Van samenlevingscontracten heb ik geen verstand, maar denken jullie er wel aan dat je vriend als de baby er is ook nog het gezag moet aanvragen? Dat gaat nl. niet automatisch.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 09:55 schreef Shaienne het volgende:
Mijn vriend heeft ons ongeboren kind al wel erkend.
Daar hoef je geen samenlevingscontract voor te hebben. Het enige dat daarvoor telt is dat je 6 maanden van een jaar bij elkaar in huis woont. Kan dus ook met je huisgenoot, je oma of wie dan ook.quote:
Preciesquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:02 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Van samenlevingscontracten heb ik geen verstand, maar denken jullie er wel aan dat je vriend als de baby er is ook nog het gezag moet aanvragen? Dat gaat nl. niet automatisch.
quote:Een (meerderjarige) moeder krijgt altijd automatisch het ouderlijk gezag over haar kind. Dat geldt niet altijd voor haar partner. Die krijgt alleen ouderlijk gezag als hij getrouwd is met de moeder of een geregistreerd partnerschap met haar heeft. Als ouders niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, moeten ze zelf regelen dat de partner ouderlijk gezag krijgt.
sterker nog.. zoen zijn beste vriend voor zijn neus en als hij dan kwaad wordt, kan je onderbouwen dat niet alles in goed overleg zal gaanquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:04 schreef LaTiNo het volgende:
Het is een beetje onzinnig om nu al er vanuit te gaan dat je 'in goed overleg' uit elkaar gaat. Vraag hem eens anders of hij denkt dat dat nog gaat lukken als je vreemd gaat met zijn beste vriend of zijn broer!
Wat hij zegt. Wat betreft erfrecht: Stel dat jij zou komen te overlijden, dan erven jouw ouders de helft van het huis dat jou toebehoorde. Hij raakt dus eigenlijk de helft van het huis kwijt. Erop vertrouwen dat hij het wel krijgt van je ouders is leuk, maar een beetje naïef. Het kost daarnaast bergen met geld voor beide partijen om het alsnog op zijn naam te krijgen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:34 schreef ralph_lisse het volgende:
Als je gaat samenwonen in een koophuis of huurhuis is een samenlevings contract heel verstandig. Het is een officieel document dat het huis van jullie samen is, dus wanneer jullie uit elkaar gaan dat jullie eenieder recht hebben op 1/2 deel. Verder kan je laten vastleggen dat de een meer dan de ander geinvensteerd heeft in de inboedel e.d. dan word dat verrekend bij uit elkaar gaan.
Samenlevings contract is anders dan trouwen. De familie heeft het eerste erfrecht tenzij er een testament is. verder is het zo dat wanneer je een samenlevingscontract heb je nioet automatisch de vader bent je moet het kind erkennen bij de notaris
Dus als je denkt over kinderen en huis kan je eigenlijk beter trouwen.
Gr Ralph
En dit:quote:Ik ben ongehuwd en wij hebben kinderen.
Er is uitstekend te leven zonder iets op papier te regelen. Maar als het op sterven aankomt, kun je beter wel iets voor elkaar geregeld hebben.
Sinds 1 januari 2003 ligt uitdrukkelijk in het Burgerlijk Wetboek vast, dat als je elkaar wilt beschermen voor de aanspraken van de kinderen er een notarieel samenlevingscontract moet zijn en er tevens een testament dient te zijn.
Voor het verdere belang van een samenlevingscontract tijdens leven.
Verder kun je dan in een testament al die zaken regelen, die gehuwde mensen ook regelen voor elkaar of voor de kinderen.
Het lijkt me sowieso dat het belangrijk is om zaken goed te regelen en zeker als er kinderen in het spel zijn.quote:Door het aangaan van een samenlevingsovereenkomst worden de partners niet elkaars erfgenaam. Dit kan alleen bij testament. zie [erven en nalaten]
Wel kan in een samenlevingsovereenkomst een zogenaamd "verblijvingsbeding" worden opgenomen. Dit houdt in dat bij overlijden van één van de partners de gemeenschappelijke goederen (bijvoorbeeld de woning, inboedel, gezamenlijke banktegoeden) aan de langstlevende partner zullen toekomen.
Het verblijvingsbeding heeft geen betrekking op het privé vermogen van een partner.
Kaalplukken gaat juist makkelijk er als niks is geregeldquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:48 schreef klusfoobje het volgende:
misschien, ff de negatieve hoek belichten, is je vriend ergens wel bang dat als het verkeeerd gaat hij door jou zal worden kaalgeplukt. Door nu dus niets te willen regelen hoopt hij wellicht dat als het verkeerd gaat hij minder kwijt is ?
bind hem vast op het bed en steek van wal. De meeste kerels willen dan best luisteren, of iig veinzen dat ze luisterenquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 11:27 schreef Shaienne het volgende:
Okee, heel erg bedankt voor de antwoorden! Hij is niet zozeer bang om kaalgeplukt te worden, het is meer laksheid dat hij geen zin heeft om zich er in te verdiepen.
Ik zal nog eensmet hem praten!
Ik ken hem verder helemaal niet, maar ik vind dit toch een behoorlijk domme houding. Zeker wanneer jullie een kind krijgen is het aan te raden (verplicht zelfs!) om bepaalde dingen vast te laten leggen. Zowieso het ouderschap dus.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 11:27 schreef Shaienne het volgende:
Okee, heel erg bedankt voor de antwoorden! Hij is niet zozeer bang om kaalgeplukt te worden, het is meer laksheid dat hij geen zin heeft om zich er in te verdiepen.
Ik zal nog eensmet hem praten!
De essentie is juist. Ware het niet dat mevrouw zei dat ze zwanger was, en dus het kind "haar" deel van het huis erft.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:42 schreef djenneke het volgende:
[..]
Wat hij zegt. Wat betreft erfrecht: Stel dat jij zou komen te overlijden, dan erven jouw ouders de helft van het huis dat jou toebehoorde. Hij raakt dus eigenlijk de helft van het huis kwijt. Erop vertrouwen dat hij het wel krijgt van je ouders is leuk, maar een beetje naïef. Het kost daarnaast bergen met geld voor beide partijen om het alsnog op zijn naam te krijgen.
Dat klopt ja, daar had ik even niet meer bij stil gestaan. Geen idee ook wat dan de gevolgen zullen zijn, aangezien ik ervan uitga dat de vader zeggenschap heeft over de eigendommen van het kind zolang het nog niet meerderjarig is...?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:15 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De essentie is juist. Ware het niet dat mevrouw zei dat ze zwanger was, en dus het kind "haar" deel van het huis erft.
Zoals hierboven al is gezegd regelt een samenlevingscontract niks m.b.t. de erfenis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |