abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63501183
Vrijwel geen enkele leerling/student die ik ooit tegen gekomen ben is tevreden met het werken in groepjes in het onderwijs. Het is om vele reden bagger en het werkt gewoon niet op een school. Daar is genoeg over geklaagd en gediscussieerd zo onderhand.

Maar kan iemand mij dan vertellen hoe het nog verantwoord wordt dat dit flutsysteem nog steeds overal toegepast wordt? Is er een goede redenering waarom het het onderwijs zou verbeteren?

En als dat niet zo is wordt het dan niet eens een keer tijd dat hier actief wat aan gedaan wordt? Als de urennorm voor scholieren verhoogd worden kan men toch ook prima de mond open trekken om te gaan janken..
pi_63501565
In je latere baan kan je ook niet kiezen met wie je samenwerkt. Als 't met mate en met voldoende begeleiding wordt toegepast is het een prima systeem.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63501700
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:29 schreef PietjePuk007 het volgende:
In je latere baan kan je ook niet kiezen met wie je samenwerkt. Als 't met mate en met voldoende begeleiding wordt toegepast is het een prima systeem.
Maar in je latere baan worden je collega's geselecteerd op hun competentie, en worden ze ontslagen als ze niet presteren. Daarnaast is er ook nog iemand de baas in de tent.
En ik vermoed dat je ook vaker een gezamenlijke effort hebt ipv 4 verschillende slecht aan elkaar genaaide stukjes individueel werk.
pi_63501774
Bij slecht presteren mag je iemand uit de projectgroep gooien. De docent is de "baas in de tent" want aan hem lever je 't eindproduct op. Je hebt ook allemaal een gezamenlijke effort namelijk die 5,5 aan 't einde.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63501841
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:34 schreef synthesix het volgende:

[..]

Maar in je latere baan worden je collega's geselecteerd op hun competentie, en worden ze ontslagen als ze niet presteren. Daarnaast is er ook nog iemand de baas in de tent.
En ik vermoed dat je ook vaker een gezamenlijke effort hebt ipv 4 verschillende slecht aan elkaar genaaide stukjes individueel werk.
Dat valt soms ook vies tegen hoor... Om iemand te ontslaan die niet goed functioneert is dossieropbouw nodig (over meerdere jaren), en dat gebeurd vaak onvoldoende. Kortom: er bestaat een kans dat je net zoals tijdens je studie ook lapzwansen tegenkomt in je werk. Daarnaast leer je meteen hoe je met dat soort mensen om moet gaan: waarschuwen, waarschuwen en wegsturen/samenwerking verbreken
En wat ik zelf als een groot voordeel zie is dat iedereen andere kwaliteiten heeft en het erg aangenaam is om in groepsverband die kwaliteiten goed te kunnen benutten. Maar dat zal niet altijd zo zijn gok ik...
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_63502604
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:39 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Dat valt soms ook vies tegen hoor... Om iemand te ontslaan die niet goed functioneert is dossieropbouw nodig (over meerdere jaren), en dat gebeurd vaak onvoldoende. Kortom: er bestaat een kans dat je net zoals tijdens je studie ook lapzwansen tegenkomt in je werk. Daarnaast leer je meteen hoe je met dat soort mensen om moet gaan: waarschuwen, waarschuwen en wegsturen/samenwerking verbreken
En wat ik zelf als een groot voordeel zie is dat iedereen andere kwaliteiten heeft en het erg aangenaam is om in groepsverband die kwaliteiten goed te kunnen benutten. Maar dat zal niet altijd zo zijn gok ik...
Misschien duurt het even voor hij ontslagen wordt, maar je krijgt in de tussentijd niet minder salaris van je manager omdat iemand anders zijn werk niet goed doet.

Maar goed, het lijkt me toch sterk dat het er in het bedrijfsleven hetzelfde aan toe gaat.. Ik bedoel, het niet fout doordat de leerlingen niet kunnen samenwerken, het loopt fout door andere factoren: luiheid, er is geen autoriteit, mensen steken liever tijd in hun individuele cijfer dan voor de groep te zwoegen. Meningen verschillen vaak en aangezien er geen richtlijnen zijn, en veel groepsopdrachten maar een beetje het beste er van maken is, want je hebt de kennis en de tijd niet om het hele onderwerp concreet door te lichten en echt boven de stof te staan, krijg je dat het een incoherente bende wordt.

En ik vind het eigenlijk sowieso een rare aanpak naar samenwerking: je werkt samen voor het synergetisch effect, 1+1=3. Maar bij groepsopdrachten op school is het 1+1=1,1 , het kost meer moeite om iets samen te doen dan het individueel te doen. Als ze nou eens opdrachten verzonnen waarbij samenwerken echt loonde, zoals bij het profielwerkstuk, dat zou al een hele vooruitgang zijn.
pi_63502795
samenwerken moet je leren, dat is het nut.

overigens vraag ik me af op welke bevindingen jij denkt te kunnen stellen dat 'iedereen een hekel heeft aan groepswerk'. Zelf heb ik dat niet per se, er zitten voordelen (benutten kwaliteiten van anderen) en nadelen (het kan stroef verlopen, je hebt niet de controle over het eindproduct) aan. met die voordelen en nadelen moet je 'later' ook om gaan, daarom is het nuttig dit nu vast te leren.
pi_63503396
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:05 schreef synthesix het volgende:
En ik vind het eigenlijk sowieso een rare aanpak naar samenwerking: je werkt samen voor het synergetisch effect, 1+1=3. Maar bij groepsopdrachten op school is het 1+1=1,1 , het kost meer moeite om iets samen te doen dan het individueel te doen. Als ze nou eens opdrachten verzonnen waarbij samenwerken echt loonde, zoals bij het profielwerkstuk, dat zou al een hele vooruitgang zijn.
Ikzelf heb die ervaring dus niet altijd. Mijn eerste werkgroep was in een woord ge-wel-dig! Ik heb een groepje gehad waarbij ik me de schompes gewerkt heb om een voldoende voor ons allen te regelen. Maar dat is slechts een keer van de meermalen dat ik in een groepje gewerkt heb. Nu ook, ik zit in een groepje van 3 en dat gaat hartstikke goed. Dus het is denk ik net het "geluk" dat je moet hebben.
En ik zou niet weten hoe het werkt met een profielwerkstuk, ik heb een "oude" stroming middelbaar onderwijs gevolgd, ik kan alleen relateren aan mijn ervaringen op HBO/WO niveau.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_63570473
Ik vind groepswerk voor- en nadelen hebben. Voordeel is dat je dat je niet alles alleen hoeft te doen, maar het werk kunt verdelen. Ook kun je zo van elkaars kwaliteiten profiteren. Nadeel is dat het soms stroef verloopt, taken door anderen niet of te laat uitgevoerd worden enzo. Maar over het algemeen gaat het groepswerk bij mij meestal wel redelijk goed
pi_63616500
Mijn studie: elk vak moet je gezamenlijk minimaal een opdracht maken en je hebt 3 grote (min 4 EC) groepsopdrachten per jaar.

Conclusie: Dat is kut

Reden: lifters, te weinig tijd bekend raken met stof, verminderde motivatie

Oplossing: minder groepswerk

Manier: Probleem voorleggen bij opleiding, probleem voorleggen bij opleidingsdirecteur, probleem voorleggen bij opleidingscommissie

Resultaat: Geen kut verschil

Gevoel: Onverschilligheid, cynisme

Volgende stap: opleiding snel afmaken, volgende studie kiezen

Toevoeging: bovenstaande bericht geeft behoorlijk negatief verhaal over groepswerk, maar daarentegen ben ik wel uitermate positief over de studie. 8,3
pi_63622163
Ik heb in mijn studie niet echt te maken met een projectgroep of iets, daar zou ik het nut nog wel een beetje van in kunnen zien, maar wel met gewone opdrachten/nota's/presentatie's die je net zo goed in je eentje zou kunnen doen, maar verplicht met z'n tweeën of drieën moet doen. De reden daarvan is dat het nakijk en beoordeelwerk scheelt voor de docent... Voor de student zit er echt totaal geen nut in.

Vaak ben je er net zoveel tijd aan kwijt als je het samen doet en dan had ik liever alleen gewerkt.. Ik hou d'r niet van, laat mij maar lekker alleen werken. Het is alleen soms handig als je samenwerkt met iemand die dezelfde studiehouding heeft, maar dat komt ook maar zelden voor.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_63644323
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:39 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Tja, maar de meeste dienstverbanden vangen aan met een proeftijd, gevolgd door een of meerdere tijdelijke contracten, alvorens de werkgever de medewerker voor onbepaalde tijd aan zich bindt.

Projectgroepen bij mijn studie bestaan uit 8 personen, onderverdeeld in 2 subgroepen. Elke subgroep opereert grotendeels zelfstandig, maar kan de andere groep gebruiker voor brainstormen, feedback, overleg, inspiratie, enz.

Mijn ervaring (nu 2 perioden van 10 weken in dit systeem meegedraaid): waardeloos. Lang niet iedereen is bereid er samen iets van te maken. Meeliften, gebrek aan individuele kwaliteiten, lage inzet, und so weiter.

Waar 4 mensen werken, gaat het niet 4 keer zo snel, laat staan 4 keer zo goed. Het kost veel tijd en energie om samen een product op te leveren. Alleen gaat het sneller, efficiënter en beter; als ik constant achter iemand aan moet lopen om zijn deel gedaan te krijgen, kan ik dat in de helft van de tijd zelf en beter doen.

Mijn motto: wat je zelf doet, kan een ander niet fout doen.

Dit blok lekker individueel aan het werk
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_63666683
Ik vind het ook bullshit.

Gelukkig hoef ik het ook niet
pi_72870263
Ik ben blij dat er ook mensen zijn die er net zo denken als ik...

Maar wat kan je eraan doen?

Iemand trouwens nog andere suggesties?

[ Bericht 49% gewijzigd door Rene op 18-09-2009 16:31:05 ]
pi_72870428
Eensch. Verder hanteer ik hetzelfde systeem als baskick; zoveel als mogelijk zelf doen. Ik vind het vaak ook prettiger werken omdat het vaak inderdaad slecht aan elkaar genaaide afzonderlijke opdrachten zijn.
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 16:12:28 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72878334
Ik doe een sociale(re) studie en daarom wordt er ook op gehamerd door mijn opleiding om de verschillende karakters te mixen. Dat is ook erg bevorderlijk kan ik je vertellen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_72878545
Ja, dat is ook wel zo...

Maar het is toch altijd klote als mensen niet weten wat ze moeten doen en dat ze op maandag op school komen met het excuus "ik wist niet wat er gedaan moet worden"...
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 16:31:43 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72878916
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 16:19 schreef douwe_h het volgende:
Ja, dat is ook wel zo...

Maar het is toch altijd klote als mensen niet weten wat ze moeten doen en dat ze op maandag op school komen met het excuus "ik wist niet wat er gedaan moet worden"...
Ik zeg: telefoon en webmail van je hogeschool/universiteit. Laten we dus vooral niet afdwalen en wat meer naar de kern gaan.
pi_72879737
Het zuigt ballen.
voor 5 vakken 5 verschillende groepen werkt niet. Steeds verschillende personen werkt écht niet.
En nou heb ik ook nog het probleem dat ik bij een uiterst slecht Nederlands sprekend meisje in de groep zit. Je moet alles dubbel uitleggen en haar hele deel van een werkstuk overnieuw doen omdat ze zoveel spelfouten maakt. Ze begrijpt niks van wat je zegt en vraag heel veel dingen 2x. Echt gruwelijk kut.
pi_72881944
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 16:12 schreef Renesite het volgende:
Ik doe een sociale(re) studie en daarom wordt er ook op gehamerd door mijn opleiding om de verschillende karakters te mixen. Dat is ook erg bevorderlijk kan ik je vertellen
Wij mochten pas halverwege jaar 2 de groepjes zelf kiezen.
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 18:17:17 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72882032
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 18:14 schreef TvhN het volgende:

[..]

Wij mochten pas halverwege jaar 2 de groepjes zelf kiezen.
Sinds het 2e blok al
pi_72901722
Wij sinds dag 1, prima
[P]otverdorie
pi_72901870
het idee dat je later ook in zo'n situatie komt dat je met mensen in een team moet werken is ook bullshit

ja het kan gebeuren, maar als het je niet bevalt, zorg je ervoor dat je eruit stapt, hoe dan ook. Op school kan dat niet, en wordt je constant benadeeld door je medeleerlingen (in ieder geval in mijn geval). Lang niet iedereen in het team heeft dezelfde capaciteiten en dat is ook niet erg, zolang het maar geen gigantische schommelingen zijn. Maar dat gaat dan ook nog eens gepaard met een 6jes cultuur terwijl je zelf minimaal een 8 wilt halen, tsja. Het enige wat je dan leert is dat werken in teams heel goed kan, maar dat dat alleen in bepaalde omstandigheden een positieve invloed heeft op het resultaat. In de meeste gevallen leidt het eigenlijk tot een slechter resultaat, lagere motivatie en ruzies.

oftewel, teamwerk is
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_72901981
Bij ons is het nog erger. Willen we afspreken dat we vroeger naar huis gaan omdat we thuis geconcentreerder eraan kunnen werken (geldt voor mij iig wel), mag dat niet. Je voelt je net een kleuter daar.
Wil je wat aan je begeleider vragen tijdens de verplichte vergadering die je elke week met hem houdt, krijg je te horen: nee, dat is een vraag voor de opdrachtgever en ik ben nu de expert (fijn als 1 persoon 3 rollen vervult!). Wat een onzin man, geef toch gewoon antwoord op mijn vraag.
pi_72902521
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 16:57 schreef _Loki het volgende:
Het zuigt ballen.
voor 5 vakken 5 verschillende groepen werkt niet. Steeds verschillende personen werkt écht niet.
En nou heb ik ook nog het probleem dat ik bij een uiterst slecht Nederlands sprekend meisje in de groep zit. Je moet alles dubbel uitleggen en haar hele deel van een werkstuk overnieuw doen omdat ze zoveel spelfouten maakt. Ze begrijpt niks van wat je zegt en vraag heel veel dingen 2x. Echt gruwelijk kut.
En waarschijnlijk haalt ze het vak dus door jullie werk terwijl ze het eigenlijk (nog) niet aankan?

Ik vind het altijd zo raar als er gezegd wordt dat je moet leren samenwerken, terwijl je bij de meeste universitaire studies veel minder in groepen werkt dan op het HBO en je ook geen onzin erbij krijgt zoals reflectie, samenwerkingscontracten en vergaderlessen . Als je WO doet weet je blijkbaar automatisch hoe je moet samenwerken

Natuurlijk is het goed dat je op de uni zelfstandiger bent en hopelijk blijft dat zo. Maar het is toch raar dat HBO'ers wel zouden moeten leren samenwerken en WO'ers niet? Zelfs op de middelbare school werk je soms in groepjes. Als je een beetje sociaal bent gaat dat ook vanzelf, je hoeft er niet iets speciaals voor te leren.

Maar het zal het wel weer om geld draaien, een projectgroep van 8 studenten tegelijk begeleiden is goedkoper dan de 8 studenten apart bespreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')