abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62821420
Ik wil de kabels voor de lcd-tv wegwerken in een kabelgoot welke in de muur is bevestigd.
De binnenmuur wordt binnenkort opnieuw met spachtelputz voorzien en heb nu dus mooi de gelegenheid om een goot in de muur weg te werken.
Zit er aan te denken om 2 plastic kabelgoten (van elk 7 cm breed x 2,5 cm diep x 30 cm hoog) naastelkaar in de muur weg te werken.
Vraag me nu af wat de makkelijkste manier is om zo'n gleuf in de muur te maken. Is dat het beste met een freesmachine? Zo ja is dat éénvoudig zelf te doen? Of kan je beter hakken, boren? Ben namelijk niet echt zo'n klusser
pi_62821474
Een muurfrees idd. Alternatieve methode is hamer + steenbeitel.

Wel ff oppassen dat het geen dragende muur is natuurlijk.
pi_62821522
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:48 schreef Tyfuszooi het volgende:

Zit er aan te denken om 2 plastic kabelgoten (van elk 7 cm breed x 2,5 cm diep x 30 cm hoog) naastelkaar in de muur weg te werken.
En hoeveel dimensies heeft jouw kabelgoot wel niet
pi_62821633
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:49 schreef mcDavid het volgende:
Een muurfrees idd. Alternatieve methode is hamer + steenbeitel.

Wel ff oppassen dat het geen dragende muur is natuurlijk.
Oppassen dat je niet door andere leidinen heen gaat bedoel je
So we just called him Fred too
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:58:10 #5
136842 rickybee
Stiften is voor mietjes
pi_62821682
sleuvenfrees, te huur bij Bo-Rent en Boels e.d.

pi_62821712
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:51 schreef mcDavid het volgende:

[..]

En hoeveel dimensies heeft jouw kabelgoot wel niet
Ik gok dat die 30cm de lengte is. Ik hoop het iig .
pi_62821721
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:58 schreef rickybee het volgende:
sleuvenfrees, te huur bij Bo-Rent en Boels e.d.

[ afbeelding ]
Krijg je die meneer met die pet er ook bij?
pi_62821782
Wij hebben het hier gewoon met een haakse slijper gedaan. 2 geulen geslepen en met een klopboor op de klopstand met een beitelkop de geul uitgebikt.
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
pi_62821808
als je een sleuvenfrees gaat huren, huur er dan ook een gooie stofzuiger bij want dat spul stiuoft als de pest. Verder natuurlijk controleren of er geen leidingen op de route liggen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_62821836
Als het een simpele buis is kan jet het ook doen met een slijptol met steenschijf.
Slijp 2 sleuven naast elkaar en hak het binnenste weg.

Welke afmeting buis wil je in hemelsnaam in de muur wegwerken? Ik neem aan dat je een standaard afmeting pvc buis pakt uit de bouwmarkt? En daar waar de kabels uit de muur komen plaats je een inbouwdoos?

Inbouwdoos: cirkel aftekenen, met een betonboor een gatenpatroon boren, het binnenwerk ook zoveel mogelijk weg boren. Het laatste beetje hakken.

Of je huurt een gatenzaag. bij de bouwmarkt. Samen met de sleuvenfrees.

Als het een sleufje en een inbouwboos betreft zou ik gaan voor de slijptol, het gatenpatroon boren en het hakwerk. Lijkt veel, stelt geen fuck voor.
pi_62821862
Het stof is trouwens kankerverwekkend, las ik pas.
pi_62821962
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:56 schreef Cothen het volgende:

[..]

Oppassen dat je niet door andere leidinen heen gaat bedoel je
Ook wel redelijk essentieel inderdaad!
pi_62822114
Ik heb ook een paar keer leidingen met haakse slijper gedaan. Kan, maar wel erg oppassen: de slijper kan flink tekeer gaan. Goede schijven gebruiken, vernieuwen voordat ze al te dun zijn en afbreken. Stofmasker, stofbril en gehoorbescherming aan te raden.

Kamer leeg maken en deuren dicht tapen. Het stof gaat overal doorheen. Ik was ooit boven in de badkamer bezig. Vriendin zat beneden op de bank krantje te lezen. Het werd wat mistig, ze dacht eerst dat lenzen vet waren. Bleek stof van mijn gepruts te zijn wat via kieren van de badkamerdeur, de trap af en weer via kieren van de woonkamer deur tot andere eind van de woonkamer kwam. Jaren later bij verhuizing kwamen we nog stof tegen van die badkamer verbouwing
pi_62822810
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:03 schreef beerten het volgende:
Als het een simpele buis is kan jet het ook doen met een slijptol met steenschijf.
Slijp 2 sleuven naast elkaar en hak het binnenste weg.

Welke afmeting buis wil je in hemelsnaam in de muur wegwerken? Ik neem aan dat je een standaard afmeting pvc buis pakt uit de bouwmarkt? En daar waar de kabels uit de muur komen plaats je een inbouwdoos?

Inbouwdoos: cirkel aftekenen, met een betonboor een gatenpatroon boren, het binnenwerk ook zoveel mogelijk weg boren. Het laatste beetje hakken.

Of je huurt een gatenzaag. bij de bouwmarkt. Samen met de sleuvenfrees.

Als het een sleufje en een inbouwboos betreft zou ik gaan voor de slijptol, het gatenpatroon boren en het hakwerk. Lijkt veel, stelt geen fuck voor.
voor een scart kabel heb je bv al een behoorlijke goot nodig.
Bij mn ouders hebben een kunststof koker gebruikt welke normaal voor ventilatie gebruikt word. Deze 1 x over de lengte doormidden gesneden en aan elkaar getaped. Dan heb je een mooie koker van ongeveer 120x50mm.

Sleuvenfrees is leuk voor gips of gasbeton blokken, beton zou ik met de slijptol doen. Zorg dat je koker goed vast zit voor je af gaat smeren en dat ie minimaal 1 cm verzonken is...
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 21:45:10 #15
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_62822848
ehhhh wat voor materiaal is je binnenmuur?
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_62822935
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:43 schreef Mute_Me het volgende:

[..]

voor een scart kabel heb je bv al een behoorlijke goot nodig.
Bij mn ouders hebben een kunststof koker gebruikt welke normaal voor ventilatie gebruikt word. Deze 1 x over de lengte doormidden gesneden en aan elkaar getaped. Dan heb je een mooie koker van ongeveer 120x50mm.

Sleuvenfrees is leuk voor gips of gasbeton blokken, beton zou ik met de slijptol doen. Zorg dat je koker goed vast zit voor je af gaat smeren en dat ie minimaal 1 cm verzonken is...
Scart is dan ook erg 1980. HDMI en componentkabels nemen niet zo veel ruimte in.
Bijen zoemen
De hei is paars
Er zijn dus bloemen
En touringcars
pi_62823592
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:45 schreef DaBuzzzzz het volgende:
ehhhh wat voor materiaal is je binnenmuur?
Pffff, waar begin ik aan!
Volgens mij is de muur gewoon van steen en niet van beton.
Begrijp dat zo'n sluevenfrees en haakse slijper behoorlijk war stof zal opleveren. Zie dat niet zo zitten en zal dan eerst maar eens proberen om eerst eens een flink aantal gaten in de muur te boren en dan een sleuf uit te hakken.
Verder dan maar eerst de scartkabels in de plastic goot doen en deze vervolgens in de muursleuf bevestigen zodat deze alvast doorgevoerd zijn. Hoef dan achteraf niet meer de dikke stekkers er doorheen te voeren, waardoor de goot smaller/ondieper mag zijn. Nadeel is echter dat de scartkabels bij verwijdering zullen moeten worden doorgeknipt, maar ja, ik ga er maar vanuit dat deze voor langere tijd niet verwijderd hoeven te worden.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:53:52 #18
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62824715
dit is ec ht een eitje hoor. Even netjes uittekenen, haaks slijpertje nemen, bij boels ff voor 7,50 een diamandblad huren. Controleren met een verklikker of er leidingen zitten.

Even wat landbouwplastic regelen, vasttapen aan het plafone als het ff kan, of tentje maken, kapje op je luchtwegen houden of een boevendoek maken en nat van water voor je hangen.

en... slijpen maar. Eerst de afgtekende lijnen en dan steeds een centimeter ernaast tot je aan de andere kant bent. Eventueel kijk je eerst nog ff hoever je je diamantblad de muur in moet doen ivm de juiste diepte.

vervolgens een smalle koudbeitel nemen en netjes een glade want maken door alles weg te bikken. De buis erin doen en controleren of je idd een centimeter dieper zit dan dat ding diep is.

Zakje roodbant nemen ( of gewoon wat cement aan maken) daarmee de buis vastzetten. Eventueel heb je die buis eerst in het gemaakte gat vastgezet met kegjes zodat die al klemzit. Dan dus met dat roodband gips afstrijken en met een mooie lat de boel gelijk strijken met de gewone muur. Lekker laten drogen en klaar....

nog ff de muur in zijn geheel overschilderen ivm kleurverschil.. en klaar....

nog geen halve dag werk...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62829015
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:53 schreef klusfoobje het volgende:
dit is ec ht een eitje hoor. Even netjes uittekenen, haaks slijpertje nemen, bij boels ff voor 7,50 een diamandblad huren. Controleren met een verklikker of er leidingen zitten.

Even wat landbouwplastic regelen, vasttapen aan het plafone als het ff kan, of tentje maken, kapje op je luchtwegen houden of een boevendoek maken en nat van water voor je hangen.

en... slijpen maar. Eerst de afgtekende lijnen en dan steeds een centimeter ernaast tot je aan de andere kant bent. Eventueel kijk je eerst nog ff hoever je je diamantblad de muur in moet doen ivm de juiste diepte.

vervolgens een smalle koudbeitel nemen en netjes een glade want maken door alles weg te bikken. De buis erin doen en controleren of je idd een centimeter dieper zit dan dat ding diep is.

Zakje roodbant nemen ( of gewoon wat cement aan maken) daarmee de buis vastzetten. Eventueel heb je die buis eerst in het gemaakte gat vastgezet met kegjes zodat die al klemzit. Dan dus met dat roodband gips afstrijken en met een mooie lat de boel gelijk strijken met de gewone muur. Lekker laten drogen en klaar....

nog ff de muur in zijn geheel overschilderen ivm kleurverschil.. en klaar....

nog geen halve dag werk...
Bedankt voor je uitleg. Ga het zo idd proberen!
pi_62829595
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 08:03 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitleg. Ga het zo idd proberen!
Maak een fotoreportage!
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_62830245
één tip, hang vochtige doeken op voor de deur, ipv afdekplastic, op die vochtige doeken blijft het stof zitten, met dat statische plastic blijf je stof happen
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:57:18 #22
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62830859
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 09:29 schreef Gurb het volgende:
één tip, hang vochtige doeken op voor de deur, ipv afdekplastic, op die vochtige doeken blijft het stof zitten, met dat statische plastic blijf je stof happen
eensch, geen landbouwzeil dus, maar ouwe gordijnen en die lekker nat maken.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62899967
Nou, de gleuf (40 x 10 x 6 cm) zit er in hoor!
Was de haakse slijper kwijt en heb m nu uitgeboord en uitgehakt.
Nu moet ik die gleuf nog dichtsmeren zodat eroverheen kan worden gestukt.
Zit eraan te denken om er een plankje ofzo in te maken en daaroverheen met bv. gatenvuller dicht te smeren. Bovenaan en onderaan dan uiteraard wel een opening laten om de kabels doorheen te kunnen vervoeren. Zit nu alleen nog te bedenken hoe ik dat plankje vast kan zetten. Om hem nou in het gat vast te schroeven zou ik achter in het gat moeten boren, maar ben dan bang dat ik dan bij de buren naar binnen kom (gat is nl behoorlijk diep). Iemand een idee?
  maandag 3 november 2008 @ 12:25:05 #24
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62904721
He??? gatenvuller ?? Nu niet moeilijk gaan doen he...

Je hebt een gat gemaakt. Daar ga je toch wel een kunstof iets in stoppen? Een soort plankje wat je noemt is niet echt een optie hoor. Dan blijf je stof houden en stuccen over hout levert meestal alleen gezeik op.

Hoe diep is die sleuf nu ? 6 cm dus
pi_62904981
quote:
Op maandag 3 november 2008 07:59 schreef Tyfuszooi het volgende:
Iemand een idee?
Kabelgoot erin stoppen?
Kabels los laten hangen is echt not-done door de gleuf.
So we just called him Fred too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')