Tja, omdat ik het leuk vind. Een betere reden kan ik niet bedenken. Hoewel het dit jaar erg meevalt; ik heb alleen deze reis gemaakt en in het voorjaar anderhalve week Syrië.

Ik vind - zeker bij een tamelijk ingewikkelde bestemming als deze - georganiseerd reizen ideaal.
Ik hou er ook helemaal niet van om drie weken lang continu alles samen te doen met een groep mensen die je niet uitgekozen hebt. Samen achter de reisleider aan van kerk naar kasteel, van museum naar monument en 's avonds allemaal samen eten in het hotel.
Maar ik vind het wel prettig als ik de korte tijd die ik er ben volledig kan besteden aan het bekijken van het land, zonder me bezig te hoeven houden met de vraag waar ik een slaapplaats vind, hoe ik naar de volgende stad kom en hoe ik in hemelsnaam bij dat van god en iedereen verlaten natuurgebied kom. Hoewel ik weet - en ook wel een beetje snap - dat sommige mensen dat juist onder de charme van het reizen scharen.
Dus bij de reizen die ik maak - via Koning Aap, Djoser, Sawadee, e.d. - is het zo geregeld dat je vervoer en je overnachtingen geregeld zijn, maar dat er verder niks verplicht is. Het staat vast in welke plaatsen je komt, en hoe lang je daar blijft, maar wat je daar vervolgens doet...
knock yourself out. Maaltijden zijn niet in de reissom inbegrepen, entreegelden niet en evt. excursies evenmin. Dus wat je doet, waar je eet en of je dat alleen of met anderen doet... wat jij wil.

Het is eigenlijk nooit zo dat de hele groep braaf achter de reisbegeleider aan een stad in gaat. Iedereen doet waar ie zelf zin in heeft en je ziet elkaar de volgende ochtend wel weer bij het uitchecken. Ik vind het wel prettig om samen met enkele anderen te gaan eten en ervaringen te kunnen delen, maar ik wil ook helemaal alleen urenlang door een stad kunnen dwalen.
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2008 21:51:28 ]