Heb je de rechter gesproken over hoe die erover denkt?quote:Op woensdag 19 november 2008 16:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Kan het mishebben hoor, ben niet zo sterk in dat soort taal, maar volgens mij heeft de rechter besloten geen gevangenisstraf op te leggen maar jeugddetentie, en daar kan je max 2 jaar krijgen.
Die OvJ is toch niet gek dat ie 5 jaar eist als het niet kan?
Dus de rechter vond het zo zeilig dat de dader hier zijn hele leven mee moet leven, dus dan maar minder straf.
Mooie vrijbrief...
Ja, en de rechter heeft daarvoor gekozen, ipv normaal recht. En daarom is het een gore klootzak.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:32 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Puur in strafmaat gezien wel.
Met groot verschil dat je op je 16de nog geen auto mag rijden en dat er twee verschillende strafrechten zijn
in Nederland zijn: Jeugd en volwassenen.
Deze zaak is behandeld volgens het jeugdstrafrecht en de maximale straf die daar kan is uitgedeeld.
Huphup, terug naar BNW met je leugens.
quote:Op woensdag 19 november 2008 16:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Kan het mishebben hoor, ben niet zo sterk in dat soort taal, maar volgens mij heeft de rechter besloten geen gevangenisstraf op te leggen maar jeugddetentie, en daar kan je max 2 jaar krijgen.
Die OvJ is toch niet gek dat ie 5 jaar eist als het niet kan?
Dus de rechter vond het zo zeilig dat de dader hier zijn hele leven mee moet leven, dus dan maar minder straf.
Mooie vrijbrief...
Persoon van de verdachte gaf geen aanleiding om het minderjarigenstrafrecht niet van toepassing te verklaren, dit strafrecht is er niet voor niets en richt op herintegratie van jongeren. De middelen die het Openbaar Ministerie heeft aangevoerd om hier van af te wijken waren gewoon niet voldoende en dus past de rechter m.i. terecht het minderjarigenstrafrecht toe.quote:De raadsman van verdachte heeft gepleit voor toepassing van de hoofdregel, namelijk het minderjarigenstrafrecht. Alhoewel de ernst van het feit wel aanleiding kan geven voor afwijking van de hoofdregel, vormen de persoonlijkheid van verdachte alsmede de omstandigheden waaronder het feit is gepleegd geen aanleiding voor toepassing van het meerderjarigenstrafrecht. Bij de berechting moet rekening worden gehouden met de leeftijd van het kind en de wenselijkheid van het bevorderen van herintegratie. Verdachte was ten tijde van het plegen van het feit pas 16 jaar en één maand oud en uit pedagogisch oogpunt is het evenmin aangewezen het minderjarigenstrafrecht buiten werking te stellen.
De manier waarop hij hem vermoordde paste bij zijn leeftijd....quote:Niet kan gezegd worden dat hij voorafgaand aan of tijdens zijn daad het karakteristieke gedrag van een volwassene heeft laten zien. Er was geen sprake van geraffineerdheid of planmatigheid bij het realiseren van zijn daad. Integendeel, de handelwijze van verdachte was totaal ondoordacht. Verdachte heeft zich laten meeslepen door de onrust en de hectiek die mede door hemzelf zijn veroorzaakt en hij heeft daardoor zichzelf verloren in de gebeurtenissen van het moment. Dit fenomeen op zich - al manifesteert het zich zelden in zo’n ernstige vorm als in dit geval - past bij de leeftijd van de verdachte, een zestienjarige, die nog midden in zijn ontwikkeling staat.
Naaste familieleden kunnen geen objectief oordeel geven over strafmaten. Daarom zijn er rechters in het leven geroepen. Zo is het systeem. Als je daar niet tegen kunt, pech voor je.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:34 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, en de rechter heeft daarvoor gekozen, ipv normaal recht. En daarom is het een gore klootzak.
Edit, nee ik heb hem niet gesproken, moet dat om er van overtuigd te zijn dat 2 jaar voor het lafhartig afmaken van een burger die tegen vandalisme wil optreden belachelijk weinig is?
Het makkelijke voorbeeld, ok het is JOUW vader (of je moeder, broertje)die dood is geslagen door deze jongen, nog steeds een prima vonnis? eerlijk antwoorden?
Jochie is zeker niet als zielig aan te merken, doet de rechter ook niet, want er zijn geen strafverminderende omstandigheden die hem hebben belet aan het jochie de maximum straf op te leggen.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:39 schreef HeatWave het volgende:
Samengevat, het arme net 16 jarige joch is zielig, nee ok, weet ik dat.
Een groot deel van de bevolking snapt uberhaupt geen ene reet van rechtspraak. Als het aan hun zou liggen, dan zou elke potentiele verdachte minimaal 10 jaar de bak in gaan.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:43 schreef Adelante het volgende:
Dat in deze door velen de maximumstraf als te laag wordt bevonden, kan niet de rechter worden aangerekend, maar de wetgever. Wanneer regering en staten-generaal niets ondernemen om of de leeftijd waaronder je nog onder het jeugdrecht valt te verlagen of de strafmaat in het jeugdrecht te verhogen, zullen er nog vele vonnissen volgen, die door een groot deel van de bevolking als niet rechtvaardig wordt beschouwd.
Je hebt het laatste onderzoek van de Raad van de Rechtspraak gemistquote:Op woensdag 19 november 2008 16:48 schreef The_End het volgende:
[..]
Een groot deel van de bevolking snapt uberhaupt geen ene reet van rechtspraak. Als het aan hun zou liggen, dan zou elke potentiele verdachte minimaal 10 jaar de bak in gaan.
Wat denk je van het dichttimmeren van je kroeg omdat je een paar mensen laat roken. Prioriteiten stellen noemen ze dat in Den Haag.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:21 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Dit is volgens de justitie straks een erger vergrijp
Helemaal niet. Dat zijn mensen die zich ingelezen hebben in de zaken. Iets wat de gemiddelde nederlander nooit zal doen, want die zijn over het algemeen allergisch voor 'feiten'.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:50 schreef Adelante het volgende:
Je hebt het laatste onderzoek van de Raad van de Rechtspraak gemistBurgers straffen ongeveer even zwaar als rechters
Nee, dat noemen ze het aanpakken van overlast.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wat denk je van het dichttimmeren van je kroeg omdat je een paar mensen laat roken. Prioriteiten stellen noemen ze dat in Den Haag.
Agressie is in de eerste plaats te wijten aan alcohol, deze pubers hadden zich ook volgegooid met alcohol. Daar had snuiven verder weinig mee te maken.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:32 schreef BabyBel4 het volgende:
[..]
Nou, toch vindt half Nederland het normaal. Reden voor mij om steeds minder uit te gaan, ben dat volgsnoven agressieve sfeertje behoorlijk zat. Maarja, wie ben ik?
Wet voorwaardelijke invrijheidstelling geldt niet voor minderjarigen.quote:Op woensdag 19 november 2008 16:53 schreef Frutsel het volgende:
Vraag me af wat dat "jeugd-detentie" precies inhoudt... of dat idd zon "playstation idee" is dat sommigen aan ons voorhouden.Zit daar ook nog " proef verlof" of "vervroegde vrijlating bij goed gedrag", of "minus voorarrest" bij?
Rechters die dus zichzelf niet meer begrijpen. Dat er een steekje los zit aan ons strafrecht was al langer bekend, maar dit is wel heel bizar.quote:De rechtbank zei in het vonnis dat de opgelegde straf eigenlijk geen recht aan de zaak doet.
Ik kan die nummers nergens herleiden, maar het zou wel apart zijn als de klauwhamerquote:Beslag
- gelast de teruggave aan verdachte van de op de aan dit vonnis gehechte beslaglijst genoemde voorwerpen, genummerd 4, 5, 6, 8 en 9.
Ik lees daaruit niet dat ze het niet begrijpen.quote:Op woensdag 19 november 2008 17:13 schreef Elfletterig het volgende:
Rechters die ZELF vinden dat hun uitspraak geen recht doet:
[..]
Rechters die dus zichzelf niet meer begrijpen. Dat er een steekje los zit aan ons strafrecht was al langer bekend, maar dit is wel heel bizar.
Iemand die normaal is hakt in op een medeburger? En waar zijn zijn maatjes, wanneer hij weer uit het gevang is? Waar zijn die verkeerde vrienden? Juist, gewoon op dezelfde plek.quote:Noch vanuit de ontwikkelingsgang van verdachte, noch uit het brede
milieuonderzoek komen bijzonderheden naar voren die hebben kunnen bijgedragen aan het tot stand komen van een problematische ontwikkeling. Verdachte wordt beschreven als “geen criminele jongen” en iedereen acht het gevaar voor recidive gering. Ook mw. Akkermans vestigt de aandacht op de terugkeer van verdachte in de maatschappij, en de bijzondere aandacht die dat terugkeerproces vergt.
De Raad voor de Kinderbescherming, in samenspraak met bureau Jeugdzorg, acht het gevaar voor recidive klein, nu verdachte zich leeftijdsadequaat ontwikkelt en er geen persoonlijkheidsstoornissen zijn geconstateerd en er beschermende factoren aanwezig zijn. De Raad heeft een PIJ-maatregel overwogen, maar nu er van een gedragsstoornis of een ander (psychisch) ziektebeeld geen sprake is, acht de Raad een behandeling niet geïndiceerd. De Raad is van mening dat een jeugddetentie op zijn plaats is. Tijdens de detentie dient er aandacht te zijn voor het middelengebruik en de invloed van vrienden bij verdachte. Ten slotte adviseert de Raad al tijdens detentie aandacht te besteden aan de opleiding en de gemoedstoestand van verdachte.
Ik neem aan dat dit niet per ongeluk ging?quote:De jongen sloeg tijdens
Koninginnenacht een 56-jarige postbode
uit het Zeeuws-Vlaamse dorp met een
hamer op zijn hoofd
Na kalm beraad zakt daar spontaan mijn broek van af. Hij is nu vast helemaal de bomb bij zijn vriendenquote:immers heeft verdachte met dat opzet en na kalm beraad en rustig overleg,
althans met dat opzet, die [slachtoffer] met een hamer, in elk geval met een
hard en/of zwaar voorwerp op/tegen het hoofd geslagen,
Opdracht geven tot misdaden is gewoon strafbaar hoor. Denk maar niet dat je er onder uit komt als je een 15-jarige een misdaad laat plegen.quote:Op woensdag 19 november 2008 17:33 schreef paddy het volgende:
Dit zijn toch geen straffen meer!
Wanneer je geen geweten hebt laat je het gewoon door een 15-jarige doen?
[..]
[/b] Iemand die normaal is hakt in op een medeburger? En waar zijn zijn maatjes, wanneer hij weer uit het gevang is? Waar zijn die verkeerde vrienden? Juist, gewoon op dezelfde plek.
[..]
Ik neem aan dat dit niet per ongeluk ging?
[..]
Na kalm beraad zakt daar spontaan mijn broek van af. Hij is nu vast helemaal de bomb bij zijn vrienden
De rechter begrijpt z'n uitspraak prima. Hij is het er vanuit z'n onderbuik alleen niet mee eens. Zie het als een oproep aan de politiek om er wat aan te doen.quote:Op woensdag 19 november 2008 17:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Rechters die dus zichzelf niet meer begrijpen. Dat er een steekje los zit aan ons strafrecht was al langer bekend, maar dit is wel heel bizar.
Het was de maximale straf die ze konden opleggen. De wet staat boven een rechter volgens mij. En slim om je normaal te laten verklaren. Scheelt een paar jaar TBSquote:Op woensdag 19 november 2008 17:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |