bron: http://www.gelderlander.n(...)dtimers-beperken.ecequote:DEN HAAG - De ChristenUnie wil dat alleen auto's van voor 1983 nog in aanmerking blijven komen voor de vrijstelling van wegenbelasting.
Nu is het nog zo dat voor wagens van 25 jaar of ouder geen belasting moet worden betaald. De kleinste coalitiepartij wil die regeling vanwege de milieuvervuiling door de oude auto's nu 'bevriezen'.
dan kun je van 10 zuinige auto's de belasting verlagen omdat er niet zoveel 20+ auto meer zijn (meeste gaan naar polen en afrika)quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:06 schreef SolarX het volgende:
En dan graag het extra geld wat dat oplevert, naar belastingverlagingen voor zuinige auto's.
haha mij mijn groenekever komen de groenewolken je allang tegemoet al loopt hij nietquote:Op dinsdag 18 november 2008 15:14 schreef retuow82 het volgende:
Zolang ze maar niet met 1977 gaan rotzooien vind ik alles best, achter mijn Spider vallen alle bloempjes kuchend neer
Oh ja, Christenunie is voor de rest gewoonmaar oke, daar is dit topic niet voor.
Volgens mij ook, en zou een auto uit 2000 in 2025 milieuvriendelijker zijn dan een auto uit 1980 in 2025. Aan de andere kant heb ik het idee dat de meeste huidige auto's het geen 25 jaar volhouden.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:28 schreef Ridocar het volgende:
Ik kan het verkeerd zien, maar in feite loopt de techniek van oldtimers in principe 25 jaar achter. Dat betekent toch dat ze op een gegeven moment steeds milieuvriendelijker worden? Dus voor vrijstelling moet je een hok van vòòr '83 vinden, die meestal iets harder stinkt dan een van 1984 of nog later....
Jij denkt dat het recycleproces van auto's ook is meegewogen?quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:45 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Volgens mij ook, en zou een auto uit 2000 in 2025 milieuvriendelijker zijn dan een auto uit 1980 in 2025. Aan de andere kant heb ik het idee dat de meeste huidige auto's het geen 25 jaar volhouden.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:33 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Jij denkt dat het recycleproces van auto's ook is meegewogen?
Als een auto: bouwjaar 1968 in 1981 op de sloop komt, en in 1983 weer een auto is tot 1996 wat in 1998 weer een nieuwe auto is om vervolgens in 2010 weer op de sloop terecht te komen.....
hebben er 3 verschillende bedrijven een auto gesloopt en zijn er 3 fabrieken nodig geweest om er weer een nieuw voertuig te produceren.
Terwijl het voertuig uit 1968 met goed onderhoud gewoon door kan blijven karren.
Als er iets slecht is voor het milieu, is het wel de consumptiemaatschappij die meer energie opvraagt en uitstoot dan verouderde technologie, dat veelal gebouwd is om te blijven functioneren.
Elke 5 jaar een nieuwe milieuvriendelijkere auto kopen is vele malen meer milieubelastend dan een auto 50 jaar lang rijdend houden en dan vervangen of in het museum zetten.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:56 schreef Elfletterig het volgende:
Dit betekent concreet dus dat ze voortaan oudere auto's WEL willen gaan belasten. Lijkt me een uitstekend plan. Die auto's zijn zeker niet minder milieuvervuilend dan nieuwe auto's.
1 heb je wel gelezen auto die vanaf nu 25 jaar worden alleenquote:Op dinsdag 18 november 2008 16:56 schreef Elfletterig het volgende:
Dit betekent concreet dus dat ze voortaan oudere auto's WEL willen gaan belasten. Lijkt me een uitstekend plan. Die auto's zijn zeker niet minder milieuvervuilend dan nieuwe auto's.
Precies, ze moeten eens beginnen te rekenen vanaf het ijzererts wat uit de mijnen wordt gehaald en met steenkolen tot staal wordt verwerkt. En neem behalve alle energie die nodig is om een auto bij de dealer te krijgen ook alle andere vervuiling mee die bij het productieproces hoort, van het produceren van de lak tot en met het blikje cola dat de mijnwerker weggooit.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:33 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Jij denkt dat het recycleproces van auto's ook is meegewogen?
Als een auto: bouwjaar 1968 in 1981 op de sloop komt, en in 1983 weer een auto is tot 1996 wat in 1998 weer een nieuwe auto is om vervolgens in 2010 weer op de sloop terecht te komen.....
hebben er 3 verschillende bedrijven een auto gesloopt en zijn er 3 fabrieken nodig geweest om er weer een nieuw voertuig te produceren.
Terwijl het voertuig uit 1968 met goed onderhoud gewoon door kan blijven karren.
Als er iets slecht is voor het milieu, is het wel de consumptiemaatschappij die meer energie opvraagt en uitstoot dan verouderde technologie, dat veelal gebouwd is om te blijven functioneren.
De regering die vrijwillig een belasting gaat verlagen? Dacht het niet. De BPM gaat er wel geleidelijk uit, maar dat is alleen omdat dat moet van de EU. Maar onze regering kennende weten ze daar ook wel weer iets op te verzinnen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:35 schreef Hyperdude het volgende:
Wegenbelasting zou toch zoizo afgebouwd worden?
http://www.verkeerenwater(...)len_voor_mobiliteit/quote:Het kabinet heeft besloten dat de kilometerprijs er nu ook echt gaat komen en dat vaste autobelastingen zoals de aanschafbelasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB) worden afgeschaft. De Tweede Kamer heeft dit kabinetsvoorstel in juli 2008 goedgekeurd. Dat betekent dat vanaf 2011 het vrachtverkeer als eerste te maken krijgt met de kilometerprijs. Vanaf 2012 wordt de kilometerprijs stapsgewijs ingevoerd voor al het andere verkeer zodat in 2018 iedereen betaalt per gereden kilometer en er geen vaste autobelastingen meer zijn.
Oh, dat gaat over rekeningrijden. Ik betwijfel of dat er überhaupt wel ooit gaat komen, als je ziet wat een catastrofe de OV-chipkaart nu al is, terwijl rekeningrijden nog een gigantisch veel groter project is. Maar voorlopig zijn ze de BPM stapsgewijs aan het verlagen, losstaand van het rekeningrijden, en ik dacht dat dat in opdracht van de EU was.quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:06 schreef Hyperdude het volgende:
@Paupermans
[..]
http://www.verkeerenwater(...)len_voor_mobiliteit/
Ik vertrouw ze voor geen meter in Den Haag; maar hier staat toch dat BPM en MRB zullen worden afgeschaft?
pas was dat bij kassa over hybride auto's, hoeveel energie daaringestoken werd.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Precies, ze moeten eens beginnen te rekenen vanaf het ijzererts wat uit de mijnen wordt gehaald en met steenkolen tot staal wordt verwerkt. En neem behalve alle energie die nodig is om een auto bij de dealer te krijgen ook alle andere vervuiling mee die bij het productieproces hoort, van het produceren van de lak tot en met het blikje cola dat de mijnwerker weggooit.
Op zich is het een goede regeling, veel oude auto's op het schone LPG die weinig kilometers maken en dat op de weg houden zorgt nog voor het soort werk wat uit Nederland aan het verdwijnen is.
dat word omkatte naar een oude eendquote:Op dinsdag 18 november 2008 19:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik was van plan mijn 88-er Visa weer op de weg te brengen als ie 25 is, dus ik ben hier helegaar niet blij mee
Grappig, heb precies zo'n zelfde stuk op m'n hyves geschreven ooitquote:Op dinsdag 18 november 2008 16:33 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Jij denkt dat het recycleproces van auto's ook is meegewogen?
Als een auto: bouwjaar 1968 in 1981 op de sloop komt, en in 1983 weer een auto is tot 1996 wat in 1998 weer een nieuwe auto is om vervolgens in 2010 weer op de sloop terecht te komen.....
hebben er 3 verschillende bedrijven een auto gesloopt en zijn er 3 fabrieken nodig geweest om er weer een nieuw voertuig te produceren.
Terwijl het voertuig uit 1968 met goed onderhoud gewoon door kan blijven karren.
Als er iets slecht is voor het milieu, is het wel de consumptiemaatschappij die meer energie opvraagt en uitstoot dan verouderde technologie, dat veelal gebouwd is om te blijven functioneren.
Wat een aanfluiting die Hybride gevallen...quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:50 schreef T42 het volgende:
[..]
pas was dat bij kassa over hybride auto's, hoeveel energie daaringestoken werd.
1 hybride auto = 50 gewone auto's gemiddeld in 10 jaar op stoken.
ik ben voor het "miljeu" ik rij hybride
was ooit bij kassa of radar ofzoietsquote:Op woensdag 19 november 2008 09:42 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Wat een aanfluiting die Hybride gevallen...Is dat stuk van Kassa over die wagens ook op internet te vinden? Ik kan het namelijk niet vinden maar zou het wel graag hebben
quote:Belastingvrijstelling oldtimers niet beperkt
Uitgegeven: 20 november 2008 06:53
Laatst gewijzigd: 20 november 2008 06:54
DEN HAAG - De vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt voorlopig niet beperkt. In de nacht van woensdag op donderdag bleek er in de Tweede Kamer te weinig steun voor dit initiatief van de ChristenUnie.
De kleinste coalitiepartij wilde dat alleen auto's van voor 1983 nog in aanmerking zouden blijven komen voor de vrijstelling.
Nu is het zo dat voor wagens van 25 jaar of ouder geen belasting moet worden betaald. Vanwege de milieuvervuiling door de oude auto's wilde de ChristenUnie de regeling 'bevriezen'.
Er is op dit moment geen w123 die op sla-olie rijdt hoor.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:35 schreef Hyperdude het volgende:
Wegenbelasting zou toch zoizo afgebouwd worden?
Oja, mijn oude brik is uit 1986en daar wordt nog geen 5000 km per jaar mee gereden. Gare oude sla-olie zuupende Mercedessen (Model W123 "Wanderdüne") moeten ze eens aanpakken.
Christen Unie; eerst met de OV-Chipkaart miljoenen verbranden, nu nog eens autootje pesten. Zit uiteindelijk iedereen achter de geraniums of in de kerk.![]()
ach jawel.. beetje voorverwarmen en je kunt er 100% op rijdenquote:Op donderdag 20 november 2008 18:45 schreef Elvander het volgende:
[..]
Er is op dit moment geen w123 die op sla-olie rijdt hoor.
Diesel kost 1,05 euro, sla-olie 1,29 euro............
Ohw en de W123 is natuurlijk gewoon een briljante wagen, daar is niks gaars aan!
Zegt een trotse belastingvrije W123 rijder.
Als je de afgelegde afstand meerekend zijn over het algemeen oude auto's minder vervuilend dan nieuwe. Want de meeste oldtimer bezitters rijden er geen 20.000km per jaar mee. Ik heb afgelopen jaar niet meer dan 700km gereden met m'n oudje. En dat geldt voor erg veel oldtimer bezitters imho.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:56 schreef Elfletterig het volgende:
Dit betekent concreet dus dat ze voortaan oudere auto's WEL willen gaan belasten. Lijkt me een uitstekend plan. Die auto's zijn zeker niet minder milieuvervuilend dan nieuwe auto's.
Maar die wagens heb je ook naast je eigen wagen, het is dus eigenlijk 700 km extra vervuiling.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:56 schreef Dualdude het volgende:
[..]
Als je de afgelegde afstand meerekend zijn over het algemeen oude auto's minder vervuilend dan nieuwe. Want de meeste oldtimer bezitters rijden er geen 20.000km per jaar mee. Ik heb afgelopen jaar niet meer dan 700km gereden met m'n oudje. En dat geldt voor erg veel oldtimer bezitters imho.
Achgossie, je zal een mens eens wat gunnen......azijnzeiker, zet anders even je pc uit, ik durf te wedden dat deze reactie ook weer een minuut extra vervuiling was.quote:Op vrijdag 21 november 2008 09:55 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Maar die wagens heb je ook naast je eigen wagen, het is dus eigenlijk 700 km extra vervuiling.
Zout toch op man, lees eerst eens het hele topic door voordat je gaat typen! Ik rij zelf ook een oldtimer naast mijn dagelijkse auto en motor...quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:07 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Achgossie, je zal een mens eens wat gunnen......azijnzeiker, zet anders even je pc uit, ik durf te wedden dat deze reactie ook weer een minuut extra vervuiling was.
Dat heb ik een aantal dagen terug gedaan, ik blijf niet terugzoeken.quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:43 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Zout toch op man, lees eerst eens het hele topic door voordat je gaat typen! Ik rij zelf ook een oldtimer naast mijn dagelijkse auto en motor...
Als Nederland nou een grote eigen auto-industrie zou hebben was daar nog wat voor te zeggen, maar dat is niet het geval. Spyker is niet afhankelijk van wegenbelastingtarieven en NedCar is geloof ik zoiets wat de autofabrikanten aan en uit zetten wanneer ze onder of overcapaciteit hebben in eigen land.quote:Op woensdag 19 november 2008 09:35 schreef SilentChaos het volgende:
[..]
Grappig, heb precies zo'n zelfde stuk op m'n hyves geschreven ooit
Bouwen en slopen van een auto kost meer energie dan er langer mee blijven rijden. Maar ja, dat is economisch niet verantwoord he
Ze meten uiteraard met 2 maten hier...
Gelukkig moet je er ook geen sla olie in gooien maar zonnebloem olie en die is maar 60 cent per literquote:Op donderdag 20 november 2008 18:45 schreef Elvander het volgende:
[..]
Er is op dit moment geen w123 die op sla-olie rijdt hoor.
Diesel kost 1,05 euro, sla-olie 1,29 euro............
Ohw en de W123 is natuurlijk gewoon een briljante wagen, daar is niks gaars aan!
Zegt een trotse belastingvrije W123 rijder.
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10329quote:Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
Kleine schop.. http://www.autoblog.nl/ar(...)aangepast#post-17553quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:33 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Jij denkt dat het recycleproces van auto's ook is meegewogen?
Als een auto: bouwjaar 1968 in 1981 op de sloop komt, en in 1983 weer een auto is tot 1996 wat in 1998 weer een nieuwe auto is om vervolgens in 2010 weer op de sloop terecht te komen.....
hebben er 3 verschillende bedrijven een auto gesloopt en zijn er 3 fabrieken nodig geweest om er weer een nieuw voertuig te produceren.
Terwijl het voertuig uit 1968 met goed onderhoud gewoon door kan blijven karren.
Als er iets slecht is voor het milieu, is het wel de consumptiemaatschappij die meer energie opvraagt en uitstoot dan verouderde technologie, dat veelal gebouwd is om te blijven functioneren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |