abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63501183
Vrijwel geen enkele leerling/student die ik ooit tegen gekomen ben is tevreden met het werken in groepjes in het onderwijs. Het is om vele reden bagger en het werkt gewoon niet op een school. Daar is genoeg over geklaagd en gediscussieerd zo onderhand.

Maar kan iemand mij dan vertellen hoe het nog verantwoord wordt dat dit flutsysteem nog steeds overal toegepast wordt? Is er een goede redenering waarom het het onderwijs zou verbeteren?

En als dat niet zo is wordt het dan niet eens een keer tijd dat hier actief wat aan gedaan wordt? Als de urennorm voor scholieren verhoogd worden kan men toch ook prima de mond open trekken om te gaan janken..
pi_63501565
In je latere baan kan je ook niet kiezen met wie je samenwerkt. Als 't met mate en met voldoende begeleiding wordt toegepast is het een prima systeem.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63501700
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:29 schreef PietjePuk007 het volgende:
In je latere baan kan je ook niet kiezen met wie je samenwerkt. Als 't met mate en met voldoende begeleiding wordt toegepast is het een prima systeem.
Maar in je latere baan worden je collega's geselecteerd op hun competentie, en worden ze ontslagen als ze niet presteren. Daarnaast is er ook nog iemand de baas in de tent.
En ik vermoed dat je ook vaker een gezamenlijke effort hebt ipv 4 verschillende slecht aan elkaar genaaide stukjes individueel werk.
pi_63501774
Bij slecht presteren mag je iemand uit de projectgroep gooien. De docent is de "baas in de tent" want aan hem lever je 't eindproduct op. Je hebt ook allemaal een gezamenlijke effort namelijk die 5,5 aan 't einde.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63501841
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:34 schreef synthesix het volgende:

[..]

Maar in je latere baan worden je collega's geselecteerd op hun competentie, en worden ze ontslagen als ze niet presteren. Daarnaast is er ook nog iemand de baas in de tent.
En ik vermoed dat je ook vaker een gezamenlijke effort hebt ipv 4 verschillende slecht aan elkaar genaaide stukjes individueel werk.
Dat valt soms ook vies tegen hoor... Om iemand te ontslaan die niet goed functioneert is dossieropbouw nodig (over meerdere jaren), en dat gebeurd vaak onvoldoende. Kortom: er bestaat een kans dat je net zoals tijdens je studie ook lapzwansen tegenkomt in je werk. Daarnaast leer je meteen hoe je met dat soort mensen om moet gaan: waarschuwen, waarschuwen en wegsturen/samenwerking verbreken
En wat ik zelf als een groot voordeel zie is dat iedereen andere kwaliteiten heeft en het erg aangenaam is om in groepsverband die kwaliteiten goed te kunnen benutten. Maar dat zal niet altijd zo zijn gok ik...
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_63502604
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:39 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Dat valt soms ook vies tegen hoor... Om iemand te ontslaan die niet goed functioneert is dossieropbouw nodig (over meerdere jaren), en dat gebeurd vaak onvoldoende. Kortom: er bestaat een kans dat je net zoals tijdens je studie ook lapzwansen tegenkomt in je werk. Daarnaast leer je meteen hoe je met dat soort mensen om moet gaan: waarschuwen, waarschuwen en wegsturen/samenwerking verbreken
En wat ik zelf als een groot voordeel zie is dat iedereen andere kwaliteiten heeft en het erg aangenaam is om in groepsverband die kwaliteiten goed te kunnen benutten. Maar dat zal niet altijd zo zijn gok ik...
Misschien duurt het even voor hij ontslagen wordt, maar je krijgt in de tussentijd niet minder salaris van je manager omdat iemand anders zijn werk niet goed doet.

Maar goed, het lijkt me toch sterk dat het er in het bedrijfsleven hetzelfde aan toe gaat.. Ik bedoel, het niet fout doordat de leerlingen niet kunnen samenwerken, het loopt fout door andere factoren: luiheid, er is geen autoriteit, mensen steken liever tijd in hun individuele cijfer dan voor de groep te zwoegen. Meningen verschillen vaak en aangezien er geen richtlijnen zijn, en veel groepsopdrachten maar een beetje het beste er van maken is, want je hebt de kennis en de tijd niet om het hele onderwerp concreet door te lichten en echt boven de stof te staan, krijg je dat het een incoherente bende wordt.

En ik vind het eigenlijk sowieso een rare aanpak naar samenwerking: je werkt samen voor het synergetisch effect, 1+1=3. Maar bij groepsopdrachten op school is het 1+1=1,1 , het kost meer moeite om iets samen te doen dan het individueel te doen. Als ze nou eens opdrachten verzonnen waarbij samenwerken echt loonde, zoals bij het profielwerkstuk, dat zou al een hele vooruitgang zijn.
pi_63502795
samenwerken moet je leren, dat is het nut.

overigens vraag ik me af op welke bevindingen jij denkt te kunnen stellen dat 'iedereen een hekel heeft aan groepswerk'. Zelf heb ik dat niet per se, er zitten voordelen (benutten kwaliteiten van anderen) en nadelen (het kan stroef verlopen, je hebt niet de controle over het eindproduct) aan. met die voordelen en nadelen moet je 'later' ook om gaan, daarom is het nuttig dit nu vast te leren.
pi_63503396
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:05 schreef synthesix het volgende:
En ik vind het eigenlijk sowieso een rare aanpak naar samenwerking: je werkt samen voor het synergetisch effect, 1+1=3. Maar bij groepsopdrachten op school is het 1+1=1,1 , het kost meer moeite om iets samen te doen dan het individueel te doen. Als ze nou eens opdrachten verzonnen waarbij samenwerken echt loonde, zoals bij het profielwerkstuk, dat zou al een hele vooruitgang zijn.
Ikzelf heb die ervaring dus niet altijd. Mijn eerste werkgroep was in een woord ge-wel-dig! Ik heb een groepje gehad waarbij ik me de schompes gewerkt heb om een voldoende voor ons allen te regelen. Maar dat is slechts een keer van de meermalen dat ik in een groepje gewerkt heb. Nu ook, ik zit in een groepje van 3 en dat gaat hartstikke goed. Dus het is denk ik net het "geluk" dat je moet hebben.
En ik zou niet weten hoe het werkt met een profielwerkstuk, ik heb een "oude" stroming middelbaar onderwijs gevolgd, ik kan alleen relateren aan mijn ervaringen op HBO/WO niveau.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_63570473
Ik vind groepswerk voor- en nadelen hebben. Voordeel is dat je dat je niet alles alleen hoeft te doen, maar het werk kunt verdelen. Ook kun je zo van elkaars kwaliteiten profiteren. Nadeel is dat het soms stroef verloopt, taken door anderen niet of te laat uitgevoerd worden enzo. Maar over het algemeen gaat het groepswerk bij mij meestal wel redelijk goed
pi_63616500
Mijn studie: elk vak moet je gezamenlijk minimaal een opdracht maken en je hebt 3 grote (min 4 EC) groepsopdrachten per jaar.

Conclusie: Dat is kut

Reden: lifters, te weinig tijd bekend raken met stof, verminderde motivatie

Oplossing: minder groepswerk

Manier: Probleem voorleggen bij opleiding, probleem voorleggen bij opleidingsdirecteur, probleem voorleggen bij opleidingscommissie

Resultaat: Geen kut verschil

Gevoel: Onverschilligheid, cynisme

Volgende stap: opleiding snel afmaken, volgende studie kiezen

Toevoeging: bovenstaande bericht geeft behoorlijk negatief verhaal over groepswerk, maar daarentegen ben ik wel uitermate positief over de studie. 8,3
pi_63622163
Ik heb in mijn studie niet echt te maken met een projectgroep of iets, daar zou ik het nut nog wel een beetje van in kunnen zien, maar wel met gewone opdrachten/nota's/presentatie's die je net zo goed in je eentje zou kunnen doen, maar verplicht met z'n tweeën of drieën moet doen. De reden daarvan is dat het nakijk en beoordeelwerk scheelt voor de docent... Voor de student zit er echt totaal geen nut in.

Vaak ben je er net zoveel tijd aan kwijt als je het samen doet en dan had ik liever alleen gewerkt.. Ik hou d'r niet van, laat mij maar lekker alleen werken. Het is alleen soms handig als je samenwerkt met iemand die dezelfde studiehouding heeft, maar dat komt ook maar zelden voor.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_63644323
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:39 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Dat valt soms ook vies tegen hoor... Om iemand te ontslaan die niet goed functioneert is dossieropbouw nodig (over meerdere jaren), en dat gebeurd vaak onvoldoende. Kortom: er bestaat een kans dat je net zoals tijdens je studie ook lapzwansen tegenkomt in je werk. Daarnaast leer je meteen hoe je met dat soort mensen om moet gaan: waarschuwen, waarschuwen en wegsturen/samenwerking verbreken
En wat ik zelf als een groot voordeel zie is dat iedereen andere kwaliteiten heeft en het erg aangenaam is om in groepsverband die kwaliteiten goed te kunnen benutten. Maar dat zal niet altijd zo zijn gok ik...
Tja, maar de meeste dienstverbanden vangen aan met een proeftijd, gevolgd door een of meerdere tijdelijke contracten, alvorens de werkgever de medewerker voor onbepaalde tijd aan zich bindt.

Projectgroepen bij mijn studie bestaan uit 8 personen, onderverdeeld in 2 subgroepen. Elke subgroep opereert grotendeels zelfstandig, maar kan de andere groep gebruiker voor brainstormen, feedback, overleg, inspiratie, enz.

Mijn ervaring (nu 2 perioden van 10 weken in dit systeem meegedraaid): waardeloos. Lang niet iedereen is bereid er samen iets van te maken. Meeliften, gebrek aan individuele kwaliteiten, lage inzet, und so weiter.

Waar 4 mensen werken, gaat het niet 4 keer zo snel, laat staan 4 keer zo goed. Het kost veel tijd en energie om samen een product op te leveren. Alleen gaat het sneller, efficiënter en beter; als ik constant achter iemand aan moet lopen om zijn deel gedaan te krijgen, kan ik dat in de helft van de tijd zelf en beter doen.

Mijn motto: wat je zelf doet, kan een ander niet fout doen.

Dit blok lekker individueel aan het werk
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_63666683
Ik vind het ook bullshit.

Gelukkig hoef ik het ook niet
pi_72870263
Ik ben blij dat er ook mensen zijn die er net zo denken als ik...

Maar wat kan je eraan doen?

Iemand trouwens nog andere suggesties?

[ Bericht 49% gewijzigd door Rene op 18-09-2009 16:31:05 ]
pi_72870428
Eensch. Verder hanteer ik hetzelfde systeem als baskick; zoveel als mogelijk zelf doen. Ik vind het vaak ook prettiger werken omdat het vaak inderdaad slecht aan elkaar genaaide afzonderlijke opdrachten zijn.
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 16:12:28 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72878334
Ik doe een sociale(re) studie en daarom wordt er ook op gehamerd door mijn opleiding om de verschillende karakters te mixen. Dat is ook erg bevorderlijk kan ik je vertellen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_72878545
Ja, dat is ook wel zo...

Maar het is toch altijd klote als mensen niet weten wat ze moeten doen en dat ze op maandag op school komen met het excuus "ik wist niet wat er gedaan moet worden"...
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 16:31:43 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72878916
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 16:19 schreef douwe_h het volgende:
Ja, dat is ook wel zo...

Maar het is toch altijd klote als mensen niet weten wat ze moeten doen en dat ze op maandag op school komen met het excuus "ik wist niet wat er gedaan moet worden"...
Ik zeg: telefoon en webmail van je hogeschool/universiteit. Laten we dus vooral niet afdwalen en wat meer naar de kern gaan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_72879737
Het zuigt ballen.
voor 5 vakken 5 verschillende groepen werkt niet. Steeds verschillende personen werkt écht niet.
En nou heb ik ook nog het probleem dat ik bij een uiterst slecht Nederlands sprekend meisje in de groep zit. Je moet alles dubbel uitleggen en haar hele deel van een werkstuk overnieuw doen omdat ze zoveel spelfouten maakt. Ze begrijpt niks van wat je zegt en vraag heel veel dingen 2x. Echt gruwelijk kut.
pi_72881944
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 16:12 schreef Renesite het volgende:
Ik doe een sociale(re) studie en daarom wordt er ook op gehamerd door mijn opleiding om de verschillende karakters te mixen. Dat is ook erg bevorderlijk kan ik je vertellen
Wij mochten pas halverwege jaar 2 de groepjes zelf kiezen.
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 18:17:17 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72882032
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 18:14 schreef TvhN het volgende:

[..]

Wij mochten pas halverwege jaar 2 de groepjes zelf kiezen.
Sinds het 2e blok al
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_72901722
Wij sinds dag 1, prima
[P]otverdorie
pi_72901870
het idee dat je later ook in zo'n situatie komt dat je met mensen in een team moet werken is ook bullshit

ja het kan gebeuren, maar als het je niet bevalt, zorg je ervoor dat je eruit stapt, hoe dan ook. Op school kan dat niet, en wordt je constant benadeeld door je medeleerlingen (in ieder geval in mijn geval). Lang niet iedereen in het team heeft dezelfde capaciteiten en dat is ook niet erg, zolang het maar geen gigantische schommelingen zijn. Maar dat gaat dan ook nog eens gepaard met een 6jes cultuur terwijl je zelf minimaal een 8 wilt halen, tsja. Het enige wat je dan leert is dat werken in teams heel goed kan, maar dat dat alleen in bepaalde omstandigheden een positieve invloed heeft op het resultaat. In de meeste gevallen leidt het eigenlijk tot een slechter resultaat, lagere motivatie en ruzies.

oftewel, teamwerk is
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_72901981
Bij ons is het nog erger. Willen we afspreken dat we vroeger naar huis gaan omdat we thuis geconcentreerder eraan kunnen werken (geldt voor mij iig wel), mag dat niet. Je voelt je net een kleuter daar.
Wil je wat aan je begeleider vragen tijdens de verplichte vergadering die je elke week met hem houdt, krijg je te horen: nee, dat is een vraag voor de opdrachtgever en ik ben nu de expert (fijn als 1 persoon 3 rollen vervult!). Wat een onzin man, geef toch gewoon antwoord op mijn vraag.
pi_72902521
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 16:57 schreef _Loki het volgende:
Het zuigt ballen.
voor 5 vakken 5 verschillende groepen werkt niet. Steeds verschillende personen werkt écht niet.
En nou heb ik ook nog het probleem dat ik bij een uiterst slecht Nederlands sprekend meisje in de groep zit. Je moet alles dubbel uitleggen en haar hele deel van een werkstuk overnieuw doen omdat ze zoveel spelfouten maakt. Ze begrijpt niks van wat je zegt en vraag heel veel dingen 2x. Echt gruwelijk kut.
En waarschijnlijk haalt ze het vak dus door jullie werk terwijl ze het eigenlijk (nog) niet aankan?

Ik vind het altijd zo raar als er gezegd wordt dat je moet leren samenwerken, terwijl je bij de meeste universitaire studies veel minder in groepen werkt dan op het HBO en je ook geen onzin erbij krijgt zoals reflectie, samenwerkingscontracten en vergaderlessen . Als je WO doet weet je blijkbaar automatisch hoe je moet samenwerken

Natuurlijk is het goed dat je op de uni zelfstandiger bent en hopelijk blijft dat zo. Maar het is toch raar dat HBO'ers wel zouden moeten leren samenwerken en WO'ers niet? Zelfs op de middelbare school werk je soms in groepjes. Als je een beetje sociaal bent gaat dat ook vanzelf, je hoeft er niet iets speciaals voor te leren.

Maar het zal het wel weer om geld draaien, een projectgroep van 8 studenten tegelijk begeleiden is goedkoper dan de 8 studenten apart bespreken.
  zaterdag 19 september 2009 @ 13:09:09 #26
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_72902983
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:51 schreef cikolata het volgende:

[..]

Natuurlijk is het goed dat je op de uni zelfstandiger bent en hopelijk blijft dat zo. Maar het is toch raar dat HBO'ers wel zouden moeten leren samenwerken en WO'ers niet? Zelfs op de middelbare school werk je soms in groepjes. Als je een beetje sociaal bent gaat dat ook vanzelf, je hoeft er niet iets speciaals voor te leren.
Hangt van de opleiding af. Bij studies als filosofie en geschiedenis doe je alles alleen, terwijl je bij economie op de VU ontzettend veel opdrachten hebt in groepjes van 3. Ikzelf heb bij mijn studie, behalve bij AcVa-vakken, alle opdrachten/onderzoek in groepjes moeten doen.

Maar gelukkig heb ik inderdaad niet van die reflectieverslagen en evaluaties. Ik kan zelf wel inzien dat het elke keer een kut samenwerking is die toch niet beter wordt. Dat krijg je met lifters en incapabele medestudenten.

De laatste twee vakken waarbij ik in een groep moest werken, is het me eindelijk gelukt om twee niet-meewerkende groepsgenoten te kicken. Wat er dan weer in resulteerde dat ik zelf veel meer werk moest doen. Dus wat mij betreft halen ze die groeps-onzin meteen uit het curriculum.
pi_72903602
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 12:51 schreef cikolata het volgende:

[..]

En waarschijnlijk haalt ze het vak dus door jullie werk terwijl ze het eigenlijk (nog) niet aankan?

Ik vind het altijd zo raar als er gezegd wordt dat je moet leren samenwerken, terwijl je bij de meeste universitaire studies veel minder in groepen werkt dan op het HBO en je ook geen onzin erbij krijgt zoals reflectie, samenwerkingscontracten en vergaderlessen . Als je WO doet weet je blijkbaar automatisch hoe je moet samenwerken

Natuurlijk is het goed dat je op de uni zelfstandiger bent en hopelijk blijft dat zo. Maar het is toch raar dat HBO'ers wel zouden moeten leren samenwerken en WO'ers niet? Zelfs op de middelbare school werk je soms in groepjes. Als je een beetje sociaal bent gaat dat ook vanzelf, je hoeft er niet iets speciaals voor te leren.

Maar het zal het wel weer om geld draaien, een projectgroep van 8 studenten tegelijk begeleiden is goedkoper dan de 8 studenten apart bespreken.
Sowieso ben ik een individualist en hoop ik later zo min mogelijk samen te moeten werken. Het is nog altijd een verschil of je gewoon collega's hebt waarmee je vergadert en bepaalde dingen overlegt, of dat je samen naar een bepaald doel met een collectieve waardering toewerkt. Ik kan prima met collega's overweg, maar het werk waarop ik beoordeeld word wil ik gewoon alleen doen.
pi_72905029
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:35 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Sowieso ben ik een individualist en hoop ik later zo min mogelijk samen te moeten werken. Het is nog altijd een verschil of je gewoon collega's hebt waarmee je vergadert en bepaalde dingen overlegt, of dat je samen naar een bepaald doel met een collectieve waardering toewerkt. Ik kan prima met collega's overweg, maar het werk waarop ik beoordeeld word wil ik gewoon alleen doen.
Ik ook

Ik snap alleen niet waarom je op de uni gewoon je eigen gang kunt gaan terwijl je op het HBO dezelfde studie voor de helft in groepen moet werken.
Ik heb vorig jaar HBO gedaan en raakte gedemotiveerd van het eeuwige plannen, vergaderen, werk verdelen en reflecteren. Nu doe ik WO (zelfde studierichting) en tot nu toe (3 weken ) gaat dat heel goed. Ik zit wel in een werkgroep maar ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen werk, kan mijn eigen tijd indelen en niemand heeft er last van als ik een keer ziek ben of iets niet af heb.

[ Bericht 25% gewijzigd door cikolata op 19-09-2009 14:57:44 ]
pi_72905955
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 14:43 schreef cikolata het volgende:

[..]

Ik ook

Ik snap alleen niet waarom je op de uni gewoon je eigen gang kunt gaan terwijl je op het HBO dezelfde studie voor de helft in groepen moet werken.
Ik heb vorig jaar HBO gedaan en raakte gedemotiveerd van het eeuwige plannen, vergaderen, werk verdelen en reflecteren. Nu doe ik WO (zelfde studierichting) en tot nu toe (3 weken ) gaat dat heel goed. Ik zit wel in een werkgroep maar ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen werk, kan mijn eigen tijd indelen en niemand heeft er last van als ik een keer ziek ben of iets niet af heb.
Ik snap het half, en ik heb ook zo een vermoeden dat het WO in een overgangsfase zit, en dat ze uiteindelijk wel uit gaan komen in de buurt van de HBO methode. Ik hoop dan ook echt wel afgestudeerd te zijn aan de universiteit voordat het zo ver is, het individualistische trekt me juist heel erg aan.
Oh ja en waarom ik het half snap, is het feit dat het natuurlijk wetenschappelijk onderwijs is/was met als doel vooral onderzoek of doceren. Dan werk je niet zo veel in groepen. Maar mensen gaan steeds meer vanuit het WO naar het bedrijfsleven.
  zaterdag 19 september 2009 @ 16:33:52 #30
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_72907747
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 13:35 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Sowieso ben ik een individualist en hoop ik later zo min mogelijk samen te moeten werken. Het is nog altijd een verschil of je gewoon collega's hebt waarmee je vergadert en bepaalde dingen overlegt, of dat je samen naar een bepaald doel met een collectieve waardering toewerkt. Ik kan prima met collega's overweg, maar het werk waarop ik beoordeeld word wil ik gewoon alleen doen.
Ik heb dezelfde mentaliteit. Ik zit nu in het 3e jaar van mijn opleiding en ik ben het werken in 'groepjes' ook spuugzat (ik kan overigens niet wachten om ook naar de universiteit te gaan).

Dit thema mochten wij weer niet onze eigen groepjes samenstellen (onder de leus van 'In het bedrijfsleven kan je ook niet kiezen met wie je samenwerkt'), dus zit ik nu vast met twee lutsers die nét genoeg doen (5.5 = studenten 10 ) om er voor te zorgen dat ze er niet uitgekicked kunnen worden. Gelukkig heb ik daarnaast nog een medestudent die mijn motivatie deelt, dus ik sta er niet helemaal alleen voor. Het is gewoon frustrerend.

Overigens moet ik zeggen dat wanneer je je eigen groep mag samenstellen, het werk helemaal geen ruk meer voorstelt. Ik zat vorig jaar in een projectgroep waarin iedereen super gemotiveerd was. Resultaat? Verslag cijfers tussen de 8.5-9.5 (de rest van de groepen rond de 4.5-7).

De moraal van dit verhaal? Werken in groepen is (uit mijn ervaring) alleen leuk wanneer je je eigen groep mag samenstellen.
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
pi_72907883
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 15:25 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ik snap het half, en ik heb ook zo een vermoeden dat het WO in een overgangsfase zit, en dat ze uiteindelijk wel uit gaan komen in de buurt van de HBO methode. Ik hoop dan ook echt wel afgestudeerd te zijn aan de universiteit voordat het zo ver is, het individualistische trekt me juist heel erg aan.
Oh ja en waarom ik het half snap, is het feit dat het natuurlijk wetenschappelijk onderwijs is/was met als doel vooral onderzoek of doceren. Dan werk je niet zo veel in groepen. Maar mensen gaan steeds meer vanuit het WO naar het bedrijfsleven.
Het zou idd jammer zijn als het WO ook zo praktisch gericht wordt want onderzoek en experimenteren leidt tot innovatie en ontwikkeling, ook al lijkt het soms nutteloos. Volgens mij zijn er wel studies en universiteiten die al heel projectgericht zijn (universiteit Maastricht dacht ik).
Aan de andere kant is de Tweede Fase op middelbare scholen voor een groot deel veranderd omdat het vele projectonderwijs niet werkte. Het zal ook van de studie afhangen, voor de meeste alpha en beta studies is samenwerken niet echt nodig, voor veel gammastudies misschien wel omdat die meer op bedrijfsleven en overheid gericht zijn.
pi_72907906
Klopt, je moet de groep zelf samen kunnen stellen, en niet minder belangrijk: de opdracht moet bevallen ( != hetzelfde als 'makkelijk zijn'). Als dat het geval is dan wordt het inderdaad simpel om een voldoende te halen. Er wordt immers vaak ook bij het opzetten van een groep wel rekening gehouden met het feit dat de een voor een halve persoon werkt en de ander voor 1,5. Als iedereen zich vol in zet vlieg je door een opdracht heen.
  zaterdag 19 september 2009 @ 16:50:35 #33
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_72908252
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 16:39 schreef RRGJL het volgende:
Klopt, je moet de groep zelf samen kunnen stellen, en niet minder belangrijk: de opdracht moet bevallen ( != hetzelfde als 'makkelijk zijn'). Als dat het geval is dan wordt het inderdaad simpel om een voldoende te halen. Er wordt immers vaak ook bij het opzetten van een groep wel rekening gehouden met het feit dat de een voor een halve persoon werkt en de ander voor 1,5. Als iedereen zich vol in zet vlieg je door een opdracht heen.
Precies.

Ik heb gehoord van een aantal docenten op de Hanzehogeschool dat ze het 1e jaar voortaan anders gaan aanpakken. In het 1e kwartaal wordt iedereen at random in een groep ingedeeld. Voor de rest van dat jaar worden de studenten die hoge tentamencijfers (en volgens mij daarnaast ook aan de hand van SLB-gesprekken) halen in een groep gestopt en worden de studenten die lage tentamencijfers halen ook in een groep gestopt. Een leuk experiment. Jammer dat dit nog niet is ingevoerd in de navolgende jaren van de opleiding.
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
pi_72908408
Ja inderdaad. Normaal gebeurt juist het tegenovergestelde. Men vindt dat degenen met de hoge cijfers de mensen met de lage cijfers maar moeten helpen want dat is dan sociaal ofzo. Ik ben geen maatschappelijk werker en al zeker niet sociaal genoeg ingesteld om anderen te gaan helpen die het mijns inziens niet verdienen. Überhaupt is het al vervelend door het feit dat het me opgedrongen wordt in plaats van dat het een eigen keuze is. Dat roept bij mij al meteen een soort opstandigheid op.
  zaterdag 19 september 2009 @ 19:41:31 #35
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_72913518
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 16:55 schreef RRGJL het volgende:
Ja inderdaad. Normaal gebeurt juist het tegenovergestelde. Men vindt dat degenen met de hoge cijfers de mensen met de lage cijfers maar moeten helpen want dat is dan sociaal ofzo. Ik ben geen maatschappelijk werker en al zeker niet sociaal genoeg ingesteld om anderen te gaan helpen die het mijns inziens niet verdienen. Überhaupt is het al vervelend door het feit dat het me opgedrongen wordt in plaats van dat het een eigen keuze is. Dat roept bij mij al meteen een soort opstandigheid op.
Inderdaad. Uit mijn ervaring is het zo dat mensen met lage cijfers er geen flikker voor doen (uitzonderingen daargelaten) en verwachten dat ze wel even kunnen meeliften met iemand die er wel wat voor doet. (Genoeg gezien bij programmeervakken waarbij ze werk van anderen even kopiëren. Gelukkig zijn er ook nog docenten die nog even vragen 'waarom heb je het zo gedaan?' 'hoe heb je dat gedaan?' 'hoe werkt dit?' 'als ik dit weghaal wat gebeurt er dan?' 'leg dat eens uit?', waardoor een groot gedeelte door de mand valt.)

[Edit]Overigens vind ik het niet erg om mensen te helpen als ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de stof en ze er wel hun best voor doen. Jammer genoeg zie en hoor je deze studenten weinig...
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
  zaterdag 19 september 2009 @ 21:18:52 #36
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_72916569
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 16:33 schreef Leucopterus het volgende:
Overigens moet ik zeggen dat wanneer je je eigen groep mag samenstellen, het werk helemaal geen ruk meer voorstelt. Ik zat vorig jaar in een projectgroep waarin iedereen super gemotiveerd was. Resultaat? Verslag cijfers tussen de 8.5-9.5 (de rest van de groepen rond de 4.5-7).

De moraal van dit verhaal? Werken in groepen is (uit mijn ervaring) alleen leuk wanneer je je eigen groep mag samenstellen.
Dit punt is inderdaad wel van belang. Je moet elkaar kunnen vertrouwen, en ook op zijn tijd de waarheid kunnen zeggen als het gewoon bagger is waar iemand mee aan komt zetten. Een paar maanden terug heb ik dat eens gedaan bij een groepslid uit een random samengestelde groep, en meteen had ik de grootst mogelijke problemen met die gozer. Dat is verre van ideaal werken.
pi_72921143
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 21:18 schreef Horloge het volgende:

[..]

Dit punt is inderdaad wel van belang. Je moet elkaar kunnen vertrouwen, en ook op zijn tijd de waarheid kunnen zeggen als het gewoon bagger is waar iemand mee aan komt zetten. Een paar maanden terug heb ik dat eens gedaan bij een groepslid uit een random samengestelde groep, en meteen had ik de grootst mogelijke problemen met die gozer. Dat is verre van ideaal werken.
Ja nog zoiets inderdaad. Er wordt vaak vergeten dat je nog jaren bij zo iemand in de klas kan zitten en je telkens tegen zijn zure gezicht aan moet kijken, wanneer je doet wat je moet doen: mensen aanspreken op disfunctioneren. Het werkt gewoon niet.
pi_73031546
Ik heb trouwens mezelf ingeschreven bij Mijnprojectgroep.nl en dat werkt echt super! Ik heb ff mn groepsgenoten uitgenodigd en ook zij zijn enthousiast...

Het kan zeker helpen om die luie groepsgenoten aan het werk te zetten en er zelf minder frustraties aan over te houden

www.mijnprojectgroep.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')