Niet in de zin van: Hey, ik heb een "probleem" waar mogelijk je fysieke/mentale gezondheid bij beschadigd kan raken, kun je me even helpen?quote:Op zondag 23 november 2008 16:22 schreef sigme het volgende:
Vraagt men zulke dingen van jou?
Of loopt je gezondheid schade op als je komt helpen verven oid?
Ok, willekeurig fictief voorbeeld...quote:Op zondag 23 november 2008 16:30 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Ik kan daar dus geen enkel voorbeeld bij verzinnen, of Sigme hierboven moet in de goede richting zitten.
quote:Op zondag 23 november 2008 16:35 schreef RedDevil085 het volgende:
Maar als iemand in een complexe situatie zit en mijn hulp nodig heeft (gevraagd of niet) en het aannemelijk is dat dit voor fysieke en mentale hoofdpijn zal zorgen, bedank ik voor de eer...
Zoals ik in mijn voorbeeld al aan gaf zou ik er weinig moeite mee hebben om advies te verstrekken, daar word ik immers niet slechter van... Maar als die persoon me dan zou vragen om hem/haar te helpen de situatie te corrigeren en ik daar potentieel slapeloze nachten/koppijn van kan krijgen doe ik het niet...quote:Op zondag 23 november 2008 16:42 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
![]()
Dus als iemand bij je komt met "Hey ik zit met een probleem, wat denk jij hiervan?<insert triviale maar door persoonlijk belang enorm ingewikkeld gemaakte sores>" dan zeg jij: "Nee man, dat is potentiele koppijn.
Zoek iemand anders."
't Zegt misschien wat over jouw bevattingsvermogen, maar dat is off topic.
Ik denk dat RedDevil het vooral heeft over hulp dat over een bepaalde periode loopt.quote:Op zondag 23 november 2008 16:41 schreef sigme het volgende:
Toch kan ik me d'r niks bij voorstellen.
Komende week moet ik vermoedelijk op mijn neefje passen. Waterpokken. Soms wordt me gevraagd op beide neefjes te passen. Ik hou niet van kinderen. Ze gillen, poepen, krijsen, maken dingen vies en zijn vies. Dat valt redelijk onder fysieke en mentale hoofdpijn. En *toch* kan ik me d'r niks bij voorstellen - dat men dingen vraagt van zo'n aard dat je ze daarom weigert.
Ik word niet vaak om hulp gevraagd, maar als het gebeurd is het meestal iets wat langer dan een middagje speelt, ja...quote:Op zondag 23 november 2008 16:48 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik denk dat RedDevil het vooral heeft over hulp dat over een bepaalde periode loopt.
Ik denk dat het in dit topic meer gaat over normale alledaagse dingen waar je iemand mee kan helpen, van het aanhoren van persoonlijke sores tot helpen verhuizen of schilderen.quote:Op zondag 23 november 2008 16:46 schreef RedDevil085 het volgende:
Zoals ik in mijn voorbeeld al aan gaf zou ik er weinig moeite mee hebben om advies te verstrekken, daar word ik immers niet slechter van... Maar als die persoon me dan zou vragen om hem/haar te helpen de situatie te corrigeren en ik daar potentieel slapeloze nachten/koppijn van kan krijgen doe ik het niet...
Dan zal die grens ongetwijfeld anders liggen. Zo raar is dat niet.quote:Het voorbeeld hierboven vind ik ook tekenend... Stel dat sigme nooit waterpokken/inentingen had gehad en er dus mogelijk ziek van zou worden, zou ze het dan alsnog gedaan hebben?
Als het me gevraagd wordt? Ik denk het wel. Stel dat zo'n kotertje aids zou hebben, of tbc, ja, dan moet het nog gedaan worden.quote:Op zondag 23 november 2008 16:46 schreef RedDevil085 het volgende:
Het voorbeeld hierboven vind ik ook tekenend... Stel dat sigme nooit waterpokken/inentingen had gehad en er dus mogelijk ziek van zou worden, zou ze het dan alsnog gedaan hebben?
Nee, daar gaat het lang niet altijd om. Ze bestaan echt hoor. Mensen die dit kleine stipje op de tijdslijn van de aardkloot op een positieve manier met iedereen willen delen, zelfs met degenen waar ze niet zoveel mee hebben. Mensen die zelfvertrouwen maar bijzaak vinden en liever in een wereld van vrede, glimlach en goed gevoel leven. Het blind streven naar zelfvertrouwen is een van de punten waardoor die wereld verpest wordt. Tuurlijk, je moet zelfrespect hebben. Maar al het zelfvertrouwen dat daar boven rijkt is slecht.quote:Op maandag 24 november 2008 00:19 schreef sterre1981 het volgende:
Volgens mij heeft dit ook te maken met dominantie. Mensen die dominanter zijn/zichzelf relatief hoger op de ladder zetten in sociaal verkeer, of door anderen hoger op de ladder geplaatst zijn, hebben minder de behoefte om dingen voor anderen te doen.
Verkeerde account?quote:Op zondag 23 november 2008 13:50 schreef Samen.Werken.Samen.Leven het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Het is voor mij ook erg herkenbaar (verleden dan - alhoewel dat ook weer een ruilhandel was). Sigme's instelling is ook mijn instelling.
Ik wist bij het lezen van el OP al dat jij hier zou posten. Vertel eens een verhaal over altruïsme!quote:Op zondag 23 november 2008 16:30 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Ik kan daar dus geen enkel voorbeeld bij verzinnen, of Sigme hierboven moet in de goede richting zitten.
Dat zou eerder een fabeltje worden dan.quote:Op maandag 24 november 2008 10:09 schreef MLI het volgende:
Ik wist bij het lezen van el OP al dat jij hier zou posten. Vertel eens een verhaal over altruïsme!
Goed punt, want imo is de mens een érg sociaal dier die zijn plaats tussen andere mensen wil waarborgen en als je niet dominant bent, moet je zorgen dat je dat op andere manieren doet.quote:Op maandag 24 november 2008 00:19 schreef sterre1981 het volgende:
Volgens mij heeft dit ook te maken met dominantie. Mensen die dominanter zijn/zichzelf relatief hoger op de ladder zetten in sociaal verkeer, of door anderen hoger op de ladder geplaatst zijn, hebben minder de behoefte om dingen voor anderen te doen.
Ik denk dat het een soort onderdanigheid is naar anderen toe.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |