abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63108221
Van 20 tot 30 november vindt in Amsterdam weer het Internationaal Documentaire Festival Amsterdam plaats, het grootste festival van de wereld in zijn soort. Ook dit jaar is er weer een aantal voetbalgerelateerde docu's, die wellicht de moeite waard zijn. Ik heb ze hieronder op een rij gezet, en ga ze zelf allevier kijken. Doe er je voordeel mee

Afghan Girls Can Kick (Bahareh Hosseini, Afghanistan 2007)
Film over het nationale vrouwenvoetbalteam van Afghanistan, dat zich na vijf jaar keiharde onderdrukking van de Taliban, probeert te ontwikkelen tot een volwaardig elftal. De film volgt het team en zoomt in op de omstandigheden van de individuele speelsters. Ondanks het gebrek aan trainingsmogelijkheden, velden en een competitie, blijven ze optimistisch. Ze zijn door het dolle heen als ze worden uitgenodigd voor een toernooi in Pakistan.

Togo (Nicolas Peart, Pierre Morath, Zwitserland 2008)
In het West-Afrikaanse Togo gaan zelfverrijking en corruptie in het voetbal hand in hand met een voortdurende politieke en economische malaise. Tijdens het WK 2006 moest het land zich bewijzen voor het oog van de wereld. De film vertelt zijn verhaal via straatinterviews, afgewisseld met beelden van het toernooi in Duitsland.

Maradona by Kusturica (Emir Kusturica, Spanje/Frankrijk 2008)
Regisseur Kusturica illustreert dit documentaireportret van zijn idool Maradona met fragmenten uit zijn speelfilms, archiefopnamen van de Argentijnse voetballer en animaties waarin Maradona het opneemt tegen Thatcher en Bush. Ze praten over politiek, over Maradona's held Castro en over zijn grootste spijt: zijn langdurige cocaïnegebruik.

Glenn Helder: c'est la vie (Ferenc Lorch, Jessica Villerius, Nederland 2008)
De glamour en de poen van een leven als profvoetballer kunnen uitpakken als een vergiftigd cadeau. Als virtuoze linksbuiten met de mentaliteit van een straatvechter leek Glenn Helder een zondagskind. Maar Helder raakte gokverslaafd en verloor zijn vrouw aan een ander, die hij in elkaar sloeg. Helder belandde in de gevangenis.

Voor meer info: IDFA
pi_63112688
Stormlooptopic
pi_63112760
Interessant. Ik ga zelf niet naar het IDFA maar ben benieuwd naar je bevindingen.
pi_63112811
Misschien is het leuk om een centraal topic te maken waarin gemeld kan worden wanneer er mooie docu's of films op TV komen!
pi_63112898
Ik heb ooit al een stormlooptopic over voetbaldocu's geopend
pi_63113510
Ik vraag me altijd af waar die docu's blijven wanneer dat festival is afgelopen. Ik kan er bijna nooit naartoe maar ze lijken me stuk voor stuk best interessant.
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_63203883
Uit een gesloten topic:
quote:
Op donderdag 13 november 2008 18:29 schreef kleinzusje het volgende:
[ afbeelding ]
Info

De glamour en de poen van een leven als profvoetballer kunnen uitpakken als een vergiftigd cadeau. Als virtuoze linksbuiten met de mentaliteit van een straatvechter leek Glenn Helder een zondagskind. Maar Helder raakte gokverslaafd en verloor zijn vrouw aan een ander, die hij in elkaar sloeg. Helder belandde in de gevangenis.
quote:
Op donderdag 13 november 2008 18:38 schreef Sickert het volgende:
Zag m 2 of 3 weken geleden nog lopen in Zandvoort

verhaal hoorde ik pas op tv meen pauw en witteman?
Zonde van de beste man hoe dat allemaal gelopen is
vond het vroeger wel een leuke voetballer en een stoere kerel

hopelijk heeft hij er van geleerd
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_63208782
Hij was laatst nog bij Holland Sport. Tenenkrommend. Die gast leert het nooit.

Al mijn kaarten voor die 4 docu's zijn binnen
  Moderator vrijdag 14 november 2008 @ 07:59:44 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_63211749
De Maradona-docu wil ik zeker zien. Meer over de IDFA vind je hier: IDFA 2008
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_63215844
Oeps, dit topic gemist
Thx Sjimmie en Gordon
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
pi_63380648
Vanavond de eerste docu, om 22.15 bij Pathe de Munt, over het Togolese voetbal
pi_63380898
FC Adebayor
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  vrijdag 21 november 2008 @ 00:00:47 #14
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_63391791
Nou, dat was hem. Ik vond het een boeiende docu. De makers legden de paralel tussen de matige prestaties op het WK als gevolg van mismanagement enerzijds, en anderzijds de ijdele hoop van de bevolking op verbetering. Het is echt zo treurig om te zien dat die mensen niks hebben, maar dat er wel een elite bestaat die de dienst uitmaakt in politiek, economisch en sportbestuurlijk gebied, die er puur voor eigen gewin zit. Die mensen liegen gewoon glashard. Ik kan ineens volledig begrijpen waarom o.a. 'Sheyi' Adebayor bedankt heeft voor het nationale team. Er valt geen eer te behalen. Overigens is Adebayor wel de grote vedette, maar de populairste speler is die jongen die ook scoorde tegen Korea, Khader.

Al met al: zeker een aanrader!
pi_63392197
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 00:00 schreef Omnifacer het volgende:
Nou, dat was hem. Ik vond het een boeiende docu. De makers legden de paralel tussen de matige prestaties op het WK als gevolg van mismanagement enerzijds, en anderzijds de ijdele hoop van de bevolking op verbetering. Het is echt zo treurig om te zien dat die mensen niks hebben, maar dat er wel een elite bestaat die de dienst uitmaakt in politiek, economisch en sportbestuurlijk gebied, die er puur voor eigen gewin zit. Die mensen liegen gewoon glashard. Ik kan ineens volledig begrijpen waarom o.a. 'Sheyi' Adebayor bedankt heeft voor het nationale team. Er valt geen eer te behalen. Overigens is Adebayor wel de grote vedette, maar de populairste speler is die jongen die ook scoorde tegen Korea, Khader.

Al met al: zeker een aanrader!
Nice
Dank voor je verslag !
pi_63392230
quote:
Op maandag 10 november 2008 21:19 schreef Breach het volgende:
Ik vraag me altijd af waar die docu's blijven wanneer dat festival is afgelopen. Ik kan er bijna nooit naartoe maar ze lijken me stuk voor stuk best interessant.
Veel docu's komen in de bios, de bieb, op tv of zijn online en via DVD's te bekijken !
In Amsterdam is er soms op zondag een "oude" docu in de bieb te bekijken.
  maandag 24 november 2008 @ 23:39:27 #17
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_63494270
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 00:17 schreef kleinzusje het volgende:
Veel docu's komen in de bios, de bieb, op tv of zijn online en via DVD's te bekijken !
In Amsterdam is er soms op zondag een "oude" docu in de bieb te bekijken.
Ik zag bij Cineac enkele docu's te koop liggen, ik weet alleen niet welke. Ik zal donderdag kijken (dan ga ik naar de docu over Helder).

Overigens was er net bij het sportjournaal een klein itempje over de docu over Togo!
pi_63559028
pi_63561415
Haha Sukkels

Ik heb trouwens nog een kaartje over, wie mee wil melde zich om 12.35 bij Pathe de Munt in de lobby. De knaap met het bordeaux rode A&F-vest aan en de bolle plofkop ben ik
pi_63592580
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:49 schreef Omnifacer het volgende:
Haha Sukkels

Ik heb trouwens nog een kaartje over, wie mee wil melde zich om 12.35 bij Pathe de Munt in de lobby. De knaap met het bordeaux rode A&F-vest aan en de bolle plofkop ben ik
En ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')