abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63362524
In de hoop wat antwoorden te ontvangen of een aantal oplossing te worden gebracht tracht ik hier maar mijn 'verhaal' neer te zetten.

Om een lang verhaal kort te maken gaat mijn moeder al geruime tijd door een ware hel. Mijn zusje is 19 jaar en heeft voor haar 18e een tijd in een Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie gewoond. Dit kwam voornamelijk door een gedwongen opname die Bureau Jeugdzorg had geregeld. De reden is dat ze enorme last had van dwangmatige handelingen die zo ver gingen dat het hele gezin (ik, mijn moeder en m'n zusje dus) eronder door gingen. Ze heeft daar ruim een jaar gezeten met uiteindelijk een positieve vooruitgang en vrijwel dwang-vrij, zeg maar.

Fast forward zo'n 4 jaar later en alle handelingen zijn langzamerhand weer teruggekomen in een nog ergere vorm. Het klinkt allemaal erg vaag dus daarom een voorbeeld.

Zodra ze iets hoort wat haar "niet zint" rent ze als een gek naar m'n moeder om van haar een ontkenning te horen. Zij wordt dus min of meer gedwongen om alsmaar "NEE" te zeggen. Niet 1 keer, maar ruim 10 keer per vraag en dat blijft niet bij 1 vraag per dag. Soms wel, maar de laatste tijd is het de hele dag door.
Ik ben vrijwel de hele dag weg om te werken (plus een lange treinreis heen en terug) en kan het niet aanzien hoe mijn moeder met de dag er beroerder en ongelukkiger uitziet.

Ze ziet geen oplossing meer en is ten einde raad. Ik wil haar zo graag helpen maar weet niet hoe. M'n zusje is amper meer aanspreekbaar en weigert iedere vorm van therapie of behandeling die we haar voorleggen..

Mijn korte, maar waarschijnlijk niet al te simpele vraag, is.. Wat kan ik doen? Ik zou alles overhebben voor een gedwongen opname, maar ze is nu inmiddels meerderjarig. Ik heb geen idee wat daar de regels voor zijn...

Alvast enorm bedankt..
  donderdag 20 november 2008 @ 00:10:59 #2
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_63362702
Oei, niet goed. Tvp.
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  donderdag 20 november 2008 @ 00:14:13 #3
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_63362779
Volgens mij is gedwongen opname wel mogelijk, maar dan moet je kunnen aantonen dat ze een gevaar is voor zichzelf of voor anderen.

Het beste wat je kan doen denkik is een keer met je huisarts praten, hem/haar de situatie uitleggen en die kan dan vast wel tips geven wat er te doen valt.

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_63363144
Wellicht kun je beroep doen op de BOPZ; Bijzondere Opname Psychiatrisch Ziekenhuis, en wat ik uit je verhaal lees vooral de voorlopige rechterlijke machtiging.

Even snel 2 linkjes om je op weg te helpen;
http://www.hulpgids.nl/wetten/bopz.htm
http://www.hulpgids.nl/wetten/vws_opname_RMv.htm

Kijk wel goed naar de voor- en nadelen, om het maar even zo te noemen.

Wat timbob wel zegt is ook echt een vereiste; de patiënt moet een gevaar opleveren voor zichzelf of anderen, nu weet ik zelf niet of "mentaal gevaar" hier ook onder valt, maar bij navraag kom je daar vast wel achter.

Succes.
Mrrrr.
  donderdag 20 november 2008 @ 00:37:45 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63363187
gedwongen opname is hier niet aan de orde hoor dus referenties daarnaar kunnen wel wegblijven

TS: waarom pikt je moeder dit gedrag, is dit er ook zomaar ingeslopen?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_63363266
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:37 schreef Re het volgende:
gedwongen opname is hier niet aan de orde hoor dus referenties daarnaar kunnen wel wegblijven

Ze probeert er ook zoveel mogelijk tegen in te gaan, maar zodra ze niet doet wat mijn zusje verlangt op het gebied van haar dwanghandelingen, dan horen ze het 8 huizen verderop.
Gesmijt met spullen, geram met deuren, enz. Dan ben je als moeder in de moeilijk positie om het óf niet te accepteren óf maar even doen wat ze zegt en vervolgens geen urenlange herrie 's avonds laat. Snap je? Mijn zorgen nemen met de dag toe en dit wordt langzamerhand onhandelbaar.
Af en toe roept ze sinds kort dat ze hier weg wil, maar weigert dan vervolgens een baan te zoeken. Ook daar kan ze amper functioneren door al die kleine dingen die ze dankzij haar dwanghandelingen veel groter maakt.
pi_63363334
Dit klinkt mij helaas veel en veel te bekend in de oren... Sterkte TS.
  donderdag 20 november 2008 @ 00:53:41 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63363379
oh ik snap het wel hoor, maar er zal een manier gevonden moeten worden om die circel te doorbreken, zolang ze geen gevaar voor derzelf of de omgeving is zul je toch een manier moeten vinden. Er zijn heus wel instanties die evnetueel hulp kunnen bieden.
  donderdag 20 november 2008 @ 01:35:25 #9
106355 Topmaat
Ja toch? Niet dan?
pi_63363842
Grove beledigingen tegen je zusje maken die haar raken, en daarachter zeggen dat je dat doet omdat ze niet normaal kan doen tegen je moeder.
Zo niet, dan toch...
  donderdag 20 november 2008 @ 03:22:15 #10
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_63364560
quote:
Op donderdag 20 november 2008 01:35 schreef Topmaat het volgende:
Grove beledigingen tegen je zusje maken die haar raken, en daarachter zeggen dat je dat doet omdat ze niet normaal kan doen tegen je moeder.
Goeie! Deze zou ik doen
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_63364665
Mjin voorkeur gaat uit naar buitenproportioneel geweld...
pi_63364666
Is er een mogelijkheid voor je zusjes om zelfstandig te gaan wonen,of kan ze dat niet aan? Of iets van kamertraining?
pi_63366728
quote:
Geloof me.. Als dat de oplossing was, dan was het al jaren over geweest..

Het blijft een moeilijke situatie want je weet nooit van tevoren welk woord nú weer verkeerd gaat vallen. Ze is vannacht weer tot fokking 3 uur bezig geweest en aangezien de wekker voor mij weer om 8:00 ging, ben ik weer helemaal verrot. M'n moeder en ik hebben in ieder geval een afspraak bij de huisarts gemaakt voor volgende week maandag.
pi_63367334
Bij Nijmegen zit een hele goede kliniek waar je zus behandeld kan worden voor een dwangneurose. Je hebt dan wel een verwijskaart van je huisarts nodig. Volgens mij is het wel een kliniek waar je wordt opgenomen, maar kun je ook terecht voor een dagbehandeling. Dus dat je 's avonds gewoon weer naar huis gaat.

Het heet overwaal.nl.

Mocht het niet in de buurt zijn, moet je even contact opnemen met adfstichting.nl (Angst, Dwang en Fobie stichting).
pi_63368456
Ik snap nog steeds niet concreet wat er aan de hand is. Wat zijn de dwanghandelingen? Noem eens concrete voorbeelden?
pi_63368672
lastige situatie zeg!

Er zijn wel hele goede therapieën voor, maar als je zus niet wil is dat natuurlijk op zich al een heel moeilijk verhaal.
Een gesprek met de huisarts lijkt me een goed plan, misschien jij en je moeder samen dan?
Wellicht toch proberen je zus te overtuigen..

Wat ik wel eens heb meegemaakt in mijn werk, is dat mensen bij wijze van afspraak op de afdeling kwamen en als ze er dan eenmaal waren toch niet tegenstribbelden bij een opname omdat het allemaal zo eng niet was als het van te voren leek..

Dan was het geen gedwongen opname, maar wel een beetje een trucje..

Of je zusje geen gevaar voor zichzelf vormt of voor de gezondheid van je moeder valt ook nog te betwisten, maar ik denk niet dat je op grond hiervan een RM geregeld krijgt.
Hoewel ik denk dat ze niet op zichzelf zou kunnen leven in deze omstandigheden?

Heel veel sterkte ermee en knap van je dat je ondanks dat je ziet dat je moeder geterroriseerd wordt door deze stoornis, je toch snapt dat het een stoornis is en niet iets wat je oplost met op je zusje schelden.
pi_63370202
Lijkt me dat dit niet langer zo kan. In je OT zei je dat ze al eens een tijd opgenomen is geweest en dat dat toen wel hielp voor een tijd. Als dat niet kan, kan ze dan niet bijvoorbeeld 2 uur per dag therapie volgen en thuis blijven wonen?

Heeft je moeder elke dag ook weer 2 uur rust en lijkt me ook goed voor haar dat ze een soort van doel heeft elke dag.
  donderdag 20 november 2008 @ 12:01:13 #18
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_63370271
quote:
Op donderdag 20 november 2008 10:52 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik snap nog steeds niet concreet wat er aan de hand is. Wat zijn de dwanghandelingen? Noem eens concrete voorbeelden?
Bijvoorbeeld iemand die 5 keer een glas water moet vullen en leeg gooien voordat die persoon het water 'goed' vind om te drinken. Of iemand die eerst 3 keer een klink naar beneden doet alvorens de deur open te maken. Klinkt raar, maar het bestaat. En de zus van TS heeft dit dus in een andere 'extremere' vorm.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_63371150
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:02 schreef Opie het volgende:
...
Mijn korte, maar waarschijnlijk niet al te simpele vraag, is.. Wat kan ik doen? Ik zou alles overhebben voor een gedwongen opname, maar ze is nu inmiddels meerderjarig. Ik heb geen idee wat daar de regels voor zijn...

Alvast enorm bedankt..
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:14 schreef timbob het volgende:
Volgens mij is gedwongen opname wel mogelijk, maar dan moet je kunnen aantonen dat ze een gevaar is voor zichzelf of voor anderen.
..
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:34 schreef HetUltiemeKonijntjuh het volgende:
Wellicht kun je beroep doen op de BOPZ; Bijzondere Opname Psychiatrisch Ziekenhuis, en wat ik uit je verhaal lees vooral de voorlopige rechterlijke machtiging.
...
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:37 schreef Re het volgende:
Nou ben ik dus benieuwd waarom jij dat zonder enig argument niet aan de orde noemt.

Wil je op basis van mod-authoriteit niet dat erover gepraat wordt? Waarom dan?

Of beroep je je op een andere vorm van authoriteit?

Waarom is het niet aan de orde, terwijl het het onderwerp van het topic is?
twee violen en een trommel en een fluit
pi_63371454
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:39 schreef Roquefort het volgende:
Nou ben ik dus benieuwd waarom jij dat zonder enig argument niet aan de orde noemt.
[...]
Nou, die argumenten zijn toch wel geweest?
De zus is erg lastig, maar een eis voor gedwongen opname is niet dat iemand lastig is. Iemand moet een gevaar zijn voor zichzelf of zijn omgeving.
Dat is ze gewoon niet. Ze doet niemand iets aan en gaat ook zichzelf niets aandoen.
Volgens de wet mag je niet zomaar iedereen die een beetje lastig is in het gesticht gooien (soms wel jammer).

Simpel: Als TS dit zou proberen, zou de vraag gesteld worden: Welke concrete bewijzen zijn er die aantonen dat ze een accuut gevaar is?
TS: Eh, eh, eh, nou ze maakt wel veel ruzie.
Overheid: Welke bewijzen zijn er die aantonen dat ze een accut gevaar is?
TS: Eh, eh , ehm, nou die ruzie zou wel eens uit de hand kunnen lopen en dan zou ze iemand kunnen bezeren.
Overheid: Maar dat is nog nooit gebeurd?
TS: Nou, nee.

The end.
pi_63371571
is het niet mogelijk om haar in een woongroep te krijgen?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 20 november 2008 @ 13:27:42 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63372280
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:39 schreef Roquefort het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Wil je op basis van mod-authoriteit niet dat erover gepraat wordt? Waarom dan?

Of beroep je je op een andere vorm van authoriteit?

Als ze geen gevaar is voor haarzelf en/of de omgeving krijg je echt geen toestemming van een rechter voor gedwongen opname. Dat heeft niets met authoriteit te maken.

http://www.pvp.nl/teksten/brochure%20opname.htm
pi_63373087
lijkt me in ieder geval vrij duidelijk dat ze uit huis geplaatst dient te worden. Dan wel via de politie als ze niet vrijwillig wilt vetrekken, die plaatsen haar dan wel in de juiste opname-centrum.

Zolang het hele gezin er onder lijdt heeft het allemaal vrij weinig zin om de situatie zo te houden, lijkt mij.
pi_63373238
quote:
Op donderdag 20 november 2008 13:54 schreef ASroma het volgende:
lijkt me in ieder geval vrij duidelijk dat ze uit huis geplaatst dient te worden. Dan wel via de politie als ze niet vrijwillig wilt vetrekken, die plaatsen haar dan wel in de juiste opname-centrum.

Zolang het hele gezin er onder lijdt heeft het allemaal vrij weinig zin om de situatie zo te houden, lijkt mij.
Ja, zus uit huis en de sloten veranderen, dat is een oplossing.
Je moet je wél afvragen waar zus dan terecht komt.
Want die gaat echt niet met hangende pootjes naar het opvangcentrum.
Zwerven, misbruik, drugs, prostitutie?
pi_63373392
quote:
Op donderdag 20 november 2008 13:58 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ja, zus uit huis en de sloten veranderen, dat is een oplossing.
Je moet je wél afvragen waar zus dan terecht komt.
Want die gaat echt niet met hangende pootjes naar het opvangcentrum.
Zwerven, misbruik, drugs, prostitutie?
op een gegeven moment houdt het op hé..... misschien is andere omgeving alleen maar beter voor haar.

Anders zou ze nog plat kunnen aan de medicijnen, maar blijkbaar wilt ze dat ook niet. Zoals al gezegd op een gegeven moment ben je het punt van behandelen, aardig doen, in huis houden ruimschoots voorbij....
pi_63377914
quote:
Op donderdag 20 november 2008 12:53 schreef mgerben het volgende:

[..]

Nou, die argumenten zijn toch wel geweest?...
Ik zie jou die argumenten opschrijven nadat je deze regel schreef, maar daarboven zie ik ze niet staan?
Am I struck with blindness?

Ik zag alleen iemand roepen dat het niet aan de orde was, en ons manen dat er "dus" niet over gesproken (aan gerefereerd) mocht worden. Nu hoor ik de argumenten van jou, ik krijg een verwijzing van re, dat lees ik graag.

Ik lees niet graag dat dingen niet geopperd mogen worden, alleen op basis van ene Flip die zegt dat het niet aan de orde is zonder argumentatie.
  donderdag 20 november 2008 @ 16:42:29 #27
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63378080
ga nou geen spijkers op laag water zoeken Roquefort... mensen alhier zijn slim genoeg om te weten wat de voorwaarden zijn voor een gedwongen opname.
pi_63378264
bitchfight
pi_63378271
quote:
Op donderdag 20 november 2008 16:42 schreef Re het volgende:
ga nou geen spijkers op laag water zoeken Roquefort... mensen alhier zijn slim genoeg om te weten wat de voorwaarden zijn voor een gedwongen opname.
Wrong!

Dat is nou net het hele punt.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om hier te komen, je hoeft geen voorkennis te hebben om mee te doen op dit forum, zat mensen hebben geen enkele ervaring met gedwongen opnames in hun studie of omgeving, wat een belerende onzin dat mensen dit soort dingen moeten weten.

Het is toch juist precies dat TS dit soort dingen niet zeker weet dat ie hier de vraag stelt?
En iemand anders die met hetzelfde probleem worstelt, kennisloos, komt via Google in dit topic.
Wat is dat voor een onzin dat mensen slim genoeg zijn om dat te weten, het is nota bene de sluitvraag waar TS mee worstelt, die vraagt zich hardop af of er mogelijkheden zijn voor gedwongen opname. Leg het uit dan, met argumenten, als je het antwoord weet.
pi_63380004
Er valt geen gesprek te voeren met je zusje dus... klote situatie... tvp
Free people own guns! Slaves do not!
pi_63503542
Hoe was het bij de huisarts TS?
pi_63503891
Oei, ben helemaal niet thuis in dit soort dingen, maar het lijkt me een ontzettende kutsituatie.
Kan je zus niet begeleid op zichzelf gaan wonen oid? Misschien is dat een idee?
Gedwongen opname krijg je natuurlijk niet zomaar voor elkaar.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_63531004
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:02 schreef Opie het volgende:
Zodra ze iets hoort wat haar "niet zint" rent ze als een gek naar m'n moeder om van haar een ontkenning te horen. Zij wordt dus min of meer gedwongen om alsmaar "NEE" te zeggen. Niet 1 keer, maar ruim 10 keer per vraag en dat blijft niet bij 1 vraag per dag. Soms wel, maar de laatste tijd is het de hele dag door.
Ik ben vrijwel de hele dag weg om te werken (plus een lange treinreis heen en terug) en kan het niet aanzien hoe mijn moeder met de dag er beroerder en ongelukkiger uitziet.
Wordt haar dwangmatigheid in in een flow gehouden om hieraan mee te werken en dus ook 10 keer nee te zeggen.

Als je nee zegt en het daarna nog een keer zou moeten zeggen zou beantwoorden met een "wat zei ik nou net?" om haar daarna weg te sturen.

misschien dat ik er wat te makkelijk over denk
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 26 november 2008 @ 11:22:55 #34
234450 Prism
English, Fitz or Kitty.
pi_63531670
quote:
Ik denk dat je dan sowieso de plank nogal mis slaat
"On the third, look out for Otis Wright. Until then keep your head up."
pi_63531929
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:56 schreef CaLeX het volgende:
Wordt haar dwangmatigheid in in een flow gehouden om hieraan mee te werken en dus ook 10 keer nee te zeggen.

Als je nee zegt en het daarna nog een keer zou moeten zeggen zou beantwoorden met een "wat zei ik nou net?" om haar daarna weg te sturen.

misschien dat ik er wat te makkelijk over denk
Yep, daar denk je te makkelijk over.
Ik vermoed dat de familie dit al een keer geprobeerd heeft, wat jij?
Ik ken zelf een jongen die ook een paar dwangmatige vragen stelt. Eén van die dingen is je naam. Echt, je ontkomt er niet aan om er op te antwoorden. Trust me, I have tried. Hij raakt gewoon steeds verder overstuur. Op een gegeven moment wil hij (letterlijk mét geweld) je paspoort zien. Hij moet en zal die naam bevestigd krijgen - ook al weet hij die al lang.
  woensdag 26 november 2008 @ 19:33:12 #36
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_63543879
ze hangt dus erg op je moeder en gebruikt je moeder als object van dwanghandelingen
oftewel als mama alles voor me doet komt het wel goed.

Lijkt me toch dat, niet simpel dwangneurose is, maar ook een probleem in dat ze je moeder zo kan gebruiken.

maar het is een erg lastig probleem..
(zoals altijd bij psychische problemen)
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  zaterdag 29 november 2008 @ 20:09:51 #37
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_63625101
Wat is de reden dat je zus geen behandeling wil? Is dat omdat ze al eens tegen haar wil opgenomen is geweest?
Achter het dwangmatig vragen naar bevestiging zit angst. Maar de angst om de controle uit handen te geven dmv iemand anders die je dwingt (een dwangmaatregel) is kennelijk nog groter. Ik denk dat het van belang is dat zowel jij als je moeder naar haar gaan benomen hoe zeer ze jullie belast met haar probleem. Jullie kunnen haar probleem niet oplossen, dat zal ze zelf moeten doen. Wat heeft ze in het verleden gedaan dat ze een periode dwang-vrij is geweest.
Wel denk ik, dat je haar moet gaan begrenzen. Dit kan zo niet langer meer doorgaan. En ik denk dat je zus dat zelf ook wel weet. Ook al doet ze nu heel raar. Mensen met een obsessief compulsieve stoornis weten dat het raar en irreëel is wat ze doen, maar de angst is groot. Wijs haar niet af, geef haar de tijd om zelf hulp te zoeken, biedt aan om dit met haar te doen. Want voor behandeling heeft ze jullie heel hard nodig.
Maar als ik je verhaal zo lees heeft ze al heel wat voor de kiezen gehad. En jullie ook, als moeder en broer/zus.

Sterkte en succes.
pi_63639255
Ik vind het heel erg voor jou en je moeder. Ik ken je situatie een beetje, zelf heb ik een familielid die autistisch is en daarbij ook dwangmatige handelingen heeft. Meestal komen die voort uit angst: regelmaat is bekend en daarom prettig. Een andere gedachte of handeling is nieuw, verwarrend en daardoor slecht.

Ik raad je aan met je huisarts te gaan praten en daar te vertellen over je angst dat jouw moeder eraan onderdoor gaat als het lang zo doorgaat. Vraag wat er gedaan kan worden en dat je zo graag wil dat je zusje geholpen wordt. Dat je gezin geholpen wordt. Je huisarts kan daarbij prima helpen, zeker als hij/zij op de hoogte en bekend is met jouw zusje.
Vive le moment
Viva l'amitié
Viva la mémoire
pi_63662845
En wat is de status tot nu toe?
  maandag 1 december 2008 @ 17:59:42 #40
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_63673939
Ja, ik ben ook benieuwd, hoe is het TS?
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_63728419
TVP
pi_63741796
Behalve dat ik het heel erg interessant vind en dus graag wil volgen; heel veel sterkte!
I will take the sun in my mouth
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')