quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 14:04 schreef Crazy18 het volgende:[..]
Nee woon in kerkrade

dus mag elke dag anderhalf uur rijden om op het werk te komen

. En nee ik ben niet van het lab overgestapt naar FEI dus geen oud collega. Ik kom van Atos Origin af. (Software prutser

)
Ik ga er ook heen als software engineer. Er worden een aantal projecten waar ik nu op zit verplaats naar de VS dus ga ik maar mee.
Ik ga geen expat doen, ik krijg een locaal amerikaans contract omdat het voor onbepaalde tijd is dat ik er heen ga. Maar krijg wel de verhuiskosten etc vergoed(ook als ze me zouden ontslaan voor de terug reis). En ja, vakantie dagen zijn inderdaad slecht geregeld
Verrassend! Ik heb vroeger met een stel Limbo's samengewerkt, en die waren allemaal honkvast. Goede zaak dat je de stap hebt gewaagd en naar de VS verhuist. Hier zul je later in je cariere nog veel profijt van hebben.
Misschien heb je het al verteld, maar wat is je visumstatus? Mijn ervaring is dat het belangrijk is om een goed visum (H1B) te krijgen, waarna je zo snel mogelijk een greencard aanvraagt. Het probleem met al die visa is dat je aan je bedrijf vastzit, en dat ze je niet marktconform hoeven te betalen, omdat je toch nergens anders naar toe kan. Stel dat FEI jouw $50k per jaar geeft, maar Intel zou je $100k per jaar geven voor hetzelfde werk, dan kun je niet naar Intel overstappen, omdat je met je visum aan FEI vastzit. Met een greencard heb je die problemen niet.
Een fout die ik indertijd gemaakt heb, is om mijn nieuwe salaris in dollars te vergelijken met mijn Nederlandse salaris in guldens/euro's. Daar zat niet zo veel verschil tussen, maar toen ik in de VS aankwam, realiseerde ik me pas dat het leven in de stad waar ik toen was erg duur was, met name de huur was erg hoog. In Hillsboro zal dat wel meevallen, maar het is goed om je daar van te voren in te verdiepen. Hoe veel kost een huurappartement, en wat voor een lease (month-to-month, 1 year) kun je krijgen.
Het kan geen kwaad om stevig in te zetten bij je onderhandelingen. Vergeet niet dat iedereen dat hier doet, en dat er geen vakbond is die voor jou de kolen uit het vuur sleept. Dus verdiep je in wat mensen met jouw ervaring verdienen (bijv. via monster.com, salary calculator) en geef duidelijk aan wat je werkervaring is tijdens je onderhandelingen. Ik heb een half jaar nadat ik hier binnenkwam opnieuw onderhandeld, omdat ik vond dat ik te weinig betaald kreeg, en ik kreeg er zo 10% bij. Dat was bij een universiteit, en die zijn verschrikkelijk star, dus bij een bedrijf zit er vaak meer in het vaatje.
Nog iets: probeer een auto van de zaak te krijgen. Mijn broer heeft dat indertijd ook geregeld, en dat is toch wel verrekkes handig. Ik heb zelf de eerste vier jaar geen auto gehad, wat in Boston gemakkelijk kan, maar het is toch altijd handig om een auto achter de hand te hebben, vooral als het bedrijf de leasekosten voor haar rekening neemt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson