abonnement Unibet Coolblue
pi_63052490
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:03 schreef DonRaja het volgende:
Morgen ben ik jarig en aangezien ik het grootste gedeelte van het jaar niet in het land ben, is dit een goed excuus voor een flink feest, met uiteraard een uitgebreid menu:

Bami compleet, en saté
Pom
Saoto
Bruine bonen, witte rijst, spitskool met vlees uit de oven
Dawet
Bojo
Een heel dozijn aan hapjes en snacks
Djilebie

Anyway, mams en schoonmams zijn al druk bezig
Is dit een uitnodiging voor ons allemaal?
full stops and exclamation marks
pi_63054378
Ik kan 's avonds ook wel even langskomen ja .
Whatever I want.
pi_63089327
haha jullie zijn welkom, ik woon wel in Belgie
BFF met GGMM
pi_63095311
Gemist...
pi_63099730
quote:
Op zondag 9 november 2008 22:53 schreef DonRaja het volgende:
haha jullie zijn welkom, ik woon wel in Belgie
Gemist België zou overigens geen probleem zijn hoor, ik woon 10 minuten van de grens

Maar alsnog gefeliciteerd, hoop dat je een fijne dag hebt gehad
full stops and exclamation marks
pi_63184138
Mag de foto van de roti in de OP aangepast worden door deze:
http://www.blauwgrond.info/roti.jpg
pi_63211522
Van mij wel .
Whatever I want.
pi_63211533
quote:
Op zondag 9 november 2008 @ 22:53 schreef DonRaja het volgende:
haha jullie zijn welkom, ik woon wel in Belgie
Ach met de trein kom je overal wel .

Nog gefeliciteerd! . Hoe jong zijn we geworden? .
Whatever I want.
pi_63271444
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 07:17 schreef PeRi het volgende:

[..]

Ach met de trein kom je overal wel .

Nog gefeliciteerd! . Hoe jong zijn we geworden? .
yep er stopt zelfs een trein in dat gehucht waar ik woon.

ben inmiddels al een weekje 33
BFF met GGMM
pi_63282816


Brasa dei...
  maandag 17 november 2008 @ 11:56:09 #36
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_63284716
jullie moeten niet zoveel eten .....
¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O
pi_63284826
quote:
Op maandag 17 november 2008 11:56 schreef aychelle het volgende:
jullie moeten niet zoveel eten .....
Wij zijn Surinamers
  maandag 17 november 2008 @ 12:07:18 #38
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_63284974
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:01 schreef Axia het volgende:

[..]

Wij zijn Surinamers
was maar een grapje hoor
¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O
pi_63285997
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:07 schreef aychelle het volgende:

[..]

was maar een grapje hoor
Niet bij Surinamers...eten is bij ons een serieus bezigheid
pi_63303190
Hindoes, jullie moeten echt even naar deze tranentrekker kijken.

http://puberruil.kro.nl/u(...)na-en-valentina.aspx

Zo tof, zo mooi.
Whatever I want.
pi_63305589
Jeetje ik wist geeneens dat dit topic bestond.

* Naja Surinamer meld zich *

Wij aten trouwens sopropo vandaag Maar gister roti
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_63308260
Gisteren roti met doksi gegeten..
pi_63590788
Liever te laat dan niet..

Onafhankelijkheidsdag
Datum: dinsdag 25 november 2008
Land / gebied: Suriname
Religie:

Op 25 november 1975 wordt Suriname een onafhankelijke republiek. Nationale feestdag

Spaanse ontdekkingsreizigers bereiken het huidige Suriname eind vijftiende eeuw, in de zestiende eeuw gevolgd door Engelse en Nederlandse kolonisten. Het zijn de Engelsen die de eerste succesvolle nederzetting stichten. In 1667 staan zij Suriname af aan Nederland (in dat jaar veroverd door de Zeeuw Abraham Crijnssen) in ruil voor Nieuw Amsterdam, het huidige New York. De Nederlandse kolonie vormt aanvankelijk een plantage-economie die gebaseerd is op slavenarbeid. Na afschaffing van de slavernij in 1863 vindt grootschalige immigratie plaats van contractarbeiders uit Brits-Indië (Hindoestanen) en Nederlands-Indië (vooral Javanen). Vanaf 1920 drijft de economie op bauxietexport. Met het Koninkrijksstatuut van 1954 wordt Suriname rijksdeel van het Koninkrijk der Nederlanden en verkrijgt het autonomie met uitzondering van de terreinen defensie en buitenlandse zaken.

Op 25 november 1975 wordt Suriname een onafhankelijke republiek. Bij verdrag wordt overeengekomen dat Nederland voor 3,5 miljard Nederlandse gulden aan ontwikkelingshulp zal verlenen. Vlak voor en na de onafhankelijkheid vindt een grote uittocht van emigranten plaats die hoofdzakelijk naar Nederland gaan. Een paar jaar later, in februari 1980, plegen 16 sergeanten onder leiding van Desi Bouterse een staatsgreep. Directe aanleiding voor de staatsgreep is de weigering van de regering-Arron om de eis tot oprichting van een legervakbond in te willigen. Een periode van toenemende repressie culmineert in 1982 in de zogeheten decembermoorden, waarbij op 8 december 1982 15 tegenstanders van het militaire bewind worden geëxecuteerd. De Nederlandse ontwikkelingshulp wordt onmiddellijk stopgezet. In 1986 start het Surinaams Bevrijdingsleger, het zogenaamde Junglecommando van Brunswijk (een oud-lijfwacht van Bouterse), een strijd tegen het bewind van legerleider Bouterse. In toenemende mate in het nauw gebracht, zoekt Bouterse weer toenadering tot de 'oude' democratische partijen. Nadat in september 1987 per referendum een nieuwe grondwet wordt aanvaard, verslaat de coalitie Front voor Democratie en Ontwikkeling op 25 november 1987 bij democratische verkiezingen de partij van Bouterse (NDP). De aldus gekozen regering-Shankar wordt echter op kerstavond 1990 via een telefonisch dreigement van de militairen (de zogenaamde 'telefooncoup') door Bouterse ten val gebracht.

Op 24 mei 1991 wint het Front wederom de verkiezingen, waarna Ronald Venetiaan in september van dat jaar tot president wordt verkozen. De regering-Venetiaan zorgt dat het militaire apparaat weer ondergeschikt wordt aan het civiele gezag. Ook wordt weer monetaire stabiliteit bereikt, waardoor economisch herstel mogelijk wordt.

Na de verkiezingen van 1996 treedt de regering-Wijdenbosch aan. Nadat in augustus 1997 bekend wordt dat Nederland een opsporingsverzoek tegen Bouterse heeft ingediend wegens handel in cocaïne, bekoelt de verhouding met Nederland. Het is onder de regering Wijdenbosch dat Suriname in november 1997 eenzijdig het overleg over de bestedingen van ontwikkelingsfondsen opzegt. Minister Pronk besluit vervolgens dat geen nieuwe committeringen uit verdragsmiddelen kunnen worden aangegaan.

De winnaar van de verkiezingen op 25 mei 2000 is de coalitie 'Nieuw Front' onder leiding van Venetiaan. Op 4 augustus van dat jaar verkiest het Parlement Venetiaan tot president, waarna op 15 augustus 2000 de regering aantreedt. Hierop is de bilaterale relatie met Nederland weer volledig hersteld.

Bij de op 25 mei 2005 gehouden verkiezingen gaat de regeringscoalitie van het Nieuw Front terug van 33 naar 23 zetels in het Parlement. Winnaar is de NDP van Bouterse die acht zetels winst boekt en daarmee op een totaal van 15 zetels komt. De VVV van Wijdenbosch haalt vijf zetels. Drie binnenlandpartijen, die zich verenigd hebben in de A-Combinatie onder leiding van Ronnie Brunswijk, behalen vijf zetels, waarvan één voor de partij van Brunswijk. Het Alternatief-1 onder aanvoering van Winston Jessurun krijgt drie zetels. Op 30 juni 2005 zijn de leden van De Nationale Assemblee (DNA) beëdigd. Parlementsvoorzitter is Paul Somohardjo, leider van de Javaanse partij Pertjaja Luhur, die deel uitmaakt van het Nieuw Front.

De Verenigde Volksvergadering (het parlement uitgebreid met districts- en ressortsraden tot ca. 900 personen) heeft Ronald Venetiaan en Ram Sardjoe tot resp. president en vice-president gekozen.
pi_63591786
Brasa dei
pi_63614475
Hoe wordt er vanuit Suriname gekeken naar Nederland. Is er nog een soort van haat in Suriname voor de slavernij?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_63837980
Zijn er ook nog halve surinamers? Zoals ik..........!
  maandag 8 december 2008 @ 13:32:21 #47
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_63849534
quote:
Op zondag 7 december 2008 23:18 schreef Feeeeble het volgende:
Zijn er ook nog halve surinamers? Zoals ik..........!
Jawel, je keek.
  maandag 8 december 2008 @ 13:42:07 #48
2735 Aarti
ik kan best aardig zijn hoor
pi_63849743
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 05:34 schreef Burakius het volgende:
Hoe wordt er vanuit Suriname gekeken naar Nederland. Is er nog een soort van haat in Suriname voor de slavernij?
Het is verdeeld, sommigen hebben nog wel wrok. Anderen vinden juist dat het hoofdstuk nu afgesloten moet worden en Suriname vooruit moet kijken.
You've never felt pain until you've walked in a dancer's shoes
pi_63850020
quote:
Op maandag 8 december 2008 13:32 schreef jna het volgende:

[..]


Hi
pi_63850032
Heb ik dit weekend eindelijk Wan Pipel gezien .
Whatever I want.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')