abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63443144
* Zoals lezingen, debatten, politieke cafés met interessante sprekers, Studium Generale-activiteiten, Science Cafés, foto-tentoonstellingen, films enzovoort. Wellicht is het wel interessant voor een mede-user.



pi_63443148
Moderator: Het is eigenlijk 'Tip' in plaats van 'Post' in mijn TT.

Hannah Arendt Lezing: Beschaving en barbaarsheid hand in hand in Europa van de twintigste eeuw
woensdag 3 december 2008 (Aula, Radboud Universiteit Nijmegen)

Hannah Arendt Lezing door Bernard Wasserstein met als titel Barbarism in Civilization: How to Write and How not to Write the History of Twentieth Century Europe. Na de lezing gaat filosoof Dirk De Schutter met Wasserstein in gesprek. Folkmuziekgroep Parazar verzorgt een muzikaal intermezzo. Lezing en discussie zijn in het Engels. Voorafgaand aan de lezing vindt een korte voorbespreking plaats van 19.00 – 19.30 uur over Hannah Arendt. Meer informatie op www.ru.nl/sp/wasserstein
quote:
Het egoïsme, de hebzucht, leugens en wreedheden van de vorige eeuw vormen de grondstof voor het Europa van nu, stelt historicus en filosoof Bernard Wasserstein. Hij schetst in de Hannah Arendt Lezing hoe moeilijk het is Europa te definiëren, laat staan haar geschiedenis te beschrijven.

De twintigste eeuw was voor Europa een eeuw van vooruitgang. De levensstandaard ging omhoog, analfabetisme verdween, en voor vrouwen, minderheden en homo’s ontstond uitzicht op een leven met gelijke kansen. Maar tegelijk ging Europa gebukt onder bloedig geweld dat ten koste ging van miljoenen mensenlevens. Beschaving en barbaarsheid waren niet elkaars tegengestelden, maar gingen hand in hand.
De politiek denker Hannah Arendt (1906-1975) verwonderde zich in haar tijd al over dit soort politieke fenomenen. Zij ontwikkelde opmerkelijke theorieën over onder andere de banaliteit van het kwaad, revolutie, en de oorsprong van het totalitarisme. Bernard Wasserstein gaat tijdens zijn lezing op zoek naar de relevantie van de ideeën van Hannah Arendt voor het Europa van nu.

  • Prof. Bernard Wasserstein (1948) is hoogleraar Moderne Europese Joodse en Midden-Oosten- geschiedenis aan de Universiteit van Chicago en specialist op het terrein van politiek en diplomatie in het twintigste-eeuwse Europa. In september 2008 verscheen van zijn hand Barbarij en beschaving. Een geschiedenis van Europa in onze tijd (Uitgeverij Nieuw Amsterdam).
  • Prof.dr. Dirk De Schutter is onderzoeker aan het Heyendaal Onderzoeksprogramma van de Radboud Universiteit Nijmegen en hoogleraar Filosofie aan de Hogeschool-Universiteit Brussel. Hij vertaalt en becommentarieert het werk van Hannah Arendt.

    Een debat van het Soeterbeeck Programma van de Radboud Universiteit Nijmegen, dagblad Trouw en de Interdisciplinaire Onderzoeksgroep Hannah Arendt.

    Link: http://www.felix-en-sofie.nl/cgi-bin/dbp.cgi?db=op&ID=1100 (kaartje kopen)



    [ Bericht 48% gewijzigd door Samen.Werken.Samen.Leven op 23-11-2008 05:08:37 ]
  •   zondag 23 november 2008 @ 10:20:10 #3
    159979 G.Fawkes
    Libera eas de ore leonis!
    pi_63443888
    Opgeschoond!
    pi_63444433
    Ik ga denk ik wel naar de Arendt-lezing. Hannah Arendt is een tegendraadse denker die een eigen lijn heeft uitgezet en daarmee tot verrassende inzichten komt.
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_63445694
    Filosofisch cafe Groningen - dinsdag 25 november 2008 - Schimmelpenninck Huys, Oosterstraat 53 - 20:00 uur - meer praktische info
    quote:
    'Het "beleefde atheïsme" van Spinoza. Analyse van en opmerkingen bij de God van Spinoza'.



    Sinds enkele jaren staan de figuur en het denken van Benedictus de Spinoza (1632-1677) weer sterk in de belangstelling. Zijn naturalistische opvattingen over de mens en over de relatie van mensen tot de wereld om hen heen worden door velen als verrassend actueel beschouwd. Hoe valt Spinoza's alom geprezen naturalisme echter te rijmen met diens overtuiging dat wie een juist inzicht wil krijgen in de plaats en rol van de mens in de werkelijkheid eerst moet uitgaan van 'God of de Natuur' en dat mensen alleen in het licht van dit uitgangspunt adequaat kunnen worden benaderd? Wat betekent de term 'God' in deze formulering? 'God' staat hier niet tegenover 'natuur', maar valt met dit laatste begrip samen. Waarom blijft Spinoza echter toch over 'God' spreken? In welk opzicht onderscheidt deze God zich van die van de godsdiensten? Geeft Henri Gouhier een juiste karakterisering als hij het denken van Spinoza een 'beleefd atheïsme' noemt?



    Jeroen Bartels zal eerst laten zien in welke verschillende betekenissen Spinoza het woord 'God' gebruikt, daarna commentaar geven bij de karakterisering van Gouhier en ten slotte betogen dat de gedachten van Spinoza ook voor onze tijd nog van groot belang zijn.

    Jeroen Bartels (1941),filosoof, was tot midden 2002 verbonden aan de vakgroep 'Geschiedenis van de Filosofie' - voor de moderne geschiedenis na 1600 - van het Filosofisch Instituut RU- Groningen.
    Bron
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
    pi_63448654
    interessant
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')