abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:46:23 #1
189530 boofer
rechtse SP-er
pi_62741478
Ik moet een badkamer plaatsen. Hiervoor wordt er een muurtje van gipsplaten opgetrokken waarin alle leidingen (elektra, water en afvoer) zitten. Geen probleem, al het materiaal kun je gewoon bij de bouwmarkt krijgen en ik heb al ervaring met al deze dingen.
Nu komt echter het probleem. Normaal gebruik ik knelfittingen om mijn waterleidingen aan elkaar te bevestigen. Dit doe ik meestal ook in muren waar de afmetingen van een knelfitting niet uitmaakt (zoals in de gipsen wand). Nu wil mijn opdrachtgever echter dat ik soldeerfittingen gebruik, omdat hij ergens had gelezen dat je in muren altijd soldeerfittingen moet gebruiken. Hij kan me echter geen goede reden geven, behalve dan dat soldeerfittingen kleiner zijn (wat hier dus niet uitmaakt)

Kan iemand mij vertellen waarom je in muren altijd soldeerfittingen moet gebruiken en geen knelfittingen?

knelfitting:

soldeerfitting:
pi_62741549
Ik heb nog nooit gehoord dat soldeerfittingen in dit geval beter zouden zijn.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:52:15 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_62741579
Maakt niks uit. Je opdrachtgever zal wat gehoord hebben tijdens de borrelpraatjes.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_62741604
knelfitting mag inderdaad niet in de muur.. Gewoon soldeer fitting doen dus.
nee echt niet !
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:53:55 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_62741617
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 08:53 schreef HighVolume het volgende:
knelfitting mag inderdaad niet in de muur.. Gewoon soldeer fitting doen dus.
Waarom als ik vragen mag?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_62741701
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 08:53 schreef Megumi het volgende:

[..]

Waarom als ik vragen mag?
Omdat de knelfitting vaak te strak wordt aangedraaid en de rubbers scheuren.
Ook na loop van tijd kunnen de rubbers slijten. En dan heb je leuke vochtplekken.
nee echt niet !
pi_62741987
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 08:57 schreef HighVolume het volgende:

[..]

Ook na loop van tijd kunnen de rubbers slijten. En dan heb je leuke vochtplekken.
In een knelfitting zitten geen rubbers

Maar het klopt dacht ik wel dat je bij niet bereikbare leidingen soldeerfittingen moet gebruiken volgens mij, staat dit in het bouwbesluit soms?
Of weet iemand in welke nen norm dit staat.

[ Bericht 2% gewijzigd door DroogDok op 28-10-2008 09:30:45 ]
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_62742158
Alles wat je wegwerkt in de muur dient gesoldeerd te worden.
Dit is volgens mij al een lange tijd zo, iig 10 jaar geleden nog

Denk maar na wat ze gebruikten bij de gebruikelijke klusprogramma's, desnoods op de sites kijken voor tips
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:55:51 #9
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_62743091
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 08:57 schreef HighVolume het volgende:

[..]

Euh... sorry maar knelfittingen hebben messing ringen rond de pijp en geen rubbers;)
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:56:03 #10
189530 boofer
rechtse SP-er
pi_62743098
quote:
Of weet iemand in welke nen norm dit staat.
Als iemand weet in welk NEN-norm het staat zou het echt enorm helpen.

Knelfittingen hebben inderdaad geen rubbers maar knelringen. Deze kunnen dus niet scheuren, zoals bijvoorbeeld rubber.
quote:
Dit is volgens mij al een lange tijd zo, iig 10 jaar geleden nog
Hadden ze 10 jaar geleden al knelfittingen? Volgens mij zijn deze dingen namelijk van vrij recent en hebben daarom oudere loodgieters zoiets van: wat de boer niet kent dat gebruikt ie niet!
pi_62743732
Een soldeerfitting gaat langer mee. Dus als je er niet meer bij kan gewoon solderen.

Leidingen solderen is niet moeilijk:
http://www.moviq.nl/verbouwen/alle-klussen/video-leiding-solderen
  Moderator dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:14:42 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_62756789
In principe mag je leidingen die uit het zicht weggewerkt worden in een muur of zich op moeilijk bereikbare plaatsen bevinden; geen gebruik maken van knelfittingen. Het gaat niet zo zeer om het feit dat solderen een betere verbinding geeft dan knellen.

Het volgende kan zich voor doen, als je ergens een water kraan vervangt of aan een leiding werkt kan een knel of klem koppeling zonder dat je het merkt iets los gaan, Als een leiding in de muur weggewerkt is dan zit er een mantelbuis omheen. De leiding / pijp in d raait dan gemakkelijk mee, met kans op lekkage !

Dat zal bij een vaste verbinding (soldeer/gefit) niet gebeuren; en mocht het wel gebeuren dan heb je het wel snel genoeg in de gaten

Dat is de reden dat knel /klem verbindingen niet moeten worden weggewerkt, het is niet betrouwbaar genoeg omdat je achteraf de moer van de knelverbinding niet meer kunt natrekken.

*aldus mijn collega die loodgieter is*
pi_62760676
@ Vonkenboer:
Weet je collega in welke NEN norm het staat?

Trouwens, waarom moeten koperen leidingen die in de muur zitten in een mantelbuis (heb dit zelf niet gedaan namelijk ). Wat kunnen de gevolgen zijn?
Het lijkt me sterk dat de buis anders wegrot ofzo.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_62760869
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 19:38 schreef DroogDok het volgende:
@ Vonkenboer:
Weet je collega in welke NEN norm het staat?

Trouwens, waarom moeten koperen leidingen die in de muur zitten in een mantelbuis (heb dit zelf niet gedaan namelijk ). Wat kunnen de gevolgen zijn?
Het lijkt me sterk dat de buis anders wegrot ofzo.
Omdat koper en kalk een zeer slechte combinatie is, daardoor kan het koper weg gevreten worden met lekkage tot gevolg.
Het spreekt voor zich dat indien deze vochtig is het proces nog sneller gaat.
pi_62760883
Koperen buizen die niet afgeschermd zijn worden sterk aangevreten door stucwerk. Als ze in een holle muur zitten zal er niet veel kunnen gebeuren denk ik
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 20:15:26 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62762130
Solderen je kunt er later nooit meer bij
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62763639
Knelfittingen kunnen meerdere malen hermonteerd worden,
als vuistregel adviseert de fabrikant drie keer.
Knelfittingen in gasinstallaties kunnen niet
hermonteerd worden.

Oude knelring verwijderen kan op de volgende manieren:
de knelring schuin in te zagen zonder de buis te beschadigen.
De ring kan hierna makkelijk worden opengebroken door een schroevendraaier in de sleuf te plaatsen en een draaiende beweging te maken.
De tweede manier is om met een waterpomptang, waarvan de bek over de ring geplaatst
is, voorzichtig enkele keren in de ring te knijpen, terwijl de tang wordt rondgedraaid. De
opgerekte ring is nu van de buis te schuiven.

Instorten / inmetselen
Leidingen voor water mogen volgens de VEWIN Werkbladen worden ingestort mits de
leidingen niet aangetast worden door het materiaal van de wand of vloer.
Warmwaterleidingen moeten voorzien zijn van een ommanteling. Het is raadzaam om alle
ingestorte leidingen (dus ook koudwater) te voorzien van een ommanteling. In niet
toegankelijke ruimten is een mantelbuis verplicht zodat eventuele lekkage kan worden
gesignaleerd. Voor gas maakt men onderscheid tussen bereikbaar en onbereikbaar
weggewerkt. Er zijn veel uitzonderingsbepalingen, zie NPR 3378 voor het volledige
overzicht. Knelfittingen met koperenbuis (halfhard) mogen bereikbaar worden weggewerkt,
dat betekent bereikbaar zonder breekwerk, in bijvoorbeeld leidingkokers.

uit de vewin werkbladen:
3.4.2. leidingen mogen in kruipruimten,leidinggoten, leidingkokers,leidingschachten, verlaagde plafonds e.d. zijn aangebracht, indien reparatie en/of vervanging redelijkerwijs mogelijk is.

3.4.4. in leidingen die in vloeren of plafonds van beton of steen zijn weggewerkt, mogen aftakkingen of verbindingen zijn gemaakt, indien deze aftakkingen of verbindingen zonder hak- of breekwerk bereikbaar ijn.

Vandaar dat in vele woningen de verbindingen en/of aftakkingen zich ergens in een ruimte boven de vloer bevinden, denk hierbij aan de meterkast, onder het aanrecht, gangkast of badkamer.
In de vloer ligt dan een leiding zonder verbinding.

Lees vooral de vewin werkbladen en de NEN 1006.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 09:08:08 #18
189530 boofer
rechtse SP-er
pi_62773427
quote:
Er zijn veel uitzonderingsbepalingen, zie NPR 3378 voor het volledige
overzicht. Knelfittingen met koperenbuis (halfhard) mogen bereikbaar worden weggewerkt,
dat betekent bereikbaar zonder breekwerk, in bijvoorbeeld leidingkokers
Ok, bedankt. Dat betekend dus dat ik de knelfittingen maar moet inruilen en mijn soldeerbrandertje van stal kan halen. Het is niet zo dat ik niet kan solderen, knellen is gewoon veel makkelijker
quote:
Lees vooral de vewin werkbladen en de NEN 1006.
Deze kan in niet vinden. Alleen maar dat je ze kunt bestellen, wat ik een beetje zonde van mijn geld vind...
  woensdag 29 oktober 2008 @ 09:21:51 #19
189530 boofer
rechtse SP-er
pi_62773705
quote:
Omdat koper en kalk een zeer slechte combinatie is, daardoor kan het koper weg gevreten worden met lekkage tot gevolg.
Het spreekt voor zich dat indien deze vochtig is het proces nog sneller gaat.
Geld dit ook voor koudwater-leidingen? Ik lees alleen maar dat het verplicht is om warmwater-leidingen te ommantellen, niks over koudwater?
pi_62775024
Ik zou beide voorbeelden uit de OP niet in de muur gebruiken, maar netjes een bochtje buigen. Dat geeft een veel betere doorstroming (Als het goed gebogen is)

Een splitsing die in de muur komt altijd solderen, zie eerdere posts.
pi_62775772
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:08 schreef boofer het volgende:

[..]

Ok, bedankt. Dat betekend dus dat ik de knelfittingen maar moet inruilen en mijn soldeerbrandertje van stal kan halen. Het is niet zo dat ik niet kan solderen, knellen is gewoon veel makkelijker
[..]

Deze kan in niet vinden. Alleen maar dat je ze kunt bestellen, wat ik een beetje zonde van mijn geld vind...
Als je me ff pm-t stuur ik je de pdf van de NEN 1006.

Zag trouwens niks erinstaan over knel of soldeer fittingen, wel over het gebruik van een mantelbuis.
pi_62779121
Een goede soldering gaat nooit meer lek.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_62789170
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 10:39 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Als je me ff pm-t stuur ik je de pdf van de NEN 1006.

Zag trouwens niks erinstaan over knel of soldeer fittingen, wel over het gebruik van een mantelbuis.
Klopt, het stukje van de npr gaat natuurlijk over gasleidingen, maar had het geheel even uit de vewin werkbladen overgenomen.

Beter is het om nooit koppelstukken te gebruiken midden in een leiding in de muur, mede omdat problemen eerder ontstaan bij een verbinding dan midden in de leiding.
Hiermee kun je dan ook toekomstig breekwerk voorkomen.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 08:32:43 #24
189530 boofer
rechtse SP-er
pi_62802419
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:44 schreef klipper het volgende:
Beter is het om nooit koppelstukken te gebruiken midden in een leiding in de muur, mede omdat problemen eerder ontstaan bij een verbinding dan midden in de leiding.
Hiermee kun je dan ook toekomstig breekwerk voorkomen.
Ik weet het, een koppeling is altijd een zwak punt in het leidingnet, maar soms kun je gewoon niet anders in verband met andere leidingen en aftappunten dan een koppeling in de muur te gebruiken. Vanaf nu zal ik die dus maar solderen
pi_62802489
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 09:21 schreef boofer het volgende:
Geld dit ook voor koudwater-leidingen? Ik lees alleen maar dat het verplicht is om warmwater-leidingen te ommantellen, niks over koudwater?
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 20:54 schreef klipper het volgende:
Warmwaterleidingen moeten voorzien zijn van een ommanteling. Het is raadzaam om alle
ingestorte leidingen (dus ook koudwater)
te voorzien van een ommanteling. In niet
toegankelijke ruimten is een mantelbuis verplicht zodat eventuele lekkage kan worden
gesignaleerd. Voor gas maakt men onderscheid tussen bereikbaar en onbereikbaar
weggewerkt. Er zijn veel uitzonderingsbepalingen, zie NPR 3378 voor het volledige
dat betekent bereikbaar zonder breekwerk, in bijvoorbeeld leidingkokers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')