abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64015860
Ik heb geen uitval verschijnselen gehad. Cartwoman, heb je therapie gehad?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64016037
quote:
Op zondag 14 december 2008 20:45 schreef CartWOman het volgende:
Je man heeft alle symptomen van een hernia, en de huisarts wil niet doorverwijzen voor een MRI? Sorry hoor maar wat een idioot... ik weet dat een MRI een hoop geld kost maar dan nog.
Die tintelingen wijzen toch ook op een beknelling van de zenuw?
Tintelingen kunnen wijzen op een beklemde zenuw, maar dat hoeft niet. Tevens gaat het om de lokalisatie
van de beklemming. Als de zenuw perifeer ergens beklemd is, is het géén hernia. Een hernia gaat
per definitie gepaard met een beklemming van de zenuwwortel.
Van een MRI gaat de pijn niet weg zeg ik altijd maar. Als je een hernia op een MRI ziet en iemand
heeft geen klachten meer, of iemand heeft niet de klachten die voldoen aan de criteria om te opereren,
wat heb je dan aan een MRI? Ok, je hebt een diagnose, maar de diagnose is ook altijd heel makkelijk
klinisch te stellen, daarvoor heb je geen MRI nodig. Dit in combinatie met de kosten van een MRI maakt
de neurologen altijd terughoudend. MRI wordt dus alleen gedaan als conservatieve therapie (1 week een ligkuur + adequate pijnstilling) niet heeft geholpen of er zelfs een toename van de pijn is, er progressieve pijnklachten zijn + uitvalsverschijnselen, of een dreigende caudasyndroom.
quote:
Ik heb 2 keer een MRI gehad, de eerste keer was de hernia aan het herstellen (snap ik nog steeds niet veel van maar goed) en de tweede keer (na 2 jaar met pijn en 2 keer in de week fysio) bij opname voor een operatie. Toen was het op een ochtend een acute, werd gek van de pijn en was dolblij toen ik werd geopereerd.
Met het herstellen van een hernia wordt bedoeld de resorptie van de gehernieerde nucleus pulposus.
I feel kinda Locrian today
pi_64016177
-oeps dubbel-
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_64016194
quote:
Op zondag 14 december 2008 21:41 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb geen uitval verschijnselen gehad. Cartwoman, heb je therapie gehad?
Zonder uitval (dus een neorologisch beeld) opereren ze sowieso niet meer. Prima, een operatie hakt er toch wel in en de rugpijn zelf verdwijnt trouwens in veel gevallen niet eens.

Bedoel je met therapie fysio? Ja, bijna 3 jaar lang, meestal 2 keer in de week, ben nu al een tijdje niet geweest, heerlijk. Was er zo zat van.
Doe thuis wel oefeningen.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_64016230
Maar wat ik op internet gelezen hebt zegt: het moet met rust en fysiotherapie beter gaan. Heb je dat gehad?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 14 december 2008 @ 21:59:31 #31
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_64016509
Zonder een gedegen onderzoek is het erg voorbarig om te zeggen of uw man wel of niet een hernia heeft gehad. Er zijn meerdere oorzaken die een hernia achtig beeld kunnen oproepen.
Let wel dat je een hernia niet "zomaar" krijgt, er gaat meestal een hele voorgeschiedenis van rugklachten aan vooraf wat uiteindelijk tot een hernia leidt.
In ieder geval succes en wacht de uitslag van het onderzoek af en hang niet teveel waarde aan voorbarige reactie's
pi_64016813
quote:
Op zondag 14 december 2008 21:51 schreef krakkemieke het volgende:
Maar wat ik op internet gelezen hebt zegt: het moet met rust en fysiotherapie beter gaan. Heb je dat gehad?
Ja, echt meer dan genoeg. Behalve bij het begin van de klachten 3 jaar geleden, toen maakte de fysio het erger en moest ze stoppen. Van de huisarts moest ik toen een week plat, en dat vind ik nog steeds raar, deze behandeling verschilt nogal eens per huisarts, de éen zweert bij rust terwijl de ander veel beweging voorschrijft en weer een ander een combinatie. Ik hield het bij veel lopen en tijdens rust liggen ipv zitten, want zitten is slecht.

Starla, bedankt voor je 'technische' uitleg.
De eerste MRI kreeg ik ook erg makkelijk en snel, en ik vroeg er niet eens om, wist ik toen veel. Maar toch wel terecht na wat jij nu zegt: week rust en parac. met codeïne.
De uitval in m'n been kwam trouwens pas 2 dagen voor de operatie, dus dat was echt een acute.

Maar u ik je toch aan de lijn heb kun jij het prikken in m'n scheenbeen verklaren als ik op m'n bovenbeen druk?
pi_64016878
Grimm,ik had een heel duidelijke hernia, en volgens mij, met veel ervaring van familie en vrienden, kon het niks anders zijn.
Dan moet ik nog lang wachten op een mri scan.
En nee, een hernia kan zomaar optreden.

Ik vroeg aan de neuroloog en aan de neurochirurg, of ik geen baat kon hebben bij fysiotherapie. Zr zeiden van niet.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64017101
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:10 schreef krakkemieke het volgende:
Grimm,ik had een heel duidelijke hernia, en volgens mij, met veel ervaring van familie en vrienden, kon het niks anders zijn.

Ik vroeg aan de neuroloog en aan de neurochirurg, of ik geen baat kon hebben bij fysiotherapie. Zr zeiden van niet.
In mijn geval kon ik na rust, pijnstilling en dus MRI weer met fysio beginnen, niet alleen massage maar vooral veel oefeningen doen, fietsen, roeien, evenwicht voor je balans, van alles eigenlijk. Ook thuis.
pi_64017125
t is goed om te lezen dat doktorn zelf nog niet eens precies weten wat het beste is om te doen bij een hernia. Uit ervaringen van mensen om me heen heb ik tot nu toe begrepen dat zij allemaal geen baat hadden bij fysio.
De 1 moest het "uitzieken" en de andere kreeg meteen een scan en een operatie tot gevolg. Volgens mij gaat het er dus gewoon om of je een grote mond heb bij je dokter
  zondag 14 december 2008 @ 22:20:55 #36
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_64017217
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:10 schreef krakkemieke het volgende:

En wat voor medische achtergrond hebben jouw familie en vrienden? en op wat voor manier kwalificeer jij als baseline zodat jouw bevindingen als "normaal" kunnnen worden aangenomen? kun je jouw beweringen ook onderbouwen met betrekking tot een spontane Hernia?
pi_64017243
Volgens mij gaat het erom in hoever je kan aanvoelen hoeveel pijn je kan hebben. Als je kan voelen dat je veel pijn kan hebben en daardoor meteen kan beginnen met bewegen...
Dat je het verschil kan voelen tussen gewoon pijn en wat verkeerd gedaan en tussen tevee gedaan en verkeerde pijn.l
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64017292
Tja Eliza, als bij je man rust en pijnstilling niets heeft geholpen is het misschien tijd voor een steviger gesprek met je huisarts... 2 paracetamol is trouwens niet veel, ik kreeg 3 keer 2 met codeïne per dag.
pi_64017349
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:20 schreef Grimm het volgende:

[..]

En wat voor medische achtergrond hebben jouw familie en vrienden? en op wat voor manier kwalificeer jij als baseline zodat jouw bevindingen als "normaal" kunnnen worden aangenomen? kun je jouw beweringen ook onderbouwen met betrekking tot een spontane Hernia?
Mijn familie en ex-man hadden dezelfde klachten, uitstraling in het been..... In het begin dat je niet kuntt bewegen en zonder morfine alleen maar op je rug ligt te gillen van de pijn....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64017419
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:23 schreef CartWOman het volgende:
Tja Eliza, als bij je man rust en pijnstilling niets heeft geholpen is het misschien tijd voor een steviger gesprek met je huisarts... 2 paracetamol is trouwens niet veel, ik kreeg 3 keer 2 met codeïne per dag.
tis niet mijn huisarts
Maar jah mijn man is niet zo mondig en slikt liever pijn dan dat ie bij een dokter zit.
Ik zal de volgende afspraak mee gaan en mn best doen
  zondag 14 december 2008 @ 22:27:45 #41
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_64017420
Toch wel grappig dat alles en iedereen in het medische vakgebied de schuld krijgt dat het niet te behandelen is terwijl het allemaal prima te voorkomen is met een stukje preventie.
Het is lastig om een baseline te stellen als je het hebt over een hernia, het beloop van de klachten verschilt gewoon per persoon. Wat voor de een helpt hoeft voor een ander nog niet te helpen.
  zondag 14 december 2008 @ 22:30:10 #42
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_64017487
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:25 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Mijn familie en ex-man hadden dezelfde klachten, uitstraling in het been..... In het begin dat je niet kuntt bewegen en zonder morfine alleen maar op je rug ligt te gillen van de pijn....
En wat voor voorgeschiedenis hebben jouw familie en ex man met betrekking tot rugklachten?
pi_64017497
quote:
Op zondag 14 december 2008 21:50 schreef CartWOman het volgende:
Zonder uitval (dus een neorologisch beeld) opereren ze sowieso niet meer.
Dat is niet waar. Pijn is meestal de operatieindicatie. Uitvalsverschijnselen (op zichzelf staand) zijn níet
een indicatie om te opereren. Let wel, ik heb het dan over 'normale' uitvalsverschijnselen zoals dove gevoelens in de voet, niet over uitval van je blaas of poeperd.
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:08 schreef CartWOman het volgende:
Starla, bedankt voor je 'technische' uitleg.
De eerste MRI kreeg ik ook erg makkelijk en snel, en ik vroeg er niet eens om, wist ik toen veel. Maar toch wel terecht na wat jij nu zegt: week rust en parac. met codeïne.
De uitval in m'n been kwam trouwens pas 2 dagen voor de operatie, dus dat was echt een acute.

Maar u ik je toch aan de lijn heb kun jij het prikken in m'n scheenbeen verklaren als ik op m'n bovenbeen druk?
Waar druk je? Achter op je bovenbeen (hamstrings) of voor?
I feel kinda Locrian today
pi_64017511
Eliza, het ligt eraan hoelang het duurt. In mijn ervaring moet je goeie pijnstilling hebben en dan doen wat je kan. Zoveel mogelijk doen wat je normaal doet, naar de wc gaan, drinken pakken in de keuken enzo. Als je niet goed kan lopen, zorg dan voor een rollator, krukken of wat dan ook.
Overleg met je fysiotherapeut.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 14 december 2008 @ 22:35:20 #45
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_64017645
Mag ik je adviseren om zo snel mogelijk deze afspraak te maken Eliza? Des te sneller er een fysio naar je man kijkt des te sneller er een beleid kan worden bepaald met betrekkign tot zijn behandeling.
pi_64017721
Wat Grimm zegt...
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64017829
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:27 schreef Grimm het volgende:
Toch wel grappig dat alles en iedereen in het medische vakgebied de schuld krijgt dat het niet te behandelen is terwijl het allemaal prima te voorkomen is met een stukje preventie.
Natuurlijk is het te behandelen, je hoort mij niet anders beweren. En over mijn bovenbeenklachten zal ik de HA binnenkort raadplegen.
quote:
Het is lastig om een baseline te stellen als je het hebt over een hernia, het beloop van de klachten verschilt gewoon per persoon. Wat voor de een helpt hoeft voor een ander nog niet te helpen.
De verschillen zijn inderdaad groot, en het lijkt me voor een arts dan ook moeilijk in te schatten. Klopt het dat er een soort 'draaiboek' bestaat voor een hernia-behandeling? Meen zoiets eens gelezen te hebben.
  zondag 14 december 2008 @ 22:47:14 #48
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_64018004
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:41 schreef CartWOman het volgende:

De verschillen zijn inderdaad groot, en het lijkt me voor een arts dan ook moeilijk in te schatten. Klopt het dat er een soort 'draaiboek' bestaat voor een hernia-behandeling? Meen zoiets eens gelezen te hebben.
Persoonlijk gezien behandel ik elke hernia klachten weer anders. Je hebt wel bepaalde behandeldoelen zoals Mobiliteit, stabiliteit, spierkracht etc. die elke keer terug komen. Maar de oefeningen verschillen elke keer en het beloop van de klachten verschilt ook per patient.
pi_64018058
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:30 schreef starla het volgende:

Dat is niet waar. Pijn is meestal de operatieindicatie. Uitvalsverschijnselen (op zichzelf staand) zijn níet
een indicatie om te opereren. Let wel, ik heb het dan over 'normale' uitvalsverschijnselen zoals dove gevoelens in de voet, niet over uitval van je blaas of poeperd.
Ok, maar dat beweerde mijn HA toendertijd, echt. Toen het mis ging vorig jaar, met echt enorme pijn, ik kon niets meer, gillen als m'n man me naar de WC sleepte... onder de huid voelde ik de spieren 'bubbelen' , nee, eerst 5 dagen rust. Wat er dus 2 zijn geworden. Hij's fijn.
quote:
Waar druk je? Achter op je bovenbeen (hamstrings) of voor?
Voorkant, rechts, helemaal bovenaan tot 'halverwege'. De fysio had het nog niet eerder gehoord, HA volgt toch maar binnenkort. Vooral het spontane samentrekken van de spieren als ik lig, is naar.
pi_64018183
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:47 schreef Grimm het volgende:

[..]

Persoonlijk gezien behandel ik elke hernia klachten weer anders. Je hebt wel bepaalde behandeldoelen zoals Mobiliteit, stabiliteit, spierkracht etc. die elke keer terug komen. Maar de oefeningen verschillen elke keer en het beloop van de klachten verschilt ook per patient.
O ja, behandeldoelen, dat was het.
Leuk een arts hier te zien, doe maar niet te vaak als je je vrije tijd op prijs stelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')