abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62738954
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:02 schreef GlowMouse het volgende:
De faculteit waar ik aan studeer, haalt alle werkstukken door plagiaatdetector Ephorus. Dat werkt lekker eenvoudig: de docent stuurt elk werkstuk naar Ephorus, en krijgt direct een lijst met documenten waarin stukken staan die sterk lijken op stukken in het werkstuk. Ephorus slaat het werkstuk ook op om in de toekomst kopieën daarvan te ontdekken.

Nu vraag ik mij af waarom ik zou meewerken aan zo'n automatische plagiaatdetectie.

Aan dit topic is uiteraard een casus verbonden Mijn bachelorscriptie heb ik geschreven bij een begeleider die thuis was in dat onderzoeksgebied, en plagiaat zo door zou hebben. Er is dus geen enkele reden om daarnaast zo'n Ephorus te gebruiken. De scriptie waar het om gaat, moest in pdf naar een aantal medestudenten en wat begeleiders gestuurd worden in pdf-formaat, maar met die detector in het achterhoofd heb ik die pdf (met de gratis tool jPdf Tweak) van 128-bits AES-encryptie voorzien zonder wachtwoord. Open je de pdf in Adobe Reader dan merk je niks (behalve dat je de inhoud niet kunt kopieren/plakken), maar Ephorus kan het niet meer lezen. Dat was een week of 6 geleden, krijg ik nu een mailtje:
[..]

Argument voor mij om mee te werken zou dus zijn dat anderen mijn werk niet ongezien kunnen kopieren. Maar de belangrijkste resultaten staan in formules, en als je daar een q'tje door een l'etje vervangt heeft Ephorus het nakijken. Daarnaast zal het me worst zijn of iemand van mijn resultaten gebruik maakt. Het meeste is elders ook te vinden en de enige die er beter van wordt is Ephorus zelf.

In de Verenigde Staten heeft een viertal studenten de plagiaatdetector Turnitin aangeklaagd (google op 'mclean turnitin') wegens schending van het auteursrecht omdat de werkstukken opgeslagen worden. Zij hebben hier een website opgezet om de voortgang bij te houden. Ze eisten $30.000 elk plus verwijdering van hun werk. Een uitspraak is nog niet te vinden op die site.

Poll: Meewerken aan plagiaatdetectie?
  • Ja
  • Nee
    Tussenstand:
  • quote:
    Ook een poll maken? Klik hier
    pi_62739116
    Ik kan toch het gevoel niet onderdrukken dat je wel degelijk plagiaat hebt gepleegd
    Dwalen kan iedereen, maar alleen dwazen volharden in hun dwaling.
    pi_62741070
    Soms moet je ook gewoon principieel zijn, dat maakt je toch niet meteen verdacht?
    Ik weet het ook niet
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:38:47 #4
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_62741384
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 00:23 schreef Thomass het volgende:
    Ik ben wel benieuwd hoe die versleuteling werkt eigenlijk, want Adobe Reader kan het bestand toch gewoon lezen of niet? Waarom ephorus dan niet
    Omdat ze de moeite niet hebben genomen (waarschijnlijk) routines voor decodering in te bouwen. Het kan zijn dat versleuteling, maar ik zie niet helemaal in waarom, ook de ‘cmap’ weghaalt.

En die uitbuiten is ook een truc als je je PDF inlevert. Elk PDF document bevat namelijk een lijstje (de cmap) welke glyphs (d.w.z. de individuele tekens in het lettertype) bij welke unicode tekst-waarde horen. Een lettertype kan b.v. voor fi één teken hebben. (Een zogenoemde ligatuur). Daarom bevat een PDF-document zo’n lijstje dat vertelt ‘dat teken staat voor ‘fi’’ zodat als een gebruiker tekst selecteert of in het document zoekt dit goed gaat. Wat de gebruiker ziet is in feite een reeks van plaatjes, die hij herkent als letters. Voor de copy & paste en zoek-functie van Acrobat moet er echter een uitleg zijn wat elk van die plaatjes voorstelt in termen van letters.

Er is (technisch) gezien echter niets op tegen om op te nemen dat elk teken een X is. (Proof of concept – tekst selecteren en kopiëren geeft alleen X'en als het goed is). Of om het hele alfabet door te war te husselen, zodat wat een mens als een ‘a’ ziet voor de computer een ‘b’ is. Om dat te detecteren moet je in ieder geval checken of er überhaupt zinnige tekst in het document staat.

En GlowMouse: gefeliciteerd met je overwinning!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_62741521
    TVP wie zal er gelijk krijgen
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:10:25 #6
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_62742012
    tvp
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_62742227
    Wil deel twee ook weer volgen. Heel erg benieuwd naar de uitspraak
    pi_62742269
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 09:21 schreef kikoooooo het volgende:
    Wil deel twee ook weer volgen. Heel erg benieuwd naar de uitspraak
    Me 2

ziet er in ieder geval goed uit
    (╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
    pi_62743028
    tvp
    pi_62743416
    TerugVindPlagiaat.
    pi_62744299
    Ook voor mij een tvp.

Ik ben en blijf principieel tegen deze vorm van controle.
    Profiel opgeheven.
    pi_62744637
    Ben ook benieuwd. Ik wilde laatst ook m'n inleverding encrypten, maar toen lukte het zo snel niet met dat programmaatje en heb ik het toch maar gewoon ingestuurd. Wel jammer, had wel zin om een beetje te zieken.. Volgende keer beter
    *Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:12:33 #14
    124676 RobertoCarlos
    Zit je nou naar me te loeruh?
    pi_62745276
    Wij moeten het bij Euphorus in Word indienen, is dat ook te encrypten?

(en is ook een beetje tvp...)
    Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:20:23 #15
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_62745508
    Verplicht met Word inleveren? Dat vind ik sowieso onacceptabel! Of studeer je bij Microsoft?
    pi_62745582
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 11:20 schreef pfaf het volgende:
    Verplicht met Word inleveren? Dat vind ik sowieso onacceptabel! Of studeer je bij Microsoft?
    Wij moeten een cd inleveren met alle gebruikte data, evt. gemaakte code, latex bronbestanden, alles!
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:40:22 #17
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_62746107
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 11:23 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Wij moeten een cd inleveren met alle gebruikte data, evt. gemaakte code, latex bronbestanden, alles!
    Vind ik ook nogal wat. Maar het verplicht je in ieder geval niet een bepaald ( slecht ) programma te gebruiken... Of sterker: aan te schaffen. Al hebben we op de Universiteit geloof ik ook wel een studentenlicentie voor Office.
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:02:39 #18
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_62748601
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 11:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
    Op zich niet onredelijk, maar anderzijds, je kunt met LaTeX prima packages gebruiken die in geen enkele distributie zitten, of zelf patches voor style files hebben geschreven, of de laatste CVS-versie hebben gebruikt; dat heeft toch geen zin om allemaal in te leveren?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:04:51 #19
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_62748682
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 11:40 schreef pfaf het volgende:
    Vind ik ook nogal wat. Maar het verplicht je in ieder geval niet een bepaald ( slecht ) programma te gebruiken... Of sterker: aan te schaffen. Al hebben we op de Universiteit geloof ik ook wel een studentenlicentie voor Office.
    Ook al gaven ze me Word gratis, ik wil en zal er niet mee werken. Ik vind de uitvoer lelijk en de invoer onhandig. Ik ga niet willens en wetens mijzelf pijnigen natuurlijk om een minder mooi resultaat te krijgen.
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:12:23 #20
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_62748893
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 13:04 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ook al gaven ze me Word gratis, ik wil en zal er niet mee werken. Ik vind de uitvoer lelijk en de invoer onhandig. Ik ga niet willens en wetens mijzelf pijnigen natuurlijk om een minder mooi resultaat te krijgen.
    Maar het blijft wel handig een programma geïnstalleerd te hebben wat *.doc bestanden kan lezen. Niet dat ik Word (of Office in het algemeen) geïnstalleerd heb hoor.
    Maar dat een onderwijsinstelling Word-gebruik verplicht stelt vind ik best wel opmerkelijk, het gaat toch om het resultaat niet de manier waarop. Ik ben dan ook wel best benieuwd welke studie/opleiding RobertoCarlos waar doet.
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:17:33 #21
    167941 hmmmz
    Verlicht Despoot
    pi_62749030
    tvp
    Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
    Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
      dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:20:31 #22
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_62749118
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 13:12 schreef pfaf het volgende:
    Maar het blijft wel handig een programma geïnstalleerd te hebben wat *.doc bestanden kan lezen. Niet dat ik Word (of Office in het algemeen) geïnstalleerd heb hoor.
    Klopt, alhoewel ik me meestal niet in kringen begeef waar die documenten worden gebruikt, maar ik kan me goed voorstellen dat het in sommige vakgebieden de facto standaard is. Sterker nog, bij sommige wetenschappelijke tijdschriften is het dat.
      Moderator dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:57:30 #23
    45833 crew  Fogel
    pi_62752152
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 11:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
    Wij moeten het bij Euphorus in Word indienen, is dat ook te encrypten?

(en is ook een beetje tvp...)
    Converteren naar PDF, vervolgens PDF alle paginas als batch naar JPG laten converteren en weer als batch in Word inladen en dan inleveren. Misschien kan je de stap naar PDF overslaan, maar ik weet niet of word een JPG export heeft.
    Lijkt me dat Ephorus geen OCR heeft
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_62756420
    tvp voor deel 2.
    know'm sayin?
    word? word.
    pi_62757130
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 14:57 schreef Fogel het volgende:

[..]

Converteren naar PDF, vervolgens PDF alle paginas als batch naar JPG laten converteren en weer als batch in Word inladen en dan inleveren. Misschien kan je de stap naar PDF overslaan, maar ik weet niet of word een JPG export heeft.
    Lijkt me dat Ephorus geen OCR heeft
    Als ik dit trucje gebruik, en ik rip gewoon een heel werkstuk van bv Scholieren.com, krijg ik dan 0% plagiaat?
    Of geeft dat maffe ding een foutmelding?

Is er eigenlijk site waar ik dat Ephorus kan downloaden ofzo om uittesten xD?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')