abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63417833
Wellicht dat er eerder een soortgelijk topic is geweest, maar ik vind het wel mooi om te horen van medefokkers welke andere clubs ze (redelijk) fanatiek volgen naast hun eerst club en hoe dat zo gekomen is (dus de diepere achtergronden).

TS begint:

Ajax

Zo lang als ik me kan herinneren support ik Ajax met lief en leed, ook al support mijn pa (78) PSV en dit alleen maar om z'n oudere broer te jennen die z'n leven lang, wonend in Delft, al fanatiek Feyenoord-supporter is. Geboren en niet getogen in Den Haag (tot m'n 4e), heb ik geluk gehad dat ik geen FC Den Haag-fan geworden ben, hoewel een neef van mij een stereo-type FCDH-fan is met de klassieke honkbalknuppel in de achterbak.

Een van de eerste dingen die ik bewust heb meegemaakt met Ajax

Lazio

Sinds midden jaren '90 ging mijn aandacht ook uit naar Italie, aangezien mijn opa, die ik nooit gekend heb, een Italiaan was. De liefde voor Lazio was liefde op het eerste gezicht. Met weemoed denk ik nog wel eens terug aan de penalties uit stand van Beppe Signori. Wat was dat genieten. Spelers als Mihajlovic, Nesta, Di Canio en natuurlijk Japie Stam, de scudetto in 1999-2000 na 26 jaar weer bij de Biancocelesti, de allerlaatste UEFA Cup II, je mag als Laziale niet mopperen, ook al zijn de verwachtingen en de resultaten met Lazio stukken lager dan met Ajax.

Japie de gekste!

Slavia

Vanaf 2000 kreeg ik een hele sterke band met Tsjechie dankzij een vriendin en heel veel Tsjechen die ik leerde kennen. Voetbal in Tsjechie interesseerde me verder niet, maar vanaf 2007, toen ik eenmaal wist dat ik in Tsjechie zou gaan werken, besloot ik om een seizoenskaart aan te schaffen, omdat ik het niet zou trekken om niet wekelijks in een stadion voetbal te kijken. Sparta had ik ondertussen wel gezien met Ajax en die baggerploeg trok me totaal niet. Slavia Praag, als 2e ploeg van Praag en eeuwige rivaal van Sparta, trok me wel, ondanks die kakkerlakkenshirts die ze dragen.

Het moment dat ik mijn eerste SCC voor Slavia aanschafte zal ik nooit vergeten. Het kostte een irritant lange rit naar het stadion, mijn voor- en achternaam, 26 Euro en 3 minuten van mijn leven voordat ik 'm had. Alles was koek en ei, maar een paar weken later gebeurde het ongelofelijke: Ajax-Slavia voorronde Champions' League. Ik dacht, leuk, Ajax wint wel en het heeft een bijzonder randje voor mij nu. En toen stond daar de 2-1 stand op het scorebord na het laatste fluitsignaal bij Slavia-Ajax. Ik en 351 andere Ajacieden konden wel janken. Ik was als eerste het stadion uit.

Dat was ff kut ja...

Afgelopen seizoen speelde Slavia z'n beste voetbal van de afgelopen 20 jaar, ook al vond ik persoonlijk na november, uitgezonderd de 2 wedstrijden tegen de Spurs in de UEFA Cup, het spel van Slavia bijzonder slecht. Uit kansloze positie, 4 wedstrijden voor het einde 5 punten achter op Sparta, wist Slavia op de laatste speeldag in het nieuwe stadion Eden voor het eerst in 12 jaar de titel te veroveren. Daar stond ik dan, het fonkelnieuwe maagdelijke gras te kussen op 1 van de meest bijzondere dagen in mijn leven die ik ooit heb meegemaakt.

20.000 man op een grasveld.

Na anderhalve seizoen heb ik bijzondere dingen meegemaakt in Tsjechie, de meest afgedankte stadions gezien, veel slecht voetbal moeten aanzien, wedstrijden meegemaakt in de meest verschrikkelijke regen, de bittere vrieskou, goeie vrienden gemaakt en Slavia net zo fanatiek gesupport als ik Ajax doe. Ook al is het in Tsjechie nog zo slecht, het is anders dan in Nederland en een ervaring die het gewoon waard is om mee te maken en te beseffen hoe het voetbal in een ander land is/ beleefd wordt.

Mijn eerste wedstrijd van Slavia was Ajax-Slavia. Over 2 maanden ga ik terug naar NL. Gezien de lange winterstop in Tsjechie, zal mijn laatste wedstrijd van Slavia op 17 december zijn... Ajax-Slavia...Hoe gek kan het lopen. Natuurlijk zie ik ze het liefst allebei doorgaan in de UEFA Cup. Slavia speelt dit seizoen beter dan vorig seizoen, maar valt in uitwedstrijden tegen. En als het er op aan komt, dan zal het toch Ajax zijn waar ik achter sta. Zoals elke wedstrijd die Ajax ooit tegen Slavia heeft gespeeld en tegen Slavia zal spelen, sta ik tussen mijn mede-Ajacieden.

Uiteraard zal ik Slavia fanatiek blijven volgen en een 2e titel op rij lijkt na 14 van de 30 wedstrijden al een kwestie van tijd. Aangezien ik gemiddeld 1 a 2 keer per jaar naar Tsjechie reisde voor ik hier kwam wonen, zal ik vast en zeker nog regelmatig in het stadion te vinden zijn.

Maar al met al, natuurlijk altijd Ajax boven alles.

Klikbaar / Goed kijken!

[ Bericht 0% gewijzigd door Aanvoerder op 22-11-2008 00:21:16 ]
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_63417873
Volgens mij bestond er al zo'n topic Aanvoerder.

edit:
Toch niet helemaal hetzelfde topic.
Sympathie voor andere clubs
pi_63418068
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 22:28 schreef sjimz het volgende:
Volgens mij bestond er al zo'n topic Aanvoerder.

edit:
Toch niet helemaal hetzelfde topic.
Sympathie voor andere clubs
Idd, dat topic zat in m'n achterhoofd. Heb er zelf nog eens gepost geloof ik, maar dat gaat meer over sympathie en zonder al teveel diepgang. Ik bedoel meer echt fanatiek supporten en de diepere achtergronden hiervoor.
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_63418154
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 22:33 schreef Aanvoerder het volgende:

[..]

Idd, dat topic zat in m'n achterhoofd. Heb er zelf nog eens gepost geloof ik, maar dat gaat meer over sympathie en zonder al teveel diepgang. Ik bedoel meer echt fanatiek supporten en de diepere achtergronden hiervoor.
Ik snap het.
Daarom blijft deze ook open.
Mooi verhaal om te lezen.
pi_63418830
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 22:36 schreef sjimz het volgende:

[..]

Ik snap het.
Daarom blijft deze ook open.
Mooi verhaal om te lezen.
Het is lang geleden dat ik zo'n lang stuk heb geschreven en stiekem ben ik alvast aan het oefenen voor mijn wedstrijddag-drieluik van HSV-Ajax, Slavia-HSV, Ajax-Slavia.
pi_63544350
M'n topic bloed keihard dood.
pi_63545718
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:50 schreef Aanvoerder het volgende:
M'n topic bloed keihard dood.
Niemand heeft zulke mooie ervaringen met buitenlandse clubs als jou blijkbaar (waaronder ik). Daarom maar een klein schopje want ik hoop nog wel meer van dit soort verhalen te kunnen lezen
pi_67333458
Omdat ik dit toch wel een topic met potentie vind en die andere gesloten is. Maar even deze kicken.

Ik heb natuurlijk niet zo'n mooie story als Aanvoerder. Maar al sinds ik mij kan heugen heb ik een enorm zwak voor Celtic. De supporters, de kleuren en natuurlijk de band met Ierland en het verhaal van Celtic in het algemeen. Prachtclub.

Ik hoop ook echt snel daar een wedstrijd mee te kunnen maken
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_67333745
Vertel dat verhaal van Celtic dan! In Praag nog de wedstrijden van Celtic tegen Barca gezien. Leuke fans.
pi_67334260
quote:
Op maandag 23 maart 2009 19:23 schreef Aanvoerder het volgende:
Vertel dat verhaal van Celtic dan! In Praag nog de wedstrijden van Celtic tegen Barca gezien. Leuke fans.
Fans zijn echt geweldig. Maar ik zal binnenkort eens goed voor een stukje gaan zitten
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
  Trouwste user 2022 maandag 23 maart 2009 @ 22:30:00 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_67340827
Arsenal vanwegen deze speler

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_67349363
In het buitenland alleen fan van ManUnited en Borussia Monchengladbach. Komt eigenlijk beiden door mijn pa. Die is in de jaren '70 honderden keren naar Gladbach geweest, en als jochie zijn die verhalen dan natuurlijk prachtig. Zelfde geldt voor ManUnited, paar keer op Old Trafford geweest en een keer een FA Cup finale op Wembley meegemaakt. Dan neem je dat toch snel over van je vader.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  dinsdag 24 maart 2009 @ 10:24:57 #13
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_67349405
Naast mijn locale voetbalclub .. Ajax, omdat mijn eerste voetbalherinnering was dat ajax de Champions League won. Successupporter van het eerste uur dus
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 10:30:40 #14
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_67349597
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:23 schreef zjroentje het volgende:
In het buitenland alleen fan van ManUnited en Borussia Monchengladbach. Komt eigenlijk beiden door mijn pa. Die is in de jaren '70 honderden keren naar Gladbach geweest, en als jochie zijn die verhalen dan natuurlijk prachtig. Zelfde geldt voor ManUnited, paar keer op Old Trafford geweest en een keer een FA Cup finale op Wembley meegemaakt. Dan neem je dat toch snel over van je vader.
En hoe komt dat?
pi_67349666
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:30 schreef Aanvoerder het volgende:

[..]

En hoe komt dat?
Monchengladbach was maar een klein uurtje rijden bij mijn ouders vandaan (mijn pa heeft volgens mij enkele jaren een seizoenskaart gehad). Al zullen de successen van de jaren '70 natuurlijk ook wel hebben meegespeeld.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_67349676
Neem er nog een paar clubs bij
pi_67349806
quote:
Daar stond ik dan, het fonkelnieuwe maagdelijke gras te kussen op 1 van de meest bijzondere dagen in mijn leven die ik ooit heb meegemaakt

En hoe moet ik dat voor me zien: je had wat gras uit het veld getrokken en dat heb je gekust?
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
  dinsdag 24 maart 2009 @ 10:39:02 #18
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_67349858
Schalke, maar ik kan daar niet zo'n bazenstuk over schrijven als TS
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  dinsdag 24 maart 2009 @ 10:39:14 #19
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_67349867
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:37 schreef NEC-Nijmegen het volgende:

[..]

En hoe moet ik dat voor me zien: je had wat gras uit het veld getrokken en dat heb je gekust?
Heet was een gloednieuw stadion en een gloednieuw veld en na afloop stond je dus op het gras. Zoals de paus zeg maar na de landing als 'ie ergens heen vliegt. Na 12 jaar geen titel en in straalbezopen toestand mag je wel eens iets geks doen.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 10:40:26 #20
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_67349915
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:39 schreef Damzkieee het volgende:
Schalke, maar ik kan daar niet zo'n bazenstuk over schrijven als TS
Stond jij destijds ook al op het veld toen Bayern in de blessuretijd alsnog de titel wegkaapte?
pi_67349943
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:39 schreef Aanvoerder het volgende:

[..]

Heet was een gloednieuw stadion en een gloednieuw veld en na afloop stond je dus op het gras. Zoals de paus zeg maar na de landing als 'ie ergens heen vliegt. Na 12 jaar geen titel en in straalbezopen toestand mag je wel eens iets geks doen.
Dus je ging zeg maar op je knieën zitten? Dat is dus niet staan

Wel een beetje triest nog steeds, trouwens.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 10:46:25 #22
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_67350091
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:41 schreef NEC-Nijmegen het volgende:

[..]

Dus je ging zeg maar op je knieën zitten? Dat is dus niet staan

Wel een beetje triest nog steeds, trouwens.
Wacht maar tot jullie kampioen worden. Zullen we wel eens zien hoe jij je gedraagt.
pi_67350166
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:46 schreef Aanvoerder het volgende:

[..]

Wacht maar tot jullie kampioen worden. Zullen we wel eens zien hoe jij je gedraagt.
Dan kunnen we nog lang wachten
pi_67350180
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:46 schreef Aanvoerder het volgende:

[..]

NEC kampioen
  dinsdag 24 maart 2009 @ 10:49:37 #25
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_67350201
Ok, genoeg gelolled. Nu weer ff serieus.
pi_67350800

Ik ben al heel wat jaren groot fan van Manchester United.
Vanaf mijn 5e levensjaar wilde ik al in shirts lopen met op mijn rug de grote idolen uit die tijd. Voetbal is me sowieso met de paplepel ingegoten aangezien mijn vader een aantal jaren als prof bij Heracles heeft gespeeld.

Van 1986 t/m 1989 waren mindere jaren voor ManU. Dit waren de eerste jaren van Alex Ferguson. Maar in de jaren 90 was het feest voor alle supporters van ManU. In 1990 werd voor het eerst een titel behaald, de FA-Cup. Het jaar daarna werd in Rotterdam voor het eerst in 23 jaar opnieuw Europees succes geproefd met het verslaan van Barcelona in de finale van de beker voor bekerwinnaars. In het seizoen 92/93 werd dan eindelijk opnieuw het kampioenschap gewonnen, onder leiding van de Éric Cantona. Uiteraard was Cantona mijn grote voorbeeld destijds als klein ventje.

Vanaf dat moment in Rotterdam, ben ik eigenlijk Manchester United écht gaan volgen. En dat is inmiddels al 19 jaar geleden. Daarna in het seizoen 95/96 werd de, door Alex Ferguson opnieuw op de rails gezette, traditie van een goede jeugdopleiding tot volle ontplooiing gebracht. Met het inbrengen van jonge spelers als David Beckham, Ryan Giggs, Paul Scholes, Nicky Butt en de broers Neville werd een ploeg gebouwd uit jonkies. En ik vind het prachtig om te zien dat een aantal van deze clubiconen nog steeds in de basis staat. Talking 'bout clubliefde

Ik zal verder niet de hele geschiedenis van de club gaan vertellen, maar dat deze prachtige club een mooie geschiedenis heeft zal voor niemand iets nieuws zijn aangezien ze met 330 miljoen supporters wereldwijd de grootste aanhang ter wereld hebben.

I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
  dinsdag 24 maart 2009 @ 11:09:57 #27
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_67350891
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 10:40 schreef Aanvoerder het volgende:

[..]

Stond jij destijds ook al op het veld toen Bayern in de blessuretijd alsnog de titel wegkaapte?

Dat niet, maar ik zat aan de buis gekluisterd
Omdat het erg lastig is om aan kaarten van Schalke te komen ben ik daar vaak op aangewezen.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_67351102
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:09 schreef Damzkieee het volgende:

[..]

Dat niet, maar ik zat aan de buis gekluisterd
Omdat het erg lastig is om aan kaarten van Schalke te komen ben ik daar vaak op aangewezen.
Schalke? Vrienden van FC Twente
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
  dinsdag 24 maart 2009 @ 11:27:03 #29
134625 Lamzak_
FC Twente!
pi_67351426
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:16 schreef -En4Cer- het volgende:

[..]

Schalke? Vrienden van FC Twente
Mijn tweede club is eigenlijk Heracles, toen ze nog eerste divisie speelden een aantal keren heengeweest. Nu de supporters van HAFC zo anti-twente zijn, wil ik eigenlijk gewoon dat ze degraderen, dan kan ik weer voor ze juichen.
Enschede, onze stad! ons domein!
pi_67351554
2x m'n wachtwoord verkeerd bij het typen van m'n verhaaltje . Simpel nu dus

1. AFC Ajax
2. Lazio

Mischien later nog wel een verhaaltje nu ben ik boos .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')