FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Oorlogsschip blaast piratenschip op.
tong80woensdag 19 november 2008 @ 09:45
Een Indiaas oorlogsschip heeft een
aanval van piraten voor de kust van
Somalië afgeslagen.Een piratenschip
werd na een schotenwisseling opgeblazen
en twee speedboten die de aanval op het
het marineschip INS Tabar begeleidden,
gingen er vandoor.

India heeft het oorlogsschip naar de
Golf van Aden gestuurd om schepen te
beschermen tegen piraterij.Indiase
scheepvaartbedrijven verloren 450.000
dollar per maand vanwege vertragingen.

Dit weekend slaagden piraten er wel in
de Saudische supertanker Sirius Star te
kapen.Aan boord van het schip is olie
ter waarde van 80 miljoen euro.

DutchErroristwoensdag 19 november 2008 @ 09:49
Enters
morpheus_at_workwoensdag 19 november 2008 @ 09:52
waarom niet wat navy seals inzetten die weer wat schepen enteren en de piraten standrechterlijk executeren.
HzHertzwoensdag 19 november 2008 @ 09:52
Filmpje ?
Xenomaniacwoensdag 19 november 2008 @ 09:53
Ze hebben er sinds gisteren wel een Thaise vissersboot bij.
achwoensdag 19 november 2008 @ 09:56
450.000 dollar per maand, en hoeveel kost het om zo'n schip daar te houden en al die munitie ervoor?
BarraCupraCudawoensdag 19 november 2008 @ 10:06
quote:
Op woensdag 19 november 2008 09:56 schreef ach het volgende:
450.000 dollar per maand, en hoeveel kost het om zo'n schip daar te houden en al die munitie ervoor?
daar hebben de burgers alleen maar last van maar de grote bedrijven niet
Witchfynderwoensdag 19 november 2008 @ 10:21
Ik snap ook niet dat die bedrijven met die enorme tankers (zoals die pas gekaapt is) die schepen niet volproppen met Zuid-Afrikaanse huurlingen. Of kosten die meer dan 450.000 per maand? .
DroogDokwoensdag 19 november 2008 @ 10:24
Nice!

Is volgens mij ook de enige oplossing, ze uit het water blazen voor ze wat uitvreten.
PeeJay1980woensdag 19 november 2008 @ 10:30
Heb mij ook al afgevraagd waarom er nog geen specialistenteams (SEALS, SAS, etc.) zijn ingezet.
De Alpha Group kan dat wel oplossen, maar dan overleven de gijzelaars het ook niet
Monolithwoensdag 19 november 2008 @ 10:32
quote:
Op woensdag 19 november 2008 09:56 schreef ach het volgende:
450.000 dollar per maand, en hoeveel kost het om zo'n schip daar te houden en al die munitie ervoor?
Ik gok niet dat de brandstofkosten samen met de munitie die wordt verbruikt bij zo'n incidentele confrontatie samen 450k per maand bedragen. Daar komt nog bij dat de situatie daar steeds erger aan het worden is en zonder ingrijpen de kosten waarschijnlijk nog harder zullen stijgen. Bovendien is het natuurlijk ook een stukje bescherming van de bemanning van koopvaardijschepen.

Maar goed, lijkt me een beetje overmoedig van die piraten om een poging te doen om zo'n ding te kapen:
quote:
Type: Guided Missile Frigate
Displacement: 4,035 tons
Length: 124.8 metres
Beam: 15.2 metres
Draught: 4.2 metres
Propulsion: 2 × DS-71 gas turbines and 2 × DT-59 boost turbines, driving two shafts.
Speed: 30 knots
Range: 4,500 miles at 18 knots
Complement: 220
Sensors and processing systems: Surface search radar: 3Ts-25E Garpun-B, MR-212/201-1, Nucleus-2 6000A
Air search radar: Fregat M2EM
Fire control: JSC 5P-10E Puma FCS, 3R14N-11356 FCS, MR-90 Orekh SAM FCS
Electronic warfare and decoys: TK-25E-5 EW suite, four KT-216 decoy launchers
Armament: Guns and missiles: 1 × 100mm (3.9 in) gun, two Kashtan CIWS systems, eight-cell VLS for 3M-54E Klub and BrahMos missiles, one 3S-90 launcher for 9M317 (SA-N-12) SAMs, eight Igla-1E (SA-16) SAMs
Anti-submarine: 1 x RBU-6000 rocket launcher, two twin 533mm torpedo tubes
Aircraft carried: 1 Ka-28, Ka-31 or Dhruv helicopter
RM-rfwoensdag 19 november 2008 @ 10:37
quote:
Op woensdag 19 november 2008 10:30 schreef PeeJay1980 het volgende:
Heb mij ook al afgevraagd waarom er nog geen specialistenteams (SEALS, SAS, etc.) zijn ingezet.
De Alpha Group kan dat wel oplossen, maar dan overleven de gijzelaars het ook niet
Sowieso hebben legereenheden geen direkte ervaring om te functioneren als commerciele 'huurlingen-eenheden' en veel overheden aarzelen ook een beetje deze zo in te zetten, mogelijk kan dat zelfs staatsrechterlijke consequenties hebben (naar ik meen vaar de tanker onder saoedische vlag, een amerikaanse eenheid die dan geweld toepast op een schip onder saoedische vlag moet daarvoor toestemming hebben van de saoedische overheid en laten de saoedies op zulke punten best wel behoorlijke politieke gevoeligheid hebben, er is daar nog steeds veel kritiek op het toelaten van het amerikaans leger in de negentiger jaren) ...


Nóg belangrijker misschien is dat de Maatschappij die eigenaar is van die Tanker waarschijnlijk sowieso voor de kosten op zal moeten komen en het betalen voor een SEAL-inzet zal best wel in de centen lopen... mogelijk ruim een tiental miljoenen dollars snel kosten.... Waarschijnlijk zal de oliemaatschappij (of de veerzekeringsmaatschappij die uiteindelijk voor die kosten moet opkomen) domweg ook afwegen of het afbetalen van dat losgeld aan de daders niet veel effectiever én goedkoper is.
spijkerbroekwoensdag 19 november 2008 @ 10:38
arrrrrrr me heartiessss
PeeJay1980woensdag 19 november 2008 @ 10:46
quote:
Op woensdag 19 november 2008 10:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Nóg belangrijker misschien is dat de Maatschappij die eigenaar is van die Tanker waarschijnlijk sowieso voor de kosten op zal moeten komen en het betalen voor een SEAL-inzet zal best wel in de centen lopen... mogelijk ruim een tiental miljoenen dollars snel kosten.... Waarschijnlijk zal de oliemaatschappij (of de veerzekeringsmaatschappij die uiteindelijk voor die kosten moet opkomen) domweg ook afwegen of het afbetalen van dat losgeld aan de daders niet veel effectiever én goedkoper is.
Wordt het losgeld aan de maatschappij gevraagd of aan de overheid van het betreffende land? In het gebied zijn inmiddels flink wat marineschepen ingezet.
Die kosten zijn niet voor de eigenaar het schip lijkt mij.
Een specialistenteam zal niet veel kosten in vergelijking met de kosten die nodig zijn om een oorlogsschip operationeel te houden.
Monidiquewoensdag 19 november 2008 @ 11:18
Miljoenen dollars hebben ze aan die kapingen overgehouden en nog varen ze rond in opblaasbare piratenbootjes. Duidelijke geen langetermijnvisie.
PeeJay1980woensdag 19 november 2008 @ 11:23
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:18 schreef Monidique het volgende:
Miljoenen dollars hebben ze aan die kapingen overgehouden en nog varen ze rond in opblaasbare piratenbootjes. Duidelijke geen langetermijnvisie.
Als ze met een groot schip aankomen, dan worden ze ook eerder opgemerkt
Snel en wendbaar zal de grootste reden zijn.
MisterGreenwoensdag 19 november 2008 @ 11:26
quote:
Op woensdag 19 november 2008 09:53 schreef Xenomaniac het volgende:
Ze hebben er sinds gisteren wel een Thaise vissersboot bij.
Wat moet een Thaise Visserboot in de Somalische Wateren.

Sinds het een zooitje is in Somalie vissen andere landen de Somalische wateren leeg.
Pony-Loverwoensdag 19 november 2008 @ 13:06
quote:
Op woensdag 19 november 2008 10:21 schreef Witchfynder het volgende:
Ik snap ook niet dat die bedrijven met die enorme tankers (zoals die pas gekaapt is) die schepen niet volproppen met Zuid-Afrikaanse huurlingen. Of kosten die meer dan 450.000 per maand? .
Omdat ze dan in geen enekele haven meer worden toegelaten.


Witchfynderwoensdag 19 november 2008 @ 13:42
quote:
Op woensdag 19 november 2008 13:06 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Omdat ze dan in geen enekele haven meer worden toegelaten.


Je kunt ze wanneer ze uit de wateren zijn weer van boord halen natuurlijk. .
RM-rfwoensdag 19 november 2008 @ 13:45
quote:
Op woensdag 19 november 2008 10:21 schreef Witchfynder het volgende:
Ik snap ook niet dat die bedrijven met die enorme tankers (zoals die pas gekaapt is) die schepen niet volproppen met Zuid-Afrikaanse huurlingen. Of kosten die meer dan 450.000 per maand? .
nuja... die kosten ongeveer zoveel als dat ze zelf wensen te ontvangen als ze midden op zee vol bewapend jouw schip bezet houden met een lading van x miljoen dollar
Monolithwoensdag 19 november 2008 @ 13:49
quote:
Op woensdag 19 november 2008 13:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nuja... die kosten ongeveer zoveel als dat ze zelf wensen te ontvangen als ze midden op zee vol bewapend jouw schip bezet houden met een lading van x miljoen dollar
Ik gok dat Blackwater onder Obama nog wel wat extra capaciteit gaat krijgen.
Frutselwoensdag 19 november 2008 @ 14:44
quote:
NEW DELHI — An Indian naval vessel sank a suspected pirate "mother ship" Wednesday in the Gulf of Aden and chased two attack boats into the night, officials said, yet more violence in the lawless seas where brigands are becoming bolder and more violent.



Separate bands of pirates also seized a Thai ship with 16 crew members and an Iranian cargo vessel with a crew of 25 in the Gulf of Aden, where Somalia-based pirates appear to be attacking ships at will, said Noel Choong of the International Maritime Bureau's piracy reporting center in Malaysia.

"It's getting out of control," Choong said.

A multicoalition naval force has increased patrols in the region, and scored a rare success Tuesday when the Indian warship, operating off the coast of Oman, stopped a ship similar to a pirate vessel mentioned in numerous piracy bulletins. The Indian navy said the pirates fired on the INS Tabar after the officers asked it to stop to be searched.

"Pirates were seen roaming on the upper deck of this vessel with guns and rocket propelled grenade launchers," said a statement from the Indian navy. Indian forces fired back, sparking fires and a series of onboard blasts — possibly due to exploding ammunition — and destroying the ship.

They chased one of two speedboats that had been shadowing the larger ship, and which fled when it sank. One was later found abandoned. The other escaped, according to the statement.

Larger "mother ships" are often used to take gangs of pirates and smaller attack boats into deep water, and can be used as mobile bases to attack merchant vessels.

Last week, Indian navy commandos operating from a warship foiled a pirate attempt to hijack a ship in the Gulf of Aden. The navy said an armed helicopter with marine commandos prevented the pirates from boarding and hijacking the Indian merchant vessel.

Tuesday incidents raised to eight the number of ships hijacked this week alone, he said. Since the beginning of the year, 39 ships have been hijacked in the Gulf of Aden, out of 95 attacked.

"There is no firm deterrent, that's why the pirate attacks are continuing," Choong said. "The criminal activities are flourishing because the risks are low and the rewards are extremely high."

The pirates used to mainly roam the waters off the Somali coast, but now they have spread in every direction and are targeting ships further at sea, according to Choong.

He said 17 vessels remain in the hands of pirates along with more than 300 crew members, including a Ukrainian ship loaded with weapons and a Saudi Arabian supertanker carrying $100 million in crude.

Despite the stepped-up patrols, the attacks have continued unabated off Somalia, which is caught up in an Islamic insurgency and has had no functioning government since 1991. Pirates have generally released ships they have seized after ransoms are paid.

NATO has three warships in the Gulf of Aden and the U.S. Navy's Bahrain-based 5th Fleet also has ships in the region.

But U.S. Navy Commander Jane Campbell of the 5th Fleet said naval patrols simply cannot prevent attacks given the vastness of the sea and the 21,000 vessels passing through the Gulf of Aden every year.

"Given the size of the area and given the fact that we do not have naval assets — either ships or airplanes — to be everywhere with every single ship" it would be virtually impossible to prevent every attack, she said.

The Gulf of Aden connects to the Red Sea, which in turn is linked to the Mediterranean by the Suez Canal. The route is thousands of miles and many days shorter than going around the Cape of Good Hope off the southern tip of Africa.

The Thai boat, which was flying a flag from the tiny Pacific nation of Kiribati but operated out of Thailand, made a distress call as it was being chased by pirates in two speedboats but the phone connection was cut off midway.

Wicharn Sirichaiekawat, manager of Sirichai Fisheries Co., Ltd. told The Associated Press that the ship, the "Ekawat Nava 5," was headed from Oman to Yemen to deliver fishing equipment.

"We have not heard from them since so we don't know what the demands are," Wicharn said. "We have informed the families of the crew but right now, we don't have much more information to give them either."

Of the 16 crew members, Wicharn said 15 are Thai and one is Cambodian.

The Iranian carrier was flying a Hong Kong flag but operated by the Islamic Republic of Iran Shipping Lines.

On Tuesday, a major Norwegian shipping group, Odfjell SE, ordered its more than 90 tankers to sail around Africa rather than use the Suez Canal after the seizure of the Saudi tanker Saturday.

"We will no longer expose our crew to the risk of being hijacked and held for ransom by pirates in the Gulf of Aden," said Terje Storeng, Odfjell's president and chief executive.

Saudi Arabia, the world's leading oil producer, has condemned the hijacking and said it will join the international fight against piracy. Despite the fact that its government barely works, Somali officials vowed to try to rescue the ship by force if necessary.

The supertanker, the MV Sirius Star, was anchored Tuesday close to Harardhere, the main pirates' den on the Somali coast, with a full load of 2 million barrels of oil and 25 crew members. Bron
Toch knap, zon supertanker
#ANONIEMwoensdag 19 november 2008 @ 14:46
Ik wijs ook even op het andere topic dat over deze serie kapingen loopt: Somalische piraten kapen schepen
tong80woensdag 19 november 2008 @ 14:47
quote:
Op woensdag 19 november 2008 14:46 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wijs ook even op het andere topic dat over deze serie kapingen loopt: Somalische piraten kapen schepen
Wijs ze ook op stratego

damian5700woensdag 19 november 2008 @ 14:48
Die zou je dan kunnen samenvoegen, toch?
Witchfynderwoensdag 19 november 2008 @ 15:07
quote:
Op woensdag 19 november 2008 14:47 schreef tong80 het volgende:

[..]

Wijs ze ook op stratego

En op Risk.