quote:Op maandag 11 augustus 2008 20:02 schreef GlowMouse het volgende:
De faculteit waar ik aan studeer, haalt alle werkstukken door plagiaatdetector Ephorus. Dat werkt lekker eenvoudig: de docent stuurt elk werkstuk naar Ephorus, en krijgt direct een lijst met documenten waarin stukken staan die sterk lijken op stukken in het werkstuk. Ephorus slaat het werkstuk ook op om in de toekomst kopieën daarvan te ontdekken.
Nu vraag ik mij af waarom ik zou meewerken aan zo'n automatische plagiaatdetectie.
Aan dit topic is uiteraard een casus verbondenMijn bachelorscriptie heb ik geschreven bij een begeleider die thuis was in dat onderzoeksgebied, en plagiaat zo door zou hebben. Er is dus geen enkele reden om daarnaast zo'n Ephorus te gebruiken. De scriptie waar het om gaat, moest in pdf naar een aantal medestudenten en wat begeleiders gestuurd worden in pdf-formaat, maar met die detector in het achterhoofd heb ik die pdf (met de gratis tool jPdf Tweak) van 128-bits AES-encryptie voorzien zonder wachtwoord. Open je de pdf in Adobe Reader dan merk je niks (behalve dat je de inhoud niet kunt kopieren/plakken), maar Ephorus kan het niet meer lezen. Dat was een week of 6 geleden, krijg ik nu een mailtje:
[..]
Argument voor mij om mee te werken zou dus zijn dat anderen mijn werk niet ongezien kunnen kopieren. Maar de belangrijkste resultaten staan in formules, en als je daar een q'tje door een l'etje vervangt heeft Ephorus het nakijken. Daarnaast zal het me worst zijn of iemand van mijn resultaten gebruik maakt. Het meeste is elders ook te vinden en de enige die er beter van wordt is Ephorus zelf.
In de Verenigde Staten heeft een viertal studenten de plagiaatdetector Turnitin aangeklaagd (google op 'mclean turnitin') wegens schending van het auteursrecht omdat de werkstukken opgeslagen worden. Zij hebben hier een website opgezet om de voortgang bij te houden. Ze eisten $30.000 elk plus verwijdering van hun werk. Een uitspraak is nog niet te vinden op die site.
Poll: Meewerken aan plagiaatdetectie?Ja Nee
Tussenstand:
quote:Ook een poll maken? Klik hier
Omdat ze de moeite niet hebben genomen (waarschijnlijk) routines voor decodering in te bouwen. Het kan zijn dat versleuteling, maar ik zie niet helemaal in waarom, ook de ‘cmap’ weghaalt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 00:23 schreef Thomass het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe die versleuteling werkt eigenlijk, want Adobe Reader kan het bestand toch gewoon lezen of niet? Waarom ephorus dan niet
Me 2quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:21 schreef kikoooooo het volgende:
Wil deel twee ook weer volgen. Heel erg benieuwd naar de uitspraak
Wij moeten een cd inleveren met alle gebruikte data, evt. gemaakte code, latex bronbestanden, alles!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:20 schreef pfaf het volgende:
Verplicht met Word inleveren? Dat vind ik sowieso onacceptabel! Of studeer je bij Microsoft?
Vind ik ook nogal wat. Maar het verplicht je in ieder geval niet een bepaald ( slecht ) programma te gebruiken... Of sterker: aan te schaffen. Al hebben we op de Universiteit geloof ik ook wel een studentenlicentie voor Office.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Wij moeten een cd inleveren met alle gebruikte data, evt. gemaakte code, latex bronbestanden, alles!
Op zich niet onredelijk, maar anderzijds, je kunt met LaTeX prima packages gebruiken die in geen enkele distributie zitten, of zelf patches voor style files hebben geschreven, of de laatste CVS-versie hebben gebruikt; dat heeft toch geen zin om allemaal in te leveren?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wij moeten een cd inleveren met alle gebruikte data, evt. gemaakte code, latex bronbestanden, alles!
Ook al gaven ze me Word gratis, ik wil en zal er niet mee werken. Ik vind de uitvoer lelijk en de invoer onhandig. Ik ga niet willens en wetens mijzelf pijnigen natuurlijk om een minder mooi resultaat te krijgen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:40 schreef pfaf het volgende:
Vind ik ook nogal wat. Maar het verplicht je in ieder geval niet een bepaald ( slecht ) programma te gebruiken... Of sterker: aan te schaffen. Al hebben we op de Universiteit geloof ik ook wel een studentenlicentie voor Office.
Maar het blijft wel handig een programma geïnstalleerd te hebben wat *.doc bestanden kan lezen. Niet dat ik Word (of Office in het algemeen) geïnstalleerd heb hoor.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ook al gaven ze me Word gratis, ik wil en zal er niet mee werken. Ik vind de uitvoer lelijk en de invoer onhandig. Ik ga niet willens en wetens mijzelf pijnigen natuurlijk om een minder mooi resultaat te krijgen.
Klopt, alhoewel ik me meestal niet in kringen begeef waar die documenten worden gebruikt, maar ik kan me goed voorstellen dat het in sommige vakgebieden de facto standaard is. Sterker nog, bij sommige wetenschappelijke tijdschriften is het dat.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:12 schreef pfaf het volgende:
Maar het blijft wel handig een programma geïnstalleerd te hebben wat *.doc bestanden kan lezen. Niet dat ik Word (of Office in het algemeen) geïnstalleerd heb hoor.
Converteren naar PDF, vervolgens PDF alle paginas als batch naar JPG laten converteren en weer als batch in Word inladen en dan inleveren. Misschien kan je de stap naar PDF overslaan, maar ik weet niet of word een JPG export heeft.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wij moeten het bij Euphorus in Word indienen, is dat ook te encrypten?
(en is ook een beetje tvp...)
Als ik dit trucje gebruik, en ik rip gewoon een heel werkstuk van bv Scholieren.com, krijg ik dan 0% plagiaat?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:57 schreef Fogel het volgende:
[..]
Converteren naar PDF, vervolgens PDF alle paginas als batch naar JPG laten converteren en weer als batch in Word inladen en dan inleveren. Misschien kan je de stap naar PDF overslaan, maar ik weet niet of word een JPG export heeft.
Lijkt me dat Ephorus geen OCR heeft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |