abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63131906
Een redelijk bezopen idee van de PvdA, uitgerekend op de dag waarop België een nationale feestdag heeft vanwege de Wapenstilstand (WO I)...
quote:
PvdA wil speciale feestdag voor ambtenaren
In opdracht van haar eigen PvdA gaat minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) onderzoeken of ambtenaren een speciale feestdag kunnen krijgen, waarop ze vrij zijn. PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen heeft het initiatief genomen tot een feestdag voor ambtenaren, meldt De Telegraaf.

Verdomhoekje
'Ambtenaren zitten regelmatig in het verdomhoekje; ze mogen wel een keer per jaar in het zonnetje worden gezet,’ aldus Heijnen, oud-wethouder in Den Haag. Minister Ter Horst gaat nu onderzoeken of een speciale dag, waarop de ambtenaren vrij zijn, mogelijk is. Nederland telt bijna 1 miljoen werknemers in overheidsdienst, waarvan de meesten werkzaam zijn in het onderwijs. Bijna 300.000 werken bij gemeenten en het Rijk.
Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)-voor-ambtenaren.htm (ingekort)

Ambtenaren in het zonnetje zetten kan op andere manieren dan met vrije dagen. Volgens mij hebben ambtenaren goede arbeidsvoorwaarden en sommigen zijn behoorliljk vaak vrij. Waarom WEL een extra vrije dag voor deze beroepsgroep en niet voor de rest van de beroepsbevolking? Slagers zitten ook in het verdomhoekje. Treinconducteurs, tekstschrijvers, pizzakoeriers, secretaresses.....

Dit brengt mij op het volgende punt: In vergelijking met omliggende landen, heeft Nederland erg weinig vrije dagen en nationale feestdagen. Bijna alle dagen zijn religieus getint, op Koninginnedag en Bevrijdingsdag na. Nederland heeft de minste nationale feestdagen van Europa. En op die toch al schaarse dagen zijn we nauwelijks vrij:
quote:
Bevrijdingsdag. 5 mei is sinds 1990 weliswaar aangewezen als jaarlijkse nationale feestdag, maar een werkgever hoeft alleen in de lustrumjaren (2000, 2005, 2010 etc) een werknemer een vrije dag te geven. Hiermee kwam een einde aan de situatie dat 5 mei alleen eens in de vijf jaar een nationale feestdag was.
Bron: Wikipedia

En wanneer Koninginnedag op zondag valt, zijn de feestelijkheden op zaterdag en is het merendeel van de beroepsbevolking dus ook niet vrij.

Wanneer er discussies opduiken over bijvoorbeeld het Suikerfeest als vrije dag, wordt steevast geroepen dat er dan maar een christelijke feestdag (zoals Tweede Pinksterdag) moet worden ingeleverd. Waarom? We hebben er al zo weinig.

Stelling: Nederland verdient een fatsoenlijke nationale feestdag, op 5 mei; de dag waarop we onze bevrijding vieren. Deze dag moet voor iedereen een vrije dag worden: elk jaar en niet eens per 5 jaar.

Mijn (serieuze) vraag is: zou het haalbaar zijn om via een Burgerinitiatief dit onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen?
pi_63131969
Nederland heeft al een fatsoenlijke nationale feestdag.
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_63132097
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:12 schreef zquing het volgende:
Nederland heeft al een fatsoenlijke nationale feestdag.
Nationale feestdagen zijn in Nederland erg dun bezaaid. In plaats van kunstmatige feestdagen te verzinnen voor bepaalde groepen mensen, zouden we onze geschiedenis en onze plaats als natie meer moeten respecteren door Bevrijdingsdag jaarlijks te vieren, als vrije dag voor IEDEREEN.
  † In Memoriam † dinsdag 11 november 2008 @ 16:17:31 #4
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63132121
Vrije dagen zijn een zaak tussen werknemer en werkgever, daar heeft de overheid niets mee te maken.

Edit: In het geval van ambtenaren mag de overheid dus gewoon, in samenspraak met de ambtenaren, besluiten hoeveel vrije dagen en wanneer ze die hebben.
Carpe Libertatem
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 11 november 2008 @ 16:18:24 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_63132149
Pertinent tegen.
Die gasten moeten eens gaan werken ipv weer een extra vrije dag.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_63132214
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:16 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nationale feestdagen zijn in Nederland erg dun bezaaid. In plaats van kunstmatige feestdagen te verzinnen voor bepaalde groepen mensen, zouden we onze geschiedenis en onze plaats als natie meer moeten respecteren door Bevrijdingsdag jaarlijks te vieren, als vrije dag voor IEDEREEN.
Maar waarom zou nederland meer dan 1 nationale feestdag moeten hebben? Koninginnedag hebben we toch al? En hoelang moeten we dan bevrijdingsdag blijven vieren? Todat de laatste persoon die de oorlog heeft meegemaakt dood is? En wat doen we dan?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 11 november 2008 @ 16:22:37 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_63132274
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:20 schreef zquing het volgende:

[..]

Maar waarom zou nederland meer dan 1 nationale feestdag moeten hebben? Koninginnedag hebben we toch al? En hoelang moeten we dan bevrijdingsdag blijven vieren? Todat de laatste persoon die de oorlog heeft meegemaakt dood is? En wat doen we dan?
Offtopic:
Ook Martian Successor Nadesico gezien??
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_63132343
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:22 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Offtopic:
Ook Martian Successor Nadesico gezien??
/offtopic
pi_63132521
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:20 schreef zquing het volgende:
Met jouw manier van redeneren kunnen we elke feestdag wel opdoeken. Juliana is dood, dus hoeven we op 30 april (haar verjaardag) ook geen vrij meer. Jezus leefde 2000 jaar geleden, dus lijkt het me nogal zinloos om nu nog steeds aandacht aan zijn geboorte (Kerst) te besteden, enzovoort.

Feitelijk heeft Nederland al meer dan 1 nationale feestdag: zie de openingspost. We zijn alleen nooit vrij op 5 mei en dat moet veranderen. Wat mij betreft blijven we Bevrijdingsdag altijd vieren.
pi_63132565
quote:
Deze dag moet voor iedereen een vrije dag worden: elk jaar en niet eens per 5 jaar
Als iedereen in Nederland op die dag vrij is, ligt het land op zijn gat. Zijn er geen feestelijkheden, want die moeten toch ook georganiseerd en bemand worden.. ontstaan overal plunderingen, is er geen water, electriciteit of telefoon meer beschikbaar, enz, enz
pi_63132689
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:32 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Met jouw manier van redeneren kunnen we elke feestdag wel opdoeken. Juliana is dood, dus hoeven we op 30 april (haar verjaardag) ook geen vrij meer. Jezus leefde 2000 jaar geleden, dus lijkt het me nogal zinloos om nu nog steeds aandacht aan zijn geboorte (Kerst) te besteden, enzovoort.

Feitelijk heeft Nederland al meer dan 1 nationale feestdag: zie de openingspost. We zijn alleen nooit vrij op 5 mei en dat moet veranderen. Wat mij betreft blijven we Bevrijdingsdag altijd vieren.
Koninginnedag is allang niet meer ter ere van Juliana, 't is meer onze dag van de monarchie. De andere zijn geloofsgerelateerd en dus van alle tijden. Ik zie niet in waarom Bevrijdingsdag ieder jaar gevierd zou moeten worden
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:58:54 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_63133268
Hebben ambtenaren nog niet genoeg vrije dagen? Worden ze uberhaupt niet al ongelofelijk verwend.

De Pvda is duidelijk zn achterban weer aan het pleasen
pi_63133428
Geloofsgerelateerd en van alle tijden? Een groot deel van de Nederlanders is helemaal niet gelovig en we hebben ook nog eens een groep moslims die niks op heeft met christelijke feestdagen als Pasen en Hemelvaart. Ik zie niet in waarom Pasen elk jaar gevierd zou moeten worden.
  dinsdag 11 november 2008 @ 17:11:19 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_63133578
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 17:04 schreef Elfletterig het volgende:
Geloofsgerelateerd en van alle tijden? Een groot deel van de Nederlanders is helemaal niet gelovig en we hebben ook nog eens een groep moslims die niks op heeft met christelijke feestdagen als Pasen en Hemelvaart. Ik zie niet in waarom Pasen elk jaar gevierd zou moeten worden.
In ieder geval is op die dagen nagenoeg iedereen vrij en niet alleen mensen in dienst van de overheid

Verder zie ik de meerwaarde van die feestdagen ook nog wel in omdat ze met de jaren ook allerlei niet christelijke feestelijkheden naar zich toe getrokken hebben waar ook niet christelijke mensen aan mee doen, zoals festivals, markten, sportoernooien, feesten etc. Het heeft al met al wel een culturele waarde die wordt vernield wanneer je het af zou schaffen.

Zo'n ambtenarendag is gewoon een inhoudsloze nieuw verzonnen dag waar de niet-ambtenaren dan weer voor mogen opdraaien.
pi_63133694
Ik schreef die opmerking bewust cursief, Hexagon. Ik pleit namelijk helemaal niet voor het afschaffen van christelijke feestdagen. Ik redeneneerde alleen eventjes op de manier die zquing toepast. Ik onderken de culturele waarde van de feestdagen die we nu hebben in Nederland, plus alle activiteiten die op deze dagen plaatsvinden.

Het gaat mij meer om de status van Bevrijdingsdag. En mijn vraag over een Burgerinitiatief was serieus bedoeld. Weet iemand of zo'n initiatief het daadwerkelijk tot de Tweede Kamer zou kunnen schoppen?
pi_63133700
Volkomen terecht! Met die onmenselijke werkweken die die mensen elke week weer maken met als enige doel om ons land een klein beetje leefbaarder te maken vind ik het volkomen terecht dat ze eens een keer in het zonnetje gezet worden. Waar zou ons land toch zijn zonder deze knoeste dienders die altijd bereid zijn om net dat ene stapje extra te zetten op het moment dat jij ergens tegen een probleem aanloopt!
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 11 november 2008 @ 17:21:36 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_63133835
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 17:15 schreef Elfletterig het volgende:

Het gaat mij meer om de status van Bevrijdingsdag. En mijn vraag over een Burgerinitiatief was serieus bedoeld. Weet iemand of zo'n initiatief het daadwerkelijk tot de Tweede Kamer zou kunnen schoppen?
http://www.postbus51.nl/n(...)ruik-van-maken-.html

Alleen als ze het voortzetten

Als dat zo is dan moet je handtekeningen gaat ophalen
pi_63134036
Dank voor de link, Hexagon.
  dinsdag 11 november 2008 @ 17:33:13 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_63134124
Overigens hoop ik dat als madame Ter Horst hier nog een voorstel van maakt dat de andere partijen het even van de agenda af nuken
pi_63134221
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:38 schreef zquing het volgende:

Ik zie niet in waarom Bevrijdingsdag ieder jaar gevierd zou moeten worden
Dat is de dag waarop we stilstaan bij het feit dat we hier in Nederland in vrijheid kunnen leven. Dat we kunnen zeggen wat we willen, en zolang je een ander niet tot last bent, doen wat we willen. Dat lijkt mij een groot goed. 5 mei zou inderdaad ieder jaar een vrije dag moeten zijn, en daar zou ik best een van de feestdagen gekoppelt aan geloof voor willen inleveren, want dat is nogal achterhaald.
  dinsdag 11 november 2008 @ 18:00:17 #21
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_63134768
Tegen: ambtenaren doen al geen ene flikker -> meer vrij = nog minder doen
Voor: wat ze doen doen ze vaak fout -> meer vrij = minder fouten

En in het algemeen; als de ambtenaren een dag vrij kunnen krijgen, betaalt door de schaarse personen die, ondanks tegenwerking van de overheid, het toch nog kunnen opbrengen om wat toe te voegen in het bedrijfsleven, wil dit dan zeggen dat de ambtenaren zo weinig nuttigs doen dat ze wel een dagje gemist kunnen worden?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_63137454
Mevr. ter Horst zou eens een weekje mee moeten lopen met de ambtenaren en dan vooral die op kantoor.. ga er maar eens naast zitten van 9 tot 5 (of is het 4..) als ze achter hun pc zitten en kijk dan maar eens aandachtig toe wat die ambtenaren allemaal uitvoeren.. de ene ambtenaar na de andere zal gruwelijk door de mand vallen want ze zullen zich geen houding weten te geven aangezien ze normaal gesproken de helft van hun tijd uit hun neus consumeren, krant lezen, internetten, uit het raam kijken, koffie drinken, etc etc.. Als er iemand geen extra vrije dag verdient zijn het de kantoorambtenaren wel..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_63137880
Volgens mij was de extra vrije dag een voorzetje voor de stelling van TS.

Ik vind dat 5 Mei elk jaar een nationale feestdag zou moeten zijn. Lijkt me meer inhoud hebben dan 2e paasdag, 2e kerstdag ofzo. Niet dat die per se weg moeten overigens. én é kan prima.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 12 november 2008 @ 19:25:40 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_63167387
Laten we de dag van de arbeid dan gaan vieren en dan het hele bedrijfsleven vrij geven (Dus niet de ambtenaren). De ambtenaren moeten die dag extra hard werken leren ze ook eens wat werken voor hun geld is.

Maar al met al weer een bagger idee van Ter Horst
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_68307112
Even een serieus bedoelde topic-kick. NIET vanwege het ambtenarenbericht, maar vanwege 5 mei. Die dag is weer aanstaande en half Nederland is weer aan het werk. Het is onze Bevrijdingsdag; een van de zeer weinige niet-religieuze feestdagen in dit land. Geen enkel West-Europees land kent zo weinig vrije dagen als Nederland.

Waarom zijn we op erkende religieuze feestdagen wel elk jaar vrij en op 5 mei niet? Waarom is dit een zaak die is overgelaten aan cao-afspraken per sector? En zoals ik al eerder vroeg: zou een burgerinitiatief een haalbare kaart kunnen zijn in politiek Den Haag? Insteek van zo'n burgerinitiatief: weg met de vrijblijvendheid, weg met cao-afspraken; 5 mei is voor iedereen* een vrije dag.

* (natuurlijk snap ik ook dat niet 100 procent van de Nederlanders vrij kan zijn op die dag, maar ik doel op een niveau van dienstverlening dat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld 30 april of Eerste Kerstdag)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')