abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62830799
Hallo,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon niet echt antwoord op mijn vraag vinden.

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. 10 november is de overdracht. Het huis en de hypotheek staat op allebei onze namen.
Ik ben zwanger en we verwachten in januari ons eerste kindje.

Mijn vriend wil niet trouwen, geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract. Ik vind dat wel erg belangrijk.
Hij zegt dat als we uit elkaar zouden gaan, het wel in goed overleg gebeurd.
Hij heeft nu andere dingen aan zijn hoofd (het nieuwe huis) en hij zegt dat we dat nog wel een keer gaan doen.

Met welke argumenten kan ik komen om hem duidelijk te maken dat het wel belangrijk is?
Ik weet zelf ook niet precies wat mijn rechten en plichten zijn als hij of ik komen te overlijden of als we uit elkaar zouden gaan.

Het lijkt mij handig om tijdens de overdracht bij de notaris gelijk een samenlevingscontract te regelen (dat bespaart misschien geld?)
Mijn vriend heeft ons ongeboren kind al wel erkend.
pi_62830883
Mocht 1 van jullie 2 komen te overlijden is er niets geregeld. Als je partner komt te overlijden kunnen zijn ouders aanspraak maken op zijn deel van de woning/hypotheek. Vaak doe je meteen een testament bij de overeenkomst.

Dat 'goede overleg' komt ook niet altijd wat van terecht.
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:02:26 #3
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_62830973
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 09:55 schreef Shaienne het volgende:

Mijn vriend heeft ons ongeboren kind al wel erkend.
Van samenlevingscontracten heb ik geen verstand, maar denken jullie er wel aan dat je vriend als de baby er is ook nog het gezag moet aanvragen? Dat gaat nl. niet automatisch.
pi_62830975
Belastingvoordeel
pi_62830985
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:02 schreef Earry het volgende:
Belastingvoordeel
Daarvoor hoef je alleen maar 6 mnd. samen te wonen
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:03:51 #6
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_62830995
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:02 schreef Earry het volgende:
Belastingvoordeel
Daar hoef je geen samenlevingscontract voor te hebben. Het enige dat daarvoor telt is dat je 6 maanden van een jaar bij elkaar in huis woont. Kan dus ook met je huisgenoot, je oma of wie dan ook.
pi_62831012
Het is een beetje onzinnig om nu al er vanuit te gaan dat je 'in goed overleg' uit elkaar gaat. Vraag hem eens anders of hij denkt dat dat nog gaat lukken als je vreemd gaat met zijn beste vriend of zijn broer!
pi_62831042
Ik weet niet of je een gezamenlijke hypotheek hebt maar indien dat het geval is, is het weldegelijk voordeliger om gehuwd/geregistreerd partner te zijn. Daar zitten verschillende (belasting)voordelen aan; meer zo dan bij een fiscaal partnerschap.
pi_62831058
Wat hier boven gezegt is vooral voor het overlijden. Als hij dood gaat kan zijn familie aanspraak doen op zijn deel waardoor jij bv. met een hyptoheek schuld zit van 3 ton en hun alles hebben.

En inderdaad in goed overleg komt er meestal niet van. Vraag maar aan hem als ik vreemd ga met iemand en maak het uit doe je het dan in goed overleg? Dus niet eenmalig maar dat je al 6 maanden door iemand anders laat nemen.
pi_62831476
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:02 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Van samenlevingscontracten heb ik geen verstand, maar denken jullie er wel aan dat je vriend als de baby er is ook nog het gezag moet aanvragen? Dat gaat nl. niet automatisch.
Precies
quote:
Een (meerderjarige) moeder krijgt altijd automatisch het ouderlijk gezag over haar kind. Dat geldt niet altijd voor haar partner. Die krijgt alleen ouderlijk gezag als hij getrouwd is met de moeder of een geregistreerd partnerschap met haar heeft. Als ouders niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, moeten ze zelf regelen dat de partner ouderlijk gezag krijgt.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_62831650
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:04 schreef LaTiNo het volgende:
Het is een beetje onzinnig om nu al er vanuit te gaan dat je 'in goed overleg' uit elkaar gaat. Vraag hem eens anders of hij denkt dat dat nog gaat lukken als je vreemd gaat met zijn beste vriend of zijn broer!
sterker nog.. zoen zijn beste vriend voor zijn neus en als hij dan kwaad wordt, kan je onderbouwen dat niet alles in goed overleg zal gaan
pi_62831746
Als je gaat samenwonen in een koophuis of huurhuis is een samenlevings contract heel verstandig. Het is een officieel document dat het huis van jullie samen is, dus wanneer jullie uit elkaar gaan dat jullie eenieder recht hebben op 1/2 deel. Verder kan je laten vastleggen dat de een meer dan de ander geinvensteerd heeft in de inboedel e.d. dan word dat verrekend bij uit elkaar gaan.

Samenlevings contract is anders dan trouwen. De familie heeft het eerste erfrecht tenzij er een testament is. verder is het zo dat wanneer je een samenlevingscontract heb je nioet automatisch de vader bent je moet het kind erkennen bij de notaris

Dus als je denkt over kinderen en huis kan je eigenlijk beter trouwen.

Gr Ralph
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:39:58 #13
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_62831864
kost je 250 euro, en scheelt een hoop gezeik bij een breuk of overlijden. Wat naief van hem zeg, maar hij zal alleen denken dat ie vastgebonden wordt ofzo?
pi_62831918
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:34 schreef ralph_lisse het volgende:
Als je gaat samenwonen in een koophuis of huurhuis is een samenlevings contract heel verstandig. Het is een officieel document dat het huis van jullie samen is, dus wanneer jullie uit elkaar gaan dat jullie eenieder recht hebben op 1/2 deel. Verder kan je laten vastleggen dat de een meer dan de ander geinvensteerd heeft in de inboedel e.d. dan word dat verrekend bij uit elkaar gaan.

Samenlevings contract is anders dan trouwen. De familie heeft het eerste erfrecht tenzij er een testament is. verder is het zo dat wanneer je een samenlevingscontract heb je nioet automatisch de vader bent je moet het kind erkennen bij de notaris

Dus als je denkt over kinderen en huis kan je eigenlijk beter trouwen.

Gr Ralph
Wat hij zegt. Wat betreft erfrecht: Stel dat jij zou komen te overlijden, dan erven jouw ouders de helft van het huis dat jou toebehoorde. Hij raakt dus eigenlijk de helft van het huis kwijt. Erop vertrouwen dat hij het wel krijgt van je ouders is leuk, maar een beetje naïef. Het kost daarnaast bergen met geld voor beide partijen om het alsnog op zijn naam te krijgen.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:48:01 #15
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62832064
misschien, ff de negatieve hoek belichten, is je vriend ergens wel bang dat als het verkeeerd gaat hij door jou zal worden kaalgeplukt. Door nu dus niets te willen regelen hoopt hij wellicht dat als het verkeerd gaat hij minder kwijt is ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:50:02 #16
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_62832116
Ik vond het volgende hier:
quote:
Ik ben ongehuwd en wij hebben kinderen.
Er is uitstekend te leven zonder iets op papier te regelen. Maar als het op sterven aankomt, kun je beter wel iets voor elkaar geregeld hebben.
Sinds 1 januari 2003 ligt uitdrukkelijk in het Burgerlijk Wetboek vast, dat als je elkaar wilt beschermen voor de aanspraken van de kinderen er een notarieel samenlevingscontract moet zijn en er tevens een testament dient te zijn.
Voor het verdere belang van een samenlevingscontract tijdens leven.
Verder kun je dan in een testament al die zaken regelen, die gehuwde mensen ook regelen voor elkaar of voor de kinderen.
En dit:
quote:
Door het aangaan van een samenlevingsovereenkomst worden de partners niet elkaars erfgenaam. Dit kan alleen bij testament. zie [erven en nalaten]
Wel kan in een samenlevingsovereenkomst een zogenaamd "verblijvingsbeding" worden opgenomen. Dit houdt in dat bij overlijden van één van de partners de gemeenschappelijke goederen (bijvoorbeeld de woning, inboedel, gezamenlijke banktegoeden) aan de langstlevende partner zullen toekomen.
Het verblijvingsbeding heeft geen betrekking op het privé vermogen van een partner.
Het lijkt me sowieso dat het belangrijk is om zaken goed te regelen en zeker als er kinderen in het spel zijn.
Het gaat er niet alleen om als je besluit uitelkaar te gaan, mensen hebben nogal snel de neiging om te denken dat er niets in de wereld kan gebeuren waarom jullie met ruzie uit elkaar zouden gaan. Maar wat als de 1 komt te overlijden? Dat is niet iets waar je zelf voor kiest ..
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:51:51 #17
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_62832161
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:48 schreef klusfoobje het volgende:
misschien, ff de negatieve hoek belichten, is je vriend ergens wel bang dat als het verkeeerd gaat hij door jou zal worden kaalgeplukt. Door nu dus niets te willen regelen hoopt hij wellicht dat als het verkeerd gaat hij minder kwijt is ?
Kaalplukken gaat juist makkelijk er als niks is geregeld
Als TS er nu op stond om te trouwen in gemeenschap van goederen en vriendlief brengt meer geld mee, dan kan ik me voorstellen dat hij niet zo staat te springen
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_62832542
Bij overlijden is er niks geregeld, daar stel je een testament voor op en ook een samenlevingscontract. Dat laatste heb je weer nodig omdat je ander teveel successie rechten moet betalen.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:13:18 #19
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62832788
oh ja! en als je een soort levens verzekering hebt mbt de hypotheek... Niet ieder zijn eigen premie betalen, maar kruislings he! dus jij betaald zijn verzekering en hij de jouw...

Anders moet je daar in geval van uitkering ook nog belasting over gaan betalen... Bij kruislings hoeft dat niet omdat die persoon dan zelf als de premie heeft betaald.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62833209
Okee, heel erg bedankt voor de antwoorden! Hij is niet zozeer bang om kaalgeplukt te worden, het is meer laksheid dat hij geen zin heeft om zich er in te verdiepen.
Ik zal nog eensmet hem praten!
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:46:52 #21
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62833733
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 11:27 schreef Shaienne het volgende:
Okee, heel erg bedankt voor de antwoorden! Hij is niet zozeer bang om kaalgeplukt te worden, het is meer laksheid dat hij geen zin heeft om zich er in te verdiepen.
bind hem vast op het bed en steek van wal. De meeste kerels willen dan best luisteren, of iig veinzen dat ze luisteren

maar zonder dollen, hij doet het niet zozeer voor zichzelf, maar dus voor jou en de kleine. Als hij dood is maakt het geen bal uit voor hem, maar dus juist voor jou!

Maak hem duidelijk dat het ook andersom kan gaan.....
pi_62842856
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 11:27 schreef Shaienne het volgende:
Ik ken hem verder helemaal niet, maar ik vind dit toch een behoorlijk domme houding. Zeker wanneer jullie een kind krijgen is het aan te raden (verplicht zelfs!) om bepaalde dingen vast te laten leggen. Zowieso het ouderschap dus.
Voor de rest ben ik hierboven al heel wat goede argumenten tegengekomen en ik ga ze dus niet weer aanhalen zodat ik in herhaling val

Er kan dus geen disciussie ontstaan van "geen zin hebben" of "niet willen", het moet gewoon gebeuren: klaar.
pi_62844161
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:42 schreef djenneke het volgende:

[..]

Wat hij zegt. Wat betreft erfrecht: Stel dat jij zou komen te overlijden, dan erven jouw ouders de helft van het huis dat jou toebehoorde. Hij raakt dus eigenlijk de helft van het huis kwijt. Erop vertrouwen dat hij het wel krijgt van je ouders is leuk, maar een beetje naïef. Het kost daarnaast bergen met geld voor beide partijen om het alsnog op zijn naam te krijgen.
De essentie is juist. Ware het niet dat mevrouw zei dat ze zwanger was, en dus het kind "haar" deel van het huis erft.

Zoals hierboven al is gezegd regelt een samenlevingscontract niks m.b.t. de erfenis.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:17:46 #24
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_62844212
Okay, ik ben misschien wat ouderwets, maar als je elkaar genoeg vertrouwd om samen een huis te kopen dan moet een huwelijk of tenminste een of andere registratie toch ook kunnen. Het hóeft niet (ik ben helemaal niet tegen samenwonen) maar als één van de twee betrokkenen er zo duidelijk om vraagt dan moet de ander het serieus overwegen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_62844543
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:15 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De essentie is juist. Ware het niet dat mevrouw zei dat ze zwanger was, en dus het kind "haar" deel van het huis erft.

Zoals hierboven al is gezegd regelt een samenlevingscontract niks m.b.t. de erfenis.
Dat klopt ja, daar had ik even niet meer bij stil gestaan. Geen idee ook wat dan de gevolgen zullen zijn, aangezien ik ervan uitga dat de vader zeggenschap heeft over de eigendommen van het kind zolang het nog niet meerderjarig is...?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')