abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62947496
"De goedkeuring van aspartaam door de Amerikaanse Voedsel en Waren Dienst (FDA) was de meest omstreden goedkeuring ooit. De goedkeuring werd niet gegeven op basis van gedegen wetenschappelijk onderzoek maar werd ingegeven door politieke (en financiële) belangen.

Aspartaam werd in 1965 'ontdekt' door Searle, een farmaceutisch bedrijf uit Chicago. De FDA keurde aspartaam uiteindelijk goed in 1981, terwijl wetenschappelijk onderzoek duidelijk aantoonde dat aspartaam hersenkanker veroorzaakte in proefdieren.

De voedingsindustrie blijft volhouden dat aspartaam volkomen ongevaarlijk is voor menselijke consumtie. Deze zelfde industrie laat nog steeds door betaalde wetenschappers rapporten produceren die zogenaamd het bewijs leveren dat aspartaam echt ongevaarlijk is. Deze zogenaamde "onderzoekgegevens" worden gebruikt om de consument om de tuin te leiden."

"Eind vorig jaar beëindigde Victoria Inness-Brown, haar onderzoek naar de kankerverwekkende eigenschappen van aspartaam.
IK WILDE ZICHTBAAR BEWIJS

Ik hield mijn aspartaamonderzoek omdat mijn familie verslaafd was aan light frisdrank. Na onderzoek naar de effecten van aspartaam, geloofde ik sterk dat de kunstmatige zoetstof ze op een dag ziek zou maken en zelfs zou kunnen doden."

bron: Aspartaam.nl

Bij het drinken van aspartaam merk ik zelf diverse klachten als hoofdpijn, lichamelijk niet lekker in je vel zitten, concentratie verlies. Ik wil graag weten of er meer mensen zijn die klachten hebben en ben ook benieuwd naar mensen, die na velen jaren intensief aspartaam te hebben ingenomen, totaal geen klachten hebben.
pi_62947669
Edit:

Producten met aspartaam: http://www.aspartaam.nl/info/producten.html

[ Bericht 96% gewijzigd door Einal2 op 04-11-2008 21:55:36 ]
  dinsdag 4 november 2008 @ 21:58:20 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_62947928
Onderzoeken die schadelijke effecten aantoonden bleken achteraf vaak statistisch niet te deugen. Meta-analyses en EU-onderzoeken hebben nooit een schadelijk effect aangetoond, behalve bij krankzinnige hoeveelheden, 10 liter per dag oid. Die rat in je foto heeft aspartaam-injecties gekregen, tsja, hoe representatief is dat?

En ja, natuurlijk kun je nu roepen DAT IS DE MACHT VAN DE LIGHTFRISDRANKENINDUSTRIE!!!, maar dat kun je net zo goed zeggen voor de suikerindustrie.

Samenvatting: met mate niets aan de hand.
pi_62948022
Inderdaad. Teveel is niet goed. Net zoals teveel water ook niet goed is.
pi_62949383
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:58 schreef TNA het volgende:
Onderzoeken die schadelijke effecten aantoonden bleken achteraf vaak statistisch niet te deugen. Meta-analyses en EU-onderzoeken hebben nooit een schadelijk effect aangetoond, behalve bij krankzinnige hoeveelheden, 10 liter per dag oid. Die rat in je foto heeft aspartaam-injecties gekregen, tsja, hoe representatief is dat?

En ja, natuurlijk kun je nu roepen DAT IS DE MACHT VAN DE LIGHTFRISDRANKENINDUSTRIE!!!, maar dat kun je net zo goed zeggen voor de suikerindustrie.

Nou ik merk het al bij 1 glas cola met aspartaam dat ik me niet lekker voel. Hoofdpijn, lichamelijk me niet lekker voelen etc. Dus het argument dat je het met mate moet innemen, geld dus voor iedereen behalve mezelf?

En hoe weet jij dat jij met mate aspartaam gebruikt? het zit in 6000 producten.
pi_62949479
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:58 schreef TNA het volgende:

artiekel:

Italiaanse onderzoekers schrikken van uitkomsten megastudie met 1800 ratten

De zoetstof aspartaam verhoogt bij ratten het risico op kanker. Zelfs in de kleine hoeveelheden die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) veilig zijn. Bovendien heeft het gebruik van de zoetstof geen positieve invloed op het lichaamsgewicht.

Dat blijkt uit onderzoek waarvan de resultaten eerder deze maand zijn gepubliceerd in het tijdschrift Environmental Health Perspectives en het blad European Journal of Oncology.

De uitkomsten zullen de controverse tussen voor- en tegenstanders van aspartaam doen oplaaien. Al jaren voeren zij een verwoede strijd over de veiligheid van de zoetstof, waarbij zij elkaar met onderzoeksresultaten om de oren slaan. Aspartaam was overigens vanaf het begin omstreden. De toelating in de Verenigde Staten door de Food and Drug Administration verliep moeizaam. Dit op grond van het vermoeden dat de stof het risico op het ontstaan van hersentumoren bij ratten vergrootte.

Niemand minder dan Donald Rumsfeld, de huidige minister van Defensie van de VS, wordt ervan beschuldigd dat hij eraan te pas is gekomen om de toelating van aspartaam te regelen. Er loopt een rechtszaak tegen de minister, die overigens ontkent zijn invloed te hebben aangewend om de zoetstof op de markt te krijgen.

Honderden miljoenen mensen over de wereld gebruiken aspartaam. Meer dan 6000 voedingsmiddelen, zoals zoetjes, lightdranken en andere lightproducten, kauwgom, snoep, desserts en yoghurts bevatten aspartaam. Ook in tal van medicijnen en medicinale dranken, zoals siropen met antibiotica, is de zoetstof verwerkt.
  dinsdag 4 november 2008 @ 22:40:48 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_62949499
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 22:38 schreef Einal2 het volgende:

[..]

Nou ik merk het al bij 1 glas cola met aspartaam dat ik me niet lekker voel. Hoofdpijn, lichamelijk me niet lekker voelen etc. Dus het argument dat je het met mate moet innemen, geld dus voor iedereen behalve mezelf?
Gefeliciteerd. Je bent een hypochonder.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_62949702
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 22:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Gefeliciteerd. Je bent een hypochonder.
nou dat valt wel mee hoor. geloof in dit geval zeker niet in placebo effect.

Dus je hebt liever dat er een censuur komt voor dit soort berichten? Want je gezondheid vind je niet belangrijk?
pi_62949842
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 22:46 schreef Einal2 het volgende:

[..]

Dus je hebt liever dat er een censuur komt voor dit soort berichten? Want je gezondheid vind je niet belangrijk?
Iemand zegt dat die vind dat jij je aanstelt.
Hij doet geen enkele uitspraak over censuur toepassen op dit soort berichten of dat die zijn gezondheid niet belangrijk vind.

Je zet jezelf voor lul door die belachelijke conclusie te trekken.
  dinsdag 4 november 2008 @ 22:50:06 #10
139330 TNA
For the stars that shine
pi_62949879
quote:

[..]

Tsja. Misschien ben jij er overgevoelig voor, dat weet ik niet? Of placebo natuurlijk. Je noemt nogal vage klachten.
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 22:40 schreef Einal2 het volgende:

[..]

Italiaanse onderzoekers schrikken van uitkomsten megastudie met 1800 ratten
De zogenaamde "Bologna"-studies. Statistisch volkomen onjuist.
  dinsdag 4 november 2008 @ 22:55:22 #11
221210 bierzuipert
doe mij maar een cola
pi_62951802
Interessante pagina hierover: http://www.aspartaam.nl/voedingscentrum/stellingen.html

Het lijkt er op dat het niet helemaal prettig voor je lichaam is doordat bepaalde stoffen ineens in vrije vorm in je lichaam komen i.p.v. gebonden aan een eiwit. Daarnaast krijg je zelfs methanol binnen met aspartaam.

Ikzelf blijf er bij: als je het met mate neemt, zal het vast niet al te erg zijn.
Ikzelf hou overigens absoluut niet van frisdranken met kunstmatige zoetstoffen, en maar weinig snoepgoed wat ik neem is kunstmatig gezoet. Kauwgom kauw ik zelden en dat is meestal met andere stoffen gezoet.

(De rest van aspartaam.nl vind ik te schreeuwerig.)
  dinsdag 4 november 2008 @ 23:46:29 #13
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_62951963
quote:

[..]

Ik drink zo'n anders halve liter cola per dag, met aspartaam. En ik voel me persoonlijk helemaal ge-wel-dig, dus er is niks mis mee.

Geweldige argumentatie.

(en aspartaam.nl als bron gebruiken, hoe biased kan een site zijn )
pi_62952281
Tja, die pagina die ik aanhaalde ziet er redelijk wetenschappelijk onderbouwd uit, dus verwerp ik het niet meteen. Die pagina ziet er gewoon goed no-nonsense uit. De rest van die site komt meer op mij over van: "Oh my GAAAAWD!!!!! They're POISONING us, OH NOES!!!!111!!1!!!EINZ!!1!!!!"

Als iemand linkjes heeft naar pagina's die de uitspraken van deze pagina weer debunken, zie ik ze graag tegemoet!
pi_62953985
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 22:48 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Iemand zegt dat die vind dat jij je aanstelt.
Hij doet geen enkele uitspraak over censuur toepassen op dit soort berichten of dat die zijn gezondheid niet belangrijk vind.

Je zet jezelf voor lul door die belachelijke conclusie te trekken.
Ik heb bepaalde klachten en hij neemt mij niet serieus en zet mij af als hypochonder. Net als dat een roker uit de jaren 30 klaagt dat ie zit te hoesten en dat ie bang is voor zijn gezondheid en dat je dan word afgeschilderd als een hypochonder en gezegd word dat het allemaal wel meevalt en dat je er helemaal geen kanker van krijgt.

Waar zie jij mij een conclusie trekken? Ik stel hem een vraag en hoop dat hij daar antwoord op geeft. Als hij liever censuur heeft op dit soort berichten dan geeft hij ja aan en anders onderbouwd hij zijn mening zoals hij dat wel ziet.

Dus ik denk eerder dat jij jezelf voor lul zet. een vraag zien als een conclusie
pi_62954065
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 23:54 schreef ToT het volgende:
Tja, die pagina die ik aanhaalde ziet er redelijk wetenschappelijk onderbouwd uit, dus verwerp ik het niet meteen. Die pagina ziet er gewoon goed no-nonsense uit. De rest van die site komt meer op mij over van: "Oh my GAAAAWD!!!!! They're POISONING us, OH NOES!!!!111!!1!!!EINZ!!1!!!!"

Als iemand linkjes heeft naar pagina's die de uitspraken van deze pagina weer debunken, zie ik ze graag tegemoet!
Ik ook. Deze pagina ziet er niet echt uit als een onafhankelijke site maar is echt anti-aspartaam en dan krijg je site zoals deze.
pi_62954106
quote:
Op woensdag 5 november 2008 00:45 schreef Einal2 het volgende:

[..]

Ik heb bepaalde klachten en hij neemt mij niet serieus en zet mij af als hypochonder. Net als dat een roker uit de jaren 30 klaagt dat ie zit te hoesten en dat ie bang is voor zijn gezondheid en dat je dan word afgeschilderd als een hypochonder en gezegd word dat het allemaal wel meevalt en dat je er helemaal geen kanker van krijgt.

Waar zie jij mij een conclusie trekken? Ik stel hem een vraag en hoop dat hij daar antwoord op geeft. Als hij liever censuur heeft op dit soort berichten dan geeft hij ja aan en anders onderbouwd hij zijn mening zoals hij dat wel ziet.

Dus ik denk eerder dat jij jezelf voor lul zet. een vraag zien als een conclusie
Komop zeg.
Het is alleen maar een vraag omdat er een vraagteken achter staat. Je trekt wel degelijk een conclusie. Een vraag is "vind je dat er censuur moet zijn op dit soort berichten?".
pi_62954399
quote:
Op woensdag 5 november 2008 00:50 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Komop zeg.
Het is alleen maar een vraag omdat er een vraagteken achter staat. Je trekt wel degelijk een conclusie. Een vraag is "vind je dat er censuur moet zijn op dit soort berichten?".
Het blijft toch echt een vraag. Je kan hem op 1000 manieren formuleren maar ik heb toevalig deze formulering genomen omdat hij de sugestie wekt dat het tussen de oren zit en het totaal onzin is zonder einge argument. Hoe had ik anders op deze zin moeten reageren? "Gefeliciteerd. Je bent een hypochonder."
pi_62954477
quote:
Op woensdag 5 november 2008 01:02 schreef Einal2 het volgende:

[..]

Het blijft toch echt een vraag. Je kan hem op 1000 manieren formuleren maar ik heb toevalig deze formulering genomen omdat hij de sugestie wekt dat het tussen de oren zit en het totaal onzin is zonder einge argument. Hoe had ik anders op deze zin moeten reageren? "Gefeliciteerd. Je bent een hypochonder."

Zeggen dat die persoon geen idee heeft waar die over praat en jou niet kent.

Stellen (in een vraag) dat die dan wel voor censuur zal zijn en zijn gezondheid niet belangrijk vind is echt de plank misslaan.

Je bent trouwens niet verplicht om te reageren. Je kunt het ook gewoon negeren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Houtworm op 05-11-2008 01:14:39 ]
pi_62954795
quote:
Op woensdag 5 november 2008 01:06 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Zeggen dat die persoon geen idee heeft waar die over praat en jou niet kent.

Stellen (in een vraag) dat die dan wel voor censuur zal zijn en zijn gezondheid niet belangrijk vind is echt de plank misslaan.

Je bent trouwens niet verplicht om te reageren. Je kunt het ook gewoon negeren.
goed ik ben het er niet mee eens maar laten we maar weer ontopic gaan. Ik heb jou mening hierover ook niet echt gehoord behalve dat je het met mate gebruiken moet.

Belangrijkste vraag voor mij is: Hoe kan je stellen dat je het met mate moet gebruiken terwijl de meeste mensen niet eens weten hoeveel aspartaam ze binnen krijgen. Er zijn 6000 producten met aspartaam!
pi_62955415
als je 5 jaar lang 9 blikjes cola light op een dag drinkt, verdien je een enge ziekte
  woensdag 5 november 2008 @ 02:05:23 #22
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_62955787
Wat zijn nou toch die financiële belangen?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 5 november 2008 @ 09:47:14 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_62961985
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 22:46 schreef Einal2 het volgende:

[..]

Hersentumoren ontwikkelen zich niet in zo'n tempo of manier dat je het direct kan voelen nadat je iets hebt gedronken wat het zou veroorzaken. De kleine hoeveelheid keren dat hersentumoren hoofdpijn veroorzaken komt door verhoging van de intracraniele druk. Iets wat los staat van het feitelijke innemen van bepaalde stoffen. Als je echt denkt dat je een hersentumor hebt dan is het tijd om naar een dokter te gaan?
Ik denk dat je jezelf vooral in de weg zit in dit geval. En anders laat je die cola light toch gewoon eens staan?
quote:
Hahah. Non sequitur.
Nee ik ben op dit forum zo ongeveer een van de grootste propagisten van de vrijheid van meningsuiting. Van mij mag je 10 van dit soort topics openen.
Maar ik ben ook een skepticus en ik heb ook het recht om meningen te hebben en mij te uiten over wat ik bij jou zie als een klassiek gevalletje paranoide of hypochondrie. Wellicht een combinatie. Laten we wel wezen. We zitten er in het perfecte subforum voor.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_62967333
Als aspartaam werkelijk zo slecht is, is dat natuurlijk schandalig en zou het verboden moeten worden. Aan de andere kant ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de gebruiker zelf, niet bij de verkoper. Iedereen weet dat je aan frisdranken veel andere dergelijke producten qua voedingswaarde niets hebt, eerder het tegendeel, met of zonder suiker. Verstandiger is dus om het geheel aan de kant te laten staan en op een alternatief over te stappen. Als iedereen dat zou doen zou de hele industrie niet eens kunnen bestaan en was er nooit een probleem geweest.
  woensdag 5 november 2008 @ 15:28:29 #25
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_62971388
tvp
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')