abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 november 2008 @ 14:36:15 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_63159238
Dat dus. Persoonlijk ben ik van mening dat een droom niet of in ieder geval moeilijk door een ander te verklaren is. Reden hiervoor is dat een plaatje meer dan 1000 woorden zegt en de dromer zelf dus zijn/haar eigen correlaties maakt met de meningen die zijn opgebouwd in een mensenleven die voor iedereen anders is. Al is er wel meer over te zeggen en kan het potentieel veel dieper gaan dan enkel de eigen correlaties gemaakt in het eigen brein zullen we maar zeggen. Jung heeft het bijvoorbeeld over Archetypes die rondwaren in ons massa-bewustzijn. Zo zijn er nog tig andere theoriëen.
site over Jungs theorie: http://www.dreammoods.com/dreaminformation/dreamtheory/jung.htm

Discuss.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  Moderator woensdag 12 november 2008 @ 14:41:13 #2
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_63159409
quote:
Op woensdag 12 november 2008 14:36 schreef jogy het volgende:
Dat dus. Persoonlijk ben ik van mening dat een droom niet of in ieder geval moeilijk door een ander te verklaren is. Reden hiervoor is dat een plaatje meer dan 1000 woorden zegt en de dromer zelf dus zijn/haar eigen correlaties maakt met de meningen die zijn opgebouwd in een mensenleven die voor iedereen anders is. Al is er wel meer over te zeggen en kan het potentieel veel dieper gaan dan enkel de eigen correlaties gemaakt in het eigen brein zullen we maar zeggen. Jung heeft het bijvoorbeeld over Archetypes die rondwaren in ons massa-bewustzijn. Zo zijn er nog tig andere theoriëen.
site over Jungs theorie: http://www.dreammoods.com/dreaminformation/dreamtheory/jung.htm

Discuss.
Eens, maar een ander kan je wellicht wel helpen om inzicht te krijgen in je eigen dromen.
Zo heeft iemand mij ook ooit door middel van gerichte vragen geholpen om inzicht te krijgen in een droom.
Zonder haar vragen was ik waarschijnlijk nooit tot dat inzicht gekomen
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_63160988
@ jogy , bedankt voor het open dan deze topic.
Dromen zijn net als de mens zeer individueel, je moet de mensen die ze vertellen door en door kennen, of zelf helderziende zijn om ze goed te kunnen vertalen. Alle personen en situaties in een droom zijn projecties van jezelf. Zelfs al zouden het vijanden zijn, rampen of andere nare dingen.
Die droom alfabet's , die slaan naar mijn idee nergens op. Interessant zijn de repeteer -dromen, die je met preluderen een eind op weg kunnen helpen naar een eventuele ontknoping.
Het denken is aan de grote der aarde toevertrouwd.
pi_63352668
Als je een droom puur op symbolen gaat uitleggen, dan zou het misschien wel door een ander kunnen. Ik merk zelf dat mijn eigen interpretatie nogal een grote rol speelt. Ik denk ook dat het zo bedoeld is.
Dat je zelf de boodschap oppikt (als er een boodschap in zit).

Ik heb soms ook wel dromen dat ik denk "nou ik had het druk de dag van te voren, er moest een boel verwerkt". Daar hoef ik dan niks mee, en daar denk ik verder ook niet over na.
-oOo~°*°~oOo "The only real valuable thing is intuition." Albert Einstein. -oOo~°*°~oOo
pi_63384712
quote:

Discuss.
Ik denk dat het opzich wel nuttig kan zijn, maar dat het gevaar er in schuilt dat er misinterpretaties worden gegeven die dan vervolgens weer klakkeloos worden overgenomen.
De dromen die ik onthoud, daar wil ik wel eens een symbool van opzoeken. Maar dat doet altijd tekort aan wat je zelf bij die droom voelt (voelde). Dus ik zou zelf niet zo gauw een ander vragen om een droomuitleg, maar aan de andere kant zou ik de verstrekte informatie ook niet meteen naast me neer leggen.
Het kan m.i. dus wel nuttig zijn, maar het gevaar schuilt em er in dat je niet je eigen intuitie volgt maar een mening/plaatje/idee van een ander gaat kopiëren op je eigen denken/droomwereld.

Verder denk ik dat droomuitleg wel onder het kopje spiegelogie kan vallen.. puur mijn gevoel
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_63397013
Ik denk dat al die droomverklaringen en boeken daarover, dikke bullshit zijn. Dromen doe je in je hoofd, is een product van wat je weet en kent. Het draagt geen enkele logica dat je eigen brein via een omweg iets duidelijk probeert te maken.

Als je een verstopte angst hebt voor onderwerp X, waarom droom je dan niet precies dat? Waarom moet het allemaal cryptisch? Ik denk dat mensen in hun dromen eerlijk en direct zijn, en er geen reden is waarom dat allemaal verstopt enzo hoeft te worden.

De reden dat je wel vaak vage dingen droomt, is in mijn theorie alleen maar omdat je droomt om je gedachten te ordenen. Vergelijk het met het opruimen van je kamer: Het is een rotzooi na een dag 'leven'. Je gaat opruimen en tijdelijk liggen de kleren even op het bureau, de afwas staat op de grond, de bank aan de zijkant van de kamer en op de TV liggen boeken. Alles staat kop over klote en niet waar het thuishoort, maar zodra je klaar bent met opruimen staat de afwas in de kast, de kleren opgevouwen, de boeken in de boekenkast en de bank netjes waar hij hoort. Kom je binnen bij iemand die net aan het opruimen is, ziet het er uit als een zootje en het klopt niet wat je ziet, maar dat is slechts tijdelijk.

Ik baseer dat op een onderzoek wat ik ooit heb gelezen, over het menselijk lichaam, dat stelde dat slaap wel degelijk nodig is (de een wat meer dan de ander) en dat je lichaam het an sich niet nodig heeft, maar je hersenen wel. Die moeten informatie verwerken en als het ware alles uit de cache even wegschrijven. Je lichaam heeft verder aan 10 minuten rust wel genoeg, maar het defragmenteren van je harde schijf duurt wat langer
pi_63415783
quote:

Discuss.
Ik geloof dat het inderdaad moeilijk is om een droom door een ander te laten verklaren. In droomwoordenboeken geloof ik al helemaal niet omdat een symbool in principe voor iedereen een andere
betekenis heeft. Alle associaties zijn idd individueel. Maar dit hoeft niet te betekenen dat het in elk geval zo is dat de droom het beste door de dromer kan worden uitgelegd. Dit is waar zolang je open en eerlijk tegenover jezelf bent. Maar als er bepaalde items vanuit je onderbewuste naar boven zijn gekomen die jij eigenlijk niet wil zien, zal je zelf waarschijnlijk (vaak ook onbewust) er een andere interpretatie aan geven die prettiger en minder confronterend voor jou is. Met dit soort gevallen geloof ik wel dat -mits die persoon je goed kent of scherp inzicht heeft- iemand anders er helderder naar zou kunnen kijken dan jijzelf
  zaterdag 22 november 2008 @ 01:05:42 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63421395
Als je Jungs oorspronkelijke boeken leest, zoals Die Beziehungen zwischen dem Ich und dem Unbewußten, en Man and his symbols, dan word je duidelijk dat Jung bij zijn patiënten altijd een wat omslachtige methode gebruikt. Hij heeft niet, zoals je in van die esoterische pulp ziet, een standaardlijst van symbolen en wat het betekent.

Hij kent inderdaad de archetypen, zoals jogy zegt, maar zal die altijd duiden in de persoonlijke context van zo’n patiënt, bijvoorbeeld een vader, een broer, een leraar. Hij gelooft wel dat het onderbewuste bepaalde signalen kan doorgeven of bepaalde ideeën kan suggereren als je met je leven in de knoop zit, en dat in een symbolisch verhaal doet. Het is dan aan hem als psychiater om genoeg van de patiënt te weten te komen en te helpen te interpreteren, en, als de inhoud heel radicaal is, het geheel in goede banen te leiden.

Dat is wat Mia23 ook zegt. Jung zou nooit simpelweg met een standaardlijstje gewerkt hebben. Maar hij zag er zeker zin in om een ander te begeleiden in het proces.

Nu moet ik wel eerlijkheidshalve zeggen dat ik vind dat Jung nogal eens spijkers op laag water zoekt, en ik er niet zoveel mee opheb, maar het is in ieder geval stukken redelijker dan de nonsens die je in esoterische boekenkasten onder droomuitleg vindt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63500869
Wiebelkont, je doet je naam eer aan. Dat het menselijke brein zich defragmenteert lijkt me redelijk.
Maar als er een virus ontstaat, verhindert dat wel een bepaald functioneren. Dromen, zijn verwerkingen maar ook mogelijkheden om dingen onder dichte ogen in te zien. Daar kun je allerlei symbolen en geprojecteerde figuren voor nemen.
pi_63505284
Ik zie niet in waar je dat virus vandaan haalt? Iedereen die cryptische dromen heeft, heeft een virusje onder de leden?

Ik zie nog steeds niet in, waarom iemand die bang is voor slangen, niet gewoon droomt over slangen en daar dan voor wegrent, om een voorbeeld te noemen. Iemand die bindingsangst heeft, zou toch gewoon kunnen dromen dat iemand een relatie met hem aanknoopt en hij zoiets heeft van, nee, dat durf ik niet? Ik begrijp niet wat het nut kan zijn en de logica, van dromen met 'omwegen'.

De boeken die daarover geschreven worden, zijn in mijn ogen niet meer dan de gemiddelde horoscoop, totaal uit de lucht gegrepen en met een beetje fantasie overal tussen te lullen.
pi_63534831
Ik bied je aan hier op dit forum jouw horoscoop te maken, met alle plussen en minnen.
Dus als je lef hebt, zou ik zeggen kom maar op. Datum, plaats & tijd graag.
pi_63647558
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 09:57 schreef Wiebelkont het volgende:
Ik denk dat al die droomverklaringen en boeken daarover, dikke bullshit zijn. Dromen doe je in je hoofd, is een product van wat je weet en kent. Het draagt geen enkele logica dat je eigen brein via een omweg iets duidelijk probeert te maken.

Denk het ook, maar als mensen het leuk vinden om hun droom door anderen te laten uitleggen, en als ze dan ook nog te horen krijgen wat ze graag willen horen, prachtig toch!

Ik had vroeger regelmatig twee dezelfde terugkerende dromen die ik me nog steeds herinner:

eentje over zwemles, daar waren dan heksen waarvoor mijn vader (die me altijd bracht en haalde) en ik vluchtten. Plotseling waren we dan in ons ouderlijk huis maar we waren nog steeds aan het vluchten. Mijn vader en ik lieten ons dan door middel van een soort kisje aan een touw van de bovenverdieping naar beneden zakken.

en

eentje dat er een gat in de vloer onder mijn bed zat waar een muis woonde.

Ik denk dat het gemixte beelden zijn van alles wat er in je hersenen binnenkomt. Vaak weet je niet eens dat je gedroomd hebt.

Ik heb het nu natuurlijk niet over de nachtmerries door trauma's.

[ Bericht 3% gewijzigd door yyentle op 30-11-2008 17:47:13 ]
pi_63699128
ik begrijp dat de moderne psychologie denkt dat dromen geen betekenis hebben, meer een soort van willekeurige projectie van ervaringen en beelden die vrij toevallig geinterpreteerd en onthouden worden. Zoals je als je wakker bent soms over dingen denkt zonder dat je echt op zoek was naar die gedachte, zo gaat het 's nachts ook gewoon door. Ik denk vaak aan mijn , en droom ook van haar. Dat betekent dus eigenlijk gewoon niks meer dan dat ik wel vaak aan haar denk.
Mu!
pi_63716355
"A dream not interpreted is like a letter not read." - The Talmud
quote:
Dreams and visions occur during sleep (hypnos in Greek) that mythologically speaking is derived from the Greek God “Hypnos,” the God of sleep. This is the source of the word “hypnosis.” Yet the Greek God of dreams is Morpheus. The Greeks represented him in a sleeping posture.

Sleep has two aspects: first, the process in which all the organs and parts of the physical body rest and second, when all the subconscious faculties are working while the physical body is resting, which is the process of dreaming.

The dream world is very complex and difficult to understand; this is because our psychological state is lamentable.

During sleep, all our subconscious, unconscious, and infra-conscious processes are active. So, entering into the realm of dreams without awakened consciousness is like entering into a dark cave without light.

Dear reader, you must know that the best way to interpret the language of dreams is by exclusively working with the inner process of the awakening of the consciousness.

The three aspects to awaken the consciousness are:

1. To die in ourselves: Eliminating all the negativity that we are carrying inside (vices, defects, errors, egos, sins, etc.).
2. Birth: Transmuting the sexual energy and creating inner bodies. This process is alchemical and must be performed between a man and a woman with the assistance of the Divine Mother.
3. Sacrifice for humanity: Helping and assisting our brothers and sisters on the path, raising the torch of understanding to illuminate the path for others.

We need to understand that the subjective reasoning of the mind doesn’t let us see the world of dreams clearly.

We must use the faculties of the heart (Intuition) instead of the mind, as the Egyptians stated: when it is not illuminated, the mind is the destroyer of reality.

Our mind has to be simple, humble and full of respect.

The mind is like a wild horse and we have to learn how to control it with the whip of willpower. No one can enter into higher initiations with the mind; only the heart can lead us to higher levels because the heart has a wonderful power if we develop it wisely. Intuition can open the entrance so that we can enter consciously into the world of Morpheus. Intuition is the faculty that can be developed through different practices. Use the following practice to develop intuition:

While the student lies down on a bed in a comfortable position, he must relax all the muscles of the physical body.

One has to concentrate and focus all the attention on the heart, imagining that from it a very bright sun, irradiating light, is sending love to all beings while pronouncing the mantra ONRO in this way: ooooooonnnnnnnrrrrrrrrrooooooo.

When pronouncing this mantra ONRO, we must put our imagination and concentration in the heart with each letter; the chakra of the heart (Anahata) might be seen as a bright sun spinning the same way the needles of the clock rotate (clockwise, as if we were seeing the clock in front of us). Do this practice at least one hour a day, and it will develop intuition; this way, the student will be able to interpret the meaning of his dreams.

There are emotional, sexual, intellectual, motor, and instinctive dreams.

The most important dreams are called visions; these are direct oneiric experiences in the world of dreams with the superior centers of the Being. These dreams are associated with the Superior Emotional and Superior Intellectual centers; some of them are Conscious Experiences. These two superior centers (Superior Emotional and Superior Intellectual) when acting create a kind of spark with a cosmic vibration with the intention of healing us, or warning us of any danger, or showing us our psychological states, or prophesizing our future, etc.
Types of dreams

* Associations: Dreams in which what we experience has an affinity or a correspondence to something psychologically similar. Example: (in a dream) seeing oneself in a desert is psychologically associated with loneliness. Seeing a bull is interpreted as either a dangerous friend in the physical plane or our psychological capital sin of anger, etc.
* Opposite Analogies: Many dreams are interpreted based on the opposite meanings. Example: candies are interpreted as bitterness, crying as happiness, and vice versa.
* Prophetic or predictive: During conscious Astral travel, we can be taken to the future to see things, actions, projects or processes that will take place at some undetermined time. These kinds of dreams can also be given based on opposite analogies, numerology, associations, etc. Any prophesy or announcement can especially occur on Wednesdays between 9:00 pm and 3:00 am.

Rules for Dream Interpretation

1. See and analyze the psychological impression that the dream has caused. If the dream impresses us a lot, it means that what we saw will affect us and our beloved ones in a determined way. But if the dream doesn’t impress us a lot, this means that whatever will happen, positive or negative, will not affect us. However, if we are indifferent to that dream then it will not affect us.
2. The time (date) when the dreamed situation will take place physically. If a person dreamed that he saw an animal, the time (date) for that dreamed experience will take place physically, and we will know it if we calculate the time of birth of this animal starting with the conception. Another example: If we dreamed of a plant, we calculate the time according to the time that the seed takes to grow. But if the person dreams of an object or element where the time is difficult to calculate, it means that such a dreamed situation, if it is a prophesy, will take place in an indeterminable time.
3. The colors and sounds in a dream. White and sky-blue and all light colors alongside peaceful and enjoyable sounds are of very favorable meaning. The color and sounds totally change the prediction or prophesy.

Note: The only ones who can interpret dreams in the exact way are those who have awakened consciousness and are Masters of the White Lodge; those who have eliminated the ego (defects, vices, “I’s,” sins, etc.).

The readers of this book must not fall into errors by judging a person because of their dreams or because anything else. We are asleep and do not have the light to understand the meaning of dreams; no one can judge another for their own interpretation. The only one who can judge is the Being. The student must work hard and eliminate the ego, transmute the sexual energy, and sacrifice for humanity.

Plato said, “A man is known by his dreams.”
Uit: http://www.dream-yoga.org(...)dream-interpretation
Hoi
pi_63716367
ik droom altijd mæster.
pi_63717265
quote:
Op woensdag 3 december 2008 05:28 schreef Tofferd het volgende:
"A dream not interpreted is like a letter not read." - The Talmud
[..]

Uit: http://www.dream-yoga.org(...)dream-interpretation
tot hier ging het goed: "working with the inner process of the awakening of the consciousness."
daarna wordt het een zweefteverig onzinverhaal.
Mu!
pi_63782846
@ Tofferd, doe je meteen even de vertaling erbij svp.
pi_66676953
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:40 schreef Wiebelkont het volgende:
Ik zie niet in waar je dat virus vandaan haalt? Iedereen die cryptische dromen heeft, heeft een virusje onder de leden?

Ik zie nog steeds niet in, waarom iemand die bang is voor slangen, niet gewoon droomt over slangen en daar dan voor wegrent, om een voorbeeld te noemen. Iemand die bindingsangst heeft, zou toch gewoon kunnen dromen dat iemand een relatie met hem aanknoopt en hij zoiets heeft van, nee, dat durf ik niet? Ik begrijp niet wat het nut kan zijn en de logica, van dromen met 'omwegen'.

De boeken die daarover geschreven worden, zijn in mijn ogen niet meer dan de gemiddelde horoscoop, totaal uit de lucht gegrepen en met een beetje fantasie overal tussen te lullen.
Mensen zijn geevolueerd vanuit een meer eenvoudige levensvorm. Voor die minder gecompliceerde levensvormen waren er nog steeds bepaalde verbindingen of regels. Deze worden ook wel archetypen genoemd. Het huwelijk staat voor verbinding, sex voor intimiteit, tanden voor gezondheid enz. Onze wereld van classificeringen is gebouwd op de wereld van de eeuwenoude archetypen. De archetypen komen uit een tijd dat nuance nog niet bestond omdat wij nog niet zo'n ontwikkeld brein hadden.

Onze genen en dus wij zijn het gevolg van een evolutieproces van miljoenen jaren. Het is dus helemaal niet zo raar dat het onderbewustzijn zogenaamd cryptisch met ons bewustzijn communiceert. Het is het bewustzijn dat deze simpele taal van de archetypen is vergeten. Wanneer je je op een juiste manier met droomuitleg bezighoudt dan ga je inzien dat die taal die in dromen wordt gebruikt eigenlijk heel simpel is en ontzettend verhelderend. Vergeet ook niet dat 1 beeld meer verteld dan duizend woorden.

En waar komt de angst voor slangen vandaan? Misschien is dat weer gelinkt aan een dieper gelegen angst? Als wij de moeite nemen om onze dromentaal te leren dan wordt er heel veel duidelijk. Ik vond droomuitleg eerder ook enorme onzin, maar na het tegenkomen van een simpele nuchtere kijk op dromen in een bepaald boek (Guided Interview Approach) ben ik met deze manier van droomuitleg bezig gegaan en het werkt zo ontzettend goed

1 droom maakte soms meer duidelijk dan jarenlang van nadenken. Sommige dromen waren op het eerste gezicht niet te begrijpen en onsamenhangend maar na wat meer ervaring opgedaan te hebben met droomuitleg (niet aan de hand van symbolen trouwens) vertelden deze dromen me zo ontzettend veel.

Ik zal een topic openen over deze methode.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:46:55 #19
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_66682320
tvp voor later
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  woensdag 4 maart 2009 @ 21:07:06 #20
244092 Tin-Sky
Keep the fire burning
pi_66706257
Een droom legt je onbewustzijn voor een gedeelte bloot. En hiermee kun je je tegoed doen.

Zie je verwaarloosde verlangens, overdreven angsten, agressieve afwijzing, beleefde liefde?

Een klassieker is; Je rijdt in een auto maar je bent niet de chauffeur. Hiervan is de betekenis en advies:
Het wordt tijd om je leven in eigen handen te nemen, baas te worden, zelf sturing te geven aan je leven, etc. Er is blijkbaar iets of iemand dat jouw keuzes overheerst.

En nog een mooie: Schiet je in snelle korte stoten over een snelweg o.i.d.: Dan heb je zin in seks!!
JULES DEELDERER: Het heelal: Hoe verder men keek - hoe groter zij leek
  vrijdag 6 maart 2009 @ 23:54:45 #21
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66787705
tvp
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_66941688
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 01:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Mensen zijn geevolueerd vanuit een meer eenvoudige levensvorm. Voor die minder gecompliceerde levensvormen waren er nog steeds bepaalde verbindingen of regels. Deze worden ook wel archetypen genoemd. Het huwelijk staat voor verbinding, sex voor intimiteit, tanden voor gezondheid enz. Onze wereld van classificeringen is gebouwd op de wereld van de eeuwenoude archetypen. De archetypen komen uit een tijd dat nuance nog niet bestond omdat wij nog niet zo'n ontwikkeld brein hadden.

Onze genen en dus wij zijn het gevolg van een evolutieproces van miljoenen jaren. Het is dus helemaal niet zo raar dat het onderbewustzijn zogenaamd cryptisch met ons bewustzijn communiceert. Het is het bewustzijn dat deze simpele taal van de archetypen is vergeten. Wanneer je je op een juiste manier met droomuitleg bezighoudt dan ga je inzien dat die taal die in dromen wordt gebruikt eigenlijk heel simpel is en ontzettend verhelderend. Vergeet ook niet dat 1 beeld meer verteld dan duizend woorden.

En waar komt de angst voor slangen vandaan? Misschien is dat weer gelinkt aan een dieper gelegen angst? Als wij de moeite nemen om onze dromentaal te leren dan wordt er heel veel duidelijk. Ik vond droomuitleg eerder ook enorme onzin, maar na het tegenkomen van een simpele nuchtere kijk op dromen in een bepaald boek (Guided Interview Approach) ben ik met deze manier van droomuitleg bezig gegaan en het werkt zo ontzettend goed

1 droom maakte soms meer duidelijk dan jarenlang van nadenken. Sommige dromen waren op het eerste gezicht niet te begrijpen en onsamenhangend maar na wat meer ervaring opgedaan te hebben met droomuitleg (niet aan de hand van symbolen trouwens) vertelden deze dromen me zo ontzettend veel.

Ik zal een topic openen over deze methode.
Oh ja? vertel mij dan maar eens waarom een hond ook droomt.

Overigens vind ik jouw (verzonnen) theorie niet echt de meest voor de hand liggende.
pi_66948909
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:29 schreef SolidArt het volgende:

[..]

Oh ja? vertel mij dan maar eens waarom een hond ook droomt.

Overigens vind ik jouw (verzonnen) theorie niet echt de meest voor de hand liggende.
Omdat een hond ook bewustzijn heeft? Omdat een hond ook een beeld van de wereld en van zichzelf dient op te bouwen om te overleven?

Maar welke theorie vind jij dan meer voor de hand liggend? En hoe verklaar jij dat veel mensen over tanduitval dromen?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')