken.
Bij een klassiek homeopathische behandeling worden vaak heel hoge potenties gebruikt. Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van omdat ik het te ingrijpend en potentieel gevaarlijk vind.
De onderzoeksresultaten die jij geeft hebben volgens mij betrekking op de klinische homeopathie en vind ik niet interessant, zoals ik al heb uitgelegd.quote:Op zaterdag 6 december 2008 20:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er wordt genoeg onderzoek gedaan, echt. Het volgende meta-onderzoek is het bekendste:
Summary
Background
Homoeopathy is widely used, but specific effects of homoeopathic remedies seem implausible. Bias in the conduct and reporting of trials is a possible explanation for positive findings of trials of both homoeopathy and conventional medicine. We analysed trials of homoeopathy and conventional medicine and estimated treatment effects in trials least likely to be affected by bias.
Methods
Placebo-controlled trials of homoeopathy were identified by a comprehensive literature search, which covered 19 electronic databases, reference lists of relevant papers, and contacts with experts. Trials in conventional medicine matched to homoeopathy trials for disorder and type of outcome were randomly selected from the Cochrane Controlled Trials Register (issue 1, 2003). Data were extracted in duplicate and outcomes coded so that odds ratios below 1 indicated benefit. Trials described as double-blind, with adequate randomisation, were assumed to be of higher methodological quality. Bias effects were examined in funnel plots and meta-regression models.
Findings
110 homoeopathy trials and 110 matched conventional-medicine trials were analysed. The median study size was 65 participants (range ten to 1573). 21 homoeopathy trials (19%) and nine (8%) conventional-medicine trials were of higher quality. In both groups, smaller trials and those of lower quality showed more beneficial treatment effects than larger and higher-quality trials. When the analysis was restricted to large trials of higher quality, the odds ratio was 0·88 (95% CI 0·65–1·19) for homoeopathy (eight trials) and 0·58 (0·39–0·85) for conventional medicine (six trials).
Interpretation
Biases are present in placebo-controlled trials of both homoeopathy and conventional medicine. When account was taken for these biases in the analysis, there was weak evidence for a specific effect of homoeopathic remedies, but strong evidence for specific effects of conventional interventions. This finding is compatible with the notion that the clinical effects of homoeopathy are placebo effects.
Volgens mij heeft dit niets te maken met klassieke homeopathie en is daarom voor mij niet interessant.quote:Op zondag 7 december 2008 11:49 schreef Monolith het volgende:
Er zijn wel genoeg trials geweest, met niet echt opzienbarende resultaten.
A systematic review of systematic reviews of homeopathy.
British Journal of Clinical Pharmacology. 54(6):577-582, December 2002.
Ernst, E.
Abstract
Homeopathy remains one of the most controversial subjects in therapeutics. This article is an attempt to clarify its effectiveness based on recent systematic reviews. Electronic databases were searched for systematic reviews/meta-analysis on the subject. Seventeen articles fulfilled the inclusion/exclusion criteria. Six of them related to re-analyses of one landmark meta-analysis. Collectively they implied that the overall positive result of this meta-analysis is not supported by a critical analysis of the data. Eleven independent systematic reviews were located. Collectively they failed to provide strong evidence in favour of homeopathy. In particular, there was no condition which responds convincingly better to homeopathic treatment than to placebo or other control interventions. Similarly, there was no homeopathic remedy that was demonstrated to yield clinical effects that are convincingly different from placebo. It is concluded that the best clinical evidence for homeopathy available to date does not warrant positive recommendations for its use in clinical practice.
Homeopathic Medicines Do Not Alter Growth and Gene Expression in Prostate and Breast Cancer Cells In Vitro
Background: Homeopathy is an alternative medical system practiced in all parts of the world. Although several theories are proposed to explain the mechanisms of action, none are scientifically verified. In this study, the authors investigate the effect of selected homeopathic remedies often used to treat prostate and breast cancer. Materials and Methods: The authors investigated the effect of the homeopathic medicines Conium maculatum, Sabal serrulata, Thuja occidentalis, Asterias, Phytolacca, and Carcinosin on prostate and breast cancer cell (DU-145, LNCaP, MAT-LyLu, MDA-MB-231) growth and on gene expression that regulates apoptosis, using MTT and multiprobe ribonuclease protection assay. Results: None of the homeopathic remedies tested in different potencies produced significant inhibitory or growth-promoting activity in either prostate or breast cancer cells. Also, gene expression studies by ribonuclease protection assay produced no significant changes in mRNA levels of bax, bcl-2, bcl-x, caspase-1, caspase-2, caspase-3, Fas, or FasL after treatment with homeopathic medicines. Conclusions: The results demonstrate that the highly diluted homeopathic remedies used by homeopathic practitioners for cancer show no measurable effects on cell growth or gene expression in vitro using currently available methodologies.
quote:
Benefits and risks of homoeopathy
Ben Goldacre
Five large meta-analyses of homoeopathy trials have been done. All have had the same result: after excluding methodologically inadequate trials and accounting for publication bias, homoeopathy produced no statistically significant benefit over placebo. 1—5 And yet homoeopathy can still be clinically useful.
Een deel van die studies betreft wel klassieke homeopathie, wel een minderheid overigens.quote:Op maandag 8 december 2008 18:27 schreef kleinduimpje3 het volgende:
De onderzoeksresultaten die jij geeft hebben volgens mij betrekking op de klinische homeopathie en vind ik niet interessant, zoals ik al heb uitgelegd.
Dat is de statistische methode die wordt beschreven. Odds ratio geeft eigenlijk de verhouding van de gevallen waarin het wel of niet werkt weer. Ik volg hun codering echter niet helemaal, want normaliter heb je dat >1 betekent dat het effectiever is en hier geldt dat lager beter is, en CI = betrouwbaarheidsinterval.quote:Uit pure nieuwsgierigheid:
Weet jij mischien wat bedoeld wordt met: Data were extracted in dupliate and outcomes coded so that odds ratios below 1 indicated benefit.
En met: the odds ratio was 0·88 (95% CI 0·65�1·19) for homoeopathy (eight trials) and 0·58 (0·39�0·85) for conventional medicine (six trials).
De resultaten zijn uit alle onderzochte onderzoeken (:P) gehaald, en dusdanig hercodeerd dat de uitkomsten worden weergegeven als een wedverhouding waarbij een getal onder de 1 een positive uitkomst van de behandelmethode aangeeft. Indien deze wedverhouding/score dus precies 1 is, is er geen verschil tussen de behandeling, en de placebo behandelingquote:Op maandag 8 december 2008 18:27 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
De onderzoeksresultaten die jij geeft hebben volgens mij betrekking op de klinische homeopathie en vind ik niet interessant, zoals ik al heb uitgelegd.
Uit pure nieuwsgierigheid:
Weet jij mischien wat bedoeld wordt met: Data were extracted in duplicate and outcomes coded so that odds ratios below 1 indicated benefit.
Homeopathie behaalde absoluut een score van 0.88, dus beter als een placebo, maar met een 95% betrouwbaarheidsinterval van 0.65 tot 1.19. Dit is dus niet significant beter dan de placebo behandeling.quote:En met: the odds ratio was 0·88 (95% CI 0·65–1·19) for homoeopathy (eight trials) and 0·58 (0·39–0·85) for conventional medicine (six trials).
Nee, het is pure suiker en dit is slecht voor de tanden en heeft niet veel voedingswaarde.quote:Op maandag 8 december 2008 18:24 schreef Iblis het volgende:
Wat mij betreft: hoe hoger de potentie, hoe meer het water is. Dus hoe sneller ik het zou nemen.
Waarom zou het wel zo zijn, zo vreemd is dat toch niet, immers alle mensen zijn verschillend.quote:
Die heel specifieke uitwerking heeft het alleen in geval van gezonde personen.quote:Hoe kun je dan wel stellen dat de klachten genezen worden bij een persoon? Als het maar een heel specifieke uitwerking heeft op één persoon?
[..]
James randi is een baasquote:Op dinsdag 20 januari 2009 04:38 schreef Twpk het volgende:
Nederland schijnt James Randi vergeten te zijn
James Randi Rules!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 04:38 schreef Twpk het volgende:
Nederland schijnt James Randi vergeten te zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |