abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63265159
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem; in mijn keuken heb ik een badgeiser hangen met een gasafvoerkanaal. In de muur heeft mijn huurbaas een ventilatiegat gemaakt met een diameter van ruim 150 mm, dit gat is niet voorzien van een rooster. Door dit gat komt zoveel kou dat ik al jaren baal van mijn keuken waarin de temperatuur maar net de buitentemperatuur overstijgt. Op de muren zie je overal water sporen/ stroompje (komt volgens mijn huurbaas door dat ik een muurverf heb gebruikt voor vochtige ruimtes, maar dat neem ik maar niet serieus) en het plafond vertoond schimmelplekken. Na een douchebeurt (of een afwas) zijn de ramen en tegels helemaal nat.
Nu vraag ik me af of ik dit gat niet kan verkleinen (tot welke diameter) of dichtmaken aangezien ik boven de buitendeur een ventilatierooster heb (die open en dicht kan). Ook ben ik niet te beroerd om de buitendeur (of raam) te open te doen als ik ga douchen.
Wie heeft een oplossing voor dit probleem? Elke winter sta ik met m'n jas aan in de keuken de afwas te doen, dit moet toch ander kunnen.

Ik hoop dat iemand hier een goed advies heeft!

Met vriendelijke groet
  zondag 16 november 2008 @ 17:14:32 #2
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_63266591
Heb je nu serieus een gat in je buitenmuur van 15cm diameter . Of lees ik het verkeerd
I'm prepared to scour the Earth for that motherfucker. If Butch goes to Indochina, I want a nigger waiting in a bowl of rice ready to pop a cap in his ass.
pi_63267064
Nou, ik heb het even gemeten en de diameter is 11 cm en geen 15 cm. Maar ja, er komt nog steeds genoeg koude lucht doorheen
pi_63269888
De minimaal benodigde luchttoevoer moet gelijk zijn of groter aan 5,5 x B (waarbij B staat voor belasting in kW gegeven in onderwaarde)
Dit moet dan wel zonder weerstand gerealiseerd worden.
pi_63271948
Bedankt voor je reactie Klipper,

Ik heb net even gekeken onder de geiserkap; de nom. belasting is 24,5 KW (bovenw), min. belasting is 11,5 KW (bovenw). Wat is dan de onderwaarde? (Nom. vermogen is 19,2 KW, min. vermogen 9,0 KW)
En als ik B weet en dus de benodigde luchttoevoer, hoe vertaal ik dat dan in de diameter van het luchttoevoer gat.
pi_63278947
quote:
Op zondag 16 november 2008 20:49 schreef Timmerin het volgende:
Bedankt voor je reactie Klipper,

Ik heb net even gekeken onder de geiserkap; de nom. belasting is 24,5 KW (bovenw), min. belasting is 11,5 KW (bovenw). Wat is dan de onderwaarde? (Nom. vermogen is 19,2 KW, min. vermogen 9,0 KW)
En als ik B weet en dus de benodigde luchttoevoer, hoe vertaal ik dat dan in de diameter van het luchttoevoer gat.
Om het ezelsbruggetje te gebruiken,(wijkt wel wat af,maar dat is te verwaarlozen) vermenigvuldigen we het met 0,9.
Dus 24,5 x 0,9 = 22,05 ( altijd uitgaan van het maximum vermogen)
Benodigde luchttoevoer is 5,5 x 22,05 = 121,275 = 122 cm2 (altijd naar boven afronden)
Deze berekening volgens de NPR 3378 (nederlandse praktijkrichtlijn)
Dus een rooster van minimaal 10 x 12,2

Kijken we bijvoorbeeld naar de NEN 3028:2004, moet de toevoer gelijk zijn of groter dan 3 x B met een minimum van 250 cm2
Deze norm is echter voor jouw niet van toepassing, aangezien het hier om stookruimten gaat en niet zoals bij jouw om een opstellingsruimte, daarbij zou je volgend deze norm slechter af zijn.

Een andere en misschien veel comfortabeler oplossing is om het toestel in een kast in te bouwen, en de toevoer rechtstreeks in de kast brengen, de verbrandingsgassen worden zoals gewoonljk via het afvoerkanaal afgevoerd, maar de verbrandingslucht wordt gelijk de kast ingebracht en behoeft dan niet de hele keuken te verversen, de ruimtetemperatuur zal hierdoor stijgen.

Wel is het raadzaam om bij een open toestel ook een co melder op te hangen, de kosten voor dit apparaat wegen niet op tegen het leed dat co kan veroorzaken.
pi_63300063
Weer bedankt voor je reactie Klipper!

Het rooster van 10 x 12,2 lijkt me aardig overeenkomen (toch) met de doorsnede van het ventilatiegat dat er nu zit. Dus het gat moet blijven.

Maar het idee wat je opperde om er een kast omheen te bouwen met rechtstreekse toevoer van lucht lijkt me een heel goed idee! Zijn dit soort kasten in de handel of zou ik er zelf een kunnen maken?

Ik heb onlangs een koolmonoxide melder gekocht (en opgehangen), voor het geval dat ik mezelf niet meer kon bedwingen het ventilatiegat (deels) vol te spuiten met purschuim. Wat ik dus niet ga doen.
pi_63319959
Ik zou een ventilator erin hangen en een terugslagklep ofzo zodat als de fan niet aanstaat (bij het douchen), het gat wordt afgesloten.

Het nat worden is wel vervelend, ik douche zelf ook met een geiser en ik heb er helaas geen afvoer bij dus ik zet altijd de deur maar wagenwijd open. Handig is anders
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_63351396
Beste Metro,

Ik begrijp het verhaal van de fan niet helemaal. Je zou het ventilatiegat toch juist tijdens het douchen open willen hebben, omdat je dan verse lucht nodig hebt?
Eigenlijk zet ik altijd de buitendeur open als ik ga douchten (alleen sinds een aantal weken ben ik daar mee gestopt (omdat het toch geen nut lijkt te hebben. Het nat worden van de keuken was al met de buitendeur wagenwijd open dus dat maakt niet uit.
Ik denk eigenlijk dat het condens zich vormt door de hoeveelheid koude lucht in de keuken in combinatie met het langdurig aanstaan van de geiser (douchen/ afwassen)???
pi_63357875
verbrandingsgassen bevatten vocht.. maar dit wordt als het goed is netjes afgevoerd door het rookgaskanaal..

wat Metro bedoelt is een rooster plaatsen welke je dicht kan doen.. al dan niet met een ventilator er op om de lucht stroom te forceren.
  donderdag 20 november 2008 @ 03:19:52 #11
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63364549
Vraagje @klipper: geld deze regel ook voor een cv ketel? (normale vr ketel)
pi_63366857
Alles wat geen eigen aanvoer heeft ( open systeem ) heeft lucht nodig! anders brand die niet of niet goed met alle gevolgen van dien..

een gesloten systeem trekt zelf verse lucht aan van buiten
pi_63369853
éénaaml troelala voor klipper en z'n idee
pi_63379624
quote:
Op donderdag 20 november 2008 03:19 schreef robber57 het volgende:
Vraagje @klipper: geld deze regel ook voor een cv ketel? (normale vr ketel)
Het ligt een beetje aan wat voor toestel klasse het is, A,B of C.

A= afvoerloos, dus zonder rookgasafvoerkanaal,
B= open toestel met rookgasafvoerkanaal,
C= gesloten toestel, ofwel rookgasafvoer en lucht toevoer kanaal.

Type A en B mogen niet in keukens en/of badkamers geplaatst worden volgens bouwbesluit 4.16.1
Type C wel mits bestand tegen een vochtige omgeving en geschikt is volgens het installatievoorschrift.

Met mechanische afzuiging is een type B11 toestel met natuurlijke afvoer niet oegestaan, in dit geval moet dan een B22 of B23 toestel toegepast worden als deze de onderdruk kan overwinnen.

Afhankelijk van welk type toestel geplaatst is, en de afmeting van de ruimte, is een ventilatievoud te berekenen.
Afhankelijk van bovenstaande gegevens kan dat mede afhankelijk van welk type toestel varieëen van 1,1 tot 11 keer de belasting, dit is dus afhankelijk van type A,B of C wel of geen mechanische lucht toe of afvoer en wel of niet natuurlijke toe of afvoer.

Zo zijn er open toestellen met natuurlijke toe en afvoer, maar ook met natuurlijke toevoer en mechanische afvoer, een en ander afhankelijk of het toestel een eigen ventilator heeft of niet.
en of de woning voorzien is van mechanische toe of afvoer.

Dit alles natuurlijk volgens NPR 3378-22 2003 ( dit is de laatste herziene versie)
  donderdag 20 november 2008 @ 20:13:01 #15
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63383508
Het is een Intergas G22VR, voor zover ik begrijp een open toestel met rookgas afvoer, dus type B en aangesloten op de oude gaskachel schoorsteen
Er zit wel een rookgas afvoer op met aan de onderkant een enorm gat waardoor (ik denk) de temperatuur in de schoorsteen niet te hoog oploopt?

(sorry Timmerin dat ik ff inbreek in je topic )
Ik vraag omdat: de ketel staat op zolder op wat voorheen de "overloop" was, de vorige bewoner heeft denk ik pas na de plaatsing van de ketel de overloop in twee stukken gedeelt met een scheidingswandje.
De ruimte waarin nu de ketel staat is niet erg groot, je kunt er net staan onder het schuine dak.
Mijn huis is niet goed geisoleert en dus trekt het enorm naar de zolder en dus hield ik , tot voor kort, alle deuren(dus ook van de cv-ruimte) dicht.
Er zit in die cv ruimte verder geen ventilatie anders dan een velux klapraam en om die nou in de winter, dag en nacht open te zetten...
Ik dacht dus om een ventilatie rooster/pijp in het dak te maken...
Een mooie, nieuwe HR ketel ligt wel in de planning maar voorlopig niet vanwege de financieen, de G22VR is ook nog niet zo oud(5 jaar) en doet het dus nog wel even.
Mijn angst: ik kom in dat hokje bijna nooit maar ik heb een zoontje en die zolder is een eldorado om verstoppertje te spelen....

[ Bericht 11% gewijzigd door robber57 op 20-11-2008 20:18:09 ]
pi_63384100
slot op de deur naar de ketel?
pi_63389544
quote:
Op donderdag 20 november 2008 20:13 schreef robber57 het volgende:
Het is een Intergas G22VR, voor zover ik begrijp een open toestel met rookgas afvoer, dus type B en aangesloten op de oude gaskachel schoorsteen
Er zit wel een rookgas afvoer op met aan de onderkant een enorm gat waardoor (ik denk) de temperatuur in de schoorsteen niet te hoog oploopt?

(sorry Timmerin dat ik ff inbreek in je topic )
Ik vraag omdat: de ketel staat op zolder op wat voorheen de "overloop" was, de vorige bewoner heeft denk ik pas na de plaatsing van de ketel de overloop in twee stukken gedeelt met een scheidingswandje.
De ruimte waarin nu de ketel staat is niet erg groot, je kunt er net staan onder het schuine dak.
Mijn huis is niet goed geisoleert en dus trekt het enorm naar de zolder en dus hield ik , tot voor kort, alle deuren(dus ook van de cv-ruimte) dicht.
Er zit in die cv ruimte verder geen ventilatie anders dan een velux klapraam en om die nou in de winter, dag en nacht open te zetten...
Ik dacht dus om een ventilatie rooster/pijp in het dak te maken...
Een mooie, nieuwe HR ketel ligt wel in de planning maar voorlopig niet vanwege de financieen, de G22VR is ook nog niet zo oud(5 jaar) en doet het dus nog wel even.
Mijn angst: ik kom in dat hokje bijna nooit maar ik heb een zoontje en die zolder is een eldorado om verstoppertje te spelen....
Het betreft hier een toestel B klasse 2.

Het gaat nu om de ruimte waarin het toestel is opgesteld, is deze groter of kleiner dan 5,3m3 inhoud?
Bij kleiner dan 5,3 m3 dan dient het toevoerrooster een opening te hebben van 5,5 x B ofwel 23,8 x 5,5 = 131 cm2.
Bij een opstellingsruimte groter dan 5,3 m3 ibehoeft het rooster 3,3 x B te zijn, of 3,3 x 23,8 = 79 cm2
opgegeven maten van de roosters zijn natuurlijk minimum maten.

Wel raad ik ongeacht de uitkomst of veiligheid van het toestel zelf, altijd een co-melder aan bij open toestellen.
Een co-melder kost in verhouding vrij weinig, en je moet er niet aan denken dat door wat voor oorzaak dan ook waardoor het toestel co gaat produceren je op een gegeven moment je zoontje levensloos boven vindt.

Het toestel is weliswaar voorzien van een ttb (thermische terugslag beveiliging) welke het toestel moet bewaken tegen het terugstromen van de verbrandingsgassen, maar voor iedere veiligheid geldt ook dat deze kan weigeren.
  vrijdag 21 november 2008 @ 00:20:24 #18
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63392273
Ok, erg duidelijk!
De ruimte is duidelijk wel groter dan 5 kuub dus de 3,3B opp wordt het,ik ga es kijken wat er verkrijgbaar is aan dakdoorvoeren enzo, als ik ff terugreken zou rond 120 afdoende moeten zijn.
En dat van die co melder had ik me al gerealiseerd na je post hierboven en ga ik ook wel uitvoeren, is toch wel een wat rustigere gedachte idd.

bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')