abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63513454
Ik, een 21-jarige student, had toevallig wat geld. Al jarenlang opgebouwd, en nog een fianciële meevaller erbij. .

Goed, uiteindelijk staat er ¤ 14.000,- op m'n spaarrekening. Not bad. Heel veel dingen heb ik moeten laten. Jarenlang geen vakantie gehad. Geen chips, of wat. Paar biertjes en dan was het wel. Veel auto's gezien en gewild, maar niks gekocht. Het begint steeds meer te knagen, dat m'n leeftijdsgenoten naar Australië gingen, of wat van hun leven maakten, terwijl ik bleef overwerken en stug doorspaarde. Zelf wilde ik dolgraag naar the States. Echter, ik was stellig van mening dat ik minstens 10k moest hebben om ergens op terug te vallen. Voor het geval dat er iets tegenzat. .

Nu ging een maat een half jaar lang door Europa trekken. Budget: zo'n 7000 euro. Van z'n pa.
Als ik vervolgens een blik werp op m'n rooskleurige financiën voor een student, vraag ik me af of ik niet meer van het leven moet genieten. Aan de andere kant heb ik wel zekerheid. Maar toch.. geniet ik ervan? Tsja... .

Maandenlang kijk ik toe hoe de beurzen flink onderuit gaan. Als een raket omlaag. Goed, de beursen lijken op hun bodem geland te zijn. Historische data's leert ons dat ze uiteindelijk langzaam herstellen. Hmmz. Ik doe een poging. Het kan nu alleen maar flatlinen, of geleidelijk omhoog gaan. Ze kunnen nu toch moeilijk verder dalen. Bij Binck een account aangevraagd. Ik hik tegen de transactiekosten van 10 euro aan. Tien euro. Tien euro!

Okay, voorzichtig beleggen hè. Om met de eventuele winst keer van het leven te gaan genieten. Met een gespannen gezicht zie ik dat het niet goed gaat. Paar procenten af in enkele uren. En nog keer. En nog eens. Daarbij zie ik in het AEX-subforum dat users als Sitting_Elfing keer op keer tussen 25% en 100% dagrendement maken met hun turbo's shorts en long. .

Om de schade te kunnen herstellen voordat ik uitstap, zoek ik gauw m'n heil in turbo's. De volgende dag is er nog 9.000 euro over. Let's say, ik had even een kutdag. Ik hoop op betere dagen. Ik blijf de hele rit naar beneden uitzitten, in al m'n koppigheid. Steeds dieper in de shit. Ik wordt steeds minder rationeel bij zo'n verlies. Bij enkele procenten verlies verkoop ik algauw, waarna ik weer overschakel op andere turbo's. Short. Call. Put. Raise. Alsof het niet erger kon, kon het toch wel. .

Resultaat van al dit: in 1 week zowaar ¤ 12.000,- door de plee gespoeld. Face it. Gisteren stapte ik eruit. Exit.

Het ergste is dat ik daarvoor geen ervaring heb overgehouden, geen vakantie, geen belevenis. Geen auto, of wat. Alleen maar stress, en ben verdomd kwaad. Op wie eigenlijk? Het was toch geheel m'n schuld?! Maar toch.. Imagine it, waar je jarenlang hard voor geploeterd hebt in een klap kwijt. En je krijgt er niks voor terug. Op een leeggeplunderd account na, dan. Dat gaat je toch niet in koude kleren zitten? .

Alhoewel het niet hun geld is, kan ik het me wel voorstellen als ik het zou vertellen, ze stomverbaasd zijn. Kwaad zelfs. Immers, het gaat hier wel om een Godsvermogen. Voor een student nota bene. Ik besluit het voorlopig m'n mond te houden. Totdat een maat vandaag tegen mij klaagde dat hij voor 1 dag z'n fiets stallen al 20 euro kwijt was. Ik kijk 'm met een koud blik aan. Enkele maanden geleden zou ik over zoiets inderdaad druk over maken. Nu ben ik een decadent figuur geworden, dat dollarbriefjes gebruikt om m'n sigaar aan te steken. En dat terwijl ik een vrij zuinige Nederlander ben.

Het is geheel mijn schuld. Maar toch...
What's happened? De feiten spreken voor zich. Toch dringt het werkelijke situatie niet écht tot mij door. Nadat ik constateerde dat ik in amper 1 week 12.000 euro stukgeslagen heb, had ik zoiets van: Ok, that's it.. Ik nam m'n verlies. Door de dag heen begint het mij toch steeds zwaarder te vallen. Als ik gaandeweg zie waarmee anderen mee moeten rondkomen, en wat ik zelf met al dat geld kon doen. Het begint langzaamaan door te dringen. Niet alleen financieël, maar psysisch raak ik steeds verder in de shit.

Daarom dit topic. Alhoewel het geheel mij aan te rekenen is, hoe kan ik dit tegen mezelf goedpraten?
pi_63513508
Kan niet.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_63513513
Accepteren, meer niet.

Het is gebeurd, meer kun je er niks aan doen.
pi_63513524
't leven zuigt, gelukkig studeer je en krijg je later een goede baan
"Those unforgettable days, for them I live"
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:19:56 #5
234312 Onsterfelijkheid
Servus_Universitas <3
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:20:15 #6
236335 neen
schone schijn
pi_63513538
Ik zou het niet eens willen goedpraten, face it het is weg maar je hebt er in ieder geval iets van geleerd.
althans, dat neem ik aan
het lijkt niet wat het is
pi_63513573
Je moet maar zo denken, je hebt nu wel ervaring in beleggen.
Do what you love, love what you do!
pi_63513633
Denk niet dat er iets goed te praten valt. Je hebt veel geld verloren, dat is nou eenmaal gebeurd. Gelukkig is het 100% je eigen schuld, en kan je niet iemand anders boos aankijken. Dus, leer hiervan, en ga verder met je leven. Kijk naar wat er komen gaat, niet naar wat er geweest is. En volgens mij ben je wel degelijk een ervaring rijker..
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:24:23 #9
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_63513665
Komop, wat is 12000 euro nog tegenwoordig? Daar koop je net een Opel Corsa van ofzo.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_63513696
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:19 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Accepteren, meer niet.

Het is gebeurd, meer kun je er niks aan doen.
Inderdaad het enige wat je op het moment kan doen.

En in het vervolg wat meer gaan genieten van je zuurverdiende geld.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:26:12 #11
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_63513708
Dat sucks . Maar ik vind je nou niet heel erg slim om in zo'n economisch ongunstig klimaat zonder ervaring te gaan beleggen. Het is een dure les, maar laat beleggen aan de profs over voortaan.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_63513721
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:24 schreef Rosbief het volgende:
Komop, wat is 12000 euro nog tegenwoordig? Daar koop je net een Opel Corsa van ofzo.
Daar zit nog restwaarde aan. En je hebt ook nog wat aan.

Hey, ik mag dan zo'n pauperstudent zijn dat een lullig stufi binnenkrijgt, flink onderhandelt over paar tientjes huur, koudkleumend gaat pitten met verwarming op 0, smerig bier opdrinkt, vrijwel altijd zwartrijdt, tegen de cassière zeikt dat een hamburger zowaar 2 euro kost. Dat soort dingen zet zo'n bedrag wel in een heel ander perspectief. Al helemaal als ik er niks aan gehad heb.
pi_63513758

Gewoon ontzettend dom. Ten eerste dom om zo zuinig te leven terwijl je genoeg geld hebt. Alles uitgeven is niet goed, maar alleen maar sparen ook niet. 14.000 lijkt nu veel, maar later als je als afgestudeerde een goede baan hebt lijkt het een stuk minder.

Verder ook stom dat je alles in aandelen, begin dan met een deel. Je weet nooit hoe zo iets gaat lopen. Als het zo makkelijk was, dan zou iedereen het doen. Als je dan toch wat probeert, begin dan eens met 2000 euro ofzo, dan is het geen ramp als het weg is en kan je toch nog wat verdienen. Beleggen moet je ook voor een lange termijn zien. Niet continu kopen en verkopen. Turbo's etc is voor de meer ervaren mensen, niet echt iets om mee te beginnen.

Verder kan je het alleen maar accepteren en in het vervolg misschien van je geld proberen te genieten.
pi_63513776
Wist je van te voren wel iets af van beleggen? Weet je uberhaupt wel iets van beleggen af?
hehehehehehehehehehhaeaheaehaehheahaehahaeheheheheheheheh :D;D:D::D;d:D:d;d;d
pi_63513814
Zoals Maximá het al eens treffend zei: "Dat was een beetje dom"

Waarom ga stap je met je life-savings in de aandelen als je er geen verstand van hebt.....
pi_63513834
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:28 schreef stFz het volgende:
Wist je van te voren wel iets af van beleggen? Weet je uberhaupt wel iets van beleggen af?
Ja.

Violatiele markt + turbo's. Daar ga je al in de mist.
pi_63513849
niet, eerlijk gezegd ben je gewoon een verschrikkelijk prutser...
En jaren lang heel weinig doen en dan maar 14.000 euro overhouden? snap ik ook niet...
En dan gaat het slecht met de beurzen en juist dan ga je ineens 14.000 euro (je geld waar je blijkbaar jaren moeite voor hebt gedaan) ineens allemaal in het spel zetten?
Klinkt dat niet ongelooflijk dom?

sorry, het is grof wat ik zeg maar vrees dat je je echt zelf super hard voor je kop moet slaan voordat je het pas echt beseft...

als dit verhaal waar is natuurlijk....
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_63513869
Tja, je vraagt er natuurlijk wel een beetje om
pi_63513873
Leergeld, simpel. Wel erg dom overigens. In diezelfde AEX topics zal iedereen je ook vertellen dat je NOOIT met je hele hebben en houden moet "gokken" op de beurs.

Zelf ben ik ook voor 3k het schip in gegaan met Fortis. Dat was geld wat ik makkelijk kon missen NAAST mijn spaargeld. Dat is weg, klaar. Niet meer over nadenken en doorgaan.

In ieder geval niet te lang stil bij staan...
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_63513888
Geld maakt niet gelukkig. Hiervoor had je toch een prima leven? Je moet niet kijken naar wat je had kunnen doen, je moet kijken naar wat je nog kan doen. Je bent student dus jong genoeg om nog geld genoeg te verdienen om op elke plek van de wereld te zijn geweest.
pi_63513894
Als dit waar is ben je gewoon echt een kneus

Je loopt jaren zuinig te doen, en dan gooi je het allemaal ineens over de balk door verblind te zijn door je hebberigheid.

Wie het kleine niet eert...
pi_63513917
dacht dat ik een kutweek had

Thanks TS je maakt me dag weer goed
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:33:37 #23
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_63513920
Als dit waar is, is dit een Darwin award in the making.

De wereld ligt economisch op z'n gat. Weet je wat ik ga doen?Beleggen!

Pijnlijke les.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_63513968
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:32 schreef Loveless85 het volgende:
Als dit waar is ben je gewoon echt een kneus

Je loopt jaren zuinig te doen, en dan gooi je het allemaal ineens over de balk door verblind te zijn door je hebberigheid.

Hebberigheid is iets dat beslist niet van mij gezegd kan worden. Eerder revanche op eerdere verlies. En nog eens revanche. En nog keer. Nog revanche. En nog.
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:35:17 #25
234312 Onsterfelijkheid
Servus_Universitas <3
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:35:22 #26
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_63513981
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:32 schreef Loveless85 het volgende:
..is de beurt niet weerd
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_63513988
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:26 schreef Decatente-kloon het volgende:

[..]

Hey, ik mag dan zo'n pauperstudent zijn dat een lullig stufi binnenkrijgt, flink onderhandelt over paar tientjes huur, koudkleumend gaat pitten met verwarming op 0, smerig bier opdrinkt, vrijwel altijd zwartrijdt, tegen de cassière zeikt dat een hamburger zowaar 2 euro kost. Dat soort dingen zet zo'n bedrag wel in een heel ander perspectief. Al helemaal als ik er niks aan gehad heb.
Ach ik heb zelf ook een paar dagen met het idee dat ik als student al mijn geld kwijt was (16000 euro ook 21) omdat icesave failliet ging en IJsland zei dat we ons geld niet terug kregen. Is misschien een iets andere situatie maar ik had er na 2 dagen bij neergelegd. Heb er zelf van geleerd om gewoon wat meer van je geld te genieten en niet al te zuinig te doen omdat je je geld toch kwijt kan zijn.
pi_63513996
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:33 schreef admiraal_anaal het volgende:
dacht dat ik een kutweek had

Thanks TS je maakt me dag weer goed
Zelf zit ik Laak, hé. Dan weet je al hoe het is.. .
pi_63514003
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:35 schreef Decatente-kloon het volgende:

[..]

Hebberigheid is iets dat beslist niet van mij gezegd kan worden. Eerder revanche op eerdere verlies. En nog eens revanche. En nog keer. Nog revanche. En nog.
Maar het begon met hebberigheid, je zag hoe andere Fokkers dikke winsten pakten, dus wilde je dat ook...
pi_63514022
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:33 schreef Copycat het volgende:
Als dit waar is, is dit een Darwin award in the making.

De wereld ligt economisch op z'n gat. Weet je wat ik ga doen?Beleggen!
Bekijk de historische data's eens. Als de hele beurs in elkaar gedonderd is, dan kan het in de meeste gevallen maar 1 kant op. In de meeste gevallen dan, zo blijkt. .

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_63514029
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:35 schreef Decatente-kloon het volgende:

[..]

Zelf zit ik Laak, hé. Dan weet je al hoe het is.. .
pi_63514036
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:26 schreef Decatente-kloon het volgende:

[..]

zoek eens werk dan?
ik krijg ook niets van mijn ouders en studeer ook nog zelf en ik werk maar een 10 tot 14uur in de week maar mij hoor je niet klagen. Lekkere auto voor de deur en minstens 4x een week op vakantie. En ja, mijn spaarrekening is ook nog steeds goed gevuld.

en dit is niet kijk-mij-veel-hebben want dan zijn er nog wel stukken betere voorbeelden maar wel een post die je in laat zien dat je beetje erg raar bezig bent geweest lijkt mij zo
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_63514095
Mijn ervaring is dat als je veel geld op je spaarrekening hebt je veel beter op je geld let dan wanneer je toch al rood staat.
Ik heb beide situaties meegemaakt, toen ik thuis woonde bij mn ouders en veel werkte had ik een behoorlijke spaarrekening, tijdens studeren stond ik altijd tussen de 500 en 1000 euro rood. Als ik weer wat geld had kocht ik weer een Ipod, ging flink stappen en dat soort dingen.

Dit verklaart imo ook jouw gedrag tijdens de tijd dat je vermogen had en nu op het moment dat je geen (weinig) geld hebt. Let maar op, zodra je weer een redelijke spaarrekening hebt ga je weer krenterig leven..
pi_63514103
Ik hoop dat je 1 ding geleerd hebt, namelijk op tijd uitstappen en niet naar je eigen hebberigheid luisteren.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_63514135
Dan kan je die tweeduizend euro die over is ook best aan mij geven.
pi_63514151
-edit- doe ff normaal in je eigen topic

[ Bericht 94% gewijzigd door Re op 25-11-2008 19:10:35 ]
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:42:39 #37
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_63514174
-edit- op edit

[ Bericht 98% gewijzigd door Re op 25-11-2008 19:11:25 ]
pi_63514178
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:39 schreef capricia het volgende:
Ik hoop dat je 1 ding geleerd hebt, namelijk op tijd uitstappen en niet naar je eigen hebberigheid luisteren.
True.

Zelf probeer je de schade stug te herstellen, maar je raakt uiteindelijk steeds verder in de shit.
pi_63514186
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:37 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

zoek eens werk dan?
ik krijg ook niets van mijn ouders en studeer ook nog zelf en ik werk maar een 10 tot 14uur in de week maar mij hoor je niet klagen. Lekkere auto voor de deur en minstens 4x een week op vakantie. En ja, mijn spaarrekening is ook nog steeds goed gevuld.

en dit is niet kijk-mij-veel-hebben want dan zijn er nog wel stukken betere voorbeelden maar wel een post die je in laat zien dat je beetje erg raar bezig bent geweest lijkt mij zo
Reken voor het op kamers wonen minimaal 300 euro huur en 250 euro overige vaste lasten (telefoon, eten, stappen etc). En dan nog boeken, collegegeld..
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:44:27 #40
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_63514226
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:37 schreef Decatente-kloon het volgende:

Bekijk de historische data's eens. Als de hele beurs in elkaar gedonderd is, dan kan het in de meeste gevallen maar 1 kant op. In de meeste gevallen dan, zo blijkt. .

Het kan altijd nog verder in elkaar donderen ...
Daarbij: je sappelt je hele leven. Draait elk dubbeltje tien keer om alvorens het uit te geven en dan ga je al je spaargeld beleggen. Sorry hoor.
pi_63514236
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:42 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee jij bent lekker. Muts.
toch geef ik hem/haar wel gelijk. Mede door de figuren zoals TS krijgen bedrijven die onderuit lijken te gaan toch nog een soort van laatste hoop .

Persoonlijk gezien is het wel een domme actie natuurlijk.. .
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:45:22 #42
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63514248
Zoveel sparen om het vervolgens in één keer weg te gooien, haha
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_63514265
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:35 schreef Rosbief het volgende:

[..]

..is de beurt beurs niet weerd
pi_63514271
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:42 schreef Decatente-kloon het volgende:

[..]

True.

Zelf probeer je de schade stug te herstellen, maar je raakt uiteindelijk steeds verder in de shit.
Dat is de valkuil ja.
Het systeem draait op eigen hebberigheid...terwijl je, om goed met aandelen om te gaan, heel veel zelfdiscipline nodig hebt..eruit als je wat winst maakt, maar zeker eruit zodra je verlies gaat nemen.
Alleen zo kun je proberen wat geld te winnen...maar heb daar de discipline maar eens voor.

En wat mij, gevoelsmatig, opvalt is dat het net als poker is:
Je onthoudt voornamelijk de bad-beats.

Het is het niet waard!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_63514306
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:37 schreef Decatente-kloon het volgende:

[..]

Je moet dan wel weten waar het dieptepunt ligt uiteraard.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:48:41 #46
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63514362
En het is ongeloofwaardig. Elk dubbeltje omdraaien en dan ineens al je geld beleggen. Wtf
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_63514451
TS is gepwnt.

Serieus, jaren lang sparen , niet genieten van het leven etc en dan alles in de beurs steken en alles verliezen.
Wat een faler ben jij sjonge jonge.
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:51:31 #48
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63514454
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:48 schreef Harajuku. het volgende:
En het is ongeloofwaardig. Elk dubbeltje omdraaien en dan ineens al je geld beleggen. Wtf
Precies.
En anders: voor 12.000 euro heb je een levensles geleerd Beleggen is gokken!
censuur :O
pi_63514599
Bedankt voor deze kapitaal-injectie in de financiële sector!

wtf zeg. Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar. Ik ben blij dat mij zoiets niet kan overkomen aangezien mijn saldo nooit veel hoger is dan mijn bloeddruk.
pi_63514675
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 18:56 schreef mcDavid het volgende:
Bedankt voor deze kapitaal-injectie in de financiële sector!

wtf zeg. Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar. Ik ben blij dat mij zoiets niet kan overkomen aangezien mijn saldo nooit veel hoger is dan mijn bloeddruk.
Dan te bedenken dat het op die schaal geen reet voorstelt, is best cru voor TS.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')