| KlappernootatWork | woensdag 26 november 2008 @ 08:01 |
Ik ben vorige week een aantal dagen in Limburg geweest en ging eens voor het gemak "treinen" Het kaartje kostte mij 42 euro, en tijdens die lange reis had ik gezelschap van iemand die dagelijk dit traject moet afleggen. Normaliter pleeg ik mijn reisjes per auto af te leggen en heb gemerkt dat door de dalende brandstofprijzen het bedrag bij de pomp ruwweg 20 % minder is dan voorheen. Volgens mijn reisgenoot is dit niet te merken in het openbaar vervoer en zijn de kaartjes net zo duur als normaal en willen ze zelfs nog de tarieven verhogen.
Als bij de benzinepomp zo makkelijk de prijzen aangepast kunnen worden gaat dit natuurlijk ook op voor treinen die dezelfde brandstof gebruiken.
Nu is mijn vraag: Waarom onderneemt niemand (reizigersvereniging ROVER bijv.) iets tegen dit soort diefstal??
ik krijg toch wel een beetje medelijden met de treinreiziger zo langzamerhand.. |
| Schut85 | woensdag 26 november 2008 @ 08:05 |
| bel ze op |
| MaleDuck | woensdag 26 november 2008 @ 08:10 |
| Hmmm volgens mij zijn de treinkaartjes in de piek van de brandstofprijzen van dit jaar gelijk gebleven, dus wat zeur je, als ze doen wat jij voorstelt dan worden die prijzen alleen maar hoger... |
| Jossos | woensdag 26 november 2008 @ 08:11 |
| Omdat zo'n tarief bepaald wordt op een bepaald moment en dan voor langere tijd moet gelden. Het fluctueert niet zoals brandstof prijzen. |
| Lord_Vetinari | woensdag 26 november 2008 @ 08:13 |
| Bovendien worden de subsidies voor de treinkaartjes mede betaald uit de accijnsopbrengsten. De automobilist bloedt al jaren voor dat kut-OV, mogen zij ook eens een voordeeltje hebben tov datzelfde kut-OV? |
| Remco | woensdag 26 november 2008 @ 08:19 |
| Omdat ROVER hullies zijn |
| Stoomhamer | woensdag 26 november 2008 @ 08:21 |
| Ik heb immer moeite met het betalen voor de trein, want of ik er nu wel of niet inzit de trein rijdt toch. |
| Kaneel | woensdag 26 november 2008 @ 09:28 |
Omdat treinen veelal op elektra werken misschien?  |
| Dr_Flash | woensdag 26 november 2008 @ 09:36 |
Och gut, alle asfaltrukkertjes hier verzamelen graag  |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 11:29 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 08:01 schreef KlappernootatWork het volgende:Ik ben vorige week een aantal dagen in Limburg geweest en ging eens voor het gemak "treinen" Het kaartje kostte mij 42 euro, en tijdens die lange reis had ik gezelschap van iemand die dagelijk dit traject moet afleggen. Normaliter pleeg ik mijn reisjes per auto af te leggen en heb gemerkt dat door de dalende brandstofprijzen het bedrag bij de pomp ruwweg 20 % minder is dan voorheen. Volgens mijn reisgenoot is dit niet te merken in het openbaar vervoer en zijn de kaartjes net zo duur als normaal en willen ze zelfs nog de tarieven verhogen. Als bij de benzinepomp zo makkelijk de prijzen aangepast kunnen worden gaat dit natuurlijk ook op voor treinen die dezelfde brandstof gebruiken. Nu is mijn vraag: Waarom onderneemt niemand (reizigersvereniging ROVER bijv.) iets tegen dit soort diefstal?? ik krijg toch wel een beetje medelijden met de treinreiziger zo langzamerhand.. Jij denkt dat er benzine uit de bovenleidingen van de treinen stroomt ?
Naast dat voor 2 passagiers de trein nogsteeds goedkoper is dan de auto, is vaak je reistijd korter, je kan gewoon lekker een boek lezen of slapen, en de kans op ongelukken is veel kleiner. Dus opzich is je medelijden onterecht  |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 11:29 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 08:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:Bovendien worden de subsidies voor de treinkaartjes mede betaald uit de accijnsopbrengsten. De automobilist bloedt al jaren voor dat kut-OV, mogen zij ook eens een voordeeltje hebben tov datzelfde kut-OV? Ja, dat mag. Als meer mensen de auto laten staan voor de trein, zijn er minder files en minder ongelukken. |
| Boris_Karloff | woensdag 26 november 2008 @ 11:39 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 11:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Jij denkt dat er benzine uit de bovenleidingen van de treinen stroomt ? Naast dat voor 2 passagiers de trein nogsteeds goedkoper is dan de auto, is vaak je reistijd korter, je kan gewoon lekker een boek lezen of slapen, en de kans op ongelukken is veel kleiner. Dus opzich is je medelijden onterecht Bij afstanden van >50 km met 1 of meer overstappen gaat dit echt niet op. Verder kan ik geen muziek luisteren in de trein (ik heb het niet zo op oordopjes, etc) en kan je niet roken. Dat ik wat duurder uit ben neem ik voor lief voor de luxe die ik er voor terug krijg |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 11:44 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 11:39 schreef Boris_Karloff het volgende:[..] Bij afstanden van >50 km met 1 of meer overstappen gaat dit echt niet op. Verder kan ik geen muziek luisteren in de trein (ik heb het niet zo op oordopjes, etc) en kan je niet roken. Dat ik wat duurder uit ben neem ik voor lief voor de luxe die ik er voor terug krijg Juist op grote afstanden is de trein sneller; relatief weinig stops (je zal met een auto meer stoplichten tegenkomen dan dat je met de trein stations tegen komt), trein rijdt 140; trein rijdt behoorlijk recht-toe-recht-aan, daarnaast geen files.
Overigens mag je in lease/huur auto's ook niet roken ("dit is een rookvrijewerkplek-stickers")
Ga maar na: Amersfoort Zwolle is ca. 70? kilometer. De trein doet dit in 40 minuten. In de spits zal je er met de auto een uurtje of 2/3 over doen. Ook buiten de spits zal je reistijd nog meer dan een uur bedragen. |
| BasEnAad | woensdag 26 november 2008 @ 14:58 |
Als de benzineprijzen stijgen, stijgen de treinkaartjes toch ook niet? Wat een gelul. |
| Boris_Karloff | woensdag 26 november 2008 @ 15:09 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 11:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Juist op grote afstanden is de trein sneller; relatief weinig stops (je zal met een auto meer stoplichten tegenkomen dan dat je met de trein stations tegen komt), trein rijdt 140; trein rijdt behoorlijk recht-toe-recht-aan, daarnaast geen files. Overigens mag je in lease/huur auto's ook niet roken  ("dit is een rookvrijewerkplek-stickers") Ga maar na: Amersfoort Zwolle is ca. 70? kilometer. De trein doet dit in 40 minuten. In de spits zal je er met de auto een uurtje of 2/3 over doen. Ook buiten de spits zal je reistijd nog meer dan een uur bedragen. Trein Leeuwarden - Amsterdam trein 2 uur en drie kwartier auto 1 uur en een kwartier
Eindhoven groningen trein +/- 3 uur auto 2 uur 30 minuten
Dan reken ik wel buiten de spits om Verder zei ik toch ook duidelijk 1 of meer keer overstappen: Amersfoort Zwolle hoef je niet over te stappen. Verder ben jij nooit in 40 minuten van je plaats van vertrek in Amersfoort op je plaats van bestemming in Zwolle. Je hebt namelijk daarvoor en daarna ook reistijd nodig. En als jij er 2 tot 3 uur over doet in de spits vraag ik me serieus af of je niet gewooon hebt liggen pitten |
| Dr_Flash | woensdag 26 november 2008 @ 15:19 |
quote: Dat is dan diefstal de andere kant op  |
| #ANONIEM | woensdag 26 november 2008 @ 15:24 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 11:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Juist op grote afstanden is de trein sneller; relatief weinig stops (je zal met een auto meer stoplichten tegenkomen dan dat je met de trein stations tegen komt), trein rijdt 140; trein rijdt behoorlijk recht-toe-recht-aan, daarnaast geen files. Jij reist niet zo heel veel?
Zelfs iin de spits ben ik sneller met de auto van Groningen naar Woerden dan met de trein.quote:Overigens mag je in lease/huur auto's ook niet roken  ("dit is een rookvrijewerkplek-stickers") Hoe kom je aan deze wijsheid/onzin? Meeste huurbedrijven hebben inderdaad een rookverbod in hun auto's maar leasemaatschappijen niet zo mag ik gewoon roken in mijn auto.quote:Ga maar na: Amersfoort Zwolle is ca. 70? kilometer. De trein doet dit in 40 minuten. In de spits zal je er met de auto een uurtje of 2/3 over doen. Ook buiten de spits zal je reistijd nog meer dan een uur bedragen. Ga eens achter je pc vandaan en kom eens buiten.  |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 15:33 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 15:09 schreef Boris_Karloff het volgende:[..] Trein Leeuwarden - Amsterdam trein 2 uur en drie kwartier auto 1 uur en een kwartier Eindhoven groningen trein +/- 3 uur auto 2 uur 30 minuten Dan reken ik wel buiten de spits om Verder zei ik toch ook duidelijk 1 of meer keer overstappen: Amersfoort Zwolle hoef je niet over te stappen. Verder ben jij nooit in 40 minuten van je plaats van vertrek in Amersfoort op je plaats van bestemming in Zwolle. Je hebt namelijk daarvoor en daarna ook reistijd nodig. En als jij er 2 tot 3 uur over doet in de spits vraag ik me serieus af of je niet gewooon hebt liggen pitten Afsluitdijk is inderdaad een grote tijdswinst. In mn tijd dat ik in Rotterdam op school zat, en in Leusden woonde deed ik over die afstand dagelijks een uur en twintig minuten (huidige dienstregeling zal dat 5 a 10 min meer zijn)
In de tijd dat ik in Rotterdam woonde en in Amersfoort werkte, een uur en een kwartier. Deur naar deur. Beide tijden zijn onmogelijk met de auto te doen, zeker in de spits. Beide met overstap trouwens (metro en bus).
De paar keer dat ik met een vierwiellig voertuig van Amersfoort naar Zwolle ging, stond alles finaal vast. Het schijnt dat het daar een soort van gigafile is.
Daarnaast ben je met de auto van zo veel andere tijdsbepalende factoren afhankelijk; naast files dus stoplichten, rotondes, verkeersdoseringslichten, snelheidsbeperkingen (immers, een trein hoeft niet 30 tot 120 te rijden maar blaast gewoon met 140, sporadisch 110, door), .... |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 15:36 |
quote: Juist wel. quote:Zelfs iin de spits ben ik sneller met de auto van Groningen naar Woerden dan met de trein. [..] Routeplanners zeggen: Trein: 2 uur en 24 minuten. Auto: 2 uur en 36 minuten.
Dat is dus zonder file. quote:Hoe kom je aan deze wijsheid/onzin? Meeste huurbedrijven hebben inderdaad een rookverbod in hun auto's maar leasemaatschappijen niet zo mag ik gewoon roken in mijn auto. [..] De mooie stickers, vaak op de airbag aan de bijrijderskant quote:Ga eens achter je pc vandaan en kom eens buiten.  |
| c0nd0r | woensdag 26 november 2008 @ 15:44 |
quote: Ja ik snap hier het idee ook niet helemaal achter.. Neemt overigens niet weg dat de prijzen veel te hoog zijn, maar dit heeft weinig met elkaar te maken lijkt me. |
| #ANONIEM | woensdag 26 november 2008 @ 15:44 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 15:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Juist wel. [..] Routeplanners zeggen: Trein: 2 uur en 24 minuten. Auto: 2 uur en 36 minuten. Dat is dus zonder file. En nu van deur tot deur op het station van Woerden hoef ik namelijk niet te zijn, overigens doe ik er nog geen 2 uur over, deur tot deur, van mijn huis in Groningen naar kantoor in Woerden op maandagochtend. [..]quote:De mooie stickers, vaak op de airbag aan de bijrijderskant En waar heb je het nu over, huur of lease? Mijn bedrijf werkt met 3 leasemaatschappijen en geen enkele heeft een rookverbod. [..]quote: Je geeft nog steeds geen blijk van veel buiten te komen. Routeplanners kan ik ook vinden op internet, het probleem alleen is dat die een indicatie geven gebasseerd op een veel te lage snelheid, ik haal op lange afstanden snelweg ook makkelijk een half uur van de geschatte reistijd die mijn nav aangeeft af.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2008 15:44:58 ] |
| KlappernootatWork | woensdag 26 november 2008 @ 15:46 |
quote: Peijs verhoogt tarieven strippenkaart met 2,6 procent Nieuwsbericht | 22-09-2005
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft de tarieven voor het stads- en streekvervoer vastgesteld die per 1 januari 2006 ingaan. Gemiddeld stijgen ze met 2,6 procent. Behalve de reguliere compensatie van de algemene kostenstijging voor de vervoersbedrijven, omvat de tariefsverhoging ook een gedeeltelijke tegemoetkoming in de gestegen brandstofkosten.
De minister van Verkeer en Waterstaat bepaalt elk jaar rond deze tijd de tarieven voor vervoerbewijzen in het stads- en streekvervoer als strippenkaarten, kortingskaarten en abonnementen. Dit jaar kreeg de vaststelling van de tarieven een extra dimensie door de hoge brandstofprijzen waar de vervoersbedrijven onder lijden. Minister Peijs heeft een roep om compensatie gedeeltelijk gehonoreerd door 1,4 procent van de tariefsverhoging te bestemmen voor de compensatie van de gestegen brandstofkosten. Dat komt neer op een kwart van de totale extra kosten voor de vervoersbedrijven als gevolg van de gestegen brandstofprijzen.
De gemiddelde stijging is gelijk aan vorig jaar en lager dan in de twee jaar daarvoor. De prijzen van vervoerbewijzen in het stad- en streekvervoer stijgen over de hele linie. De prijs van een 15-strippenkaart gaat bijvoorbeeld voor vol-tarief van ¤ 6,50 naar ¤ 6,70 en met korting van ¤ 4,30 naar ¤ 4,40. Alleen de strippenkaarten die reizigers in de bus of tram kopen, blijven in prijs gelijk.
Minister Peijs heeft haar besluit genomen na overleg met vervoerbedrijven, decentrale overheden en consumentenorganisaties. Hun adviezen liepen uiteen. Het uiteindelijke besluit houdt het midden tussen de adviezen, omdat Peijs de last van de hoge brandstofprijzen op deze manier eerlijk wil verdelen over de vervoerbedrijven, de overheden die hun opdrachtgever zijn, en de reizigers. |
| c0nd0r | woensdag 26 november 2008 @ 15:52 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 15:46 schreef KlappernootatWork het volgende:[..] Peijs verhoogt tarieven strippenkaart met 2,6 procent Nieuwsbericht | 22-09-2005 Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft de tarieven voor het stads- en streekvervoer vastgesteld die per 1 januari 2006 ingaan. Gemiddeld stijgen ze met 2,6 procent. Behalve de reguliere compensatie van de algemene kostenstijging voor de vervoersbedrijven, omvat de tariefsverhoging ook een gedeeltelijke tegemoetkoming in de gestegen brandstofkosten. De minister van Verkeer en Waterstaat bepaalt elk jaar rond deze tijd de tarieven voor vervoerbewijzen in het stads- en streekvervoer als strippenkaarten, kortingskaarten en abonnementen. Dit jaar kreeg de vaststelling van de tarieven een extra dimensie door de hoge brandstofprijzen waar de vervoersbedrijven onder lijden. Minister Peijs heeft een roep om compensatie gedeeltelijk gehonoreerd door 1,4 procent van de tariefsverhoging te bestemmen voor de compensatie van de gestegen brandstofkosten. Dat komt neer op een kwart van de totale extra kosten voor de vervoersbedrijven als gevolg van de gestegen brandstofprijzen. De gemiddelde stijging is gelijk aan vorig jaar en lager dan in de twee jaar daarvoor. De prijzen van vervoerbewijzen in het stad- en streekvervoer stijgen over de hele linie. De prijs van een 15-strippenkaart gaat bijvoorbeeld voor vol-tarief van ¤ 6,50 naar ¤ 6,70 en met korting van ¤ 4,30 naar ¤ 4,40. Alleen de strippenkaarten die reizigers in de bus of tram kopen, blijven in prijs gelijk. Minister Peijs heeft haar besluit genomen na overleg met vervoerbedrijven, decentrale overheden en consumentenorganisaties. Hun adviezen liepen uiteen. Het uiteindelijke besluit houdt het midden tussen de adviezen, omdat Peijs de last van de hoge brandstofprijzen op deze manier eerlijk wil verdelen over de vervoerbedrijven, de overheden die hun opdrachtgever zijn, en de reizigers. Strippenkaart is inderdaad voor de BUS die wel weer op BRANDSTOF rijdt.. Dus wat is je punt? |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 15:53 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 15:44 schreef Chewie het volgende:[..] En nu van deur tot deur op het station van Woerden hoef ik namelijk niet te zijn, overigens doe ik er nog geen 2 uur over, deur tot deur, van mijn huis in Groningen naar kantoor in Woerden op maandagochtend. [..] Zoals ik aangaf, mn reizen van/naar Leusden en Rotterdam en Rotterdam-Amersfoort.
En dat jij continu te hard rijdt, is je eigen stomme fout. quote:[..]
En waar heb je het nu over, huur of lease? Mijn bedrijf werkt met 3 leasemaatschappijen en geen enkele heeft een rookverbod. [..] Ah het zou best kunnen dat dit nog in zn huur auto was (3 maanden huurauto voordat er een lease auto kwam)quote:[..]
Je geeft nog steeds geen blijk van veel buiten te komen. Routeplanners kan ik ook vinden op internet, het probleem alleen is dat die een indicatie geven gebasseerd op een veel te lage snelheid, ik haal op lange afstanden snelweg ook makkelijk een half uur van de geschatte reistijd die mijn nav aangeeft af.
Ik leg nu dagelijks in 40 minuten een stuk af van Metrostation Rotterdam Maashaven (vrijwel voor mn deur, 3 minuten lopen) naar Forepark Denhaag (vanaf daar nog 5 minuten lopen). Dat zie ik niemand na doen met de auto in de ochtend en avondspits. |
| #ANONIEM | woensdag 26 november 2008 @ 16:04 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 15:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Zoals ik aangaf, mn reizen van/naar Leusden en Rotterdam en Rotterdam-Amersfoort. Waarom reageer jij met reistijden van jouw reis op mij met een reactie over de reis van Groningen naar woerden quote:En dat jij continu te hard rijdt, is je eigen stomme fout. En waarom is dat fout? Dat ik de eerste 150 km van mijn reis veilig met hogere snelheden kan rijden lijkt mij niet echt fout, dat het niet mag van de wet is wat anders maar aangezien het aantal boete's van afgelopen jaar op 2 vingers te tellen is en de tijdwinst die het mij oplevert mij meer oplevert dan wat die boetes mij kosten lijkt het mij nog steeds geen domme fout. [..]quote:Ik leg nu dagelijks in 40 minuten een stuk af van Metrostation Rotterdam Maashaven (vrijwel voor mn deur, 3 minuten lopen) naar Forepark Denhaag (vanaf daar nog 5 minuten lopen). Dat zie ik niemand na doen met de auto in de ochtend en avondspits. Ik heb ook jarenlang op Rotterdam zuid gewoont en ging daar ook niet met mijn auto naar mijn werk op de Coolsingel, dat was gewoon slimmer op de fiets (en bij slecht weer de metro) maar op lange afstanden wint altijd de auto zeker van deur tot deur. Ook werkt en woont lang niet iedereen dicht bij een halte van het OV. |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 16:10 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 16:04 schreef Chewie het volgende:[..] Waarom reageer jij met reistijden van jouw reis op mij met een reactie over de reis van Groningen naar woerden [..] Omdat die reis ook van deur naar deur is. quote:  En waarom is dat fout? Dat ik de eerste 150 km van mijn reis veilig met hogere snelheden kan rijden lijkt mij niet echt fout, dat het niet mag van de wet is wat anders maar aangezien het aantal boete's van afgelopen jaar op 2 vingers te tellen is en de tijdwinst die het mij oplevert mij meer oplevert dan wat die boetes mij kosten lijkt het mij nog steeds geen domme fout. [..] [..] Ik heb ook jarenlang op Rotterdam zuid gewoont en ging daar ook niet met mijn auto naar mijn werk op de Coolsingel, dat was gewoon slimmer op de fiets (en bij slecht weer de metro) maar op lange afstanden wint altijd de auto zeker van deur tot deur. Ook werkt en woont lang niet iedereen dicht bij een halte van het OV. Juist op langere afstanden (enkele uitzonderingen zoals amsterdam>friesland daargelaten) zal de trein -zeker in de praktijk- winnen. Geen files, hogere gemiddelde snelheid, ...
Daarnaast kan je lekker je eigen ding doen, drinken, dronken zijn, ...
Het enige wat dus niet kan is roken Maar goed, das toch een uitstervende diersoort, rokers  |
| Boris_Karloff | woensdag 26 november 2008 @ 16:13 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 15:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Afsluitdijk is inderdaad een grote tijdswinst. In mn tijd dat ik in Rotterdam op school zat, en in Leusden woonde deed ik over die afstand dagelijks een uur en twintig minuten (huidige dienstregeling zal dat 5 a 10 min meer zijn) In de tijd dat ik in Rotterdam woonde en in Amersfoort werkte, een uur en een kwartier. Deur naar deur. Beide tijden zijn onmogelijk met de auto te doen, zeker in de spits. Beide met overstap trouwens (metro en bus). De paar keer dat ik met een vierwiellig voertuig van Amersfoort naar Zwolle ging, stond alles finaal vast. Het schijnt dat het daar een soort van gigafile is. Daarnaast ben je met de auto van zo veel andere tijdsbepalende factoren afhankelijk; naast files dus stoplichten, rotondes, verkeersdoseringslichten, snelheidsbeperkingen (immers, een trein hoeft niet 30 tot 120 te rijden maar blaast gewoon met 140, sporadisch 110, door), .... Jij gaat uit van de grotere plaatsen, maar wat als ik in een plaatje dicht bij Zwolle of Amersfoort woon en ik eerst met de bus naaar 1 van de respectievelijke opstapplaatsen voor de trein moet.
De trein gaat het in 90% van de gevallen gewoon afleggen tegen deur tot deur vervoer met de auto. Alleen de mensen die op loopafstand van de grotere stations wonen hebben voordeel.
Heel leuk dat jij uit blijft gaan van de grote steden, maar hoe zit het in de kleinere plaatsen of dorpen, degene die geen treinverbinding hebben, maar waar je afhankelijk |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 16:18 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 16:13 schreef Boris_Karloff het volgende:[..] Jij gaat uit van de grotere plaatsen, maar wat als ik in een plaatje dicht bij Zwolle of Amersfoort woon en ik eerst met de bus naaar 1 van de respectievelijke opstapplaatsen voor de trein moet. De trein gaat het in 90% van de gevallen gewoon afleggen tegen deur tot deur vervoer met de auto. Alleen de mensen die op loopafstand van de grotere stations wonen hebben voordeel. Heel leuk dat jij uit blijft gaan van de grote steden, maar hoe zit het in de kleinere plaatsen of dorpen, degene die geen treinverbinding hebben, maar waar je afhankelijk Zie mijn praktijkvoorbeeld leusden-rotterdam. Leusden ligt naast Amersfoort. En bezit enkel over een goederenspoor (sinds 1939 ofzo). |
| #ANONIEM | woensdag 26 november 2008 @ 16:19 |
quote: En hoe is dat te vergelijken met mijn reis [..]quote:Juist op langere afstanden (enkele uitzonderingen zoals amsterdam>friesland daargelaten) zal de trein -zeker in de praktijk- winnen. Geen files, hogere gemiddelde snelheid, ... Wat een onzin en totaal niet gebasseert op feiten. Treinen staan nooit stil, hebben geen vertraging enz? Trein is nooit sneller, iets wat ook uitgebreid aan bod is gekomen in Top gear.
In jouw geval is de trein wellicht sneller maar zoals al eerder gezegt wonen veel mensen niet zo dicht bij een station of ov halte en als je al een half uur kwijt bent om daar te komen dan is er van een voordeel voor het ov al geen sprake meer.
Maar ik heb even gekeken op 9292ov wat de reistijd zou zijn als ik met het OV op maandag naar mijn werk zou gaan en dan kom ik op een reistijd van 3:16 u (waarvan de reis naar groningen CS mij al 45 minuten kost), routenet geeft voor dezelfde reis maar dan met de auto 2:02 uur aan. Dan is de keuze toch wel heel erg makkelijkquote:Daarnaast kan je lekker je eigen ding doen, drinken, dronken zijn, ... In de auto kan dat ook alleen is het niet zo verstandig om dronken te rijden maar in de auto kun je drinken, roken, muziek luisteren zonder irritante oordopjes en een normaal telefoongesprek voeren zonder dat je rekening hoeft te houden met medepassagiers.
In mijn auto hoef je ook nooit te staan gedurende de reis en zijn de zitplaatsen (ook achterin) veel beter dan de 1e klas in de trein. ]
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2008 16:27:07 ] |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 16:26 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 16:19 schreef Chewie het volgende:[..] En hoe is dat te vergelijken met mijn reis [..] [..] Wat een onzin en totaal niet gebasseert op feiten. Treinen staan nooit stil, hebben geen vertraging enz? Trein is nooit sneller, iets wat ook uitgebreid aan bod is gekomen in Top gear. Niet te vergelijken. Engeland heeft een veel brakker spoorsysteem dan wij in Nederland, met verschillende, niet samenwerkende spoormaatschappijen en een veel lagere maximumsnelheid op het spoor. Treinen staan stil op de stations, en vertraging is miniem, dat gaat misschien een sporadische keer om 5, soms tien minuten. Enkel bij grote ongevallen langer, maar dat heb je met de auto ook (lees: vaker).
En niet gebasseerd op feiten? Sneltreinen en intercity's rijden 140, stoptreinen 110 of 140, en hoeven niet continu te remmen/stoppen vanwege handelingen van medeweggebruikers. Ze rijden recht-toe recht aan, en zijn niet gehindert door stoplichten.
Een auto rijdt maximaal 80, 100 of 120 op de grotere wegen. Een auto moet met zijn snelheid rekening houden met weer en andere weggebruikers.
Dat lijken mij toch redelijke feiten. quote:In jouw geval is de trein wellicht sneller maar zoals al eerder gezegt wonen veel mensen niet zo dicht bij een station of ov halte en als je al een half uur kwijt bent om daar te komen dan is er van een voordeel voor het ov al geen sprake meer. [..]
In de auto kan dat ook alleen is het niet zo verstandig om dronken te rijden maar in de auto kun je drinken, roken, muziek luisteren zonder irritante oordopjes en een normaal telefoongesprek voeren zonder dat je rekening hoeft te houden met medepassagiers. ] Rijden onder invloed en drinken (alcohol) achter het stuur is volgens mij toch een beetje verboden. En met een Normaal telefoongesprek hoef je ook in de trein nergens rekening mee te houden. Zelfs niet met het feit dat je je telefoon in je handen vast hebt. (headset!) |
| #ANONIEM | woensdag 26 november 2008 @ 16:32 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 16:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Niet te vergelijken. Engeland heeft een veel brakker spoorsysteem dan wij in Nederland, met verschillende, niet samenwerkende spoormaatschappijen en een veel lagere maximumsnelheid op het spoor. Treinen staan stil op de stations, en vertraging is miniem, dat gaat misschien een sporadische keer om 5, soms tien minuten. Enkel bij grote ongevallen langer, maar dat heb je met de auto ook (lees: vaker). Ja van Nice naar Engeland heb je ook veel te maken met het engelse spoorsysteem quote:En niet gebasseerd op feiten? Sneltreinen en intercity's rijden 140, stoptreinen 110 of 140, en hoeven niet continu te remmen/stoppen vanwege handelingen van medeweggebruikers. Ze rijden recht-toe recht aan, en zijn niet gehindert door stoplichten. Ben je nu echt zo dom? Hoelang rijdt een trein continue 140? Er is in Nederland geen enkel stuk spoor waar de trein langer dan 35 km door kan rijden.quote:Een auto rijdt maximaal 80, 100 of 120 op de grotere wegen. Een auto moet met zijn snelheid rekening houden met weer en andere weggebruikers.
Dat lijken mij toch redelijke feiten. Welke feiten, jij denkt blijkbaar dat de trein van A naar B niet hoeft te stoppen op tussenliggende stations. [..]quote:Rijden onder invloed en drinken (alcohol) achter het stuur is volgens mij toch een beetje verboden. Dat zeg ik maar het kan welquote: En met een Normaal telefoongesprek hoef je ook in de trein nergens rekening mee te houden. Dus je bent gewoon asociaal?quote:Zelfs niet met het feit dat je je telefoon in je handen vast hebt. (headset!) En dat betekend dat medepasagiers je opeens niet meer kunnen horen
nog even mijn edit van de vorige reactie
Maar ik heb even gekeken op 9292ov wat de reistijd zou zijn als ik met het OV op maandag naar mijn werk zou gaan en dan kom ik op een reistijd van 3:16 u (waarvan de reis naar groningen CS mij al 45 minuten kost), routenet geeft voor dezelfde reis maar dan met de auto 2:02 uur aan. Dan is de keuze toch wel heel erg makkelijk.
En dat zijn feiten, beide planner houden natuurlijk geen rekening met blaadjes op de rails, vertragingen en files.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2008 16:33:34 ] |
| Boris_Karloff | woensdag 26 november 2008 @ 16:38 |
| Ik blijf net als Chewie bij mijn standpunt dat in 90% van de gevallen je met de auto gewoon sneller bent en dan vooral op de langere stukken waarbij je in het OV vaak moet overstappen. |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 16:50 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 16:32 schreef Chewie het volgende:[..] Ja van Nice naar Engeland heb je ook veel te maken met het engelse spoorsysteem [..] Ben je nu echt zo dom? Hoelang rijdt een trein continue 140? Er is in Nederland geen enkel stuk spoor waar de trein langer dan 35 km door kan rijden. [..] Zwolle Amersfoort hadden we net al En Zwolle > verder naar het Noorden. Amersfoort Apeldoorn (en verder naar Enschede ook weer). Treinen van Eindhoven naar Limburg. Schiphol Amersfoort. Schiphol Rotterdam is volgens mij ook een recht stuk. Amsterdam Amersfoort. En dat zijn alleen de gene die ik zo 1,2,3 weet uit mn hoofd quote:Welke feiten, jij denkt blijkbaar dat de trein van A naar B niet hoeft te stoppen op tussenliggende stations. Als je niet zo stom bent om voor een lange afstand in een stoptrein te stoppen quote:[..] [..]
Dat zeg ik maar het kan wel [..] Ja en een standaard koploper kan ook 180 ipv 140. quote:Dus je bent gewoon asociaal? [..] Nee hoor. Niemand die er last van heeft als je een normaal gesprek voert. quote:En dat betekend dat medepasagiers je opeens niet meer kunnen horen nog even mijn edit van de vorige reactie Maar ik heb even gekeken op 9292ov wat de reistijd zou zijn als ik met het OV op maandag naar mijn werk zou gaan en dan kom ik op een reistijd van 3:16 u (waarvan de reis naar groningen CS mij al 45 minuten kost), routenet geeft voor dezelfde reis maar dan met de auto 2:02 uur aan. Dan is de keuze toch wel heel erg makkelijk. En dat zijn feiten, beide planner houden natuurlijk geen rekening met blaadjes op de rails, vertragingen en files. En hoe lang sta je werkelijk in de file die dag? Vertraging en blaadjes zal uitlopen op misschien een kwartier per week vertraging, gemiddeld gezien. |
| #ANONIEM | woensdag 26 november 2008 @ 16:58 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 16:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Zwolle Amersfoort hadden we net al  En Zwolle > verder naar het Noorden. Amersfoort Apeldoorn (en verder naar Enschede ook weer). Treinen van Eindhoven naar Limburg. Schiphol Amersfoort. Schiphol Rotterdam is volgens mij ook een recht stuk. Amsterdam Amersfoort. En dat zijn alleen de gene die ik zo 1,2,3 weet uit mn hoofd Dat is dus al vaker dan ik met de auto moet stoppen. [..]quote:Als je niet zo stom bent om voor een lange afstand in een stoptrein te stoppen Soms kun je niet anders [..]quote:Ja en een standaard koploper kan ook 180 ipv 140. En? heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien dat de trein gemiddeld genomen sneller is en nogmaals jouw situatie is niet gemiddeld. [..]quote:Nee hoor. Niemand die er last van heeft als je een normaal gesprek voert. Jij komt dus echt nooit buiten [..]quote:En hoe lang sta je werkelijk in de file die dag?  Vertraging en blaadjes zal uitlopen op misschien een kwartier per week vertraging, gemiddeld gezien. Zeker geen 1:15 om de tijd van de trein goed te praten. Mijn nav leidt me over het algemeen om de files heen en daardoor plus een beetje file kost me dat hooguit een extra 20 minuten waardoor ik nog bijna een uur eerder ben dan met de trein of een uur langer kan slapen waardoor ik achter spits aanhobbel en helemaal geen last meer heb van files |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 17:08 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 16:58 schreef Chewie het volgende:[..] Dat is dus al vaker dan ik met de auto moet stoppen. [..] [..] Soms kun je niet anders [..] [..] En? heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien dat de trein gemiddeld genomen sneller is en nogmaals jouw situatie is niet gemiddeld. [..] [..]  Jij komt dus echt nooit buiten [..] [..]  Zeker geen 1:15 om de tijd van de trein goed te praten. Mijn nav leidt me over het algemeen om de files heen en daardoor plus een beetje file kost me dat hooguit een extra 20 minuten waardoor ik nog bijna een uur eerder ben dan met de trein of een uur langer kan slapen waardoor ik achter spits aanhobbel en helemaal geen last meer heb van files Nee, de drievier reissituaties (laten we Rotterdam Zuid-Zwijndrecht niet vergeten!) die ik heb gehad voor werk (eerder studie) zijn geen van alle representatief natuurlijk En aangezien ik (minstens) 5 dagen in de week met het OV reis, kom ik ook nooit buiten, klopt helemaal  |
| #ANONIEM | woensdag 26 november 2008 @ 17:14 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 17:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Nee, de drievier reissituaties (laten we Rotterdam Zuid-Zwijndrecht niet vergeten!) die ik heb gehad voor werk (eerder studie) zijn geen van alle representatief natuurlijk  En aangezien ik (minstens) 5 dagen in de week met het OV reis, kom ik ook nooit buiten, klopt helemaal  Daar lijkt het verdomd veel op, zelfs Amersfoort - Zwolle is met de auto sneller in de spits met file(dat stuk rij ik ook regelmatig aangezien mijn werkgever in Amersfoort zit en ook vandaar naar Groningen rij)
Aangezien jij nogal dicht bij OV mogelijkheden woon is het voor jou mogelijk dat het ov sneller is maar dat had ik ook al aangegeven maar de meeste mensen wonen niet zo dicht bij een station of ov halte.
Maar ik wil best wel een keertje met je uitproberen wie sneller is dan ga jij met de trein van Groningen naar Woerden of andersom en ik met de auto en dan zal ik me ook nog houden aan de snelheidslimieten, wedden dat ik sneller ben? Ik durf zelf die weddenschap aan te gaan op andere lange trajecten van 80 km of meer maar dan wel van deur tot deur. |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 17:18 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 17:14 schreef Chewie het volgende:[..] Daar lijkt het verdomd veel op, zelfs Amersfoort - Zwolle is met de auto sneller in de spits met file(dat stuk rij ik ook regelmatig aangezien mijn werkgever in Amersfoort zit en ook vandaar naar Groningen rij) Aangezien jij nogal dicht bij OV mogelijkheden woon is het voor jou mogelijk dat het ov sneller is maar dat had ik ook al aangegeven maar de meeste mensen wonen niet zo dicht bij een station of ov halte. Maar ik wil best wel een keertje met je uitproberen wie sneller is dan ga jij met de trein van Groningen naar Woerden of andersom en ik met de auto en dan zal ik me ook nog houden aan de snelheidslimieten, wedden dat ik sneller ben? Ik durf zelf die weddenschap aan te gaan op andere lange trajecten van 80 km of meer maar dan wel van deur tot deur. van mijn Woning in Rotterdam Zuid naar Groningen, vertrek om uur of vier smiddags. je bent dan al 20 minuten bezig voor je van de Dordtselaan op de snelweg bent (afstand: hemelsbreed 400 meter) en tegen die tijd ben ik al in CS met een warm kroketje in de trein aan het wachten op vertrek, om met 4? 5? tussenstops en 140km/u naar Grun te blazen  |
| #ANONIEM | woensdag 26 november 2008 @ 17:25 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 17:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..]  van mijn Woning in Rotterdam Zuid naar Groningen, vertrek om uur of vier smiddags. je bent dan al 20 minuten bezig voor je van de Dordtselaan op de snelweg bent (afstand: hemelsbreed 400 meter) en tegen die tijd ben ik al in CS met een warm kroketje in de trein aan het wachten op vertrek, om met 4? 5? tussenstops en 140km/u naar Grun te blazen  Van Rotterdam naar Groningen ga ik winnen, ik heb er gewoond weet je nog en ook regelmatig dat traject met de trein afgelegt, het probleem met de trein is de lange wachttijden op Utrecht, Amersfoort en Zwolle en de onlogische route (en destijds de rechtstreekse verbinding Rot - Gron een stoptrein werd vanaf Zwolle maar of dat nu nog zo is weet ik niet) terwijl je met de auto de meest logische route door de Flevopolder neemt. |
| gebrokenglas | woensdag 26 november 2008 @ 18:34 |
Nou als de trein eenmaal vertrokken is, probeer 'm maar eens in te halen per auto. Lukt je niet. Groningen - Assen is 15 minuten met de trein. In de auto is dat echt minstens 20 minuten. En als je van station naar station moet red je het absoluut niet. Groningen - Zwolle is met de auto 100km. De trein doet er een uur over. En met de auto moet je echt flink doorblazen wil je dat binnen een uur doen willen redden. Het grootste probleem met reizen met de trein is het van en naar het station komen. Heb je een redelijke verbinding naar het treinstation dan is het echt zo gek nog niet, de trein. |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 19:03 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 17:25 schreef Chewie het volgende:[..] Van Rotterdam naar Groningen ga ik winnen, ik heb er gewoond weet je nog en ook regelmatig dat traject met de trein afgelegt, het probleem met de trein is de lange wachttijden op Utrecht, Amersfoort en Zwolle Resp. 9, 3 en 5 minuten als ik het goed herinner. Die 9 van Utrecht is wel absurd lang, dat is omdat vroegah de trein uit denhaag er aan gelijmt werd. quote:en de onlogische route (en destijds de rechtstreekse verbinding Rot - Gron een stoptrein werd vanaf Zwolle maar of dat nu nog zo is weet ik niet) terwijl je met de auto de meest logische route door de Flevopolder neemt. Recht omhoog is inderdaad heel onlogisch Volgens mij gaat dat stoptrein verhaal om en om op. |
| Dr_Flash | woensdag 26 november 2008 @ 19:07 |
quote: Op woensdag 26 november 2008 19:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:Resp. 9, 3 en 5 minuten als ik het goed herinner. Die 9 van Utrecht is wel absurd lang, dat is omdat vroegah de trein uit denhaag er aan gelijmt werd. Dat is nog steeds zo. Plus dat de trein omgebouwd moet worden vanwege het kopmaken  |
| LeeHarveyOswald | woensdag 26 november 2008 @ 19:10 |
quote: In de spits iig niet meer, dan rijdt den haag los vanuit zwolle/amersfoort en komt hij ook los in Utrecht aan om los verder te rijden...  |
| Dr_Flash | woensdag 26 november 2008 @ 19:12 |
Oh dat kan, ik reis niet in de spits
Maar blijkbaar is er voldoende spoorcapaciteit om juist in de spits als 2 treinen te gaan rijden ipv 1? Betaalt NS ook dubbele infraheffing....
Maar uit jouw woorden begrijp ik dat de punctualiteitswinst door het afzien van koppelen en splitsen zwaarder weegt  |
| KlappernootatWork | donderdag 27 november 2008 @ 08:34 |
quote: Op woensdag 26 november 2008 15:52 schreef c0nd0r het volgende:[..] Strippenkaart is inderdaad voor de BUS die wel weer op BRANDSTOF rijdt.. Dus wat is je punt? Dat een trein niet op lucht reist..  |
| LeeHarveyOswald | donderdag 27 november 2008 @ 09:40 |
quote:Op woensdag 26 november 2008 19:12 schreef Dr_Flash het volgende:Oh dat kan, ik reis niet in de spits Maar blijkbaar is er voldoende spoorcapaciteit om juist in de spits als 2 treinen te gaan rijden ipv 1?  Betaalt NS ook dubbele infraheffing.... Maar uit jouw woorden begrijp ik dat de punctualiteitswinst door het afzien van koppelen en splitsen zwaarder weegt Wat ik er alleen totaal niet aan snap is dat in de spits de treinen rijden alsof gekoppeld. Dat betekend dus dat Rotterdam eerst aankomt in Utrecht, en pas na Den Haag vertrekt. Daarom sta je dus nogsteeds 9 minuten stil  |
| Ofyles2 | zaterdag 29 november 2008 @ 03:42 |
quote: Op woensdag 26 november 2008 16:32 schreef Chewie het volgende:Ben je nu echt zo dom? Hoelang rijdt een trein continue 140? Er is in Nederland geen enkel stuk spoor waar de trein langer dan 35 km door kan rijden. Amersfoort-Apeldoorn, pakweg 40 kilometer.
Wie is nu hier dom?  |
| Ofyles2 | zaterdag 29 november 2008 @ 03:48 |
quote: Op woensdag 26 november 2008 16:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:[..] Niet te vergelijken. Engeland heeft een veel brakker spoorsysteem dan wij in Nederland, met verschillende, niet samenwerkende spoormaatschappijen en een veel lagere maximumsnelheid op het spoor. Treinen staan stil op de stations, en vertraging is miniem, dat gaat misschien een sporadische keer om 5, soms tien minuten. Enkel bij grote ongevallen langer, maar dat heb je met de auto ook (lees: vaker). Je vergeet ook bij te vertellen dat de tarieven daar astronomisch hoog liggen en er gebruik wordt gemaakt van een ingewikkeld boekingssysteem. Een kaartje Londen-Birmingham kost bijvoorbeeld 250 pond als je op de bestellingsdag nog vertrekt, terwijl het in de voorverkoop niet eens een tiende kost.
Dit noem ik diefstal. |