quote:Op woensdag 5 november 2008 18:00 schreef kwakveense het volgende:
hej ikdenkkris, ken je toevalligIk ken ze alledrieSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Niet meer actief op Fok!
Maar wat eet je dan wèl?quote:Op woensdag 5 november 2008 17:55 schreef kwakveense het volgende:
[..]
ik weet het niet. maar ik heb een echt probleem met texturen, en met sterke en bepaalde smaken.
ik lust bijvoorbeeld bijna niks wat romig/naar zuivel smaakt, tenzij t heel zoet is zoals ijs en slagroom. ik moet kokhalzen van texturen die glad, of juist "stukjes" hebben...als kindje van drie zat ik al huilend aan tafel als de nieuwe aardappelen weer in t seizoen waren: "mamaaaaa, ze zijn glad" en dan moest ik toch, maar dankotste ik t drie keer weer over mn bord heen tot t allemaal koud en voorgekouwd was en mn moeder t opgaf met me...
Inmiddels lust ik wel iets meer dan vroeger gelukkig hoor. En het ligt ook niet altijd aan textuur, maar ook gewoon aan smaak (zoals bij draadjesvleesquote:Op woensdag 5 november 2008 @ 18:05 schreef MariaEtcetera het volgende:
Wow, Kwak en MissBlissDat lijkt me echt lastig, zeg! Ik had dat vroeger alleen met pap. Ik vond pap heeeel lekker, maar van die stukjes/graantjes dingen ging ik automatisch kokhalzen. Heel handig. Verder kon ik bijna alles eten. Ik was dus vroeger ook al een bolletje.
![]()
Maar denk je niet dat het een deel ook psychisch is? Dat je er van uit gaat het vies te vinden en het dus niet objectief probeert? Je ziet heel vaak dat kinderen bepaalde dingen niet lusten, maar dat ze dan als ze groot zijn het ineens wel lusten. Andere smaakbeleving.
nope! dat heb ik niet! jammer, want t lijkt me heerlijk om beelden en kleuren bij muziek te hebben bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 5 november 2008 18:10 schreef conleche het volgende:
Kwak, heb jij ook dat je kleuren ziet bij bepaalde woorden en cijfers en zo? Dat heb ik namelijk en tot voor kort dacht ik dat ik niet helemaal in orde was, want als ik vroeger zei dat dinsdag geel was en vrijdag oranjerood, dan zat m'n hele omgeving mij aan te kijken of ik volslagen idioot was, maar bij zomergasten was Robert Dijkgraaf en die begon er ineens over zeg! Het is gewoon een afwijking, die best vaak voorkomt!! Dat was echt een fijn moment van (h)erkenning!!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_(aandoening)
ik heb al veel leren eten. rijst bijvoorbeeld was een big issue om te leren. en gladde aardappel zal ik nu sneller toch proberen weg te krijgen dan vroegah. laatst ook gekookte sperciebonen geprobeerd. niks mis met de smaak (en ze waren beetgaar) maar de textuur kreeg ik niet weg.quote:Op woensdag 5 november 2008 18:05 schreef MariaEtcetera het volgende:
Wow, Kwak en MissBlissDat lijkt me echt lastig, zeg! Ik had dat vroeger alleen met pap. Ik vond pap heeeel lekker, maar van die stukjes/graantjes dingen ging ik automatisch kokhalzen. Heel handig. Verder kon ik bijna alles eten. Ik was dus vroeger ook al een bolletje.
![]()
Maar denk je niet dat het een deel ook psychisch is? Dat je er van uit gaat het vies te vinden en het dus niet objectief probeert? Je ziet heel vaak dat kinderen bepaalde dingen niet lusten, maar dat ze dan als ze groot zijn het ineens wel lusten. Andere smaakbeleving.
Kinderen proeven meer dan volwassenen, dat is bekend. En ik twijfel er niet aan of beleving van mondgevoel ook per persoon verschillend is. De een krijgt een heel andere prikkel door een bepaald geluid dan de ander, waarom zou dat met de andere zintuigen niet zo zijn?quote:Op woensdag 5 november 2008 18:05 schreef MariaEtcetera het volgende:
Maandag: lichtblauwquote:Op woensdag 5 november 2008 18:18 schreef ikdenkkris het volgende:
Dat heb ik ook Conleche! Alleen is mijn vrijdag donkerblauw en mijn dinsdag mintgroen.
Zo heeft mijn week ook een bepaalde structuur, hebben uren van de dag een bepaalde indeling en kleur en jaren en tijdsbalken worden ook helemaal gevisualiseerd en ingekleurd. Vriendlief kijkt me ook altijd aan alsof ik weer eens tegen de muur aan ben gelopen.
ik vind t zelf ook heel vervelend... ik hoop dat ik als ik kinderen heb ik zelf positief genoeg met eten bezig kan zijn zodat ze wel dingen leren eten.quote:Op woensdag 5 november 2008 18:22 schreef loveli het volgende:
[..]
Kinderen proeven meer dan volwassenen, dat is bekend. En ik twijfel er niet aan of beleving van mondgevoel ook per persoon verschillend is. De een krijgt een heel andere prikkel door een bepaald geluid dan de ander, waarom zou dat met de andere zintuigen niet zo zijn?
Het is wel zo dat je op jonge leeftijd aan smaken went. Kleine kinderen van nu die BB goede start brood eten, zullen het lekker vinden terwijl anderen ervan gruwen.
Dat laatste doe ik ook ja, maar van die kleuren kan ik me dan weer niets voorstellen.quote:Op woensdag 5 november 2008 18:18 schreef ikdenkkris het volgende:
Dat heb ik ook Conleche! Alleen is mijn vrijdag donkerblauw en mijn dinsdag mintgroen.
Zo heeft mijn week ook een bepaalde structuur, hebben uren van de dag een bepaalde indeling en kleur en jaren en tijdsbalken worden ook helemaal gevisualiseerd en ingekleurd. Vriendlief kijkt me ook altijd aan alsof ik weer eens tegen de muur aan ben gelopen.
quote:
Oh ja, bij sperciebonen heb ik het ook, die lust ik (wederom) alleen als ze klein gesneden zijn.quote:Op woensdag 5 november 2008 @ 18:21 schreef kwakveense het volgende:
[..]
ik heb al veel leren eten. rijst bijvoorbeeld was een big issue om te leren. en gladde aardappel zal ik nu sneller toch proberen weg te krijgen dan vroegah. laatst ook gekookte sperciebonen geprobeerd. niks mis met de smaak (en ze waren beetgaar) maar de textuur kreeg ik niet weg.
Ja, nu heb ik dat stomme liedje in m'n hoofd, thanksquote:Op woensdag 5 november 2008 18:34 schreef MariaEtcetera het volgende:
Wat grappig, die kleurverhalenToch een bepaald soort gevoeligheid ofzo? Ik vind het ook erg leuk dat Conleche dan kunstenares is
![]()
Loveli: ik denk idd dat het een deel gewenning is (ik kreeg van mijn ouders ECHT geen boterham met pindakaas oid als ik iets niet luste) maar ik geloof wel dat er ook wel mensen (kinderen) zijn die een soort nagenoeg onoverkomelijke aversie hebben tegen bepaalde soorten eten.
Wat ik dan wel heel erg vind is als kennissen van mijn moeder hun dochtertje, die een nogal 'wisselvallige smaakbeleving' heeft (bull shit als je het mij vraagtde ene keer eet ze iets en de volgende keer lust ze het niet) en dus soms met een jengelstemmetje verklaart iets niet te lusten en dan niet eet, dan tóch in de avond meenemen naar de Mac, omdat ze honger heeft
![]()
![]()
Maar okee, da's iets anders
Oh, en hello goodbye</flauw>
Met een irritant liedje wat in je hoofd blijft zitten.quote:Op woensdag 5 november 2008 18:39 schreef Viking84 het volgende:
Hello Goodbye is een keileuk programma.
En wat bizar, die kleurenverhalen. Dan verbaast het me ook niks dat Co kunstenares is. Dan lijkt zoiets me weer een voordeel, of niet?.
Ik kan me dat liedje niet herinneren, maar ik ben ook niet zo auditief ingesteldquote:Op woensdag 5 november 2008 18:41 schreef Goodbye het volgende:
[..]
Met een irritant liedje wat in je hoofd blijft zitten.![]()
sorry, ik ben in een slechte bui. Ga zo wel weg![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |