Het ging weer ff "goed" (een week of 2) maar sinds 22 december weer volop last. Héél veel pijn waarop mijn baarmoeder nu ook niet echt lekker reageert.. Inmiddels dubbele dosis remicade gehad en maar afwachten...quote:
Oh hè shit...quote:Op zondag 4 januari 2009 11:52 schreef Raissa het volgende:
[..]
Het ging weer ff "goed" (een week of 2) maar sinds 22 december weer volop last. Héél veel pijn waarop mijn baarmoeder nu ook niet echt lekker reageert.. Inmiddels dubbele dosis remicade gehad en maar afwachten...
Laat haar die gezondheid maar van dr vader hebbenquote:Op zondag 4 januari 2009 19:33 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Oh hè shit...Wat vervelend zeg, dat je er zo'n last van hebt....
Ik duim echt voor je dat het gauw beter gaat, en dat het kindje een kei van een gezondheid meekrijgt!!
er zijn zeker erfelijke factoren, maar het bezit van zo'n gen bv hla-b27 wil nog niet zeggen dat je ook ziek wordt. er moet "iets" zijn wat de boel activeert.quote:Op zondag 4 januari 2009 11:32 schreef meami het volgende:
Hallo allemaal,
Ik vraag me het volgende af; mijn ouders én mijn zusje hebben alledrie Chron. Ikzelf heb tot dusverre nergens last van, maar nu zit ik me dus af te vragen in hoeverre Chron erfelijk is? Ik heb wel eens gehoord dat er een bepaalde erfelijke factor is, maar hoe groot is die?
Zijn er onder jullie ook mensen waarbij meerdere gezinsleden Chron o.i.d. hebben?
En sommige geluksvogels hebben beide terwijl beide ziekten verder helemaal niet voorkomen in de familie.quote:Op maandag 5 januari 2009 00:06 schreef Nightwulf het volgende:
[..]
er zijn zeker erfelijke factoren, maar het bezit van zo'n gen bv hla-b27 wil nog niet zeggen dat je ook ziek wordt. er moet "iets" zijn wat de boel activeert.
staat hier een stukje over bechterew maar dat komt vaak samen met crohn voor in families of sommige geluksvogels hebben beiden![]()
http://www.amc.nl/?pid=799&&contentitemid=377&itemid=101
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no love sincerer than the love of food.
Nee. Start aankomende week met Humira, krijg volgende week donderdag een coloscopie (godzijdank niet met een roesje maar met propofol) en moet een operatie overwegen..quote:Op donderdag 22 januari 2009 12:06 schreef Sylvana het volgende:
Nope
Het gaat dus nu je bent bevallen nog niet goed met je Crohn?
Ja mijn oma is toen erg goed gegaan en ze knapte erna wel behoorlijk op, echter was het toen wel een operatie via een buikwond (dus dat zal vast langer herstellen hebben betekent) overigens had ze geen CU net als ik hebquote:Op donderdag 22 januari 2009 12:23 schreef Raissa het volgende:
[..]
Nee. Start aankomende week met Humira, krijg volgende week donderdag een coloscopie (godzijdank niet met een roesje maar met propofol) en moet een operatie overwegen..
Bij ons in de familie hebben mijn oma en ik colitus ulcerosa; en een tante van me ook wat ik begreep van mijn oma. Voor de rest wel wat meer darmproblemen in de familie (heb het wel van mijn vader en broer gehoord bijv); maar geen colitus of crohn vastgesteld.quote:Op zondag 4 januari 2009 11:32 schreef meami het volgende:
Hallo allemaal,
Ik vraag me het volgende af; mijn ouders én mijn zusje hebben alledrie Chron. Ikzelf heb tot dusverre nergens last van, maar nu zit ik me dus af te vragen in hoeverre Chron erfelijk is? Ik heb wel eens gehoord dat er een bepaalde erfelijke factor is, maar hoe groot is die?
Zijn er onder jullie ook mensen waarbij meerdere gezinsleden Chron o.i.d. hebben?
Eigenlijk wordt het alleen maar smeriger van "smaakjes" erdoor, maar goed smaken verschillenquote:Op woensdag 28 januari 2009 18:41 schreef Raissa het volgende:
Ik zit nu aan mijn eerste glas kleanprep, gisteravond 2 tabletjes bysocodil gehad.. Ik was even vergeten hoe smerig kleanprep is.. Zelfs met aanmaaklimonade erdoorheen is het echt misselijkmakend vies.. Om 20 uur moet ik aan de 2e liter beginnen en dan morgen de rest...
Vind ik ook. Gewoon met water en dan drinken met een rietje zodat je het zo ver mogelijk voorbij je smaakpapillen in je keel giet.quote:Op woensdag 28 januari 2009 19:01 schreef Nightwulf het volgende:
[..]
Eigenlijk wordt het alleen maar smeriger van "smaakjes" erdoor, maar goed smaken verschillen
Wat bij mij hielp:quote:Op woensdag 28 januari 2009 18:41 schreef Raissa het volgende:
Ik zit nu aan mijn eerste glas kleanprep, gisteravond 2 tabletjes bysocodil gehad.. Ik was even vergeten hoe smerig kleanprep is.. Zelfs met aanmaaklimonade erdoorheen is het echt misselijkmakend vies.. Om 20 uur moet ik aan de 2e liter beginnen en dan morgen de rest...
och jee.quote:Op woensdag 28 januari 2009 18:41 schreef Raissa het volgende:
Ik moet vanmiddag eventjes bellen om een afspraak te maken, de uitslag is er in ieder geval met een week ongeveer.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:34 schreef MinderMutsig het volgende:![]()
Fijn dat het meeviel Raissa. Wanneer hoor je meer?
Hoe het gaat met werk is heel erg afhankelijk van hoe het gaat. In slechte periodes werk ik simpelweg niet, omdat het gewoon niet gaat. Nu het weer een klein beetje beter gaat werk ik 1, soms 2 dagen in de week. Ik kan mijn werk zelf indelen (thuis werken kan eventueel ook) en kan dus ook zelf beslissen of ik kom of niet. Daarnaast doe ik nog dingen voor mijn eigen bedrijfje en dat kan lekker thuis. Als ik een hele dag op kantoor heb gewerkt ben ik 's avonds echt erg moe en moet ik wel even flink bijslapen, vaak is het dan ook vroeg naar bed.quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:23 schreef squad23 het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met Stage of werk?
Ik loop sinds 1,5 maand stage (3 dagen per week) en merkte na een paar dagen al dat ik zieker werd door vermoeidheid. Na 1,5 maand uithouden en elke rustdag ook echt gebruiken als rustdag ben ik toch zo ziek dat ik weer naar de dokter ga (en wss weer zo'n leuk onderzoek krijg). Ben bang dat het er erg slecht uit gaat zien...
Hebben jullie misschien tips voor stage/werk?
De uitslag was dat de poliepen die ze gevonden hadden niet kwaadaardig zijnquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:43 schreef Llewella het volgende:
Gelukkig viel het mee Raissa!!! Was er al een directe uitslag? Zag het er een beetje ok uit?
Ik hoop er zelf nooit meer 1 te krijgen; heb er 2 zonder roesje of wat gehad. Maar mocht ik er nog eens moeten dat zal ik het in gedachten houden.
Zoals een van mijn behandelend artsen het 10 jaar geleden zei: "Degene die er achter komt wat de oorzaak is van Crohn en Colitis, die krijgt de nobelprijs". Oftewel, ze weten nog niet wat het veroorzaakt. Wat wel bekend is, is dat zaken als stress een aanval kunnen triggeren, maar dat is dus niet de oorzaak van de ziekte op zich.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:50 schreef Enfermera het volgende:
Toch even een post in dit toic maken.
Heb een paar maanden geleden ongeveer 2-3 maanden last gehad van slijm/bloed bij mn ontlasting en meer winden, na een lange tijd wachten (wachtlijst) eindelijk bij de MDL arts kunnen komen maar toen waren de verschijnselen alweer weg. Waarschijnlijk een colitis, maarja, niet met zekerheid kunnen zeggen, onderzoek bij geen klachten vond de arts niet zo zinvol en ik had er eigenlijk ook niet zoveel zin in.
Verder geen darmklachten in de familie behalve brandend maagzuur en darmkanker bij de broer van mijn opa (ver weg dus).
Ik heb op internet al wat rondgestruind naar de oorzaak en behandeling van colitis enzo maar kon daar niet zoveel over vinden.. Wat ik begrijp is dat een colitis uiteindelijk wel over kan gaan in een colitis ulcerosa, klopt dat? Weet iemand hier wat de oorzaak van een colitis is, en of je daar nog verder iets aan kan doen? De MDL arts zei ook gewoon gezond eten/bewegen/niet veel drinken en niet roken etc, maar dat doe ik allemaal al. En vitaminepillen slik ik ook maar gewoon voor de zekerheid, misschien doet dat nog wat.
Ik hoop in ieder geval dat het niet terugkomt, maarja, je weet nooit helaas.
Thanks voor je antwoord! Wel apart dat ze totaal niet weten wat de oorzaak daarvan is.. Nouja. Hoop dat toekomstig onderzoek wat positiefs brengtquote:Op zondag 8 maart 2009 14:04 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Zoals een van mijn behandelend artsen het 10 jaar geleden zei: "Degene die er achter komt wat de oorzaak is van Crohn en Colitis, die krijgt de nobelprijs". Oftewel, ze weten nog niet wat het veroorzaakt. Wat wel bekend is, is dat zaken als stress een aanval kunnen triggeren, maar dat is dus niet de oorzaak van de ziekte op zich.
Ik ben vorig weekend voor een aantal dagen opgenomen in het ziekenhuis. Had een fikse buikgriep, en aangezien ik geen dikke darm meer heb om dat op te vangen was ik redelijk ernstig uitgedroogd. Uiteindelijk 9 liter vocht via het infuus gehad, zelf daarnaast aardig veel gedronken, mocht uiteindelijk dinsdag weer naar huis.
Toen het bij mij op zijn heftigst was en ik er echt heel veel last van had ben ik tijdelijk met mijn stage en studie gestopt en na een half jaar weer opnieuw begonnen ( Op dit moment geen last, gaat nu dus ook weer goed met studie/stage) Maar wie weet hoe het gaat als ik weer een opvlieging krijg...quote:Op donderdag 5 maart 2009 11:23 schreef squad23 het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met Stage of werk?
Ik loop sinds 1,5 maand stage (3 dagen per week) en merkte na een paar dagen al dat ik zieker werd door vermoeidheid. Na 1,5 maand uithouden en elke rustdag ook echt gebruiken als rustdag ben ik toch zo ziek dat ik weer naar de dokter ga (en wss weer zo'n leuk onderzoek krijg). Ben bang dat het er erg slecht uit gaat zien...
Hebben jullie misschien tips voor stage/werk?
Jeetje heftig zeg! Fijn dat het nu wel weer beter gaat.quote:Op zondag 8 maart 2009 14:04 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik ben vorig weekend voor een aantal dagen opgenomen in het ziekenhuis. Had een fikse buikgriep, en aangezien ik geen dikke darm meer heb om dat op te vangen was ik redelijk ernstig uitgedroogd. Uiteindelijk 9 liter vocht via het infuus gehad, zelf daarnaast aardig veel gedronken, mocht uiteindelijk dinsdag weer naar huis.
Goed nieuwsquote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:57 schreef Raissa het volgende:
[..]
De uitslag was dat de poliepen die ze gevonden hadden niet kwaadaardig zijn
Sterkte hoor!!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 12:41 schreef squad23 het volgende:
Nou, na eerst een sigmo te hebben gehad die er redelijk goed uitzag en een week later een colo gehad, die er slecht uitzag lig ik nu weer in het ziekenhuis sinds woensdag
Gaat nu wel redelijk en ik verwacht maandag wel weer naar huis te gaan. Maar leuk is het niet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo. Dat lucht op.
There is no love sincerer than the love of food.
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 16:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik moet even wat kwijt.
Bedoel je met: "stomme rotspuit die niet goed werkt en meer ellende oplevert dan dat het wat uithaalt" dat je last hebt van veel bijwerkingen? Het is inderdaad een !@#$%^-spuit...... (en ik moet stiekem toegeven dat ik vorige week vrijdag zo'n beetje hetzelfde dacht)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo. Dat lucht op.
Hij werkt steeds korter bij mij, ik voel me tegenwoordig na krap een week alweer slecht. En ik krijg dikke rode jeukbulten op de spuitplek die bijna een week blijven zitten (en jeuken!) en bij de volgende spuit net zo gezellig weer op komen zetten, ik ben bijna continue verkouden, ik heb veel kleine infecties / blaasontstekingen / keelontstekingen en hij doet gewoon gemeen pijn. Het lijkt ook wel of dat steeds erger wordt. Dat zijn ook gelijk de redenen dat ik niet naar een keer in de week wil.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 16:59 schreef Raissa het volgende:
[..]
Bedoel je met: "stomme rotspuit die niet goed werkt en meer ellende oplevert dan dat het wat uithaalt" dat je last hebt van veel bijwerkingen? Het is inderdaad een !@#$%^-spuit...... (en ik moet stiekem toegeven dat ik vorige week vrijdag zo'n beetje hetzelfde dacht)
Die pennen doen inderdaad best behoorlijk pijn.. Ik vind ook hoe ze het "verkopen", als een naar prikje, een bijzonder groot understatement. Ik vind je echt niet als een watje klinkenquote:Op zaterdag 21 maart 2009 17:23 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Hij werkt steeds korter bij mij, ik voel me tegenwoordig na krap een week alweer slecht. En ik krijg dikke rode jeukbulten op de spuitplek die bijna een week blijven zitten (en jeuken!) en bij de volgende spuit net zo gezellig weer op komen zetten, ik ben bijna continue verkouden, ik heb veel kleine infecties / blaasontstekingen / keelontstekingen en hij doet gewoon gemeen pijn. Het lijkt ook wel of dat steeds erger wordt. Dat zijn ook gelijk de redenen dat ik niet naar een keer in de week wil.
En ik had steeds in mijn achterhoofd dat die pennen misschien wel fijner zouden zijn dus als het echt niet meer ging kon ik nog overstappen maar dat heb ik laatst gedaan en toen kwam ik tot de ontdekking dat die pennen nog 10x erger zijn. Wat een waardeloze uitvinding zijn die dingen! Degene die dat verzonnen heeft moeten ze per direct ontslaan. Niet alleen maakt het de spuit erger maar met al dat overbodige plastic is het ding ook nog eens slechter voor het milieu en ik kan me niet voorstellen dat die pen goedkoper is om te produceren aangezien de inhoud gewoon diezelfde ordinaire glazen spuit is als bij de normale spuiten. En ik heb nu nog vier van die pennen liggen.![]()
Om de week op zaterdag gaat om 19.00 mijn telefoonwekker dat ik moet spuiten. Er is het laatste half jaar niet een keer voorbij gegaan zonder dat ik dat alarm een half uur gesnoozed heb omdat ik die rotspuit uit wilde stellen omdat ik er zo tegenop zag. Meer dan eens snooze ik om het half uur tot het soms 2 of 3 uur 's nachts is waarna ik dan toch uiteindelijk dat rotding maar uit de koelkast pak om te spuiten omdat ik naar bed wil.![]()
Ik ben normaal echt niet kleinzerig en ik weet dat ik nu klinkt als een megawatje maar ik kan ze gewoon niet meer hebben.Ik heb er anderhalf jaar mijn hand niet voor omgedraaid maar het laatste half jaar doen ze steeds meer pijn en ze werken ook nog eens steeds korter.
Ik ga niet snoozen vanavond, ik zet hem gewoon uit en ik spuit niet. Misschien dat ik na een paar weken tot de ontdekking kom dat het zonder die spuiten toch erger is maar dat zie ik dan wel weer.
Ja, heb het idee dat ze dat standaard als eerste aanbieden? (althans, hier dan) Ze lieten me wel die andere dingen zien de allereerste keer omdat het toen al zo'n pijn deed (en ze denken dat je dat beter kan doseren als je zelf injecteert) maar dat leek mij een stuk enger dan die pennen. Omdat die pennen zichzelf wel regelen en die "gewone" spuit niet..quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:14 schreef MinderMutsig het volgende:
Jij gebruikt de pennen? Dan zou ik als ik jou was een om de spuiten vragen. Die zijn ook pijnlijk en naar maar je kunt in ieder geval zelf bepalen hoe snel je injecteert en dat scheelt echt heel veel.
Dan je zelf niet op de knop van die pen durft te drukken snap ik best. Een middeleeuws martelwerktuig is er niks bij.![]()
Ik spuit gewoon niet maar neem maandag inderdaad wel even contact op. Ik ben er echt echt écht klaar mee en de risico's neem ik wel voor lief.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |