Tuurlijk vind ik het leuk dat je weer foto's van Mythos en Troy heb geplaatst, Greys

Over de zilver bengaal.
De zilver bengaal is een nieuwe 'kleur'. Deze kleur is in Amerika wel erkend maar in Europa nog niet. Behalve bij de TICA vereniging die eigenlijk amerikaans is maar ook in Europa bestaat. Dit wil zeggen dat ze wel een stamboom hebben maar bij bijvoorbeeld kattenshows niet als bengaal worden aangemerkt maar gewoon als htk.
Er zijn nog meer 'kleuren' bengalen. Zoals de sneeuwbengaal. Deze was vroeger ook niet erkend, maar nu wel. Dus eigenlijk is de verwachting dat de zilver bengaal ook erkend zal gaan worden in Europa.
Het is niet zo dat het zilverglitter en goudglitter is. Het is een zilver-bengaal of een bengaal met goudglitter. Goudglitter wil inderdaad zeggen dat het topje van de haren een goud kleurtje heeft zodat het lijkt dat er een gouden gloed over de bengaal zit. Het nadeel van dit goudglitter is dat het een vorm van ticking is (= dat 1 haartje verschillende kleuren heeft).
Ticking is volgens de rasstandaard niet gewenst bij de bengaal. Want in plaats van een goud topje kan het ook een zwart of grijs topje worden wat nadelig is voor het contrast van de pels. Dus het is eigenlijk een beetje dubbel, goudglitter is wel gewenst, maar elke andere vorm van ticking is niet gewenst.
Mythos zijn vader heeft redelijk wat goudglitter
![]()
Mythos zelf heeft ook ticking maar dit is meer grijzig en niet goud. Dus dan krijg je eigenlijk dat het contrast niet zo hoog is en hij meer grijzig lijkt dan goud. Zijn patroon is hierdoor wat onduidelijk. Het hangt er ook heel erg vanaf hoe de lichtval is

![]()
![]()
Van wat ik heb gelezen kan de ticking nog veranderen in de loop der jaren en de goude gloed nog meer naar boven kan komen. Maar ik weet niet of dat bij Mythos zal gebeuren
Meer info over de kleuren van de site van cattery Ifness:
http://www.ifness.com/bengaal/tekening.htmlOp de website van Lopend Vuur cattery staat ook veel info:
http://www.bengaal.com/nederlands/ras_informatie/pattern.html