Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)-voor-ambtenaren.htm (ingekort)quote:PvdA wil speciale feestdag voor ambtenaren
In opdracht van haar eigen PvdA gaat minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) onderzoeken of ambtenaren een speciale feestdag kunnen krijgen, waarop ze vrij zijn. PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen heeft het initiatief genomen tot een feestdag voor ambtenaren, meldt De Telegraaf.
Verdomhoekje
'Ambtenaren zitten regelmatig in het verdomhoekje; ze mogen wel een keer per jaar in het zonnetje worden gezet,’ aldus Heijnen, oud-wethouder in Den Haag. Minister Ter Horst gaat nu onderzoeken of een speciale dag, waarop de ambtenaren vrij zijn, mogelijk is. Nederland telt bijna 1 miljoen werknemers in overheidsdienst, waarvan de meesten werkzaam zijn in het onderwijs. Bijna 300.000 werken bij gemeenten en het Rijk.
Bron: Wikipediaquote:Bevrijdingsdag. 5 mei is sinds 1990 weliswaar aangewezen als jaarlijkse nationale feestdag, maar een werkgever hoeft alleen in de lustrumjaren (2000, 2005, 2010 etc) een werknemer een vrije dag te geven. Hiermee kwam een einde aan de situatie dat 5 mei alleen eens in de vijf jaar een nationale feestdag was.
Nationale feestdagen zijn in Nederland erg dun bezaaid. In plaats van kunstmatige feestdagen te verzinnen voor bepaalde groepen mensen, zouden we onze geschiedenis en onze plaats als natie meer moeten respecteren door Bevrijdingsdag jaarlijks te vieren, als vrije dag voor IEDEREEN.quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:12 schreef zquing het volgende:
Nederland heeft al een fatsoenlijke nationale feestdag.
Maar waarom zou nederland meer dan 1 nationale feestdag moeten hebben? Koninginnedag hebben we toch al? En hoelang moeten we dan bevrijdingsdag blijven vieren? Todat de laatste persoon die de oorlog heeft meegemaakt dood is? En wat doen we dan?quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nationale feestdagen zijn in Nederland erg dun bezaaid. In plaats van kunstmatige feestdagen te verzinnen voor bepaalde groepen mensen, zouden we onze geschiedenis en onze plaats als natie meer moeten respecteren door Bevrijdingsdag jaarlijks te vieren, als vrije dag voor IEDEREEN.
Offtopic:quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:20 schreef zquing het volgende:
[..]
Maar waarom zou nederland meer dan 1 nationale feestdag moeten hebben? Koninginnedag hebben we toch al? En hoelang moeten we dan bevrijdingsdag blijven vieren? Todat de laatste persoon die de oorlog heeft meegemaakt dood is? En wat doen we dan?
/offtopicquote:Op dinsdag 11 november 2008 16:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Offtopic:
Ook Martian Successor Nadesico gezien??
Met jouw manier van redeneren kunnen we elke feestdag wel opdoeken. Juliana is dood, dus hoeven we op 30 april (haar verjaardag) ook geen vrij meer. Jezus leefde 2000 jaar geleden, dus lijkt het me nogal zinloos om nu nog steeds aandacht aan zijn geboorte (Kerst) te besteden, enzovoort.quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:20 schreef zquing het volgende:
Maar waarom zou nederland meer dan 1 nationale feestdag moeten hebben? Koninginnedag hebben we toch al? En hoelang moeten we dan bevrijdingsdag blijven vieren? Todat de laatste persoon die de oorlog heeft meegemaakt dood is? En wat doen we dan?
Als iedereen in Nederland op die dag vrij is, ligt het land op zijn gat. Zijn er geen feestelijkheden, want die moeten toch ook georganiseerd en bemand worden.. ontstaan overal plunderingen, is er geen water, electriciteit of telefoon meer beschikbaar, enz, enzquote:Deze dag moet voor iedereen een vrije dag worden: elk jaar en niet eens per 5 jaar
Koninginnedag is allang niet meer ter ere van Juliana, 't is meer onze dag van de monarchie. De andere zijn geloofsgerelateerd en dus van alle tijden. Ik zie niet in waarom Bevrijdingsdag ieder jaar gevierd zou moeten wordenquote:Op dinsdag 11 november 2008 16:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Met jouw manier van redeneren kunnen we elke feestdag wel opdoeken. Juliana is dood, dus hoeven we op 30 april (haar verjaardag) ook geen vrij meer. Jezus leefde 2000 jaar geleden, dus lijkt het me nogal zinloos om nu nog steeds aandacht aan zijn geboorte (Kerst) te besteden, enzovoort.
Feitelijk heeft Nederland al meer dan 1 nationale feestdag: zie de openingspost. We zijn alleen nooit vrij op 5 mei en dat moet veranderen. Wat mij betreft blijven we Bevrijdingsdag altijd vieren.
In ieder geval is op die dagen nagenoeg iedereen vrij en niet alleen mensen in dienst van de overheidquote:Op dinsdag 11 november 2008 17:04 schreef Elfletterig het volgende:
Geloofsgerelateerd en van alle tijden? Een groot deel van de Nederlanders is helemaal niet gelovig en we hebben ook nog eens een groep moslims die niks op heeft met christelijke feestdagen als Pasen en Hemelvaart. Ik zie niet in waarom Pasen elk jaar gevierd zou moeten worden.
http://www.postbus51.nl/n(...)ruik-van-maken-.htmlquote:Op dinsdag 11 november 2008 17:15 schreef Elfletterig het volgende:
Het gaat mij meer om de status van Bevrijdingsdag. En mijn vraag over een Burgerinitiatief was serieus bedoeld. Weet iemand of zo'n initiatief het daadwerkelijk tot de Tweede Kamer zou kunnen schoppen?
Dat is de dag waarop we stilstaan bij het feit dat we hier in Nederland in vrijheid kunnen leven. Dat we kunnen zeggen wat we willen, en zolang je een ander niet tot last bent, doen wat we willen. Dat lijkt mij een groot goed. 5 mei zou inderdaad ieder jaar een vrije dag moeten zijn, en daar zou ik best een van de feestdagen gekoppelt aan geloof voor willen inleveren, want dat is nogal achterhaald.quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:38 schreef zquing het volgende:
Ik zie niet in waarom Bevrijdingsdag ieder jaar gevierd zou moeten worden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |