quote:
Ik vind je uitleg getuigen van veel fantasie en wil om te geloven

quote:
Graag antwoord als je de tijd ervoor vindt, ik toon interesse in je persoon en visie nu. Ik ben namelijk
benieuwd hoe je deze uitleg omtrent ABN gaat verklaren en dan niet uit jezelf, maar dit keer ook met bron
Over het logo van ABN-amro kan ik niet zo veel vinden behalve dat het door Landor ontworpen is.
Dat de vorm een schild moet voorstellen lijkt me duidelijk, het hoekje eruit lijkt op het hoekje dat ook miste uit de letter B in hun oude logo. Dat hoekje zou kunnen duiden op het stuk Amro in ABN Amro bijvoorbeeld.
Edit:
aha, dit dus :
"
What is the origin of the ABN AMRO logo?
In 1990, the logo plus typography and typeface was designed by Landor Associates. The shield symbolises reliability, tradition, protection and security, the colour combination green (turquoise), yellow and grey sets it apart from logos of predecessors and rivals while at the same time being very modern, distinguished and clear.
From 1964 to circa 1974 ABN Bank used as its logo, a combination of the two logos of its constituent banks: NHM's anchor plus date of establishment (1824) and the prancing horse of Twentsche Bank (and of the Twente region).
![]()
As part of a new corporate identity ABN Bank introduced a new logo in 1974-1975, a simple logotype, an abbreviation of its official name (Algemene Bank Nederland), in either the colour green or brown.
![]()
ABN AMRO announced on 13 February 2003 that its logo, the green and yellow shield, would be used worldwide as the common feature for its major brands. It will be combined with existing local names such as LaSalle Bank and Standard Federal Bank in the US, UK-based Hoare Govett, Alfred Berg in Scandinavia, Delbrück in Germany and the private banks NSMD and OBC in France. Moreover, these brands will be endorsed with the name of ABN AMRO. The new branding will make it easier to recognise these entities as members of the same group. It aligns the strong local names with the scope and expertise of the international parent, all sharing identical corporate values and business principles.
The introduction of this branding strategy follows the branding model chosen for Banco Real in Brazil, which was rebranded using the ABN AMRO logo after being acquired in 1998. In Brazil, this approach has proven to be highly successful."
Bronnen:
http://worldsbestlogos.blogspot.com/2007_11_01_archive.html ,
en natuurlijk
http://www.group.abnamro.com/about/history/historyfaq.cfm ,
Brad Green bij Landor (de originele ontwerper van hun huidige logo).
quote:
Snap je het inmiddels een beetje na al je zoeken en deelnemen in die occult, mystieke topics (waar ik je soms tegenkom als ik hier af en toe ook schrijf)? Of zie je het allemaal na zoveel gelezen te hebben als pure onzin?
Ik zie
jouw verhalen als pure onzin. (en over je zogenaamde fotografische geheugen - volgens mij is in ieder geval je rolletje vol)
Kijk nou naar je verhalen omtrent BMW en Audi - hartstikke leuk verzonnen, maar overduidelijk verzinsels.
Symboliek wordt overal gebruikt, maar jij weet overal een fantasieverhaal van te maken en een conspiracy-theorie achter te plakken.
quote:
Je beweert nu dus weer letterlijk dat ik het "fout" heb. Heb ik dat van jouw filosofie beweerd? Ik zie je in dit soort topics, en je weigert zelf enig diepgaand onderzoek te doen.
Nee nou wordt ie mooi !

JIJ verzint wat bij elkaar, beweert dat BMW het hakenkruis in hun logo heeft gestopt 3 jaar VOORDAT het in Duitsland gebruikt werd, en dan beticht je MIJ van gebrek aan 'diepgaand onderzoek' ?
Waar laat
jij blijken dat je zelf eerst onderzoek naar een logo gedaan hebt voor je er quatschverhalen omheen begint op te hangen ? Nergens !
Weet je wat jij bent ?
Een fantast met een gebrek aan objectiviteit en zelfkritiek !

quote:
Je aanvaard steeds de makkelijkste weg, die uitgestippeld is kant en klaar voor het publiek. Je vertelt niets nieuws. Het enige waarmee je komt is "jouw visie" (vaak zonder diepgang en ook sarcastisch) en daar hou je je dan angstig aan vast. Probeer je eens open te stellen voor iets nieuws lijkt me een mooi kosteloos advies.
"Having an open mind doesn't mean you should let your brains drop out".
Jij zegt dat ik de makkelijkste weg kies, ik zeg dat jij de makkelijkste weg kiest - die van fantasie en het negeren van bewijzen.
quote:
\toch? Of is er een te kort aan creativiteit en inlevingsvermogen bij je, dan kan ook... dan neem ik het je niet kwalijk. Trouwens, ik neem je niets kwalijk, dat zou niet eens mogen, ik voel me prima zo, lekker schrijven. Ik zou alleen graag iets meer constructiefs willen zien, maar misschien is dit forum gewoon te oppervlakkig, hoewel het wel prettig vertoeven is, omdat ik het gevoel heb dat er een hoop mensen zijn die geïnteresseerd meelezen en puntjes opsteken en dus ook groeien in bewustzijn, meestal is dat aan de views te zien is me opgevallen.
Tuurlijk, iedereen die klakkeloos jouw fantasieverhalen gelooft "groeit in bewustzijn",
en iedereen die de moeite doet om na te gaan of je gezwets klopt of onzin is zit 'vast in zijn gedachten' en is oppervlakkig.
Hey, als dat de gedachte is die jou door de dag heen helpt, succes ermee

quote:
Leuk dat je vertelt over je opgedane kennis in het grafische vak en dat je iets van logo ontwerp snapt. Daarop kan ik antwoorden dat ik o.a. Creative Director ben geweest bij O'Gilvy (als je daar bekend mee bent) en daarna meerdere reklame bureau' s heb helpen op te zetten, ondersteunen en ook zelf heb gehad totdat ik die wereld zo zat werd, waarna ik door de verdiensten niet meer hoefde te werken en dus een meer teruggetrokken leven kon kiezen om alleen nog maar te hoeven (kunst)schilderen en (kosteloos aangeboden) opdrachten te doen voor instellingen zoals oa. Greenpeace, Wereld Natuurfonds etc. Ik ben bekend hoor, met de kleinere studio' a en bureau' s die alles nog 'blind" op gevoel doen en "grote jongens" nalopen om via accounts die klanten te willen bereiken en binnen halen, maar niet weten wat er nou grafisch, symbolisch exact wordt uitgebeeld. Dat is best treurig, doen ze keer op keer mee aan zo'n pitch vol hoop, maar krijgen de opdracht uiteindelijk nooit. Of ze worden éénmalig "gebruikt" en daarna uitgespuugd, en dan wordt het ontwerp gebruikt als 2e rangs middel bij presentatie als opvulling waarom wordt gelachen door de heren.
Ik krijg eerder het gevoel dat je uit het wereldje gezet bent omdat je een beetje bent doorgedraaid als ik je verhalen zo lees.
quote:
Dat symbolische en geometrische was voor mij ook een leerproces, kwestie van de juiste mensen tegenkomen en luisteren, om daarna zelf onderzoek te starten. Wat denk je dat reklame is? We praten over pure "legale, psychologische media oorlogsvoering". Denk je dat teksten, vormen en kleuren "zomaar" werkelijk gekozen worden? Voor de kleine nieuwkomers wel ja. Dan moet je ook beseffen waarom bepaalde ontwerpstudio' s / bureau' s dus succesvol zijn (en bijvoorbeeld grote privé-, en overheidsinstelling opdrachten krijgen, of bijvoorbeeld "geld" ontwerpen) en anderen (waarschijnlijk jouw vriend) achter blijven met de treurige fantasieloze budget opdrachtjes. Hoe groot je talent ook is, en ik heb met heel veel ontwerpers samengewerkt, dan kun je beter zorgen dat je werkelijke kennis opdoet, en op de stoel van de Art Director komt voor je 40-ste, anders kun je inpakken. Want zo zit het namelijk in die wereld. `
No shit sherlock !
Daar ga je weer met je briljante observaties

Eerst doe je alsof niemand weet dat reclame bedoeld is om mensen dingen te laten kopen die ze misschien niet eens nodig hebben - chapeau, heb je dat helemaal zelf uitgedokterd ?
En nu is het zogenaamd een openbaring dat er over reclames wordt
nagedacht ?
Poeh, wie had dat kunnen denken !

quote:
Er zijn geen "geheime missies", zoals je vraagstelling aangeeft, er is wel esthetiek; gulden snede, geometrie, kennis in symboliek, kleur- en vorm psychologie en typografische wet. Daarnaast is er "oude kennis" over hoe de wereld werkelijk in elkaar zit. Bestudeer eens kunst en architectuur, of bekijk eens wat euro biljetten, en vraag je dan af wat die vormen betekenen en waar ze vandaan komen.
Klopt, daar ben ik het mee eens.
Maar er zit een groot verschil tussen symboliek in vormen en figuren erkennen, en er complete conspiracy-theorieen aan vast plakken. Jij maakt er een aluminium-folie-hoedjes-verhaal van.
Het lijkt erop dat jij denkt dat als je ergens een verband tussen kunt
verzinnen, dat verband er dus ook
is.
(Iets te vieren ? Hoera ! "Hoer A" - Hoer als in prostituee, en A als in klasse A, de beste - kortom de beste prostituee ! zie je de connectie ?

)
quote:
Verder schreef je:"Symbolisme dat 1% van de bevolking maar herkent heeft geen enkele waarde voor het ontwerpen van een herkenbaar logo".
Hier zit dus juist wel de kern.
Waarom is een logo dan precies herkenbaar? Want ten eerste willen de "grote spelers" niet voor "mentaal gehandicapten" uitgemaakt worden door fout gekozen ontwerpertjes, die symboliek fout interpreteren, zodat na de "schande" in de markt vervolgens het hele concept, grafische uitwerking, presentatie, verwerking en totale media uitvoering -overnieuw- kan (denk bijvoorbeeld aan "Raider" wat nu dus "Twix" heet, simpel voorbeeld maar wel waarheid, zoek eens uit waar "Raider" vandaan komt, wat het betekent). En ten tweede doen al die vormen en kleuren dus exact wel degelijk vooral iets onbewust (of voor die wat jij 1 % noemt, wat ik een belediging voor de gemiddelde mens en ontwerper vind) dus bewust. Reklame is pure psychologie, een gevecht om "leider" in dat marktsegment te worden, en die moet naadloos en hermetisch kloppen, anders vervalt de totale kracht in communicatie. Daar maakt de bakker om de hoek zich niet druk om, maar de grote jongens weten waar ze moeten zijn voor een degelijk onderbouwd, en krachtig kloppende symbolieke oorlogvoering.
En dat is bijvoorbeeld de reden dat BMW 3 jaar in de toekomst kon kijken en preventief een hakenkruis in zijn logo verwerkte volgens jou ?
En Raider verandert van naam/logo omdat de naam niet goed was maar BMW houdt z'n "hakenkruis" al die jaren in zijn logo volgens jou ?

quote:
Man, wat doe je aan trouwens, spendeer ik weer
24 minuten aan poging tot verklaring in de hoop jou en mijzelf geestelijk te verrijken, ik heb weer genoeg hier geschreven voor de komende 4 weken...

Zo mooi he, dat zie ik vaker in TRU :
mensen die denken dat ze andere mensen 'geestelijk verrijken' door ze onzin aan te praten.
Ik wacht nog steeds op je verklaring voor de overduidelijke fouten in je Audi- en BMW-verhalen.
Lul er nou eens niet omheen maar leg eens uit hoe het komt dat BMW volgens jou het hakenkruis in zijn logo stopte 3 jaar
voor de NSDAP het invoerde, en leg het verband eens uit tussen je pesces-plaatje en het Audi-logo als je de door mij aangevoerde verschillen in acht neemt.
Want verhalen verzinnen kun je wel, dat is me duidelijk, maar ik wil weten of je ook met logica overweg kunt
[ Bericht 4% gewijzigd door _Led_ op 05-12-2008 10:27:05 ]