abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 november 2008 @ 17:46:26 #1
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_63164654
Ik heb een kat die inmiddels 5 maanden oud is.
Sinds een paar weken betrap ik hem er op dat hij op het aanrecht springt.
Dingen die hij van mij niet mag "bestraf" ik door met de plantenspuit op hem te spuiten en dat werkt opzich redelijk hoewel hij erg koppig is.

Maar als hij op het aanrecht springt heeft hij echt maling aan de plantenspuit. Hij reageert er soms echt niet op en blijft dan lekker op het aanrecht zitten. Ik heb hem niet aangeleerd om op het aanrecht te springen en ik wil het hem maar al te graag afleren want ik wil de kat absoluut niet op het aanrecht hebben.

Is er een methode of trucje om het de kat af te leren?
pi_63164776
als plantenspuit niet helpt....

zorg dan dat er ook absoluut niets eetbaars voor hem op het aanrecht ligt...
Want dat is een aardige beloning om het wel te blijven doen....

En als straf.... op de gang zetten kan bij sommige helpen, bij andere onder de kraan zetten en drijfnat maken.. En Sirene laten loeien kan ook soms helpen, alleen kan weer last met de buren veroorzaken

Ook uitzoeken hoe hij erop springt is handig...
want als dat een prullemand ofzo is, kun je het wegzetten.
pi_63164809
Katten kunnen gewoon vanaf de grond op het aanrecht springen hoor.

Ik heb wel eens gehoord lege blikjes op de rand zetten, dat het er af klettert als ie er op springt.
  woensdag 12 november 2008 @ 17:52:58 #4
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_63164835
Gewoon sloan/ schuppen, wie niet horen wil moet maar voelen!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_63165296
Slaan helpt, liefst met een zwiepend stokje. Niet hard! Dat zwiepende stokje ( ) is om de kat te overtuigen van je alziende omnipotentie.

Ook goed opletten: net voordat de kat wil opspringen heel kwaad sissen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 12 november 2008 @ 18:15:30 #6
208776 Heh
Aaahh wor gek
pi_63165460
Aluminium folie met de glimmende kant naar boven op de rand leggen. hij schrikt zich dan rot als hij erop springt. zo heeft die van mij het afgeleerd. (owja + de keer dat ie zn poten verbrande aan de electrische kookplaat :p)
pi_63165571
quote:
Op woensdag 12 november 2008 17:51 schreef Dipkip het volgende:
Katten kunnen gewoon vanaf de grond op het aanrecht springen hoor.

Ik heb wel eens gehoord lege blikjes op de rand zetten, dat het er af klettert als ie er op springt.
zonder enig probleem....

Mijn katten kropen bij voorkeur eerst op een stoel/prullemand om te kijken waar ze veilig konden springen... en waren liever lui dan moe... twee kleine hopjes ipv 1 grotere sprong...

En leeg en schoon waardeloosspul op de rand zetten werkt ook idd vaak... en alle katten die ik ken hebben een enorme hekel aan koffie drab... (nat en droog) dat op heb blad de grip enorm verminderd, dus landen enorm veel moeilijker maakt... (maar is een oplossing die niet vriend(in) compatibel is)
  woensdag 12 november 2008 @ 18:30:46 #8
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_63165813
Die donder springt in 1 spring naar het aanrecht blad waarna hij blijft hangen met zijn voorpoten en zich dan verder optrekt.. Er staan geen attibuten bij het aanrecht die de sprong vergemakkelijken.
Het aanrecht ten allen tijde leeg houden is natuurlijk ook geen optie want ik ga niet na elke bekertje of bordje afwassen..

Andere genoemde mogelijkheden ga ik zeker in overweging nemen want ik wil het hem echt afleren..
pi_63165899
Als 'ie zich moet optrekken is het eenvoudig, gewoon wat losse krantevellen neerleggen. Pleurt met kat en al naar beneden.

Je hoeft 't 'm maar 1 keer af te leren, het is geen blijvende opgave.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63165993
quote:
Op woensdag 12 november 2008 17:50 schreef Duur het volgende:
als plantenspuit niet helpt....

En als straf.... op de gang zetten kan bij sommige helpen, bij andere onder de kraan zetten en drijfnat maken.. En Sirene laten loeien kan ook soms helpen, alleen kan weer last met de buren veroorzaken
Dat helpt dus echt niet bij katten! Zo zorg je er alleen voor dat ze een hekel aan jou gaan krijgen.

Katten leggen die link namelijk niet, tussen jouw straf en het "delict". Ze worden door jou opgepakt en en aangepakt, de volgende keer blijven ze uit jouw buurt, maar niet uit de buurt van het aanrecht.
pi_63166422
quote:
Op woensdag 12 november 2008 18:37 schreef Conflict het volgende:

[..]

Dat helpt dus echt niet bij katten! Zo zorg je er alleen voor dat ze een hekel aan jou gaan krijgen.

Katten leggen die link namelijk niet, tussen jouw straf en het "delict". Ze worden door jou opgepakt en en aangepakt, de volgende keer blijven ze uit jouw buurt, maar niet uit de buurt van het aanrecht.
Dan heb ik altijd rare katten gehad....

Die de plantenspuit als speeltje zagen... en pas luisterde als je letterlijk ingreep tijdens het "kwaad" of na een heterdaadje en korte achtervolging,....
Straffen als je er later achter komt helpt idd niet...
  woensdag 12 november 2008 @ 20:36:47 #12
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63169906
Wheheheh zo bekend. Hij wéét dat ie daar niet op mag, maar zo gauw je de deur uit bent
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  woensdag 12 november 2008 @ 20:38:37 #13
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_63169993
Laatst was ik zo bij iemand die gewoon z'n kat op het aanrecht en over de tafel liet lopen.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 12 november 2008 @ 20:42:44 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63170158
Jazz gaat eigenlijk alleen maar op het aanrecht voor de vensterbank. Voor heeft ie 3 vensterbanken waar hij bij mag, maar neeeeeeee, hij moet het enige wat ie niet mag
  † In Memoriam † woensdag 12 november 2008 @ 20:47:18 #15
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_63170345
Paar opties, niet allemaal even serieus:

- dierenarts vragen of die langskomt en kat eens goed onderzoekt, op het aanrecht natuurlijk.

- kat op het aanrecht zetten. Als hij eraf springt, oppakken en er weer opzetten. Net zolang doorgaan tot hij dat @#%$# aanrecht zat is.

- Iets in de keuken zetten dat hoger is en waar hij wel opmag, hoge barkruk bijv. Als nu het aanrecht het hoogste bereikbare punt is, is dat natuurlijk de plek om te zijn.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  woensdag 12 november 2008 @ 21:50:51 #16
208776 Heh
Aaahh wor gek
pi_63173036
owja als hij niet meer bang is voor de plantespuit kun je hem ook bij zn nekvel pakken en hem hard in zn gezicht blazen dat find ie erg onprettig maar doet hem geen pijn.
pi_63183310
Ik weet niet hoe verantwoord het is, maar mijn vaste aanpak bij alles wat niet mag is: hard in mijn handen klappen, hé roepen, en als dat niet voldoende is oppakken en weer op de grond zetten. Maar in de praktijk is na 2x alleen het handen klappan en he roepen al voldoende.
Maar ik heb niet de illusie dat ik het echt af kan leren hoor, ze zal vast wanneer ik niet thuis ben af en toe het nog doen, ze weet alleen dat ze het niet moet doen als ik het kan zien.
Arseen (As), atoomnummer 33
  donderdag 13 november 2008 @ 11:01:58 #18
228751 Patapon
pata pata pata pon
pi_63184893
Als je het ziet hard kssssst roepen, ook als ze net willen springen laten schrikken met een hard geluid.

Maar mijn ervaring leert, als ik in de buurt ben ze het niet doen. Maar als ik weggeweest ben en kom terug dan staan er allemaal mooie afdrukken van kattenpootjes op mijn rvs aanrecht en fornuis........
pi_63185423
Tik op de neus geven en daarbij foei roepen wanneer hij al op het aanrecht zit, foei roepen wanneer hij van plan is erop te springen.
En als je niet in de buurt bent kun je er niets aan doen want dan springt ie er toch wel op Dus niets lekkers op het aanrecht laten liggen.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_63193868
Vandaag kwam ik thuis lag de plantengieter op de grond en de bifi worstje door de kamer (deze lagen op het aanrecht) en ze weten heel goed dat het niet mag. Laatst was Fire erop ik liep er heel zachtjes heen maar hij had me al gehoord. Ze weten het heus wel maar doen het toch als je er niet bent en straffen heeft dan geen zin meer.
pi_63194198
achteraf straffen heeft idd geen nut....

alleen heterdaadjes...

dus buiten consequent zijn als je er wel bent, en het onaantrekkelijk maken heb je weinig keus/kans
  donderdag 13 november 2008 @ 16:25:33 #22
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_63194275
Je kunt ze straffen wat je wil, als je er niet bent zitten ze toch wel op t aanrecht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')