En de winnaar is:

.
sink!

.
Met overmacht heeft sink de DTID deeltje 59 gewonnen en mag hij zich gaan richten op de organisatie van deel nummer 60.
![]()
quote:
1. sink 45
2. MissLuna 36,5
3. Sequencial 31,5
4. Gitanki 28
... rosstek 28
6. Trancelocator 27
7. Laevid 24,5
8. Omkron 17
9. Qunix 5,5
DTIDC #59 – Enjoyed The Silence?Het thema van deze contest was natuurlijk België. Alle tracks die in de contest voorkomen zijn gemaakt, dan wel onder handen genomen door Belgische producers. Hier de oplossingen:
1.
Lasgo - Something (Jimmy Goldschmitz Remix) 2001In 2001 maakte de wereld kennis met Lasgo. De danceact is een product van Peter Luts en David Vervoort, met Evi Goffin als zangeres. Luts kennen we onder meer van Astroline en de remixes voor Milk Inc., Vervoort is nu beter bekend als Dave McCullen (Bitch) en Goffin zou je kunnen kennen als zangeres van 2 Fabiola (New Years Day). Het begin van de contest laat meteen zien hoe de dance wereld in België in elkaar steekt: altijd weer dezelfde namen. Helaas geen video van gevonden, vandaar een discogs-link.
Iedereen herkende het nummer, een aantal van jullie ook de remix.
DG - 4 | VG - 5
2.
Fiocco - Afflito 1997Nee, dit is niet Kosmonova feat Fiocco met Celebrate. Dit is het origineel van dat nummer, een klassieker uit 1997 inmiddels al weer. Later pikte de Duitse DJ Kosmonova dit nummer op voor Celebrate. Fiocco is Jan Vervloet, ook een man die ook weer bekend is van een andere, bekende act, namelijk Scoop (Drop It).
DG - 0 | VG - 6
3.
Natural Born Deejays - A Good Day 1996Een jaartje voor Afflito produceerde Natural Born Deejays deze briljante wegdroom plaat. Zo ijzingwekkend kalm, maar toch best uptempo. NBD is een project van vier Belgische producers die voor deze productie al jaren meedraaiden in de dancescene. Vandaar dat de plaat bol staat van invloeden die je niet in alledaagse danceproducties hoort. NBD is onder meer Dimitri Lambrecht, oud-resident van Illusion.
Alleen sink wist deze plaat te benoemen.
DG - 0 | VG - 1
4.
Virtual Zone - Looking Love 2000Sja, ook al weer acht jaar geleden. Ik was fan van Virtual Zone. In vorige contest die ik heb georganiseerd zijn er al platen van de groep rond producer Patrick Kacmar voorbij gekomen. Heerlijke trance, waaraan je kan horen dat het met gevoel is gemaakt.
En ook voor deze track geldt dat alleen sink de ID wist te benoemen.
DG - 0 | VG - 1
5.
Tales Of DJ Philip feat. Marsha - Moments2001DJ Philip onder een pseudoniem. Bij mij vooral bekend geworden door een MixMania CD die ik en de mensen met wie ik toen in een café werkte grijs hebben gedraaid. Philip Meers is nog steeds resident in Illusion. Bij deze plaat komen we voor het eerst de naam Regi Penxten, de grote man achter Milk Inc., tegen.
Regelmatig halve puntjes voor de artiest moeten uitdelen. Als je Marsha was vergeten vond ik dat niet zo erg, maar het is toch echt Tales Of DJ Philip.
DG - 3 | VG -1
6.
Sylver - Skin (Velvet Girl Remix) 2000Sylvie

. Begonnen als Liquid feat. Sylvie met Turn The Tide, maar die naam moest veranderd worden vanwege een rechtenkwestie. Sylver werd de nieuwe naam van de groep, die naast zangeres Sylvie de Bie bestaat uit Wout van Dessel, die weer bekend is als DJ Wout van diverse remixes van Milk Inc. Ook Regi Penxten heeft weer een aandeel in deze groep. Vrij bekende plaat, dus gekozen voor een niet zo bekende remix.
DG - 4 | VG - 3
7.
Aqualords - Witches 1999En ziedaar! Daar hebben we Regi weer… Samen met Nico Parisi (Metro) en Steve Spaas (Space Cadetz) verantwoordelijk voor een iets steviger en donkerder project. Feitelijk een kleine voorloper van de Belgische jump. Sshhhhh! Can You Hear Them?
DG - 0 | VG - 3
8.
Poco Loco Gang - Tropical Paradise 1999Beetje vreemde eend in de bijt natuurlijk

. Veel te vrolijk en commercieel plaatje, maar kwam het tegen en vond het wel een leuke afwisseling voor deze contest. Beide producers achter dit project, Reinier Vanloo en Fred Vandermast, zijn dan ook geen echte bekende namen in de Belgische dancescene.
DG - 0 | VG - 7
9.
DJ Philip - Eternally (M.I.K.E. Remix) 1997Daar is Philip Meers weer. Belgische Trance op zijn best. Het origineel van de plaat vind ik persoonlijk niet denderend, de remix van M.I.K.E. daarentegen… Met M.I.K.E. is in Dirk Dierickx meteen weer een sleutelfiguur in de Belgische dancewereld genoemd. Dierickx heeft ontelbare aliassen gehad waarmee hij platen produceerde en remixte.
De enige track die niemand heeft geraden, zelfs niet voor een deel.
DG - 0 | VG - 0
10.
The Moon - Sushi 2001In 2000 had The Moon een grote hit met Blow The Speakers. Sushi is de minder bekende opvolger daarvan. Ook van Sushi heb ik zo snel geen video kunnen vinden. The Moon kenmerkte zich door aan de wat stevigere kant te zijn. Je zou kunnen zeggen dat dit weer gevloeid is uit bijvoorbeeld Aqualords. De mannen achter The Moon zijn Bjorn Wendelen, Danny van Wauwen en Patrick Bruyndonkx. Onbekende namen zegt u? Wendelen is DJ Ghost (Armani & Ghost), Van Wauwen en Bruyndonkx zijn samen DaRick (Attention) en Van Wauwen maakt ook nog eens deel uit van Decoy & Roy, bekend van Inner Life. Volgt u mij nog?
DG - 0 | VG - 4
11.
Minimalistix - Close Cover 2002Een coverbandje was het, dat Minimalistix. Nooit veel mee gehad daarom. Wel een paar bekende platen zijn er uit de groep voortgekomen. De voorloper van Close Cover was Struggle For Pleasure, dat een grote hit werd in 2000. Close Cover werd ook een hit, in tegenstelling tot A Forest en Twin Peaks Theme, die tussen Close Cover en Struggle For Pleasure werden uitgebracht. De bekendste van de vier producers achter dit project is Jo Casters, die de oude danceliefhebbers nog wel kunnen kennen.
DG - 0 | VG - 5
12.
Astroline - Close My Eyes 2000Mierzoete Belgische dance. Een zangeresje, een vrolijk melodietje en gaan. Astroline is weer zo’n prachtige mengelmoes van bekende namen. Hier zien we bijvoorbeeld David Vervoort en Peter Luts weer terug (zie track 1). Daarnaast komen we ook de naam van Christophe Cantzis tegen, die samen met Luts en Vervoort weer medeverantwoordelijk is voor Ian van Dahl (Castles In The Sky). Zangeres Kaithleen Goossens scoorde later nog enkele hitjes met Orion Too.
Hulde aan Sequencial, hij was de enige die Astroline nog wist.
DG - 0 - VG - 1
13.
Absolom - Secret (Da Boy Tommy Remix) 1997Zei ik Christophe Cantzis? Nou, dit is hem dus weer. Samen met de remixer van track 1. Geen video kunnen vinden van de remix, daarom het origineel maar even. Voor de remixer, zie verder op in de contest. Stevige remix, trouwens…
Hoewel zes van jullie het nummer wel herkenden, wist niemand de remix correct te benoemen.
DG - 6 | VG - 0
14.
Starsplash -Free (Peter Luts Remix) 2001Ook hier weer even het origineel. Daar ziet u dus Starsplash, onder meer Ramon Roelofs dus. Ik hoor u denken, dat is toch… Inderdaad, Charly Lownoise! Die is toch helemaal niet Belgisch? Dat klopt, maar de remixer is dat natuurlijk weer wel. Zeer goedkope track dit natuurlijk, al is de remix nog aardig om naar te luisteren.
DG - 3 | VG - 4
15.
Solid Solution - The Logical Song 2001Een beetje dezelfde style als de vorige track, uit dezelfde jaargang ook. Joris van Dijk en Michel Clerx tekende onder meer voor deze productie, mannen die we kennen als producers achter onder meer Cherry Moon (samen met DJ Yves, Club X). Zoals Laevid al scherp opmerkte: beide heren zijn inderdaad van Nederlandse komaf, maar produceerden onder de Belgische vlag.
Alleen bij Omrkon daagde er helemaal niets bij deze track.
DG - 1 | VG - 7
16.
Flesh & Bones - Rigor Mortis 2001Wat krijg je als je Milk Inc. en Sylver met elkaar kruist? Nou, dit dus. Een verschrikkelijk duister nummer (Rigor Mortis betekent lijkstijfheid) dat je niet zou verwachten van Penxten & Van Dessel. Eén van mijn favoriete houseplaatjes toch wel geworden.
DG - 0 | VG - 4
17.
Trancescape - Producelast 2004Discotheek Sotto’s had deze track verwerkt op zijn website. Ik was op slag verliefd. Wat een energie! Wat een feest! Niet veel later opende ons toenmalige café opnieuw zijn deuren en had ik de eer deze plaat te draaien. Ik heb niet vaak een tent zó zien ontploffen. Het was vernieuwend van Trancescape, dat bestond uit mannen die later in de jump scene nog vaak naar voren kwamen (o.a. Dark-E en Gio). Grote clubhit geweest.
Resultaat valt me echt tegen

. Alleen sink en Gitanki wisten deze!
DG - 0 | VG - 2
18.
Da Rick -Lucifer 2001Daar hebben we Da Rick dan. Bekend geworden met Attention en Bill & Monica. Lucifer is een hele zwarte, harde plaat. Loopt lekker, en straalt kracht uit. Naast de al genoemde namen is ook Flor Theeuwes lid van deze bende, die we bij het Danger Hardcore Team bij track 24 weer tegenkomen.
En dezelfde twee als bij de vorige track wisten als enigen deze track te benoemen.
DG - 0 | VG - 2
19.
Channel X - Rave The Rhythm 1991Back to the good ol’days! Zelfs toen hield ik al van Belgische muziek

. Channel X heeft nauwe banden met Praga Khan, waarover meer bij track 23. Een van de leden van Channel X, Nikkie van Lierop, was de zangeres van La Vache, de eerste kennismaking met Milk Inc, alszijnde Jade4U.
DG - 0 | VG - 4
20.
Da Boy Tommy - Kol Nedra 2000Niet de meest bekende track van Da Boy Tommy. Dat zijn natuurlijk Halloween en Candyman, waarmee Tommy Debie zijn grootste hits boekte. Kol Nedra is wat minder commercieel, en klinkt alleraardigst. Tommy maakt weer deel uit van Da Rick.
Wederom alleen sink kwam met het correcte antwoord.
DG - 0 | VG - 1
21.
The Outlander - Vamp 1992Weer een track uit begin jaren negentig, en, hoewel minder bekend dan Channel X, ook een houseclassic. Marcos Salon was de oer-Belgische naam van deze Belgische producer.
DG - 0 | VG - 5
22.
Sato - The Riddler 1994En in dit retro blok gooien we er nog maar eens een classic tegenaan. Hierbij onze eerste kennismaking met Luc Rigaux. Een mixer die veel heeft gedaan in zijn carrière, waaronder het mixen van de legendarische MixMania serie. Samen met Patrick Samoy produceerde hij onder meer deze classic.
Niet gedacht dat dit blijkbaar een onbekende track is gebleven. Alleen sink had 'em goed.
DG - 0 | VG - 1
23.
Praga Khan - Rave Alarm 1991Zo, eens een keer niet Injected With A Poison, maar Rave Alarm. Praga Khan dus, Maurice Engelen. De grote man achter onder meer dus Channel X. Toch twee tijdloze klassiekers op zijn naam staan.
DG - 0 | VG - 4
24.
Danger Hardcore Team - Alone 1998De hardste track uit de contest, hoewel het eigenlijk reuze meevalt door de rustgevende vocals. Danger Hardcore Team scoorde als D.H.T. feat Edmee een dijk van een hit onlangs met Listen To Your Heart. Zou je als je Alone terugluistert ook niet zeggen. Bij de DHT komen we Flor Theeuwes dus weer tegen, hij was de grote man achter het succes van Listen To Your Heart. Zijn Nederlandse compagnon bij Danger Hardcore Team Bas van Tilburg, is weer een producer van Carunia, dat met Get Runed een dikke hit scoorde.
DG - 0 | VG - 4
25.
Apotheosis - Oh Fortuna 1991De moeder aller danceplaten. Mag als Belgische productie niet ontbreken in deze contest. Producers: Luc Rigaux en Patrick Samoy. Is het nou zo’n bekende track geworden vanwege de kwaliteit, of vanwege het verbod? Wie zal het zeggen. Ik kan er nog steeds van genieten…
En dan laat sink hier nog een punt liggen ook door gewoon Carl Orff op te schrijven

. Qunix en Laevid, gaat u diep schamen!!
DG - 1 | VG 6