abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 november 2008 @ 12:17:39 #1
172358 oddman
Introspecteur
pi_62879076
Gewaardeerd door mijn huisgenoten, dus wellicht ook door de lieve mensen op Fok!.

Nasi is een oosters rijstgerecht, wat aldaar meestal gemaakt wordt van rijstresten van het vorige avondmaal. Het wordt daar als tussenmaaltijd gegeten, maar voor ons Nederlanders en Belgen is het ook prima te eten als avondmaaltijd. Zeker deze, relatief rijke versie.
Dit is geen nasi zoals je 'm krijgt bij de Chinees, het is ook geen nasi zoals je 'm krijgt van het Knorr-pakje. Dit is nasi zoals iemand in Indonesië hem zou kunnen maken. Zou kunnen, want er bestaan eindeloze variaties.

[Nasi Goreng]
Rijstgerecht voor 2 personen (2 hele hongerige personen)
Ingrediënten:
  • Rijst: het equivalent van 2 kop droge rijst pp. Kan vers, kan van gisteren of eergisteren - zo maak je nooit te veel rijst, want je kan er altijd nasi van maken! Echte rijst, geen snelkookrommel - daar zit al water in, dus dat is minder 'rijst' en meer water voor je geld, en bovendien kloppen de volgende parameters dan niet meer. Voor de newbs even snel een rijstrecept, uitgaande van ontbreken van een stoompan: doe per persoon een kop rijst en 1 1/2 kop water in een pan met deksel. Breng aan de kook. Als het kookt, terugbrengen naar het laagste vuurtje dat er is, of eventueel in de hooikist/dekenkist/in een deken wikkelen en in be zetten. Op 't vuur 15 tot 20 minuten later gaar, in bed 40 minuten tot een uur. In bed kun je 't rustig laten staan, op 't vuur brandt het onvermijdelijk aan.
  • Spek, 250 gram, da's 1 bakje. (Euroshoppert werkt prima)
  • 2 tartaartjes of het equivalent aan rundergehakt (200-300 gram, zo iets)
  • Het equivalent van 3 grote uien, waarbij 1 grote prei telt voor 2 uien (Bijvoorbeeld: 2 uien en een halve prei.)
  • 6 teentjes knoflook
  • 2 eieren
  • Roomboter (25g) en plantaardige olie (een paar eetlepels; arachide of zonnebloem, geen olijf, bah)
  • Kruiden en specerijen: halve theelepel van deze twee: laos (galangawortel, gemalen uit potje) en ketoembar (gemalen korianderzaad); kwart theelepel djinten (gemalen komijnzaad); hele theelepel koenjit (kurkuma). Mespuntje trassi, maar dat is optioneel en alleen voor de liefhebber (wel erg lekker). Zout en sambal naar smaak toevoegen. Ik vind zelf sambal door de nasi niet nodig; je kunt 't er prima náást eten. Zout is wel nodig, anders is 't flauw - maar ik weet dat ik van heel zout eten houd. 't Kan er dus ook naast.

    Als je geen rijstresten hebt, zet de rijst op.
    Als je wel rijstresten hebt, zet de boter en de olie op een matig vuur en bak de spekjes uit. Een grote anti-aanbakpan heeft de voorkeur. Als er geen witte stukjes meer in het spek zitten, doe de tartaartjes (/ het gehakt) er bij en rul ze (/ het) - pas het vuur aan aan wat je nodig hebt. Als het bruin is, de uien en de prei (gesneden, maar heel fijn is niet nodig, maar zorg wel dat de stukken ongeveer even groot zijn) en bij doen. Uien glazig en prei uit elkaar, dan de knoflook (gepeld en geperst, natuurlijk) en de kruiden en bij doen. Kruiden ook even meebakken, zeker als je ook trassi gebruikt.
    Als het goed is heb je nu een knalgele, vettige smurrie die héérlijk ruikt.
    Donder de rijst er bij en bak het nog even verder. Afhankelijk van hoe nat je rijst nog was, duurt het even voor het knappende geluiden begint te maken - je bent de rijst nu aan het bakken. Goed roeren / husselen en nog 10 minuten of een kwartiertje door blijven bakken. Je kunt tegelijkertijd de eieren bakken in een beetje boter op een laag vuurtje.
    Klaar.
    Serveren met het gebakken ei en zuur, zoals augurken of ketchup - idealiter natuurlijk met atjar. Als groente er bij kan bijvoorbeeld een sajoer, of sambal goreng van sperciebonen, maar als je een fatsoenlijke atjar hebt is dat niet nodig.
    Je drinkt er bier of thee bij.

    Smakelijk eten .
  • "The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
    - Bertrand Russell
      zondag 2 november 2008 @ 12:20:14 #2
    192856 -SG-
    PSV Eindhoven!
    pi_62879135
    Nasi + Sambal goren boontjes . Jij hebt smaak!

    Ohja en de sambal wèl door de Nasi doen .
    A little knowledge is a dangerous thing.
      zondag 2 november 2008 @ 12:22:41 #3
    172358 oddman
    Introspecteur
    pi_62879184
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 12:20 schreef -SG- het volgende:
    Nasi + Sambal goren boontjes . Jij hebt smaak!

    Ohja en de sambal wèl door de Nasi doen .
    Sambal oelek er door en sambal badjak er naast .
    "The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
    - Bertrand Russell
      zondag 2 november 2008 @ 13:04:23 #4
    11043 TheFrankey
    Ja. Dat zeg jij wel....
    pi_62880028
    Leuk recept maar bij mij geld toch altijd, ik kan het maken zoals ik wil, de Nasi bij de chinees / indonees blijft toch het lekkerst

    Als ik het zelf maak is het vaak erg nat, ik kan best goed koken maar rijst en ik zijn geen vrienden
    Boef!
      zondag 2 november 2008 @ 13:06:48 #5
    112790 Koepert
    Parttime Nutcase
    pi_62880071
    Klinkt goed

    Had laatst trouwens een recept voor Nasi (had een maat gemaakt) met Rookworst ipv ander vlees. Dat was ook lekker verrassend
    It starts with a shiver, an itch, a slow boil
      zondag 2 november 2008 @ 13:08:24 #6
    192856 -SG-
    PSV Eindhoven!
    pi_62880113
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 13:04 schreef TheFrankey het volgende:
    Leuk recept maar bij mij geld toch altijd, ik kan het maken zoals ik wil, de Nasi bij de chinees / indonees blijft toch het lekkerst

    Als ik het zelf maak is het vaak erg nat, ik kan best goed koken maar rijst en ik zijn geen vrienden
    Je moet een rijststomer kopen. Kan het bijna niet mis gaan.
    A little knowledge is a dangerous thing.
      zondag 2 november 2008 @ 13:14:21 #7
    172358 oddman
    Introspecteur
    pi_62880248
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 13:04 schreef TheFrankey het volgende:
    Leuk recept maar bij mij geld toch altijd, ik kan het maken zoals ik wil, de Nasi bij de chinees / indonees blijft toch het lekkerst

    Als ik het zelf maak is het vaak erg nat, ik kan best goed koken maar rijst en ik zijn geen vrienden
    Het is een truc. Met het recept dat ik hierboven geef, zeker als je 't in een deken/handdoek in je bed stopt, kan het niet misgaan. Het is nooit te nat omdat er gewoon niet zo veel water bij zit.
    "The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
    - Bertrand Russell
    pi_62880315
    The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
    I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
      zondag 2 november 2008 @ 13:27:32 #9
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_62880583
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 13:04 schreef TheFrankey het volgende:de Nasi bij de chinees / indonees blijft toch het lekkerst
    Echt waar?
    Vind je dat echt lekker?
    Ongelofelijk.

    Volgens mij is de truc met nasi dat je sowieso rijst van gisteren moet gebruiken. Uit de ijskast. Nooit warm. Maar da's theorie, want in de praktijk maak ik nooit nasi. En bij de chinees eet ik het al helemaaaaaal nooit, met z'n wortel en hamblokjes enzo. Brrrrrr.
    pi_62880636
    Tartaar in de Nasi, ut moet nie gekke worde
    Lurf is the message and the message is Lurf
      zondag 2 november 2008 @ 13:30:49 #11
    192856 -SG-
    PSV Eindhoven!
    pi_62880672
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 13:29 schreef lurf_doctor het volgende:
    Tartaar in de Nasi, ut moet nie gekke worde
    Spareribs in de nasi
    A little knowledge is a dangerous thing.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')