Wellicht dat er eerder een soortgelijk topic is geweest, maar ik vind het wel mooi om te horen van medefokkers welke andere clubs ze (redelijk) fanatiek volgen naast hun eerst club en hoe dat zo gekomen is (dus de diepere achtergronden).
TS begint:
AjaxZo lang als ik me kan herinneren support ik Ajax met lief en leed, ook al support mijn pa (78) PSV en dit alleen maar om z'n oudere broer te jennen die z'n leven lang, wonend in Delft, al fanatiek Feyenoord-supporter is. Geboren en niet getogen in Den Haag (tot m'n 4e), heb ik geluk gehad dat ik geen FC Den Haag-fan geworden ben, hoewel een neef van mij een stereo-type FCDH-fan is met de klassieke honkbalknuppel in de achterbak.
Een van de eerste dingen die ik bewust heb meegemaakt met AjaxLazioSinds midden jaren '90 ging mijn aandacht ook uit naar Italie, aangezien mijn opa, die ik nooit gekend heb, een Italiaan was. De liefde voor Lazio was liefde op het eerste gezicht. Met weemoed denk ik nog wel eens terug aan de penalties uit stand van Beppe Signori. Wat was dat genieten. Spelers als Mihajlovic, Nesta, Di Canio en natuurlijk Japie Stam, de scudetto in 1999-2000 na 26 jaar weer bij de Biancocelesti, de allerlaatste UEFA Cup II, je mag als Laziale niet mopperen, ook al zijn de verwachtingen en de resultaten met Lazio stukken lager dan met Ajax.
Japie de gekste!SlaviaVanaf 2000 kreeg ik een hele sterke band met Tsjechie dankzij een vriendin en heel veel Tsjechen die ik leerde kennen. Voetbal in Tsjechie interesseerde me verder niet, maar vanaf 2007, toen ik eenmaal wist dat ik in Tsjechie zou gaan werken, besloot ik om een seizoenskaart aan te schaffen, omdat ik het niet zou trekken om niet wekelijks in een stadion voetbal te kijken. Sparta had ik ondertussen wel gezien met Ajax en die baggerploeg trok me totaal niet. Slavia Praag, als 2e ploeg van Praag en eeuwige rivaal van Sparta, trok me wel, ondanks die kakkerlakkenshirts die ze dragen.
Het moment dat ik mijn eerste SCC voor Slavia aanschafte zal ik nooit vergeten. Het kostte een irritant lange rit naar het stadion, mijn voor- en achternaam, 26 Euro en 3 minuten van mijn leven voordat ik 'm had. Alles was koek en ei, maar een paar weken later gebeurde het ongelofelijke: Ajax-Slavia voorronde Champions' League. Ik dacht, leuk, Ajax wint wel en het heeft een bijzonder randje voor mij nu. En toen stond daar de 2-1 stand op het scorebord na het laatste fluitsignaal bij Slavia-Ajax. Ik en 351 andere Ajacieden konden wel janken. Ik was als eerste het stadion uit.
Dat was ff kut ja...Afgelopen seizoen speelde Slavia z'n beste voetbal van de afgelopen 20 jaar, ook al vond ik persoonlijk na november, uitgezonderd de 2 wedstrijden tegen de Spurs in de UEFA Cup, het spel van Slavia bijzonder slecht. Uit kansloze positie, 4 wedstrijden voor het einde 5 punten achter op Sparta, wist Slavia op de laatste speeldag in het nieuwe stadion Eden voor het eerst in 12 jaar de titel te veroveren. Daar stond ik dan, het fonkelnieuwe maagdelijke gras te kussen op 1 van de meest bijzondere dagen in mijn leven die ik ooit heb meegemaakt.
20.000 man op een grasveld.Na anderhalve seizoen heb ik bijzondere dingen meegemaakt in Tsjechie, de meest afgedankte stadions gezien, veel slecht voetbal moeten aanzien, wedstrijden meegemaakt in de meest verschrikkelijke regen, de bittere vrieskou, goeie vrienden gemaakt en Slavia net zo fanatiek gesupport als ik Ajax doe. Ook al is het in Tsjechie nog zo slecht, het is anders dan in Nederland en een ervaring die het gewoon waard is om mee te maken en te beseffen hoe het voetbal in een ander land is/ beleefd wordt.
Mijn eerste wedstrijd van Slavia was Ajax-Slavia. Over 2 maanden ga ik terug naar NL. Gezien de lange winterstop in Tsjechie, zal mijn laatste wedstrijd van Slavia op 17 december zijn... Ajax-Slavia...Hoe gek kan het lopen. Natuurlijk zie ik ze het liefst allebei doorgaan in de UEFA Cup. Slavia speelt dit seizoen beter dan vorig seizoen, maar valt in uitwedstrijden tegen. En als het er op aan komt, dan zal het toch Ajax zijn waar ik achter sta. Zoals elke wedstrijd die Ajax ooit tegen Slavia heeft gespeeld en tegen Slavia zal spelen, sta ik tussen mijn mede-Ajacieden.
Uiteraard zal ik Slavia fanatiek blijven volgen en een 2e titel op rij lijkt na 14 van de 30 wedstrijden al een kwestie van tijd. Aangezien ik gemiddeld 1 a 2 keer per jaar naar Tsjechie reisde voor ik hier kwam wonen, zal ik vast en zeker nog regelmatig in het stadion te vinden zijn.
Maar al met al, natuurlijk altijd Ajax boven alles.
Klikbaar / Goed kijken!
[ Bericht 0% gewijzigd door Aanvoerder op 22-11-2008 00:21:16 ]