Waarom als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:53 schreef HighVolume het volgende:
knelfitting mag inderdaad niet in de muur.. Gewoon soldeer fitting doen dus.
Omdat de knelfitting vaak te strak wordt aangedraaid en de rubbers scheuren.quote:
In een knelfitting zitten geen rubbersquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:57 schreef HighVolume het volgende:
[..]
Omdat de knelfitting vaak te strak wordt aangedraaid en de rubbers scheuren.
Ook na loop van tijd kunnen de rubbers slijten. En dan heb je leuke vochtplekken.
Euh... sorry maar knelfittingen hebben messing ringen rond de pijp en geen rubbers;)quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:57 schreef HighVolume het volgende:
[..]
Omdat de knelfitting vaak te strak wordt aangedraaid en de rubbers scheuren.
Ook na loop van tijd kunnen de rubbers slijten. En dan heb je leuke vochtplekken.
Als iemand weet in welk NEN-norm het staat zou het echt enorm helpen.quote:Of weet iemand in welke nen norm dit staat.
Hadden ze 10 jaar geleden al knelfittingen? Volgens mij zijn deze dingen namelijk van vrij recent en hebben daarom oudere loodgieters zoiets van: wat de boer niet kent dat gebruikt ie niet!quote:Dit is volgens mij al een lange tijd zo, iig 10 jaar geleden nog
Omdat koper en kalk een zeer slechte combinatie is, daardoor kan het koper weg gevreten worden met lekkage tot gevolg.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:38 schreef DroogDok het volgende:
@ Vonkenboer:
Weet je collega in welke NEN norm het staat?
Trouwens, waarom moeten koperen leidingen die in de muur zitten in een mantelbuis (heb dit zelf niet gedaan namelijk). Wat kunnen de gevolgen zijn?
Het lijkt me sterk dat de buis anders wegrot ofzo.
Ok, bedankt. Dat betekend dus dat ik de knelfittingen maar moet inruilen en mijn soldeerbrandertje van stal kan halen. Het is niet zo dat ik niet kan solderen, knellen is gewoon veel makkelijkerquote:Er zijn veel uitzonderingsbepalingen, zie NPR 3378 voor het volledige
overzicht. Knelfittingen met koperenbuis (halfhard) mogen bereikbaar worden weggewerkt,
dat betekent bereikbaar zonder breekwerk, in bijvoorbeeld leidingkokers
Deze kan in niet vinden. Alleen maar dat je ze kunt bestellen, wat ik een beetje zonde van mijn geld vind...quote:Lees vooral de vewin werkbladen en de NEN 1006.
Geld dit ook voor koudwater-leidingen? Ik lees alleen maar dat het verplicht is om warmwater-leidingen te ommantellen, niks over koudwater?quote:Omdat koper en kalk een zeer slechte combinatie is, daardoor kan het koper weg gevreten worden met lekkage tot gevolg.
Het spreekt voor zich dat indien deze vochtig is het proces nog sneller gaat.
Als je me ff pm-t stuur ik je de pdf van de NEN 1006.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:08 schreef boofer het volgende:
[..]
Ok, bedankt. Dat betekend dus dat ik de knelfittingen maar moet inruilen en mijn soldeerbrandertje van stal kan halen. Het is niet zo dat ik niet kan solderen, knellen is gewoon veel makkelijker
[..]
Deze kan in niet vinden. Alleen maar dat je ze kunt bestellen, wat ik een beetje zonde van mijn geld vind...
Klopt, het stukje van de npr gaat natuurlijk over gasleidingen, maar had het geheel even uit de vewin werkbladen overgenomen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:39 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als je me ff pm-t stuur ik je de pdf van de NEN 1006.
Zag trouwens niks erinstaan over knel of soldeer fittingen, wel over het gebruik van een mantelbuis.
Ik weet het, een koppeling is altijd een zwak punt in het leidingnet, maar soms kun je gewoon niet anders in verband met andere leidingen en aftappunten dan een koppeling in de muur te gebruiken. Vanaf nu zal ik die dus maar solderenquote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:44 schreef klipper het volgende:
Beter is het om nooit koppelstukken te gebruiken midden in een leiding in de muur, mede omdat problemen eerder ontstaan bij een verbinding dan midden in de leiding.
Hiermee kun je dan ook toekomstig breekwerk voorkomen.
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:21 schreef boofer het volgende:
Geld dit ook voor koudwater-leidingen? Ik lees alleen maar dat het verplicht is om warmwater-leidingen te ommantellen, niks over koudwater?
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:54 schreef klipper het volgende:
Warmwaterleidingen moeten voorzien zijn van een ommanteling. Het is raadzaam om alle
ingestorte leidingen (dus ook koudwater) te voorzien van een ommanteling. In niet
toegankelijke ruimten is een mantelbuis verplicht zodat eventuele lekkage kan worden
gesignaleerd. Voor gas maakt men onderscheid tussen bereikbaar en onbereikbaar
weggewerkt. Er zijn veel uitzonderingsbepalingen, zie NPR 3378 voor het volledige
overzicht. Knelfittingen met koperenbuis (halfhard) mogen bereikbaar worden weggewerkt,
dat betekent bereikbaar zonder breekwerk, in bijvoorbeeld leidingkokers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |