... als je formeel schrijft.

Ik heb enige tijd geleden een e-mail gestuurd naar twee webshophouders over de mislukte levering van mijn bestelling. Geloof mij, ik heb deze brieven niet geschreven, maar een vriend. Hij kan namelijk prachtige korte formele brieven schrijven (zodoende). Deze webshophouders lopen nu mij te bedreigen (dat zij langs zullen komen, dat ik een schande ben voor de samenleving, dat zij mij gaan aanmelden bij de BKR-instantie (ik heb fucking al betaald)). Kortom, deze mensen zijn echt gestoord.
Het bizarre is gewoon dat de formele zinnen in mijn e-mail waarschijnlijk hun bloed laat koken. Ik denk dat zij geintimideerd voelen of iets dergelijks.
Ik heb een tijd geleden ook een aantal zeer formele brieven gestuurd naar mijn verhuurder. Deze man is een ongelofelijke laagopgeleide (wat in principe niets uitmaakt) tokkie.

En ook hij reageert verschrikkelijk agressief op mijn brieven. Als je hun brieven ziet (vol met spelfouten, onlogische zinsformulering, vage woorden)...
Intimidatie? Taal is macht? Ik denk het wel.
Nog een laatste voorbeeld (heeft niets met mijn wezen te maken)... Users zoals Diederik_Duck en Servus_Universitas worden continu aangesproken op hun geyle formele schrijfstijl. Termen als ''pseudo-intellectueel'' e.d. wordt dan gebruikt...

En alweer moet ik concluderen dat deze users (die users aanspreken op hun natuurlijke schrijfstijl) kennelijk niet tegen kunnen dat er bepaalde mensen geyl en formeel hun gedachtes kunnen formuleren. De gemiddelde Nederlander kan dat niet. Zelfs ik heb daar soms veel problemen mee.
Conclusie:
Taal is macht. Formeel taalgebruik wekt aversie op bij paupers. Het intimideert hen.