abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63105205
quote:
Beeld engel Michaël 'beledigend voor christenen'

ZWOLLE (ANP) - Een beeld van aartsengel Michaël dat op de Grote Markt in Zwolle komt te staan, is beledigend voor christenen. De stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle is fel gekant tegen de 'eigentijdse weergave' van de engel.

,,Sint Michaël is een triomfantelijke figuur die Zwolle als stadspatroon beschermt tegen het kwaad. Die moet je afbeelden op een manier die hem recht doet, zowel uit historisch als religieus oogpunt'', zei bestuurslid Bert Dijkink van de stichting maandag.

Het werk van de Rotterdamse kunstenaar Herman Lamers moet een eigentijds beeld worden van de aartsengel. ,,Maar als je christelijke figuren gaat afbeelden buiten hun context, kan dat snel beledigend zijn'', aldus Dijkink.

De gemeente Zwolle, opdrachtgever van het ontwerp, meent dat de kunstenaar de opdracht uiterst serieus neemt. ,,Hij maakt er absoluut geen schertsfiguur van'', aldus een zegsvrouw. Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.

Het definitieve ontwerp wordt dinsdag aan het college gepresenteerd. Plan is om het 3 meter hoge kunstwerk volgend jaar op het plein in de binnenstad te plaatsen.
Het beeld:

Hier meer achtergrond over het beeld. Ik vind het mooi en zie de aanstoot niet. Jullie?
  maandag 10 november 2008 @ 16:23:47 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63105258
God, wát onzinnig weer. Dus zekere Christenen vinden dat een beeld er precies uit moet zien zoals zij het willen.... Lange teentjes...
pi_63105527
Als het beeld nou een snorretje en een foute scheiding had dan viel er nog wat voor te zeggen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  † In Memoriam † maandag 10 november 2008 @ 16:39:08 #4
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_63105538
Hebben er wel christenen geklaagd? De gemeente weet van niets blijkbaar. Of spreekt 'de stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle' namens de christenen, zoals sommige Britse organisaties namens 'de' moslims menen te weten wat aanstoot zal geven?
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_63105679
Zo.n gedrocht van een beeld vind ik ook beledigend voor mijn ogen.
pi_63105740
Wat dan... Willen ze beweren dat de oude kunst ook niet beïnvloed was door de destijds heersende cultuur?

Dat het gewoon een lelijk beeldje is... daar kan ik me wel in vinden .
pi_63105784
Is dat niet zo'n 3D-puzzel? Lelijk is het wel in ieder geval. Een engel moet sowieso vleugeltjes hebben trouwens
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  maandag 10 november 2008 @ 16:50:54 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63105804
Zwolle heeft natuurlijk wel een regiofunctie richting Kampen, Staphorst en Genemuiden. Ik kan me voorstellen dat ze het uit commercieel oogpunt moeilijk kunnen maken Christenen voor het hoofd te stoten. Maar verder lijkt me dat het auteursrecht allang verstreken is en er derhalve weinig problemen zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63106000
Het is sowieso jammer dat Zwolle zijn dure centen besteedt aan een beeld dat feitelijk religieus is. Dure onzin.
pi_63106498
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Het is sowieso jammer dat Zwolle zijn dure centen besteedt aan een beeld dat feitelijk religieus is. Dure onzin.
Het is ook gewoon cultuur.
  maandag 10 november 2008 @ 18:26:42 #11
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_63108063
Ik vind het beeld vooral ultiem lelijk, en daarom vanuit esthetisch oogpunt erg aanstootgevend.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_63108192
Lelijk wel maar aanstootgevend nee..
pi_63108346
Heb je het bericht wel gelezen?
quote:
De gemeente Zwolle, opdrachtgever van het ontwerp, meent dat de kunstenaar de opdracht uiterst serieus neemt. ,,Hij maakt er absoluut geen schertsfiguur van'', aldus een zegsvrouw. Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.
Dus er hebben GEEN christenen geklaagd

Ik vind het niet lelijk, maar ook niet echt mooi

Of wil je
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  maandag 10 november 2008 @ 18:43:11 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63108460
Ik vind het niet mooi. Of dat dan aanstootgevend is weet ik niet. Ik herken Michaël er in ieder geval niet in.
The End Times are wild
pi_63108530
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:23 schreef pfaf het volgende:
God, wát onzinnig weer. Dus zekere Christenen vinden dat een beeld er precies uit moet zien zoals zij het willen.... Lange teentjes...
Misschien handig om het bericht gewoon even te lezen
quote:
Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.
Het is de invulling van iemand die misschien wel vaker invult over hoe een ander denkt
quote:
,,Maar als je christelijke figuren gaat afbeelden buiten hun context, kan dat snel beledigend zijn'', aldus Dijkink
Ik denk ook niet dat Christenen er een drama van maken. Ja, misschien een enkeling. Ik zie dit soort aannames wel vaker van gelovigen.

Beetje voor dramaqueen spelen is in denk ik

Denk dat SCH gewoon wil weten of jullie het beeld leuk of niet leuk vinden
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_63108608
pi_63108821
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:58 schreef Elfletterig het volgende:

Symboliek in kunst wil nog niet zeggen dat het beeld om een religieuze reden is gemaakt.
pi_63109118
Religie
  maandag 10 november 2008 @ 19:22:47 #19
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_63109559
Lelijk beeld lijkt wel van lego gemaakt
Belediging voor het oog verder niks.....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 10 november 2008 @ 19:36:39 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_63109993
quote:
Op maandag 10 november 2008 19:22 schreef deedeetee het volgende:
Lelijk beeld lijkt wel van lego gemaakt
Belediging voor het oog verder niks.....
Idd
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 10 november 2008 @ 19:49:57 #21
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_63110422
uit een atiestish oogpunt is het ook beledegent beeld
gewoon spuug lelijk
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_63116900
Ik vind dat beeld niet beledigend, eerder lelijk.
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
pi_63118445
Kunnen de mensen die hier bezwaar tegen hebben alsjeblieft even de foto overleggen waaruit blijkt dat hun idee van hoe hij er uit moet zien de juiste is?

Verder wel een mooi beeld maar het lijkt me een vrij massief ding als het drie meter hoog wordt.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 10 november 2008 @ 23:42:59 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63118571
The End Times are wild
pi_63118694
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')