abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63465266
Over geboren "worden" denk ik niet na... jij wel, haha.

Die studie is pas later opgepakt en duurt nog 1,5 jaar. (vriend dan, niet ik)

Ow get, ik heb zojuist dat topic #4 van she gevonden.
Ze geven daar heel eerlijk antwoord op wat vragen.

Maar ik krijg wel de kriebels ervan geloof ik. Alle vooroordelen lijken wel te kloppen, maar men vindt "het het waard"...

Ik wil helemaal niet al mijn tijd opofferen... geloof ik. Nou moe.
pi_63465306
Al die cliche's kloppen ook, maar ook de leuke he! haha
pi_63465338
Ah joh je vindt je weg er wel in. Het wel of niet willen. Het hoeft natuurlijk ook gewoon niet.
pi_63465355
en van baby foto's word ik ook al niet "week".

Zou ik gewoon een ander soort moa..moe... mens zijn?
pi_63465401
Dat week worden is pas nadat je moema bent.
pi_63465509
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:23 schreef Mone het volgende:
Ah joh je vindt je weg er wel in. Het wel of niet willen. Het hoeft natuurlijk ook gewoon niet.
Nee natuurlijk niet. Maar wat als ik er "blind" voor ben. Ziet "iedereen dat bijzondere" wel en ik niet? Mis ik dan iets?

Ik bedoel, als iedereen links gaat, dan ga ik rechts, als iedereen rood roept, dan roep ik blauw.
Ik ben gewoon een eigenwijs. Maar als iedereen "kind" roept dan roep ik "geen kind".

Maar is dat omdat ik dan weer eigenwijs ben/wil zijn, of omdat het echt zo is. Zou nogal stom zijn als ik door eigenwijzheid mezelf iets ontzeg.

Er zijn mensen die fantastisch in contact staan met hun innerlijke zelf...

Laat duidelijk zijn dat ik daar niet in thuis hoor. De kip-zonder-kop-koers steekt af en toe op en ik moet bewust tijd maken om te hergroeperen en af en toe mijn leven te overwegen of ik nog doe wat ik leuk vind.
En of er dingen moeten veranderen.

Nu zit ik dus in zo'n moment
pi_63465553
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:25 schreef Mone het volgende:
Dat week worden is pas nadat je moema bent.
Ik zal toch ooit moeten beginnen met het uberhaupt uit kunnen spreken, hehe.
pi_63465661
IEK... zo laat...

Mone bedankt bedankt voor je reacties! Ik moet naar bed! Bedankt!
pi_63465704
Kan me niet voorstellen dat je zoiets 'groots' van je eigenwijsheid laat afhangen.
Tijd voor vakantie dus.
pi_63465714
Succes ermee!
  maandag 24 november 2008 @ 11:04:40 #161
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_63472755
quote:
Op zondag 23 november 2008 23:28 schreef Prutserin het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. Maar wat als ik er "blind" voor ben. Ziet "iedereen dat bijzondere" wel en ik niet? Mis ik dan iets?

Ik bedoel, als iedereen links gaat, dan ga ik rechts, als iedereen rood roept, dan roep ik blauw.
Ik ben gewoon een eigenwijs. Maar als iedereen "kind" roept dan roep ik "geen kind".
O god, weer zo een die denkt dat ze uniek is. Laat me raden..je bent ook "lekker gek en prettig gestoord? "

Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_63472990
Ik ben een man, dus totaal geen ervaring hiermee.

Maar ik vind dat je wel erg loopt te miepen, je maakt je er zo druk om. Dat moedergevoel komt heus wel als je echt zwanger bent en al die hormoontjes door je lichaam gieren, het is toch niet raar dat je nu nog niet het gevoel hebt dat je voor iets wil zorgen en het wil beschermen tegen alles. Simpelweg omdat datgene er waarschijnlijk nu nog niet is

Je moet er niet zo'n drama van maken, je geeft zelf aan het prima te vinden als je zwanger bent, maar ook best als het niet zo is. Act like it, maak je niet druk, je kan het nu toch niet meer beinvloeden...
  maandag 24 november 2008 @ 11:14:07 #163
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63472991
Viev! Wat ben jij in een lekkere bui zeg!

Ik vind dit topic niet anders dan dat van SHE eigenlijk en ik wilde eerst naar het rammeltopic verwijzen, maar daar hoort het ook niet echt.
Dus wmb kan het prima hier hoor.
pi_63473263
Hmm, mijn indruk:

Je bent niet anti, maar wel bang dat het je niet lukt.

No worries, voor iedere moeder is het eng en nieuw en toch komt het meestal heel erg goed

En verder heeft Viv wel een beetje gelijk
  maandag 24 november 2008 @ 11:31:40 #165
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_63473411
quote:
Op maandag 24 november 2008 11:14 schreef Brighteyes het volgende:
Viev! Wat ben jij in een lekkere bui zeg!

Ik vind dit topic niet anders dan dat van SHE eigenlijk en ik wilde eerst naar het rammeltopic verwijzen, maar daar hoort het ook niet echt.
Dus wmb kan het prima hier hoor.
Nou ja, dat bedoel ik dus. Het is niet anders dan het topic van SHE, dus ik vroeg me af of het een nieuwe trend gaat worden, dit soort topics, en zo ja, dan lijkt een centraal topic me raadzamer dan dat iedereen een eigen topic gaat openen met 30.000 keer hetzelfde (allang beantwoorde) gemiep.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vivi op 24-11-2008 12:07:49 ]
  maandag 24 november 2008 @ 11:36:42 #166
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63473543
Dat is idd geen slecht idee.

Prutserin, hier een hangslot op en dan door in SHE dl 4? (om het maar even zo te noemen)
Ik ga wel even een merge aanvragen, dan komen jouw posts in dat andere topic en kunnen we daar gewoon verder.

pi_63490348
Prima, ik begon toch ook met dat ik het topic "Waarom kinderen" van She zocht. Alleen die stond dus ergens buiten de {oud} lijst. Schijnbaar wat dieper ofzo?

Nee ik ben niet bijzonder. Nouja, een pietsie misschien. (Dat moet iedereen van zichzelf vinden, vind ik dan Alleen ik denk wel dat iedereen van zijn stoel valt als ik zou melden dat ik euh... dat dus.
pi_64398047
En prutserin, is het een opluchting of teleurstelling geworden?
pi_64399878
Ik kan het lijstje nog niet echt invullen maar:

Op dit moment ben ik 40 weken en 3 dagen zwanger en de afgelopen dagen begin ik het dooooooooodeng te vinden, de nodige ' kan ik het wel ' en ' omg bevallen ' schieten wel 298378927834 keer per dag door mijn hoofd.

Ik heb mijn zwangerschap niet geplanned en was ook niet van plan om zo vroeg aan kinderen te ' beginnen' ik was 24 toen ik zwanger werd en kende mijn vriend waarachtig 1 maand toch sloegen bij mij alle hormonen los op het moment dat ik erachter kwam dat ik zwanger was. Zo'n echo is vreselijk bijzonder en een kloppend hartje Na veel wikken en wegen besloten om de zwangerschap door te zetten..niet dat abortus echt een optie was maar je moet toch bedenken wat het beste is voor je kindje en alle opties bespreken.
Nu zijn we dus 9 maanden verder, bang, blij, gelukkig en erg tevreden saampjes en binnen nu en 2 weken met zijn drietjes.
Ik sta uren te zwijmelen bij babykleertjes, wiegjes, ledikantjes en knuffeltjes.. elk schopje in mijn buik geeft me een warm gevoel..mits het niet al te hard tegen mijn rib aan is en ik word week van elk babietje dat ik zie of hoor

Ik heb gelukkig een erg rustige zwangerschap, geen misselijkheid of andere kwaaltjes, af en toe wat maagzuur..maar dat stelt niets voor.
Wel met 34 weken opgenomen geweest, er was angst voor een vroeggeboorte..maar zie hier.

Overtijd
http://elinhuijboom.punt.nl/
wanna rub mah puppeh?!
  Jubileum moderator donderdag 8 januari 2009 @ 10:23:21 #170
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_64801919
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:38 schreef Elkafila het volgende:
Ik heb laatst een goed boek gelezen waar meenigeen van jullie eigenlijk al te laat mee is om te lezen, namelijk het anti-kinderen boek.

Daar in staan 10 ,met betrouwbare en significant aantoonbare argumenten, uitgelegd waarom kinderen niet leuk zijn en je er niet aan zou moeten beginnen;
1.Kinderen hebben geen humor
2.Ze doen lastig in de supermarkt
3.Ze zijn egocentrisch
4.Kinderen zijn dure speeltjes
5.Vriendschappen verdwijnen
6.Weg identiteit
7.Kinderen zijn niet onschuldig (ze kennen geen grenzen, zijn wreed, berekend en kwaadaardig)
8.Ze zijn slecht voor dieren
9.Ze zijn slecht voor het interieur
10.Je bent gelukkiger zonder (wetenschappelijk aangetoond)

Het Anti-kinderen boek is geschreven door Camiel de Vries en Hanna de Heus en zeker een aanrader om te lezen, zelfs voor de mensen die al babies hebben. Dan maak je die fout in ieder geval niet een tweede keer.
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:45 schreef Fuente het volgende:

[..]

En als niemand meer kinderen krijgt is er over 100 jaar geen menselijk leven meer. Dus eigenlijk moet jij blij zijn dat wij ze wel hebben, want wij knappen nu jouw vuile werk op
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:52 schreef Elkafila het volgende:

[..]

Ik heb er serieus over nagedacht om ooit kinderen te nemen, maar ik denk dat het beter is voor de wereld als dit niet gebeurt. Helaas zijn sommige mensen niet zo kritisch op zichzelf...
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:54 schreef Brighteyes het volgende:
Elkafila, je denkt toch niet serieus dat je de eerste bent die deze mening komt verkondigen in OUD?
Dat jij de messias bent die onze ogen even komt openen?
Echt, je bent niet origineel en je preekt ook tegen de verkeerde mensen. Wij zijn namelijk wel allemaal gewoon blij met onze kinderen, zelfs al zijn ze soms eens vervelend.

Wat wil je nu precies met je post?
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:56 schreef Elkafila het volgende:

[..]

Ik denk dat deze post in dit topic goed op zijn plaats is en er ruimte is voor discussie. Bovendien vinden anderen dit ook aangezien er volop op de post gereageerd wordt.

En wellicht weten jullie me te overtuigen of een goed boek aan te raden waarin het tegendeel dat kinderen lastig zijn wordt bewezen.
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 10:09 schreef DJMO het volgende:

[..]

stom om hier op in te gaan misschien, maar ik wil toch reageren:

• een kind is wel onschuldig, jij bent er als ouder verantwoordelijk voor dat ze die grenzen leren kennen, zelf verken je ook nog dagelijks grenzen.
  • speeltjes? laat me niet lachen, het is een kostbaar "bezit" waar jij verantwoordelijk voor bent.
  • slecht voor dieren?? alleen als jij het slechte voorbeeld geeft; immers voorbeeld doet volgen .
  • interieur: tja als jij meer waarde hecht aan je spullen dan je aan je kind doet ben je het ouderschap niet eens waard in mijn ogen.
  • identiteit: ik heb mezelf juist gevonden dankzij mijn twee kinderen.
  • vriendschappen verdwijnen: ook flauwekul, je vind er nieuwe vriendschappen door, andere (oudere) vriendschappen veranderen misschien, maar zullen vaak ook intenser worden.
  • gelukkiger zonder: helemaal bullshit, mijn zoon en dochter verrijken mijn leven juist en ik zou niet weten wat ik zonder ze zou moeten
  • supermarkt: ach ja, het is maar hoe je je kinderen opvoedt etc en hoe zwaartillend je zelf bent; ik zou me rot lachen als mijn zoontje straks ineens de blote billendans van shin shan gaat nadoen in de albert heijn. met humor, liefde en een goed humeur bereik je ook met kinderen veel meer dan met een chagrijnige rotkop

--edit-- post van lois te laat gezien
  • En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
    Eva ♥ en Iris ♥
    pi_64802042
    Goeie top 10 wel van dat anti-kinderen boek! Ik ga mijnes meteen afstaan voor adoptie!
    Saartje
      Jubileum moderator donderdag 8 januari 2009 @ 10:29:20 #172
    3660 crew  Lois
    *trotse mama*
    pi_64802100
    *optie neemt op Beppie*
    En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
    Eva ♥ en Iris ♥
    pi_64802315
    en waar is Elkafila nu? Heb je inmiddels een beter tijdsbesteding gevonden? Zorg dat je zwanger wordt dan heb je na 9 maanden genoeg te doen
    Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
    Begin maar gewoon,hier en nu.
    Je kunt niet alles voorzien.
    Begin er maar gewoon aan te werken.
    pi_64802833
    Zonder gelijk heel OUD over mij heen te krijgen; ik zie op dit moment nog geen reden om kinderen te nemen, misschien ooit wel een keer. Ben pas 25, dus heb nog ff de tijd En ja, ik ben een man, dus wss heb ik nog wel hele andere ideeen erover dan vrouwen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2009 10:53:41 ]
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 10:57:35 #175
    5428 crew  miss_sly
    pi_64803083
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 10:51 schreef Scorpie het volgende:
    Zonder gelijk heel OUD over mij heen te krijgen; ik zie op dit moment nog geen reden om kinderen te nemen, misschien ooit wel een keer. Ben pas 25, dus heb nog ff de tijd En ja, ik ben een man, dus wss heb ik nog wel hele andere ideeen erover dan vrouwen.
    En waarom zou je dan heel OUD over je heen krijgen? Als je ze (nog) niet wilt, moet je het vooral niet doen. Daar is niets mis mee. En inderdaad, als je 25 bent heb je nog een zee van tijd om te kijken of je ze ooit nog wel wilt.
    And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
    The wisdom that the old can't give away
    pi_64803242
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 10:23 schreef Lois het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

die post van DJMO vind ik dan ook weer een beetje 'generaliserend'
    dat dat voor haar geldt, soit, maar het is geen feit dat je geen vriendschappen verliest of zogenaamde 'diepere vriendschappen' krijgt als je ineens een kind hebt

Begrijp me niet verkeerd, blij dat DJMO zo blij is met het kroost, maar het is geen feit dat de '10 redenen om geen kinderen te krijgen' 'onwaar' zijn
    Ja doei.
      † In Memoriam † donderdag 8 januari 2009 @ 11:04:58 #177
    7074 moussy
    kuttekop
    pi_64803351
    De blotenbillendans in AH?!

Als die van mij hetw eer eens in zn hoofd haalt om de piemeldans in de kleedkamer van zwemles te doen kan ik echt niet lachen
    Je zou er haast een boek over schrijven!
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 11:05:10 #178
    5428 crew  miss_sly
    pi_64803358
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:01 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

die post van DJMO vind ik dan ook weer een beetje 'generaliserend'
    dat dat voor haar geldt, soit, maar het is geen feit dat je geen vriendschappen verliest of zogenaamde 'diepere vriendschappen' krijgt als je ineens een kind hebt

Begrijp me niet verkeerd, blij dat DJMO zo blij is met het kroost, maar het is geen feit dat de '10 redenen om geen kinderen te krijgen' 'onwaar' zijn
    Maar ook niet dat ze waar zijn. Ze zijn namelijk ontzettend subjectief, en dus net zo gemakkelijk door iemand anders net zo subjectief te pareren.
    Het is geen feit dat vriendschappen verdiepen, maar ook niet dat ze verdwijnen. Soms het een, soms het ander, afhankelijk van een heleboel factoren.
    pi_64803377
    ja, nee, dat bedóel ik, maar DJMO zegt 't juist alsof álles in dat boekje klinkklare onzin is, terwijl 't echt een kern van waarheid kan bevatten
    Ja doei.
    pi_64803383
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:04 schreef moussy het volgende:
    De blotenbillendans in AH?!

Als die van mij hetw eer eens in zn hoofd haalt om de piemeldans in de kleedkamer van zwemles te doen kan ik echt niet lachen
    Sorry ik moest lachen....
    I am unconditionally and irrevocably in love with him.
    I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
      donderdag 8 januari 2009 @ 11:06:43 #181
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_64803405
    Het is ook geen feit dat ze wél waar zijn .

Om te beginnen klopt die eerste al voor geen meter .
    pi_64803423
    Ja doei.
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 11:08:08 #183
    5428 crew  miss_sly
    pi_64803458
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:06 schreef motorbloempje het volgende:
    ja, nee, dat bedóel ik, maar DJMO zegt 't juist alsof álles in dat boekje klinkklare onzin is, terwijl 't echt een kern van waarheid kan bevatten
    Voor haar is het onzin, dat is net zo goed als dat het voor iemand anders de waarheid is, toch?
    En zij mag natuurlijk net zo hard haar punten geven om aan te geven dat het niet zo is, in haar ogen.

Grappige is dat mensen die geen kinderen willen, zo'n lijstje dan als waarheid zien, en als iemand daarop reageert zegt dat dat geen feiten zijn. Het lijstje bestaat echter ook niet uit feiten, maar uit meningen/mogelijkheden.
    pi_64803471
    zo vond ik 't niet overkomen
    Ja doei.
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 11:08:59 #185
    5428 crew  miss_sly
    pi_64803477
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:06 schreef Vivi het volgende:

Inderdaad! Als ik soms hoor of lees (dat topic hier is hilarisch!) waar kinderen mee komen, dat is echt wel een bewijs van gevoel voor humor
    pi_64803507
    in de margriet staan wel eens van die uitspraken, best grappig, maar dat komt m.i. niet doordat ze humor hèbben, maar omdat wij er om moeten lachen omdat het onwetendheid is
    Ja doei.
      donderdag 8 januari 2009 @ 11:11:21 #187
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_64803558
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:06 schreef Vivi het volgende:

Nou ja eh...
    Ticootje schreef net als reactie dat zij vaak om Jen moet lachen en andersom, maar dat vind ik persoonlijk nog geen definitie van humor 'moeten lachen'.

Zoiets is zo vreselijk subjectief. Ik zie in het kinderpraatjes-topic ook wel eens dingen staan waarvan ik denk 'ja leuk... '
    Volgens mij is dat echt meer dat je je eigen kind iig echt geweldig vind zeg maar, maar dat anderen dat niet per sé zo hoeven te zien.
    pi_64803568
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:11 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Nou ja eh...
    Ticootje schreef net als reactie dat zij vaak om Jen moet lachen en andersom, maar dat vind ik persoonlijk nog geen definitie van humor 'moeten lachen'.
    gamma
    Ja doei.
      donderdag 8 januari 2009 @ 11:13:34 #189
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_64803644
    Ik heb het nog ietsjes aangevuld.

Overigens ben ik het ook weer niet helemaal met je eens. Het hangt een beetje van de leeftijd af, want kinderen kunnen al wel heel snel bewust grapjes maken. Maar again... dat hoeft niet iedereen per sé leuk te vinden.
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 11:18:59 #190
    5428 crew  miss_sly
    pi_64803817
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:13 schreef Brighteyes het volgende:
    Ik heb het nog ietsjes aangevuld.

Overigens ben ik het ook weer niet helemaal met je eens. Het hangt een beetje van de leeftijd af, want kinderen kunnen al wel heel snel bewust grapjes maken. Maar again... dat hoeft niet iedereen per sé leuk te vinden.
    Dat laatste geldt echter ook voor veel grapjes van volwassenen
    pi_64803857
    wat is het verschil tussen een dood vogeltje?
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Ja doei.
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 11:20:35 #192
    5428 crew  miss_sly
    pi_64803887
    Weet je hoe oud die al is?
    pi_64803900
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:20 schreef miss_sly het volgende:
    Weet je hoe oud die al is?
    ja
    Ja doei.
      donderdag 8 januari 2009 @ 11:21:58 #194
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_64803949
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat laatste geldt echter ook voor veel grapjes van volwassenen
    Klopt, maar dat maakt de eerste bewering van dat anti-lijstje niet per definitie onwaar. Ook niet per definitie wel waar hoor.
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 11:22:31 #195
    5428 crew  miss_sly
    pi_64803974
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:20 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ja
    28 jaar geleden viel ik al van mijn fiets van het lachen toen mijn fietsvriendje daarmee kwam..dus dat is echt, heel echt, oud

En tja, of het nu werkelijk iets over humor zegt?
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 11:23:05 #196
    5428 crew  miss_sly
    pi_64803999
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:21 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Klopt, maar dat maakt de eerste bewering van dat anti-lijstje niet per definitie onwaar. Ook niet per definitie wel waar hoor.
    En dat geldt voor alle punten: het zijn geen feiten, beide kanten op niet. Het is zo subjectief als iets maar subjectief kan zijn
    pi_64804063
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

28 jaar geleden viel ik al van mijn fiets van het lachen toen mijn fietsvriendje daarmee kwam..dus dat is echt, heel echt, oud

En tja, of het nu werkelijk iets over humor zegt?
    ach, ik houd van nutteloze en zwarte humor, dat kan ook niet iedereen waarderen

en inderdaad, volgens mij ken ik die ook van héél lang geleden en heb ik er heel lang de slappe lach aan overgehouden
    Ja doei.
      donderdag 8 januari 2009 @ 11:31:23 #198
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_64804261
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En dat geldt voor alle punten: het zijn geen feiten, beide kanten op niet. Het is zo subjectief als iets maar subjectief kan zijn
    Mooi, kunnen we weer over tot de orde van de dag... Babies maken!
    pi_64804304
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:31 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

jij hebt er al weer een gemaakt
    Ja doei.
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 11:33:22 #200
    5428 crew  miss_sly
    pi_64804326
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 11:31 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ons enige echte doel
    En als rechtgeaarde OUD-posters moeten we ook iedere ervan overtuigen dat dat het enige juiste is en dat ze beter nog vandaag dan morgen kunnen beginnen met voortplanten
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')