abonnement Unibet Coolblue
pi_63285078
Interessant berichtje op NOS Teletekst:
quote:
Hoogopgeleide leeft 6 jaar langer
Hoogopgeleiden leven zes tot zeven jaar langer dan laagopgeleiden, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek berekend. Hoogopgeleide vrouwen worden gemiddeld ouder dan hoogopgeleide mannen: 84 jaar tegen 79 jaar.

Laagopgeleiden leven volgens het CBS niet alleen korter;ze zijn bij leven ook minder lang gezond. Zo brengen mannen met alleen basisschool gemiddeld 50 jaar in goede gezondheid door. Dat is voor hoogopgeleide mannen 69 jaar.

Vrouwen worden ouder, maar hun gezonde levensverwachting is gelijk aan die van mannen. Vrouwen leven dus meer jaren in mindere gezondheid, aldus het CBS.
Onzin-onderzoek of zinvolle informatie?
pi_63285103
opzich logisch, op vmbo wordt meer gerookt, meer geblowd, meer gedronken.
  maandag 17 november 2008 @ 12:13:37 #3
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63285132
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:12 schreef Silentalarm het volgende:
opzich logisch, op vmbo wordt meer gerookt, meer geblowd, meer gedronken.
De studententijd daarentegen...
  maandag 17 november 2008 @ 12:13:38 #4
165512 MASD
Music is dead.
pi_63285134
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:12 schreef Silentalarm het volgende:
opzich logisch, op vmbo wordt meer gerookt, meer geblowd, meer gedronken.
Nee hoor.
Long live music.
pi_63285225
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:13 schreef pfaf het volgende:

[..]

De studententijd daarentegen...
Daar heb je een punt idd.
pi_63285227
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:13 schreef MASD het volgende:

[..]

Nee hoor.
Onderbouwing?
pi_63285273
ja als je op kantoor werkt is groot verschil als in de haven of fabriekswerk.
ik ben lui daarom zit ik lekker op kantoor
  maandag 17 november 2008 @ 12:20:40 #8
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63285303
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:16 schreef Silentalarm het volgende:

[..]

Daar heb je een punt idd.

Zou het niet gewoon met het type werk te maken hebben? Je hele leven op de bouw werken is nogal een aanslag op je lichaam, lijkt me.
  maandag 17 november 2008 @ 12:21:07 #9
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_63285317
Hoogopgeleiden zullen waarschijnlijk

- kwalitatief beter voedsel kunnen kopen
- gemiddeld vaker op de hoogte zijn van de gevaren van slecht voedsel en weinig beweging
- in wijken wonen met schonere lucht en betere huizen
- banen hebben die minder een aanslag zijn op de gezondheid
- betere zorg kunnen veroorloven
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 17 november 2008 @ 12:22:02 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63285339
Mensen met een lagere opleiding zijn ook vaker vertegenwoordigd in fysiek zware beroepen, wat natuurlijk ook een aanslag kan zijn op je gezondheid. Dit gecombineerd met een voedingspatroon dat statistisch gezien ongezonder is bij lageropgeleiden, evenals meer rokende mensen, verklaart denk ik genoeg.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63285361
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:21 schreef ethiraseth het volgende:
Hoogopgeleiden zullen waarschijnlijk

- kwalitatief beter voedsel kunnen kopen
- gemiddeld vaker op de hoogte zijn van de gevaren van slecht voedsel en weinig beweging
- in wijken wonen met schonere lucht en betere huizen
- banen hebben die minder een aanslag zijn op de gezondheid
- betere zorg kunnen veroorloven
Dat inderdaad.
There is no love sincerer than the love of food.
  Trouwste user 2022 maandag 17 november 2008 @ 12:24:48 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_63285398
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_63285399
Weer eentje voor de kampioenschappen open deuren!

Er zijn zomaar wat redenen voor te bedenken dat hoogopgeleiden ietsjes langer leven en ietsjes gezonder blijven bij latere leeftijd.

1) alle artsen kan je rekenen tot die groep
2) mensen die iets meer kennis bij zich dragen, zullen misschien sneller bewuster met zichzelf omgaan
3) de lichamelijk zware banen die slecht zijn voor de gezondheid worden gedaan door de lager opgeleiden

En misschien kan je zelfs stellen dat mensen die op jonge leeftijd al te kampen hebben met een slechte gezondheid minder snel een hogere opleiding gaan doen omdat dat voor die mensen gewoon te zwaar is.

Om te zeggen dat minder lang gezond blijven komt door drank en drugsgebruik op het vmbo vind ik ronduit onzin. Reken maar dat hoger opgeleiden vaker een flinke wijnkelder hebben dan lager opgeleiden en tussen hoger opgeleiden zitten ook best veel verborgen alcoholisten wat dat aangaat
pi_63285401
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:20 schreef pfaf het volgende:

[..]


Zou het niet gewoon met het type werk te maken hebben? Je hele leven op de bouw werken is nogal een aanslag op je lichaam, lijkt me.
Jep, dat dus.
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:21 schreef ethiraseth het volgende:
Hoogopgeleiden zullen waarschijnlijk

- kwalitatief beter voedsel kunnen kopen
- gemiddeld vaker op de hoogte zijn van de gevaren van slecht voedsel en weinig beweging
- in wijken wonen met schonere lucht en betere huizen
- banen hebben die minder een aanslag zijn op de gezondheid
- betere zorg kunnen veroorloven
En dat dus!
  maandag 17 november 2008 @ 12:26:27 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63285446
In Vogelaarwijken is de kans dat je neergeschoten wordt natuurlijk ook veel groter dan in de gemiddelde Vinex. Om nog maar te zwijgen over het aantal verkeersongelukken dat die opgefokte Golfjes veroorzaakt.
  Trouwste user 2022 maandag 17 november 2008 @ 12:27:28 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_63285462
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:26 schreef pfaf het volgende:
In Vogelaarwijken is de kans dat je neergeschoten wordt natuurlijk ook veel groter dan in de gemiddelde Vinex. Om nog maar te zwijgen over het aantal verkeersongelukken dat die opgefokte Golfjes veroorzaakt.
Is dat wel zo ?

Ik zou in rijke buurten gaan inbreken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 17 november 2008 @ 12:36:13 #17
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63285664
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:21 schreef ethiraseth het volgende:
Hoogopgeleiden zullen waarschijnlijk

- kwalitatief beter voedsel kunnen kopen
- gemiddeld vaker op de hoogte zijn van de gevaren van slecht voedsel en weinig beweging
- in wijken wonen met schonere lucht en betere huizen
- banen hebben die minder een aanslag zijn op de gezondheid
- betere zorg kunnen veroorloven
Aan de andere kant zijn veel bureaubaantjes ook niet erg gezond voor de conditie, stressniveau en bloedvaten, en verbaas ik me er altijd over dat laagbetaalden (even statisch onverantwoord gecorreleerd aan lageropgeleiden) zo weinig uitgeven aan gezond voedsel en tegelijkertijd zoveel aan junkvoedsel. Nouja, eigenlijk niet alleen lageropgeleiden. Het wordt dan treurig als men gaat zeuren om hoge prijzen van gezond voedsel.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 17 november 2008 @ 12:40:09 #18
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_63285766
Er zit natuurlijk ook wel een enorm vertragend effect in. Laagopgeleide mensen van 75 hebben onder hele andere omstandigheden gewerkt dan een laagopgeleide twintiger nu.

Er wordt veel gezeurd over onnodige ARBO-regels, maar de kans dat je een volle stoot asbest in je longen krijgt is wel een stuk kleiner nu, om maar een voorbeeld te noemen.


Ik verwacht dat de levensverwachting in de toekomst naar elkaar toe gaat groeien.
pi_63285781
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:36 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Aan de andere kant zijn veel bureaubaantjes ook niet erg gezond voor de conditie, stressniveau en bloedvaten, en verbaas ik me er altijd over dat laagbetaalden (even statisch onverantwoord gecorreleerd aan lageropgeleiden) zo weinig uitgeven aan gezond voedsel en tegelijkertijd zoveel aan junkvoedsel. Nouja, eigenlijk niet alleen lageropgeleiden. Het wordt dan treurig als men gaat zeuren om hoge prijzen van gezond voedsel.
Dat ben ik het niet helemaal met je eens.
Echt gezond voedsel is namelijk duurder dan ongezond voedsel, gek genoeg.
Junk food is ook goedkoper dan een gezondere hap buitenshuis en ik denk dat je het eerder daarmee moet vergelijken dan met koken binnenshuis.
  maandag 17 november 2008 @ 12:43:19 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63285840
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:40 schreef Hephaistos. het volgende:
Er zit natuurlijk ook wel een enorm vertragend effect in. Laagopgeleide mensen van 75 hebben onder hele andere omstandigheden gewerkt dan een laagopgeleide twintiger nu.

Er wordt veel gezeurd over onnodige ARBO-regels, maar de kans dat je een volle stoot asbest in je longen krijgt is wel een stuk kleiner nu, om maar een voorbeeld te noemen.


Ik verwacht dat de levensverwachting in de toekomst naar elkaar toe gaat groeien.
Goed punt.
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:40 schreef MarMar het volgende:

[..]

Dat ben ik het niet helemaal met je eens.
Echt gezond voedsel is namelijk duurder dan ongezond voedsel, gek genoeg.
Junk food is ook goedkoper dan een gezondere hap buitenshuis en ik denk dat je het eerder daarmee moet vergelijken dan met koken binnenshuis.
Dat betwijfel ik. Als ik zie hoe de karren soms afgeladen worden met zakken chips, gevulde koeken, borrelnoten en pakken frituurvet... Een junkfoodmaaltijd is misschien iets goedkoper dan in de supermarkt gezond eten kopen en bereiden, maar het punt bij junkfood is dat het de honger niet stilt, en men 's avonds alsnog een extra snack neemt. Tenminste, dat beeld heb ik.

[ Bericht 38% gewijzigd door Yildiz op 17-11-2008 12:50:39 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 17 november 2008 @ 12:56:47 #21
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_63286203
Mijn ervaring is ook dat gezond voedsel duurder dan junkfood. Sinds ik vegetariër ben (en dus het meeste junkfood laat staan aangezien bijna overal vlees in zit, chips en koekjes at ik sowieso al niet) zijn mijn voedselkosten alleen maar gestegen, en dit komt voor zover ik kan overzien puur door de extra groente en fruit die ik nu aanschaf. Misschien is het een gevoelskwestie, maar ik heb echt sterk het idee dat je goedkoper een week ongezond kan eten dan een week alleen maar gezonde maaltjiden op tafel kan zetten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_63286289
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:43 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Goed punt.
[..]

Dat betwijfel ik. Als ik zie hoe de karren soms afgeladen worden met zakken chips, gevulde koeken, borrelnoten en pakken frituurvet... Een junkfoodmaaltijd is misschien iets goedkoper dan in de supermarkt gezond eten kopen en bereiden, maar het punt bij junkfood is dat het de honger niet stilt, en men 's avonds alsnog een extra snack neemt. Tenminste, dat beeld heb ik.
Een zak chips heb je al voor 60 ct van een goedkoop merk.
Een goed brood kost toch al snel 2 euro.
Frituurvet en een zak patat is ook goedkoper dan een gezonde maaltijd met goede hoogwaardige ingredienten.

Dat zijn dingen die je ook zomaar zou kunnen gaan zien als je er op gaat letten, gewoon de prijskaartjes tjekken...

Ik ben zelf nogal kieskeurig wat betreft gezond eten, liefst alles biologisch, zo vers mogelijk, geen voorgepanneerd vlees, laat staan dat het uit een houdbaar vacuumverpakking mag komen..
Dat is duur, een tasje tegen een hele winkelkar vol junk rommel.
Dat beeld heb ik omdat ik dat weet uit ervaring en ik weet wat ik afreken tegenover klanten die een karretje volgeladen hebben zoals jij dat omschrijft.

Overigens moet je ook nog eens behoorlijk koken om met verse ingredienten iets lekkers op tafel te zettten en kost dat nog eens tijd ook, daar heeft ook niet iedereen zin in en tijd voor.
pi_63286321
Duurder voorverpakt voedsel (A-merk) daarentegen zit ook veel meer conserveringsmiddelen in enzo. Dus niet altijd beter.
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_63286390
quote:
Op maandag 17 november 2008 13:01 schreef Man-E-Faces het volgende:
Duurder voorverpakt voedsel (A-merk) daarentegen zit ook veel meer conserveringsmiddelen in enzo. Dus niet altijd beter.
* MarMar doet niet aan voorverpakt
  maandag 17 november 2008 @ 13:11:45 #25
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63286497
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:56 schreef ethiraseth het volgende:
Mijn ervaring is ook dat gezond voedsel duurder dan junkfood. Sinds ik vegetariër ben (en dus het meeste junkfood laat staan aangezien bijna overal vlees in zit, chips en koekjes at ik sowieso al niet) zijn mijn voedselkosten alleen maar gestegen, en dit komt voor zover ik kan overzien puur door de extra groente en fruit die ik nu aanschaf. Misschien is het een gevoelskwestie, maar ik heb echt sterk het idee dat je goedkoper een week ongezond kan eten dan een week alleen maar gezonde maaltjiden op tafel kan zetten.
Groenten zijn per kilo toch nog steeds goedkoper dan vlees. Zelfs ‘exotische’ producten als quinoa of rode linzen kun je voor een lager bedrag kopen. Als je verder op de markt groenten koopt, dan zie ik niet helemaal waarom het duurder moet zijn en daarbij tofoe bij de toko koopt en niet bij de AH.

Indien je louter biologische producten koopt is het allicht duurder dan het goedkoopste vlees, maar als je biologisch vlees koopt ben je ook duur uit.

Wat het ongezond eten betreft, dat kan natuurlijk altijd goedkoop, al was het maar omdat je alleen uien eet omdat die goedkoop zijn. Veel ongezond voedsel is echter ook een soort restproduct (separatorvlees) dat goedkoop verwerkt kan worden omdat er verder niet echt iets mee gedaan kan worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')