Als je het met een kraan vergelijkt, is het dan niet zo dat je de volumeknop moet vergelijken met 'hoever je de kraan opendraait' ? Want hoe hoger je volume staat, deste meer signaal er op je output komt volgens mij (hoe verder de kraan open staat, deste meer water komt er uit). In dat geval (wat ook weer veel logischer klinkt) bepaalt je cab nog steeds helemaal niets.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:44 schreef SingleCoil het volgende:
ik niet
Nee, de combinatie van speaker en versterker bepalen hoeveel vermogen de versterker afgeeft. Vergelijk het een beetje met een kraan. Hoeveel water er uit komt wordt bepaald door de druk in de leiding (de versterker) en hoe ver de kraan open staat (de impedantie van de speaker). De impedantie van een speaker kun je vergelijken met "hoe ver de kraan open staat". Ze je de kraan verder open dan komt er meer water uit, maar het maximum wordt bepaald door wat de waterdruk is. Overigens is een versterker net zo 'passief' als een speaker, het zijn gewoon electronica compenenten die hun eigen karakterstiek in in een schakeling hebben. Als je het precies wil weten kan ik het wel uitleggen, anders moet je maar aannemen dat dat zo is.
Ok, dat stuk is helder.quote:Zoals gezegd, het maakt wél wat uit, alleen er gaat niks kapot als je een cab met een hogere impedantie aansluit (zolang je niet in de extremen gaat). ALs jij een 4 ohm cab hebt mag je blij zijn dat je versterker niet hardwired op 8 of 16 ohm staat want daar krijg je dus wél brokken van.
Een automotor kun je niet 1000 uur achter elkaar op vol vermogen laten draaien want je hebt met bewegende onderdelen te maken die aan slijtage onderhevig zijn.quote:Nik sin het rod. Een versterker die gemaakt is om 120 W te leveren kan dat honderden uren achter elkaar doen zonder dat er iets stuk gaat. Buizentechnologie is nu eenmaal vrij betrouwbaar. Uiteraard zijn er kwaliteitsverschillen, maar als jij een 120 w eindtrap 1000 uur achter alkaar voluit aanzet zul je hooguit merken dat je eindbuizen wat achteruit gaan, hetgeen normaal is. Zoals je overigens ook een automotor 1000 uur achter elkaar op vol vermogen kunt laten draaien zonder dat er iets stuk gaat.
Je haalt geloof en geloof door elkaar.quote:Tja...
[..]
Geloof is mooi. Je moet vooral geloven wat je wilt. Sommige mensen geloven in God, of in UFO's. Je moet alleen niet denken dat het ieets met kennis te maken heeft
Mickey Mouse had vaker gelijk dan je denkt, lees de strips er maar op na.quote:Ik noem dat Mickey Mouse taal omdat het misinformatie is. Harmonische vervorming heeft echt helemaal niks te maken met of er iets in je versterker kapot gaat bijv. Klok en klepel, onzin en flauwekul. Als iemand zich daar persoonlijk door aangevallen voelt: jammer. Moet je maar geen onzin verkondigen.
Jip-en-janneke taal daarentegen vind ik wel prima. En in jip-en-janneke taal: als de ohms van je cabs gelijk of hoger zijn dan de ohms van je versterker, en het verschil is niet extreem groot, dan is het OK.
wopwopquote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:06 schreef Bafnek het volgende:
Ik heb sinds kort 'n Vox AC15CC1x buizenversterker. Ik zie aan beide kanten 2 buizen in de versterker... als ik 'm aanzet wordt alleen de linkerkant warm/licht op. De andere twee zitten in een metalen omhulsel en worden niet warm en lichten ook niet op (zit wel een ventilatie rooster boven).
Zijn deze reserve? Of zouden ze ook mee moeten werken? Of werken ze mee alleen worden ze niet zo zwaar gebruikt?
Ik zal het nog één keer uitleggen de rest moet je maar teruglezen, het staat er allemaal al. Het afgegeven vermogen van een installatie wordt bepaald door zowel speaker als versterker. Zonder speaker geen afgegeven vermogen. Al zet je je versterker nog zo hard, zonder speaker gebeurt er niks (ja, hij gaat op den duur kapot, een buizenamp eerder dan een trannie). Een versterker heeft dus de belasitng van de speaker nodig om überhaupt vermogen te kunnen leveren. Hoe hoger de belasting (=hoe lager de impedantie) hoe hoger het vermogen. In principe kun je daar eindeloos mee doorgaan maar er zitten aan de kant van de versterker wel wat beperkingen, bijv. hoeveel stroom de eindbuizen of torren en de trafo kan leveren. Daarom geeft de leverancier aan wat het maximale vermogen is dat door een versterker geleverd kan worden. Omdat dat vermogen afgegeven wordt bij een bepaalde belasting geeft de leverancier ook de impedantie op. Dus bijv. 350W aan 4 ohm, 200 W aan 8 ohm. Voor een transistorversterker maakt het niet zoveel uit welke belasting je er aan hangt, zolang je maar niet teveel stroom trekt. Dus als je er een reeks cabs van 8 ohm aan zou hangen kun je rustig een impedantie van 64 ohm aansluiten, er gaat (electrisch) dan nog niet veel mis, wel een beetje weinig vermogen (als je ze serieel aansluit). \Voor een buizenamp ligt dat iets anders, omdat buizen 1) een eindtrafo nodig hebben, die werkt icm met de speaker als een gestemde kring, en heeft dus een resonantiefrequentie. Daardoor wordt de klank anders als je een andere impedantie aansluit. Bovendien geeft een veel hogere impedantie een iets hogere anodespanning, hetgeen soms theoretisch tot extra slijtage van de eindbuizen zou kunnen leiden.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:49 schreef brother52 het volgende:
(Heel verhaal)
Ja, dat is dan wel weer zo...quote:Mickey Mouse had vaker gelijk dan je denkt, lees de strips er maar op na.
Een 15CC is toch een remake van de AC15 ? Daar zitten wel wat meer buizen in, 7 stuks dacht ik. De preamp buisjes worden trouwens meestal niet erg warm, ik kan me wel voorstellen dat je die door het omhulsel heen haast niet voelt.quote:
maar als ze in een kokertje zitten is het geen probleem hoor (als het kokertje tenminste niet gloeiend heet isquote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:31 schreef Aresdreams het volgende:
maar aanraken van de buizen met je handen is dan weer niet aan te raden, toch?
Jouw uitspraak.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:31 schreef Litpho het volgende:
We gaan te snel en om dat te voorkomen gaan mensen tvp's plaatsen? Wat klopt hier niet?.
Ja, akelige grappen zijn dat altijd.quote:
Of de nieuwe serie komt er aan, en op deze manier kunnen ze mooi nog wat 'oude voorraad' verkopen...quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:51 schreef Cynic het volgende:
[..]
Ja, akelige grappen zijn dat altijd.
Geeft maar weer eens aan hoe willekeurig fabrikanten de prijzen voor hun producten bepalen.
Maar dan nog maken ze hier geen verlies op.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 17:06 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Of de nieuwe serie komt er aan, en op deze manier kunnen ze mooi nog wat 'oude voorraad' verkopen...
Met andere woorden, je kun een versterker dus onbelast aanzetten. Want, zoals jij het stelt, geldt de regel: geen belasting = geen vermogen uit je versterker.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:13 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zal het nog één keer uitleggen de rest moet je maar teruglezen, het staat er allemaal al. Het afgegeven vermogen van een installatie wordt bepaald door zowel speaker als versterker. Zonder speaker geen afgegeven vermogen. Al zet je je versterker nog zo hard, zonder speaker gebeurt er niks (ja, hij gaat op den duur kapot, een buizenamp eerder dan een trannie). Een versterker heeft dus de belasitng van de speaker nodig om überhaupt vermogen te kunnen leveren. Hoe hoger de belasting (=hoe lager de impedantie) hoe hoger het vermogen. In principe kun je daar eindeloos mee doorgaan maar er zitten aan de kant van de versterker wel wat beperkingen, bijv. hoeveel stroom de eindbuizen of torren en de trafo kan leveren. Daarom geeft de leverancier aan wat het maximale vermogen is dat door een versterker geleverd kan worden. Omdat dat vermogen afgegeven wordt bij een bepaalde belasting geeft de leverancier ook de impedantie op. Dus bijv. 350W aan 4 ohm, 200 W aan 8 ohm. Voor een transistorversterker maakt het niet zoveel uit welke belasting je er aan hangt, zolang je maar niet teveel stroom trekt. Dus als je er een reeks cabs van 8 ohm aan zou hangen kun je rustig een impedantie van 64 ohm aansluiten, er gaat (electrisch) dan nog niet veel mis, wel een beetje weinig vermogen (als je ze serieel aansluit). \Voor een buizenamp ligt dat iets anders, omdat buizen 1) een eindtrafo nodig hebben, die werkt icm met de speaker als een gestemde kring, en heeft dus een resonantiefrequentie. Daardoor wordt de klank anders als je een andere impedantie aansluit. Bovendien geeft een veel hogere impedantie een iets hogere anodespanning, hetgeen soms theoretisch tot extra slijtage van de eindbuizen zou kunnen leiden.
De mensen van H&K zullen wel weten waarover ze het hebben, anders verkochten ze waarschijnlijk ook niet zo veel versterkers. En het stuk over dat het niet verstandig is om een 4 ohm cab op een 8 ohm uitgang aan te sluiten was al duidelijk.quote:Bij de eerder genoemde Warp7 geeft H&K zelf ook al aan dat je aan de uitgang iedere impedantie aan mag sluiten, zolang je maar neit onder de 4 ohm komt (want dan wordt de stroom dus te hoog). Maar wie H&K niet wil geloven moet dat natuurlijk zelf weten. UFO's, God, Sinterklaas en impedantierichtlijnen van The Dean, geloof wat je wilt, mij best hoor.)
Je valt inderdaad in herhaling en meestal is dat een teken van zwakte. Of je kunt gewoon niet uitleggen wat je bedoelt.quote:Het wordt verder een beetje herhaling van zetten, geloof ik. Ik heb niets meer te melden dat ik niet al eens geschreven heb, als je dat niet leest of onjuist interpreteert moet je niet raar opkijken van onjuiste conclusies. Ik heb zelf ook de nodige amps gebouwd en gerepareerd, en ik heb toevallig ook nog een paar jaar natuurkunde gestudeerd en weet dus electrotechnisch best wel waar ik het over heb. Verder geen zin mijn standpunten te verdedigen, wie het beter weet; veel succes! Veel maakt het, op de schaal van het universum, allemaal niet uit.
bij mij gebeurt het andersom, ik koop hem goedkoper en hij wordt duurderquote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:51 schreef Cynic het volgende:
[..]
Ja, akelige grappen zijn dat altijd.
Geeft maar weer eens aan hoe willekeurig fabrikanten de prijzen voor hun producten bepalen.
Die mondharminica heb ik ook gekochtquote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:33 schreef SNArky het volgende:
Niet heel erg gitaar-related, maar ik ben een harmonica in C en een nieuw stemapparaat/metronoom rijker.
Ik heb een stroboscoopquote:Op donderdag 30 oktober 2008 18:29 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Die mondharminica heb ik ook gekochtKan ik de Bob Dylan uit gaan hangen
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 17:17 schreef brother52 het volgende:
(lang verhaal dat verder niet veel on-topic info bevat)
Ik maak me absoluut niet druk. Waarom zou ik.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 19:57 schreef SingleCoil het volgende:
maak je niet druk, het is maar een hobby hoor. En je kunt nou eenmaal niet alles weten, geeft niks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |