abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 november 2008 @ 16:35:47 #51
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_63452963
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:22 schreef sigme het volgende:
Vraagt men zulke dingen van jou?

Of loopt je gezondheid schade op als je komt helpen verven oid?
Niet in de zin van: Hey, ik heb een "probleem" waar mogelijk je fysieke/mentale gezondheid bij beschadigd kan raken, kun je me even helpen?

Maar als iemand in een complexe situatie zit en mijn hulp nodig heeft (gevraagd of niet) en het aannemelijk is dat dit voor fysieke en mentale hoofdpijn zal zorgen, bedank ik voor de eer...
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  zondag 23 november 2008 @ 16:40:39 #52
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_63453081
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:30 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Ik kan daar dus geen enkel voorbeeld bij verzinnen, of Sigme hierboven moet in de goede richting zitten.
Ok, willekeurig fictief voorbeeld...

Een vriend heeft zich diep in de schulden gestoken, de bank gaat moeilijk doen en wil hem uit zijn huis zetten...

Er zijn een aantal zaken die ik kan doen in dat geval, ik kan naar zijn probleem luisteren en hem advies geven en daar word ik niets slechter van... Dat zou ik dus doen.

Ik zou hem ook het geld kunnen lenen, met alle risicos van dien... daar zou ik dus niet aan beginnen...

Kan nog wel wat voorbeelden uit de mauw schudden maar ik hoop dat dit mijn visie op deze een beetje verduidelijkt...
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_63453109
Toch kan ik me d'r niks bij voorstellen.

Komende week moet ik vermoedelijk op mijn neefje passen. Waterpokken. Soms wordt me gevraagd op beide neefjes te passen. Ik hou niet van kinderen. Ze gillen, poepen, krijsen, maken dingen vies en zijn vies. Dat valt redelijk onder fysieke en mentale hoofdpijn. En *toch* kan ik me d'r niks bij voorstellen - dat men dingen vraagt van zo'n aard dat je ze daarom weigert.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 23 november 2008 @ 16:42:31 #54
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_63453131
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:35 schreef RedDevil085 het volgende:

Maar als iemand in een complexe situatie zit en mijn hulp nodig heeft (gevraagd of niet) en het aannemelijk is dat dit voor fysieke en mentale hoofdpijn zal zorgen, bedank ik voor de eer...

Dus als iemand bij je komt met "Hey ik zit met een probleem, wat denk jij hiervan? <insert triviale maar door persoonlijk belang enorm ingewikkeld gemaakte sores>" dan zeg jij: "Nee man, dat is potentiele koppijn. Zoek iemand anders."

't Zegt misschien wat over jouw bevattingsvermogen, maar dat is off topic.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  zondag 23 november 2008 @ 16:46:55 #55
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_63453241
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:42 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Dus als iemand bij je komt met "Hey ik zit met een probleem, wat denk jij hiervan? <insert triviale maar door persoonlijk belang enorm ingewikkeld gemaakte sores>" dan zeg jij: "Nee man, dat is potentiele koppijn. Zoek iemand anders."

't Zegt misschien wat over jouw bevattingsvermogen, maar dat is off topic.
Zoals ik in mijn voorbeeld al aan gaf zou ik er weinig moeite mee hebben om advies te verstrekken, daar word ik immers niet slechter van... Maar als die persoon me dan zou vragen om hem/haar te helpen de situatie te corrigeren en ik daar potentieel slapeloze nachten/koppijn van kan krijgen doe ik het niet...

Het voorbeeld hierboven vind ik ook tekenend... Stel dat sigme nooit waterpokken/inentingen had gehad en er dus mogelijk ziek van zou worden, zou ze het dan alsnog gedaan hebben?
pi_63453292
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:41 schreef sigme het volgende:
Toch kan ik me d'r niks bij voorstellen.

Komende week moet ik vermoedelijk op mijn neefje passen. Waterpokken. Soms wordt me gevraagd op beide neefjes te passen. Ik hou niet van kinderen. Ze gillen, poepen, krijsen, maken dingen vies en zijn vies. Dat valt redelijk onder fysieke en mentale hoofdpijn. En *toch* kan ik me d'r niks bij voorstellen - dat men dingen vraagt van zo'n aard dat je ze daarom weigert.
Ik denk dat RedDevil het vooral heeft over hulp dat over een bepaalde periode loopt.
  zondag 23 november 2008 @ 16:50:34 #57
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_63453355
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:48 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik denk dat RedDevil het vooral heeft over hulp dat over een bepaalde periode loopt.
Ik word niet vaak om hulp gevraagd, maar als het gebeurd is het meestal iets wat langer dan een middagje speelt, ja...
  zondag 23 november 2008 @ 16:54:21 #58
94676 Garisson72
pi_63453459
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:46 schreef RedDevil085 het volgende:

Zoals ik in mijn voorbeeld al aan gaf zou ik er weinig moeite mee hebben om advies te verstrekken, daar word ik immers niet slechter van... Maar als die persoon me dan zou vragen om hem/haar te helpen de situatie te corrigeren en ik daar potentieel slapeloze nachten/koppijn van kan krijgen doe ik het niet...
Ik denk dat het in dit topic meer gaat over normale alledaagse dingen waar je iemand mee kan helpen, van het aanhoren van persoonlijke sores tot helpen verhuizen of schilderen.

Als iemand dichter bij je staat (familie) of een érg close vriend is, zul je die grens misschien meer richting jouw voorbeeld zien verschuiven, maar van een normale vriendschapsrelatie is dat idd wel veel gevraagd.
quote:
Het voorbeeld hierboven vind ik ook tekenend... Stel dat sigme nooit waterpokken/inentingen had gehad en er dus mogelijk ziek van zou worden, zou ze het dan alsnog gedaan hebben?
Dan zal die grens ongetwijfeld anders liggen. Zo raar is dat niet.
pi_63453567
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:46 schreef RedDevil085 het volgende:

Als het me gevraagd wordt? Ik denk het wel. Stel dat zo'n kotertje aids zou hebben, of tbc, ja, dan moet het nog gedaan worden.

Als het mot raap ik ook bewustelozen op - wel eens gedaan. Of laat ik mij onbekende Polen alleen in mijn huis.

Uiteindelijk neem ik liever het risico dan dat ik me een slecht mens voel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63456813
Ik denk ook dat het kwestie is van zelf grenzen aangeven, soms wil je best helpen en moet je gewoon voor jezelf kiezen hoe lullig het ook voor de ander is.
  maandag 24 november 2008 @ 00:07:17 #61
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_63466547
Goed topic.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  maandag 24 november 2008 @ 00:19:42 #62
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_63466822
Volgens mij heeft dit ook te maken met dominantie. Mensen die dominanter zijn/zichzelf relatief hoger op de ladder zetten in sociaal verkeer, of door anderen hoger op de ladder geplaatst zijn, hebben minder de behoefte om dingen voor anderen te doen.

Ik denk dat het een soort onderdanigheid is naar anderen toe.

En dat heeft dan weer te maken met self-esteem, wat in feite je eigen beleving is van je sociale rangorde (en dat hoeft niet te kloppen met je daadwerkelijke rangorde, alleen laat je je door je onderdanige gedrag wel in de kaarten kijken en zul je snel dalen op de waargenomen rangorde als je onderdanig gedrag vertoont).

In feite moet je dus gewoon bluffen in je self-esteem, dan gaan anderen je esteem ook hoger inschatten en dat komt dan je self-esteem weer ten goede. Daar draaien al die cursussen op.

goedheid is dus in feite onderdanig gedrag. denk ik.
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  maandag 24 november 2008 @ 09:53:09 #63
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_63470967
quote:
Op maandag 24 november 2008 00:19 schreef sterre1981 het volgende:
Volgens mij heeft dit ook te maken met dominantie. Mensen die dominanter zijn/zichzelf relatief hoger op de ladder zetten in sociaal verkeer, of door anderen hoger op de ladder geplaatst zijn, hebben minder de behoefte om dingen voor anderen te doen.
Nee, daar gaat het lang niet altijd om. Ze bestaan echt hoor. Mensen die dit kleine stipje op de tijdslijn van de aardkloot op een positieve manier met iedereen willen delen, zelfs met degenen waar ze niet zoveel mee hebben. Mensen die zelfvertrouwen maar bijzaak vinden en liever in een wereld van vrede, glimlach en goed gevoel leven. Het blind streven naar zelfvertrouwen is een van de punten waardoor die wereld verpest wordt. Tuurlijk, je moet zelfrespect hebben. Maar al het zelfvertrouwen dat daar boven rijkt is slecht.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_63471338
quote:
Op zondag 23 november 2008 13:50 schreef Samen.Werken.Samen.Leven het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Het is voor mij ook erg herkenbaar (verleden dan - alhoewel dat ook weer een ruilhandel was). Sigme's instelling is ook mijn instelling.
Verkeerde account?
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:30 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Ik kan daar dus geen enkel voorbeeld bij verzinnen, of Sigme hierboven moet in de goede richting zitten.
Ik wist bij het lezen van el OP al dat jij hier zou posten. Vertel eens een verhaal over altruïsme!
  maandag 24 november 2008 @ 10:38:15 #65
94676 Garisson72
pi_63472044
quote:
Op maandag 24 november 2008 10:09 schreef MLI het volgende:
Ik wist bij het lezen van el OP al dat jij hier zou posten. Vertel eens een verhaal over altruïsme!
Dat zou eerder een fabeltje worden dan.
  maandag 24 november 2008 @ 10:42:43 #66
94676 Garisson72
pi_63472175
quote:
Op maandag 24 november 2008 00:19 schreef sterre1981 het volgende:

Ik denk dat het een soort onderdanigheid is naar anderen toe.
Goed punt, want imo is de mens een érg sociaal dier die zijn plaats tussen andere mensen wil waarborgen en als je niet dominant bent, moet je zorgen dat je dat op andere manieren doet.
De 'angst' dat andere mensen jou niet zouden willen helpen op het moment dat jij dat wil, komt daar wellicht ook vandaan: het voelt dan alsof je uit de sociale cirkel zou liggen.
pi_63485269
Interessant topic. Waar ik zelf altijd veel moeite mee heb (naast de dingen die ook al genoemd worden in dit topic) is dat mensen allereerst zelf een mail of sms of iets in die trant sturen met een aantal vragen erin die ik dan netjes beantwoord. Maar vaak stel ik dan zelf ook nog wat wedervragen en wat ik dan ervaar is dat vooral de mensen die ik hoger inschat qua interessantheid vaak de mensen zijn die dan opeens besluiten niet meer te reageren op zo'n sms of e-mail.

[ Bericht 1% gewijzigd door Larry-Laffer op 24-11-2008 19:44:22 ]
  maandag 24 november 2008 @ 19:42:02 #68
235802 Mrs.Snaaz
What's life..'
pi_63486721
Zou het eerlijk zijn om te zeggen dat in eerste instantie alle mensen goed zijn, maar dat de ervaringen ze hard maakt. Als je van nature inderdaad iets meer over hebt voor en ander dan je buurman wordt dat als een goede eigenschap ervaren iets puurs 'een fijne man/vrouw. Maar als je eens meer aandacht geeft aan jezelf , je gezin, je ambities, je problemen.. Dan ben je ineens een egoist.
Het is denken ik egoistisch om juist te denken dat mensen er altijd iets voor terug moeten doen/geven. Vandaag help je Piet maar verwacht niet per definitie dat Piet je morgen zal helpen .......dat doet iemand anders op een andere wijze.
Life is complicaded but complication is just another word...make it your own!
pi_63570293
wat je je moet afvragen is of je jouw 'goedheid' niet gebruikt om jezelf 'geliefd' te maken bij andere mensen. 'kijk mij eens goed zijn, ik ben zo'n aardige gast'.

vaak zie je dit probleem met jongens die zogenaamd 'zeeeer goed zijn' tegen een meisje (aardig, behulpzaam) en dan klagen dat ze behandeld worden als vuil. meestal zitten hier manipulerende gedachtes achter en zien 'nice guys' zichzelf continu als 'beter dan de andere' omdat hij zo goed is.

een theorie die ik erg nuttig vond toen ik hem voor het eerst hoorde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')