abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63085156
Vorig jaar november is (na 10 jaar onderzoeken) bij mij vastgesteld dat ik het patello femoraal pijnsyndroom heb. Ik kreeg na 10 jaar in 1 zin te horen dat ik dus dit syndroom heb en dat er niks aan te doen valt.

Wat houdt het precies bij mij in:
- Altijd pijn in mijn knieen (soms zo erg dat ik dagen op bed lig)
- Alles zit zeg maar te 'los' rond mijn knieen (de pezen, gewrichten, spieren)
- Platvoeten en daardoor ook een beetje X-benen

Ik heb nu een jaar lang 2x in de week fysiotherapie gevolgd en ik ben er inderdaad nog helemaal niks mee opgeschoten. Alleen me conditie en spierkracht zijn toegenomen maar de klachten zijn nog net zo hevig.
Ik heb speciale steunzolen gekregen zodat de X-benen minder zijn en ik stabieler sta.

Nu is mijn vraag of meer mensen hier last van hebben en of die wel dingen weten die bij hebben geholpen?
pi_63787624
Ik weet niet of ik hetzelfde heb, maar zojuist zei mijn fysiotherapeut dat dat bij mij van toepassing was (kwam overigens voor een andere klacht). Gecontroleerd aan beschrijvingen op internet, matcht wel erg met wat ik herken.
Maar heb 3 jaar bij sportarts, manueel therapeut, fysio ... gelopen, dit lost niets op. Uiteindelijk bij driessen geweest (orthopeed die bea heeft geopereerd aan haar knie), maar die gaf als oplossing alleen een experimentele operatie aan. Dat heb ik niet gedaan en zal ik niet doen.

Ik heb wel verbetering ondervonden bij, 1. slikken van glucosamine (meer dan de dagelijkse doses), 2. doen van legpress. 3. crosstrainer. Klachten gaan niet weg, maar zijn wel minder. Helaas niet zo dat ik ook alle sport die ik vroeger deed opnieuw kan beoefenen.
Als ik incidenteel wel ga wandelen (in de bergen op vakantie, dit deed ik vroeger heel veel, maar nu durf ik niet meer) heb ik bandages van (uhhh?) die mijn knieschijf fixeren. Die gebruik ik dan wanneer ik klachten krijg. Dan gaat het wel langzaam weer weg. Bovendien durf ik daar ook weer op mijn benen te steunen als ik aan het afdalen ben.

Maar ik heb nog geen oplossing gevonden. Hebben ze bij jou behandeld volgens McConnell therapie?

DT
pi_63802005
Hmm een experimentele operatie klinkt idd niet als iets wat je graag zou uitproberen.
Erg fijn dat jou klachten wel wat verminderd zijn! Dat is altijd mooi meegenomen!

Glucosamine heb ik idd ook geslikt maar dit hielp bij mij niet. Legpress en crosstrainer doe ik ook 2x in de week bij de fysio maar ook dit werkt bij mij niet.
Moest even opzoeken wat precies de McConnell therapie inhield maar dit hebben ze bij mij idd ook gedaan. Dit gaf wel wat verlichting maar dit was vooral tijdelijk. Zodra het eraf ging was het weer als vanouds.
Zijn er nog andere dingen die je overweegt te doen?
pi_63875264
Ik ben ook vooral aan het kijken of er in het buitenland geen andere behandelingen zijn. Verder probeer ik af te vallen (veel zwaarder geworden doordat al mijn sport ophield), toch de spieren in mijn benen te trainen

Heb jij bandages geprobeerd die je knieschijf fixeren?
  donderdag 11 december 2008 @ 15:49:24 #5
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_63935522
Heeee ik heb hetzelfde! Had vroeger Osgood Schlatter in m'n knieen, paar jaar geen last van gehad en ineens, op vakantie, had ik weer last.. Op Lowlands heb ik voor t vele lopen elke dag m'n knieen 2 a 3 keer laten verbinden (O+!) en op krukken gelopen. (Hulde aan de EHBO daar!)

Dokter wist niet wat het was, kreeg morfine tabletten voor de pijn, weken niet gewerkt v/d pijn, op krukken gelopen.

Naar orthopeed geweest, en die verklaarde PFP.
Nu ga ik 1x per week naar de fysio, en het gaat steeds beter! Binnenkort weer rustig aan beginnen met fitness, maar wel echt heel rustig aan.

Ik kreeg alleen de 1e keer bij de fysio fixerende tape, maar is niet meer nodig.

Kregen jullie ook te horen dat t rond je 30e overgaat, vanwege het feit dat je hormoonhuishouding verandert?
pi_64017879
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 12:25 schreef dalongnl het volgende:
Heb jij bandages geprobeerd die je knieschijf fixeren?
Alleen tape die ze bij de fysio aan hebben gebracht maar dit hielp alleen tijdelijk
pi_64017938
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:49 schreef GotC het volgende:
Kregen jullie ook te horen dat t rond je 30e overgaat, vanwege het feit dat je hormoonhuishouding verandert?
Wat lekker voor je dat het wat beter begint te gaan! Hopelijk blijft dat zo!
Ik heb dat idd ook te horen gekregen ja eerst dat als ik 18 zou zijn dat ik eroverheen gegroeit zou zijn en toen idd rond je 30e.

Nou ik geloof er niks van...kan nooit volgens mij...mijn kraakbeen is wel zo beschadigd dat kan niet zomaar ineens op mijn 30e weer goed zijn, erg vreemd

Wat vind jij ervan dan?
  maandag 15 december 2008 @ 10:12:57 #8
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_64025027
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:44 schreef Xanzi het volgende:

[..]

Wat lekker voor je dat het wat beter begint te gaan! Hopelijk blijft dat zo!
Ik heb dat idd ook te horen gekregen ja eerst dat als ik 18 zou zijn dat ik eroverheen gegroeit zou zijn en toen idd rond je 30e.

Nou ik geloof er niks van...kan nooit volgens mij...mijn kraakbeen is wel zo beschadigd dat kan niet zomaar ineens op mijn 30e weer goed zijn, erg vreemd

Wat vind jij ervan dan?
Mmm ik hoorde altijd dat het kraakbeen heel erg beschadigd kan worden, hoogstens een beetje versleten. Het gaat meer om het vocht dat ervoor zorgt dat de knieschijf goed kan sporen.

Ik geloof het aan de ene kant wel, aan de andere kant klinkt het heel onlogisch (plus het feit 'Je mag nog 9 jaar lang met ups en downs veel pijn hebben aan je knieen en je kan er niks aan doen!' is wat minder)

Trouwens, crosstrainier en legpress mag ik absoluut niet doen? Ja crosstrainer een beetje, max 5-10 minuten, maar meer niet. Knieen zijn nog wel erg instabiel, ze vliegen alle kanten op als ik alleen al op 1 been moet staan, laat staan crosstrainer
pi_64042648
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:12 schreef GotC het volgende:

[..]

Mmm ik hoorde altijd dat het kraakbeen heel erg beschadigd kan worden, hoogstens een beetje versleten. Het gaat meer om het vocht dat ervoor zorgt dat de knieschijf goed kan sporen.

Ik geloof het aan de ene kant wel, aan de andere kant klinkt het heel onlogisch (plus het feit 'Je mag nog 9 jaar lang met ups en downs veel pijn hebben aan je knieen en je kan er niks aan doen!' is wat minder)

Trouwens, crosstrainier en legpress mag ik absoluut niet doen? Ja crosstrainer een beetje, max 5-10 minuten, maar meer niet. Knieen zijn nog wel erg instabiel, ze vliegen alle kanten op als ik alleen al op 1 been moet staan, laat staan crosstrainer
Hmm oke dan weet ik het ook niet echt, tegen mij is gezegd in het ziekenhuis dat het beschadigd is. Nouja maakt ook niet zoveel uit het komt aardig op hetzelfde neer

Wat apart dat er zo'n verschil in zit wat je mag doen. Ben iets meer dan een jaar geleden begonnen bij de fysio en toen ook gelijk begonnen met crosstrainer (idd 5-10 min, nu nog steeds) en legpress (begonnen met 10kg nu zit ik op 50kg)

Krijg je veel stabilisatie oefeningen doe je moet doen? Dit heeft bij mij wel erg geholpen. Ik val veel minder zomaar ineens om en dat soort dingen
  maandag 31 augustus 2009 @ 18:52:18 #10
13581 vinnyb
Enjoy Incubus!
pi_72316773
Ik heb vanochtend dezelfde diagnose gehad bij de dokter. Ik loop er ook alweer een jaartje of 3 mee rond. Mo Ikeb ndoorgestuurd naar de fysio. Nu maar hopen dat ze daar een goed idee hebben hoe dit op te lossen. Ik hou jullie op de hoogte!
I dig my toes into the sand, the ocean looks like a thousand diamonds strewn across a blue blanket.
I lean against the wind, pretend that I am weightless, and in this moment I am happy...happy!
  woensdag 2 september 2009 @ 12:08:23 #11
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_72366801
Ben benieuwd vinnyb .

Ik ben inmiddels gestopt bij de fysio, knieën hebben nu een goeie periode dus bijna geen last Moet alleen opletten met t doorstrekken (hypermobiele knieën ook nog eens ), dan gaat het pas pijn doen bij mij.
  dinsdag 8 september 2009 @ 23:55:02 #12
13581 vinnyb
Enjoy Incubus!
pi_72570106
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:08 schreef GotC het volgende:
Ben benieuwd vinnyb .
Gisteren bij de fysio geweest, jongen van eind 20 die bergen vragen stelt, me wat oefeningen laat doen die pijn doen, daarna aan de linkerkant van mn knie duwt en vraagt of het nog eens wil doen, en ineens was het er... geen pijn!

Nu gaan we 3 maanden aan het werk, heb nu tape op mn knieën die m'n knieschijf iets naar rechts moeten plaatsen, zat best strak gister, maar nu gaat het wel. Daarnaast wat oefeningen voor thuis om een bepaalde bovenbeenspier iets sterker te maken waardoor als het goed is de plaatsing van m'n knieschijf genoeg aanpast om met minder/geen pijn op een normale manier licht te kunnen sporten. (heb kantoorbaan van 40 uur in de week, dus moet wel iets van beweging hebben! )
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:08 schreef GotC het volgende:
Ik ben inmiddels gestopt bij de fysio, knieën hebben nu een goeie periode dus bijna geen last Moet alleen opletten met t doorstrekken (hypermobiele knieën ook nog eens ), dan gaat het pas pijn doen bij mij.
Wauw, klinkt positief! goed joh!
Wat doe jij om 'een beetje' fit te blijven? Of heb je een baan waar je 'genoeg' beweegd?
I dig my toes into the sand, the ocean looks like a thousand diamonds strewn across a blue blanket.
I lean against the wind, pretend that I am weightless, and in this moment I am happy...happy!
  woensdag 9 september 2009 @ 16:50:15 #13
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_72586854
Ik ben leerling verpleegkundige, dus lopen dat lukt wel per dag . Had eergister wel ineens weer een slechte dag, kon niet meer zitten/staan/liggen van de pijn, maar volgende dag ging t weer

Vond al die oefeningen bij de fysio juist meer pijn doen.. Ik let gewoon goed op, luister naar m'n lichaam..en dat schijnt tot nu toe te werken? Hoop dat t voor jou ook zo zal gaan
pi_72637461
Ik had dit ook een paar jaar geleden. Ben er nou helemaal vanaf, heb dus ook geen last van mijn knie. Wat mij werd verteld is dat mijn spieren niet in balans waren. Ik deed veel aan hardlopen, en het gebeurt vaker bij hardlopers. Wat dat wil zeggen spieren uit balans, een kant is sterker als de ander. Dat trekt dus je knie schijf naar een kant en hierdoor beschadigt je kraakbeen.

Ik heb veel squats, leg press, cross trainer en bovendien ben ik gestopt met hard lopen. Na ong 6 maanden is het hersteld en kan ik weer alles doen. Alleen ik doe voortaan wel altijd squats etc.
So here I was right...
pi_79449222
Hallo Allemaal,

10 jaar geleden kreeg ik ook de diagnose PFPS. 8 jaar geleden heb ik mij laten opereren aan beide knieen. Tijdens deze operaties hebben ze mijn binnenband ingekort waardoor mijn knieschijf meer op zijn plek blijft zitten. (hetzelfde effect als het tape alleen dan definitief) Na 6 maanden waren mijn klachten weer terug en zelfs nog heviger door het littekenweefsel wat tegen mijn knieschijf aandrukt. 2 jaar na mijn operaties heb ik een second opinion aangevraag in het Leyenburg ziekenhuis in Den Haag. Hij heeft opnieuw foto's gemaakt van mijn knieen en voeten. Na een klein onderzoek komt bij mij het probleem vanuit mijn voeten. Ik heb namelijk platvoeten. Met steunzolen namen mijn klachten enorm af. Nu ben ik in de laatste 10 jaar wel gegroeid en kwamen de klachten toch weer terug.
2 jaar geleden heb ik besloten om nog is een keer met een orthopedisch chirurg te gaan praten, deze keer in kliniek zestienhoven in rotterdam. Hij heeft een MRI scan gemaakt van mijn knie, maar gelukkig was er niks beschadigd. Wel kwam hij er achter door wat kleine testjes met je vingers ( duim tegen je pols aanleggen) en het draaien van mijn voeten en heupen dat ik hyper elastisch ben.
Daar is niks aan te doen, het enige dat helpt om je klachten te verminderen is om in topconditie te blijven en al je spieren in je hele lijf getraind te hebben. Ik draag mijn steunzolen nog steeds en ben op klassiek ballet gaan (controle over je lichaam) en mijn klachten zijn aanzienlijk verminderd.
Zeker voor de mensen met platvoeten die geen steunzolen hebben moet je misschien dat is met een arts bespreken want het heeft mij enorm geholpen!
  dinsdag 14 september 2010 @ 20:16:39 #16
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_86436276
Even maar weer eens een schopje.
Heb weer belachelijk veel last van m'n knieën. Zitten, staan, lopen, liggen..alles doet pijn :r.

Maargoed, enough about me. Hoe gaat het met de jullie?
  zondag 8 mei 2011 @ 15:24:49 #17
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_96506342
Na wat leeswerk en een flinke tijd bij de Fysio herken ik hier toch vrij veel in .

Wat ik me afvraag gaat een (kijk)operatie nog werkelijk een oplossing bieden ?
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zondag 8 mei 2011 @ 22:40:36 #18
1797 Grace
aka GotC
pi_96527271
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 15:24 schreef Steve-O het volgende:
Na wat leeswerk en een flinke tijd bij de Fysio herken ik hier toch vrij veel in .

Wat ik me afvraag gaat een (kijk)operatie nog werkelijk een oplossing bieden ?
Heb er maar weinig goede dingen over gelezen. Bij mij werd verteld dat het vanzelf weer overgaat, rond je 30e ;(.
pi_97614557
Ik heb nu ongeveer 7 jaar last van Patello Femoraal Pijnsyndroom (soms noemen ze het ook wel retro patellaire chondropathie). Waarschijnlijk omdat ik jaren lang in de overbelasting gesport en gewerkt heb. Het resultaat is dat ik nu op een dag maximaal m''n benen een uur kan gebruiken (maakt opzich niet zoveel uit wat, lopen fietsen) en dan krijg ik meestal last. Allemaal scans (mri, botscan en rontgen foto''s) Maar daar was niets op te zien. Ik was op het laatst helemaal moedeloos (ging al richting een depressie) van en ben uiteindelijk ook naar de GGZ gegaan om met iemand te praten en zwem nu ook per week een half uur. Ook ga ik 2 keer in de week naar een revalidatie afdeling van een ziekenhuis (heeft echt veel geholpen, vooral voor de mentale toestand) om te leren om met de pijn om te gaan.

Als je veel pijn hebt kan ik iedereen het boek aanraden van Frits Winter, ''Pijn de baas''

Ook heb ik een zogenaamde biodex test gedaan om de bovenbeen spierkracht te meten. Daar kwam uit dat mijn binneste been spieren niet zoveel meer deden. Als ik deze test een paar jaar eerder had gedaan, dan had het er waarschijnlijk heel anders uit gezien. Dan was ik toen waarschijnlijk met meer motivatie mijn bovenbeen spieren gaan trainen. Op zich had mijn huisarts al jaren geleden een vrij goede diagnose gemaakt, maar ik geloofde er zelf niet in. Hoe kon iemand die regelmatig sport zwakke been spieren hebben? dacht ik toen.

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen (Ik zeg er wel bij dat ik geen arts ben!) dat je bovenspieren trainen de enigste manier is om er (waarschijnlijk) weer van af te komen. Dit is voor de meesten (ook voor mij) heel moeilijk omdat je van het trainen weer pijn krijgt. Dus het trainen moet met zeer grote zorgvuldigheid gebeuren. En met trainen bedoel ik bijvoorbeeld niet fietsen, maar specifieke oefeningen.

Ik heb zelf nog niet het idee dat het trainen helpt. Soms heb ik wel het gevoel dat ik ietsje sneller herstel, maar dat is de ene keer wel en de andere keer weer niet. Het belangrijkste is dat je na de tijd (bij mij is dat vooral de volgende dag) niet teveel last hebt. Als je teveel last hebt (overbelasting) dan word je iets minder sterk, in plaats van dat je sterker wordt. Zo heb ik mij zelf als het ware ''gesloopt'', door jarenlang steeds weer in de overbelasting te gaan, zonder het zelf door te hebben. Omdat ik al zo lang last heb zal het waarschijnlijk ook weer jaren duren voordat het weer wat sterker wordt. Sommige fysiotherapeuten zeggen dat de herstel tijd van een blessure 2 maal zo lang duurt als de tijd die je een blessure hebt gehad.

Ook heb ik wel een keer met iemand gesproken die hetzelfde heeft gehad. Deze man had eerst van de linker knie last en later ook van beide (bij mij ook zo gebeurd). Uiteindelijk is hij door te trainen wel weer de goede kant op gegaan. Hij had er toen ook al jaren last van. Hij heeft bijvoorbeeld ook een kijk operatie laten doen, waarvan hij achteraf spijt had.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaal hebben en sterkte ermee voor iedereen.
Werken kost een hoop vrije tijd
  donderdag 2 juni 2011 @ 11:48:32 #20
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_97615734
Fryslan, ik ben het er volledig mee eens :Y
Ik heb ook mijn bovenbeenspieren getraind, dmv hardlopen (ja, dat is gek voor iemand met PFPS! Kwestie van heel veel demping in de schoenen+extra zooltjes).

Nu heb ik zelden nog last van m'n knieën. Alleen als ik een periode niet aan hardlopen doe, speelt het na een maand weer op.

Enige nadeel is dat ik ook hypermobiel ben, en dus constant overstrekt sta/lig. Een ware killer voor je knieën, kan ik je vertellen. Maar ook dit kan ik nu wel hebben, gek genoeg..
pi_97634643
Mooi dat je het met me eens bent :) Het zijn 'maar' m'n ervaringen van de afgelopen jaren.

Ik heb zelf steunzolen voor mijn o benen, maar dat heeft niet zoveel geholpen.

Trouwens wel mooi voor je dat het hardlopen helpt, dat heeft mij vooral in de vernieling geholpen. Ik was altijd een (te) fanatieke sporter (o.a. 10 km binnen 35 minuten). Vooral het niet meer kunnen sporten heb ik het verschrikkelijk moeilijk mee gehad.

Gelukkig helpt de revalidatie afdeling van het ziekenhuis vrij goed. Zit wat lekkerder in m'n vel en ga er wat relaxter mee om.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 06:15:21 #22
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_97647472
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:39 schreef fryslan99 het volgende:
Mooi dat je het met me eens bent :) Het zijn 'maar' m'n ervaringen van de afgelopen jaren.

Ik heb zelf steunzolen voor mijn o benen, maar dat heeft niet zoveel geholpen.

Trouwens wel mooi voor je dat het hardlopen helpt, dat heeft mij vooral in de vernieling geholpen. Ik was altijd een (te) fanatieke sporter (o.a. 10 km binnen 35 minuten). Vooral het niet meer kunnen sporten heb ik het verschrikkelijk moeilijk mee gehad.

Gelukkig helpt de revalidatie afdeling van het ziekenhuis vrij goed. Zit wat lekkerder in m'n vel en ga er wat relaxter mee om.
Pfoeh, 10 km in 35 min!
Nee, ik doe het erg rustig aan. 5 km in 31 min is meer dan genoeg :P.

Ik denk dat zwemmen op hoog niveau mij heeft genekt vroeger. Heb van m'n 6e tot m'n 11e in de top meegezwommen, 6x per week. Gym hoefde ik niet aan mee te doen etc. Denk dat er daardoor bepaalde dingen zich niet goed hebben ontwikkeld mogelijk.. Ach :).
pi_97651845
Hmm zelf heb ik nu ook al mer als een jaar alst van mijn linker knie.
En de klachten komen mij wel erg bekend voor.
Eerst was ern een overbelast kniepees geconstateerd. Daarmee gaan oefenen, niet echt effect gehad.
Kreeg daarna veel lat van de dijbeen en bovenbeen van de spieren, er zaten enorme knotten in en het was allemaal erg verkrampt, daarvoor ook bij de fysio
ook taping gehad om de knieschijf meer naar binnen te zetten, dat hielp in het begin wel, later toch minder.
Een mri gehad in het ziekenhuis, daar was niks op te zien, weer naar de fysio.
daarna kwam ik er toen ineens achter da tik mijn voeten schuit neer zette. hier op gelet dat als ik loop de voeten recht hou net als bij het staan.
toen gingen de klachten van de spieren over, maar mijn knieschijf schuurt en knapt nu om het leven.

Ben nu doorverwezen naar en podotherapeut. even kijken of die me kan helpen
Heb net als iedereen goede en minder goede dagen/weken.

Ik zit wel 2x in de week in de sportschool om gewoon te trainen, maar ook om specifiek mijn boven benen te trainen
Maar gelukkig heb ik er niet zoveel last van als fryslan, alleen bij het traplopen, en hard lopen voel ik echt pijn, vaker is het meer zeurderig bij gewone activiteiten.
Maar wat fryslan ook schrijft van eerder trainen, motiveert me wel om meer aan mijn boven benen te doen, want die komen wel kracht te kort, dit merk ik echt bij de legcurl, dan hou ik het met 1 been op 7.5 kg
Gisteren is het verleden, morgen is de toekomst, je leeft nu in het heden!
pi_97688680
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 06:15 schreef GotC het volgende:

[..]

Pfoeh, 10 km in 35 min!
Snel hè :) , uiteindelijk maakt snelheid niet zoveel uit, als je er maar plezier in heb, bij mij ging het bijna altijd om het presteren en dat is niet goed. Mocht het weer wat beter gaan, dan ga ik niet meer hardlopen eerder fietsen ofzo eerst maar zorgen dat de 'normale dingen' maar wat beter gaan.

@achi
Dat trainen moet je echt proberen vol te houden. Het belangrijkste hierbij is dat je na de tijd niet teveel last hebt. Je normale dagelijkse bezig heden moet je kunnen blijven doen. Ik heb zelf niet gehad dat m'n knieen begonnen te kraken. Alleen m'n linker knie geeft soms een knak. Als ik de huisarts hier iets over vraag, dan is het standaard antwoord 'Het heet niet voor niets kraakbeen'. Ik denk zelf dat het ook niet erg is. M'n zus heeft dat ook die heeft verder ook nergens last van.

[ Bericht 55% gewijzigd door fryslan99 op 04-06-2011 08:27:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')