tong80 | woensdag 19 november 2008 @ 09:45 |
Een Indiaas oorlogsschip heeft een aanval van piraten voor de kust van Somalië afgeslagen.Een piratenschip werd na een schotenwisseling opgeblazen en twee speedboten die de aanval op het het marineschip INS Tabar begeleidden, gingen er vandoor. India heeft het oorlogsschip naar de Golf van Aden gestuurd om schepen te beschermen tegen piraterij.Indiase scheepvaartbedrijven verloren 450.000 dollar per maand vanwege vertragingen. Dit weekend slaagden piraten er wel in de Saudische supertanker Sirius Star te kapen.Aan boord van het schip is olie ter waarde van 80 miljoen euro. ![]() | |
DutchErrorist | woensdag 19 november 2008 @ 09:49 |
Enters ![]() | |
morpheus_at_work | woensdag 19 november 2008 @ 09:52 |
waarom niet wat navy seals inzetten die weer wat schepen enteren en de piraten standrechterlijk executeren. | |
HzHertz | woensdag 19 november 2008 @ 09:52 |
Filmpje ![]() | |
Xenomaniac | woensdag 19 november 2008 @ 09:53 |
Ze hebben er sinds gisteren wel een Thaise vissersboot bij. | |
ach | woensdag 19 november 2008 @ 09:56 |
450.000 dollar per maand, en hoeveel kost het om zo'n schip daar te houden en al die munitie ervoor? | |
BarraCupraCuda | woensdag 19 november 2008 @ 10:06 |
quote:daar hebben de burgers alleen maar last van maar de grote bedrijven niet ![]() | |
Witchfynder | woensdag 19 november 2008 @ 10:21 |
Ik snap ook niet dat die bedrijven met die enorme tankers (zoals die pas gekaapt is) die schepen niet volproppen met Zuid-Afrikaanse huurlingen. Of kosten die meer dan 450.000 per maand? ![]() | |
DroogDok | woensdag 19 november 2008 @ 10:24 |
Nice! Is volgens mij ook de enige oplossing, ze uit het water blazen voor ze wat uitvreten. | |
PeeJay1980 | woensdag 19 november 2008 @ 10:30 |
Heb mij ook al afgevraagd waarom er nog geen specialistenteams (SEALS, SAS, etc.) zijn ingezet. De Alpha Group kan dat wel oplossen, maar dan overleven de gijzelaars het ook niet ![]() ![]() | |
Monolith | woensdag 19 november 2008 @ 10:32 |
quote:Ik gok niet dat de brandstofkosten samen met de munitie die wordt verbruikt bij zo'n incidentele confrontatie samen 450k per maand bedragen. Daar komt nog bij dat de situatie daar steeds erger aan het worden is en zonder ingrijpen de kosten waarschijnlijk nog harder zullen stijgen. Bovendien is het natuurlijk ook een stukje bescherming van de bemanning van koopvaardijschepen. Maar goed, lijkt me een beetje overmoedig van die piraten om een poging te doen om zo'n ding te kapen: quote: | |
RM-rf | woensdag 19 november 2008 @ 10:37 |
quote:Sowieso hebben legereenheden geen direkte ervaring om te functioneren als commerciele 'huurlingen-eenheden' en veel overheden aarzelen ook een beetje deze zo in te zetten, mogelijk kan dat zelfs staatsrechterlijke consequenties hebben (naar ik meen vaar de tanker onder saoedische vlag, een amerikaanse eenheid die dan geweld toepast op een schip onder saoedische vlag moet daarvoor toestemming hebben van de saoedische overheid en laten de saoedies op zulke punten best wel behoorlijke politieke gevoeligheid hebben, er is daar nog steeds veel kritiek op het toelaten van het amerikaans leger in de negentiger jaren) ... Nóg belangrijker misschien is dat de Maatschappij die eigenaar is van die Tanker waarschijnlijk sowieso voor de kosten op zal moeten komen en het betalen voor een SEAL-inzet zal best wel in de centen lopen... mogelijk ruim een tiental miljoenen dollars snel kosten.... Waarschijnlijk zal de oliemaatschappij (of de veerzekeringsmaatschappij die uiteindelijk voor die kosten moet opkomen) domweg ook afwegen of het afbetalen van dat losgeld aan de daders niet veel effectiever én goedkoper is. | |
spijkerbroek | woensdag 19 november 2008 @ 10:38 |
arrrrrrr me heartiessss | |
PeeJay1980 | woensdag 19 november 2008 @ 10:46 |
quote:Wordt het losgeld aan de maatschappij gevraagd of aan de overheid van het betreffende land? In het gebied zijn inmiddels flink wat marineschepen ingezet. Die kosten zijn niet voor de eigenaar het schip lijkt mij. Een specialistenteam zal niet veel kosten in vergelijking met de kosten die nodig zijn om een oorlogsschip operationeel te houden. | |
Monidique | woensdag 19 november 2008 @ 11:18 |
Miljoenen dollars hebben ze aan die kapingen overgehouden en nog varen ze rond in opblaasbare piratenbootjes. Duidelijke geen langetermijnvisie. | |
PeeJay1980 | woensdag 19 november 2008 @ 11:23 |
quote:Als ze met een groot schip aankomen, dan worden ze ook eerder opgemerkt ![]() Snel en wendbaar zal de grootste reden zijn. | |
MisterGreen | woensdag 19 november 2008 @ 11:26 |
quote:Wat moet een Thaise Visserboot in de Somalische Wateren. Sinds het een zooitje is in Somalie vissen andere landen de Somalische wateren leeg. | |
Pony-Lover | woensdag 19 november 2008 @ 13:06 |
quote:Omdat ze dan in geen enekele haven meer worden toegelaten. ![]() | |
Witchfynder | woensdag 19 november 2008 @ 13:42 |
quote:Je kunt ze wanneer ze uit de wateren zijn weer van boord halen natuurlijk. ![]() | |
RM-rf | woensdag 19 november 2008 @ 13:45 |
quote:nuja... die kosten ongeveer zoveel als dat ze zelf wensen te ontvangen als ze midden op zee vol bewapend jouw schip bezet houden met een lading van x miljoen dollar ![]() ![]() | |
Monolith | woensdag 19 november 2008 @ 13:49 |
quote:Ik gok dat Blackwater onder Obama nog wel wat extra capaciteit gaat krijgen. ![]() | |
Frutsel | woensdag 19 november 2008 @ 14:44 |
quote:Toch knap, zon supertanker ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 19 november 2008 @ 14:46 |
Ik wijs ook even op het andere topic dat over deze serie kapingen loopt: Somalische piraten kapen schepen | |
tong80 | woensdag 19 november 2008 @ 14:47 |
quote:Wijs ze ook op stratego ![]() | |
damian5700 | woensdag 19 november 2008 @ 14:48 |
Die zou je dan kunnen samenvoegen, toch? | |
Witchfynder | woensdag 19 november 2008 @ 15:07 |
quote:En op Risk. |