http://www.ad.nl/utrecht/(...)zieke_klaprsquo.htmlquote:Drankspel studenten leidde tot ‘zieke klap’
UTRECHT - En dan is daar opeens het fietsslot. Letterlijk. Het fietsslot waarmee Jonas Melsert (19) de schedel is ingeslagen op de hoek Neude/Schoutenstraat.
De rechtbankvoorzitter houdt de bruine kabel van ongeveer één kilo met zijn hand omhoog. Verdachte Ruben H. breekt.
De 19-jarige Doetinchemmer moet zich verantwoorden voor de poging tot doodslag op Jonas in de nacht van 13 op 14 augustus van dit jaar. De klap die hij uitdeelde met het fietsslot, maakte in een seconde een einde aan de directe toekomst van de Utrechtse student.
Jonas’ spraakvermogen is beschadigd en hij raakte tijdelijk aan één kant verlamd. Het gevoel in zijn hand heeft hij nog steeds niet terug, en spreken, lezen en schrijven gaan erg moeilijk. ,,Ik zal nooit meer de oude Jonas worden,’’ zegt hij in zijn slachtofferverklaring.
Drank, drank, drank. Daar draaide het voor Ruben H. en zijn vrienden van de hockeyclub om, die bewuste avond tijdens de introductieweek UIT! voor nieuwe studenten. Maar liefst acht blikken halve liters had hij tegen middernacht naar binnen gegoten, tijdens drankspelletjes op zijn nieuwe kamer. Eenmaal stomdronken op straat, volgde hij een veelgehoord studentenadvies op: ,,Koop voor 15 euro een fiets van een zwerver, want hij is toch zo gestolen.’’ Het werd een damesmodel met een bruin kabelslot van ongeveer één kilo.
Een toevallige ontmoeting met drie Utrechtse stappers bij het Janskerkhof begint vriendelijk, maar wordt algauw grimmig. Een sigaret die de Doetinchemmers niet snel genoeg tevoorschijn kunnen halen, zou de aanleiding zijn geweest. Een van hen krijgt een kopstoot en de sfeer wordt chaotisch ,,Onze groep wilde het er niet bij laten zitten. Als Vikingen gingen we erachteraan,’’ vertelt Ruben H.
Eenmaal bij de Neude gedraagt H. zich vooral als toeschouwer. Op de bagagedrager van zijn fiets kijkt hij naar het duw- en trekwerk tussen de groepen. ,,Er was een soort tweestrijd in mijn hoofd. Moest ik me hiermee bemoeien of niet? Ik was immers al vaker met de politie in aanraking geweest.’’
,,Wat er toen gebeurde, is een soort waas. Ik weet niet eens hóe ik heb geslagen. In een flits besefte ik wat er was gebeurd. Ik keek om me heen en ben weggegaan,’’ zegt Ruben H., terwijl hij verstard naar zijn handen kijkt.
De woorden van de rechter over de ‘molenwiekslag’ die hij volgens getuigen uitdeelde en de ‘vloeiende beweging’ die hij met het kettingslot maakte, raken hem zichtbaar. Als hem ook nog het letsel van Jonas wordt voorgehouden, kan hij zijn tranen niet meer wegslikken.
Een ‘zieke klap’ noemen H’s vrienden het die nacht. En ze stappen door tot zes uur in de ochtend. Pas als Jonas’ mishandeling de dag daarna in het nieuws is, geeft de groep zich aan bij de politie. Ruben H. bekent meteen de klap met het fietsslot.
H. blijkt een lange reeks veroordelingen te hebben. Onder meer voor brandstichting en diefstal. Verkeerde vrienden en blowen brachten hem naar de afgrond. Maar vlak voor de mishandeling van Jonas ging het juist goed. Hij deed in één jaar 4 en 5 havo en zou in Utrecht Economie en Recht gaan doen.
Als de officier van justitie zijn strafeis bekendmaakt, geeft hij direct aan hoe moeilijk dat in deze zaak is. ,,Na één klap is de toekomst van Jonas aan gruzelementen, door deze jongen. Maar ik moet ook rekening houden met de jonge leeftijd van de verdachte. En ik geloof ook oprecht dat hij dit nooit heeft gewild.’’
De officier vraagt drie jaar celstraf, waarvan een half jaar voorwaardelijk met verplicht reclasseringscontact.
,,Ik heb ook straf verdiend,’’ reageert Ruben H.
De rechtbank doet op 8 december uitspraak
Pics!quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:17 schreef LasTeR het volgende:
Aaahh, gevonden. Smerig mannetje, beetje geval "Ik wil erbij horen".
Het slachtoffer kreeg klappen vanwege het niet snel genoeg tevoorschijn toveren van een sigaret.quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:23 schreef LoggedIn het volgende:
was het niet de kopstoot voor het niet snel genoeg tevoorschijn toveren van een sigaret die tot de "zieke klap" leidde?
Ik moest het zelf ook een paar keer nalezen om de zinnen in dit bericht goed te begrijpen. Beetje raar geschreven geloof ik. Kan een foto geplaatst worden?quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het slachtoffer kreeg klappen vanwege het niet snel genoeg tevoorschijn toveren van een sigaret.
quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het slachtoffer kreeg klappen vanwege het niet snel genoeg tevoorschijn toveren van een sigaret.
quote:De 19-jarige Doetinchemmer moet zich verantwoorden voor de poging tot doodslag op Jonas in de nacht van 13 op 14 augustus van dit jaar. De klap die hij uitdeelde met het fietsslot, maakte in een seconde een einde aan de directe toekomst van de Utrechtse student.
Een toevallige ontmoeting met drie Utrechtse stappers bij het Janskerkhof begint vriendelijk, maar wordt algauw grimmig. Een sigaret die de Doetinchemmers niet snel genoeg tevoorschijn kunnen halen, zou de aanleiding zijn geweest.
Zo te zien heeft het groepje van het slachtoffer de ruzie gestart.quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:41 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
[..]. Het is erg kut geschreven idd, maar volgens mij is het echt andersom
Je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:41 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
[..]. Het is erg kut geschreven idd, maar volgens mij is het echt andersom
De dader is 19 jaar. Dus jeugd strafrecht is niet meer van toepassing.quote:Op dinsdag 25 november 2008 07:50 schreef Specularium het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/utrecht/(...)zieke_klaprsquo.html
Beetje een lage straf voor iemand die al een aantal keer de fout in is gegaan.
Waarschijnlijk onder het jeugdstrafrecht, maartoch.
Aan de dader: Benut je kansen eens wat beter, teringloser.
geen idee wie het is, maar hij ziet er een beetje onzeker uitquote:
Dat is die dader toch niet?quote:
Zal de dader wel zijn.quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:55 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
geen idee wie het is, maar hij ziet er een beetje onzeker uit
Of er moet een andere Ruben H. uit Doetinchem rondlopen die ook van Hockey houdt.quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:57 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat is die dader toch niet?
Zijn hyves stond ergens op Geenstijl.
quote:
Wat een onzin. De straf moet minder worden omdat "Jantje begon"? Beetje schoolpleinlogica.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:36 schreef sp3c het volgende:
maar als ik het goed begrijp waren de heren met zijn allen aan het stappen, toen vroeg Jonas of 1van zijn maten aan die andere kereltjes een sigaret en omdat te lang duurde begonnen ze kopstoten uit te delen?
daarna vechten als vikingen, zwaaien met fietssloten, eigen schuld dikke bult?
ik weet niet wat het slachtoffer zijn inbreng in de vechtpartij was maar zoals het hier staat vind ik de strafeis wel voldoende eigenlijk
Drank (en sommige andere drugs) correleren duidelijk met een geweldstoename. Drooglegging ook echter. Alleen het is altijd wel opvallend hoe het kopen van alcohol blijkbaar als een grondrecht wordt gezien. Als iemand dronken een autoongeluk veroorzaakt, dan wordt zijn rijbewijs ingenomen; met de constatering dat hij niet met drank kan omgaan wordt niets gedaan. Als iemand iemand anders doodslaat na drank, dan krijgt hij straf. Na die straf kan hij vrolijk weer naar de slijter die alleen kijkt of iemand 18+ is. Ook al blijkt dat mensen er niet mee om kunnen gaan.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:17 schreef Frutsel het volgende:
Beetje triest word ik van al die berichten waarbij 'onschuldigen' met een klap, een hamer, een ketting in één klap hun leven kwijt zijn of dood worden geslagen. Steeds is drank of drugs de oorzaak, aldus de berichtgeving.
Misschien naast het rookverbod ook maar een algeheel drank en drugsverbod dan...
Ownee, dan moeten de 'goeien' weer lijden onder een paar slechten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |