abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 november 2008 @ 03:05:29 #1
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_62855429
ZOETERMEER/DEN HAAG - Het kabinet werkt aan een reddingsplan voor de woningmarkt. Steunmaatregelen moeten voorkomen dat de huizenverkoop en nieuwbouwplannen door de kredietcrisis stilvallen.

Dalende huizenprijzen, een groeiend woningtekort en banenverlies bij aannemers zouden het gevolg zijn. Ministers Vogelaar (Wonen) en Van der Hoeven (Economische Zaken) voeren achter de schermen gesprekken met onder meer corporaties, makelaars, bouwers en banken.

Gesproken wordt over bijvoorbeeld halvering van de overdrachtsbelasting en verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie om de aankoop van een woning aantrekkelijker te maken. Om de woningbouw op gang te houden, liggen ook voorstellen op tafel om de btw op bouwmaterialen te verlagen en banken te stimuleren leningen te geven voor nieuwbouwprojecten.

De voorstellen komen van bouworganisaties Bouwend Nederland, Neprom en NVB, makelaarsvereniging NVM, corporatieclub Aedes en Vereniging Eigen Huis.

,,De komende weken bespreekt het kabinet welke maatregelen nodig zijn,'' zegt een woordvoerder van minister Vogelaar. Bert Heemskerk, bestuursvoorzitter van de Rabobank, stelt voor dat alle huiseigenaren verplicht een verzekering nemen tegen een waardedaling van hun huis.

Twee weken geleden waarschuwden bouwers en corporaties dat er volgend jaar zeker 20.000 woningen minder worden gebouwd. Uit een vandaag verschenen onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat nog maar 11 procent van de Nederlanders het een gunstig moment vindt om te kopen. Dat kan leiden tot dalende huizenprijzen en minder nieuwbouw.

,,Dit jaar worden 80.000 nieuwe woningen opgeleverd. Ik heb signalen dat dat volgend jaar wordt gehalveerd,'' zegt Peter Noordanus, voorzitter van de Neprom. ,,De bouw is een pijler van onze economie en mag onder geen beding stilvallen.''

(ANP)

Ze blijven maar met miljarden strooien alsof het pepernoten zijn maar het geld moet toch een keer opraken of gaan we de kant op van Amerika waar de staat biljarden schuld heeft maar toch gewoon geld blijft pompen in wat ze op dat moment interessant vinden
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
  zaterdag 1 november 2008 @ 03:25:57 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62855516
De overheid is zelf al vele jaren verantwoordelijk voor de veels te hoge woningprijzen door de schaarste in stand te houden en de hypotheekrenteaftrek-regeling.

Laat die prijzen maar gewoon dalen, want ze zijn nu onrealistisch hoog. Waarom telkens weer die huiseigenaren zo beschermen terwijl ze al tientallen jaren op zoveel manieren gematst zijn!?

Schandalig.
pi_62855899
Halvering overdrachtsbelasting en verhoging maximale hoofdsom NHG zijn prima ideetjes.
pi_62855905
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 03:25 schreef Yi-Long het volgende:
De overheid is zelf al vele jaren verantwoordelijk voor de veels te hoge woningprijzen door de schaarste in stand te houden en de hypotheekrenteaftrek-regeling.

Laat die prijzen maar gewoon dalen, want ze zijn nu onrealistisch hoog. Waarom telkens weer die huiseigenaren zo beschermen terwijl ze al tientallen jaren op zoveel manieren gematst zijn!?

Schandalig.
Ik hoor het al, jij hebt zelf natuurlijk geen woning. Huiseigenaren gematst?!? De meesten hebben er keihard voor gewerkt om in staat te zijn een woning te kunnen kopen of zelf te kunnen bouwen. Met de maatregelen die jij voorstelt zoals onmiddellijke afschaffing van de hypotheekrente, tref je de starters op de woningmarkt van de laatste aantal jaren. Dit in combinatie met de huidige stilstand of zelfs daling van de huizenprijs zal er toe leiden dat velen van hen gedwongen zijn hun huis te verkopen. Misschien zelfs wel met verlies. Leuk joh, hardwerkende mensen worden dan lekker genaaid ipv gematst...
  zaterdag 1 november 2008 @ 07:56:52 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_62855925
Overdrachtsbelasting verlagen lijkt mij prima idee. Dat moest zoizo al gebeuren.
Daar zou ook wel een versobering van de HRA tegenover kunnen staan.

Verder vind ik niet dat je teveel moet veranderen op korte termijn.

Die verplichte verzekering tegen waardedaling begrijp ik niet helemaal; als alle huizen in waarde dalen valt er toch geen risico te verspreiden/ te verzekeren?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_62855936
Als de prijzen dan toch hoog moeten blijven mogen ze wat mij betreft wel 2 ton starterssubsidie invoeren.
Geld naar bedrijven pompen, kan het best via mij!

[ Bericht 0% gewijzigd door Prutzenberg op 01-11-2008 08:11:27 ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_62855973
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 07:56 schreef Hyperdude het volgende:
Overdrachtsbelasting verlagen lijkt mij prima idee. Dat moest zoizo al gebeuren.
Daar zou ook wel een versobering van de HRA tegenover kunnen staan.
Daar zou ik ook wel beter mee kunnen leven, een geleidelijke terugdringing van de aftrek met de uiteindelijke afschaffing van de overdrachtsbelasting. Een woningmarkt maak je tenminste het meest toegankelijk wanneer er zo weinig mogelijk bijkomende kosten zijn.
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 07:56 schreef Hyperdude het volgende:
Die verplichte verzekering tegen waardedaling begrijp ik niet helemaal; als alle huizen in waarde dalen valt er toch geen risico te verspreiden/ te verzekeren?
Dit is volgens mij een maatregel geopperd door de Rabobank. Waarschijnlijk voorzien zij een niet al te drastische daling van de woningprijzen en aangezien bv verzekeraar Interpolis een verkapt onderdeel is van de Rabobank zal er weer een behoorlijk bedrag aan premies worden opgestreken door de verzekeraar zonder dat daar al te hoge kosten bij komen kijken...
pi_62855995
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:13 schreef edtilla het volgende:

[..]

Daar zou ik ook wel beter mee kunnen leven, een geleidelijke terugdringing van de aftrek met de uiteindelijke afschaffing van de overdrachtsbelasting. Een woningmarkt maak je tenminste het meest toegankelijk wanneer er zo weinig mogelijk bijkomende kosten zijn.
[..]

Doe dan ook maar de huurtoeslag, zorgtoeslag en studiefinanciering afschaffen en zo....
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 november 2008 @ 08:21:46 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62856006
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Doe dan ook maar de huurtoeslag, zorgtoeslag en studiefinanciering afschaffen en zo....
Alleen wordt daar het draagkracht principe gebruikt itt HRA.
pi_62856024
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Alleen wordt daar het draagkracht principe gebruikt itt HRA.
Klopt helemaal, maar zou toch eruit mogen w.m.b.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 november 2008 @ 08:32:05 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62856054
Dat mag, maar in deze discussie slaat het als argument als een lul op een drumstel.
pi_62856069
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:32 schreef Swetsenegger het volgende:
Dat mag, maar in deze discussie slaat het als argument als een lul op een drumstel.
Je kunt beter ineens schoon schip maken.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 november 2008 @ 08:41:51 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62856123
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt beter ineens schoon schip maken.
De boel nuken omdat de huizenmarkt wat stagneert lijkt me nogal een mond- en klauwzeer methode eigenlijk.
pi_62856147
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:41 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

De boel nuken omdat de huizenmarkt wat stagneert lijkt me nogal een mond- en klauwzeer methode eigenlijk.
Neuh, even door de zure appel heen bijten en dan weer verdergaan is beter dan nu maar wat aan blijven klooien.
pi_62856208
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 07:47 schreef Halcon het volgende:
Halvering overdrachtsbelasting en verhoging maximale hoofdsom NHG zijn prima ideetjes.
Lijkt mij ook. Die eerste iig.
pi_62856266
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:44 schreef Halcon het volgende:

[..]

Neuh, even door de zure appel heen bijten en dan weer verdergaan is beter dan nu maar wat aan blijven klooien.

Zeg jij dat even tegen de mensen die een huis gekocht hebben die elke maand zowat afhankelijk zijn van de HRA?

Van mij mogen ze het best afschaffen, maar niet direct, daar tegenover ook wel de huurtoeslag etc etc afschaffen dan... anders wordt het gat tussen huren en kopen wel zeer groot....

Mijn vriendin en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht, we hebben naar de bruto maandlast gekeken, niet naar de netto, we kunnen het betalen al zullen we dan wat meer op een houtje moeten bijten soms , maar ik ken mensen die meer naar de netto maandlasten gekeken hebben, denk dat het merendeel van de huizenkopers dat ook in de schoot geworpen wordt want bij de bank wordt er gezegd: en dat gaat u dan betalen.... en dat is nou eenmaal waar mensen naar kijken...
pi_62856279
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:59 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Zeg jij dat even tegen de mensen die een huis gekocht hebben die elke maand zowat afhankelijk zijn van de HRA?

Van mij mogen ze het best afschaffen, maar niet direct, daar tegenover ook wel de huurtoeslag etc etc afschaffen dan... anders wordt het gat tussen huren en kopen wel zeer groot....

Mijn vriendin en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht, we hebben naar de bruto maandlast gekeken, niet naar de netto, we kunnen het betalen al zullen we dan wat meer op een houtje moeten bijten soms , maar ik ken mensen die meer naar de netto maandlasten gekeken hebben, denk dat het merendeel van de huizenkopers dat ook in de schoot geworpen wordt want bij de bank wordt er gezegd: en dat gaat u dan betalen.... en dat is nou eenmaal waar mensen naar kijken...
Het afschaffen van al die ongein leidt natuurlijk ook tot belastingverlaging.

Als er dan mensen zijn die teveel hooi op de vork hebben genomen of niet met geld om kunnen gaan... moeten ze zelf maar voor op de blaren zitten toch?
pi_62856396
Voor de HRA zou ik ook meer pleiten voor het aftoppen ervan op b.v. 250.000 of 300.000. En dan niet indexeren.
  † In Memoriam † zaterdag 1 november 2008 @ 09:20:10 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62856417
Jeej. Het probleem van de kredietcrisis was dat er teveel geleend werd zonder dat er wat tegenover stond. Wat gaat het kabinet doen? Zorgen dat er meer geleend mag worden.
Carpe Libertatem
pi_62856469
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 09:20 schreef Boze_Appel het volgende:
Jeej. Het probleem van de kredietcrisis was dat er teveel geleend werd zonder dat er wat tegenover stond. Wat gaat het kabinet doen? Zorgen dat er meer geleend mag worden.
Je gaat me toch niet vertellen dat je tegen het afschaffen van de overdrachtsbelasting bent?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')