Beesten in het nieuws, vragen over roerende en onroerende organismen, foto's en al het andere met betrekking op de levende have: hier kun je het kwijt...
Hoe oud wordt een koe? Bijna niemand weet het, want bijna alle koeien in ons land worden al rond hun vierde levensjaar geslacht. Er is één uitzondering: Stichting de Leemweg in het Friese Oldeberkoop. Daar kunnen de dieren al sinds 1996 ongestoord genieten van hun oude dag en krijgen 43 runderen alle verzorging die ze nodig hebben. Toch dreigt er een eind te komen aan deze voor Nederland unieke koeienopvang. Vanwege de toegenomen kosten zijn de huidige financële middelen niet voldoende meer. Bert Hollander, verzorger en initiatiefnemer van de stichting, luidt daarom de noodklok.
Ik wist niet eens dat er zoiets bestond Wel grappig, er zijn ontzettend veel asielen vol honden, katten en knaagdieren, maar het is ook eigenlijk wel logisch dat er koeien zijn die opvang nodig hebben, al zijn het er wat minder. Toch zonde dat zo'n stichting dan zou moeten sluiten, ik vind het een leuk initiatief.
De site over de stichting:
quote:
Stichting de Leemweg is opgericht in 1980 door Bert Hollander. Bert vindt dat dieren meer zijn dan gebruiksartikelen in onze huidige consuptiemaatschapij. Kinder worden opgevoed met het idee dat melk uit een fabriek komt en vlees uit de supermarkt.
Bert Hollander staat dag en nacht klaar. Stichting de Leemweg is opgezet in 1996 door de vrienden Bert Hollander en Rien van den Bergh.
Bert verzorgde op dat moment twee koeien die overgebleven waren na het sluiten van de melkveehouderij van zijn ouders.
De koeien kregen de namen Linda en Rieki, de twee eerste koeien van de stichting.
Het idee dat koeien door heel Nederland “uit gemolken worden” was voor de vrienden onaanvaardbaar, ze vinden dat melkkoeien een beter leven verdienen. Zo ontstond het idee een stichting in het leven te roepen.
Langzaam groeide de stichting met zowel donateurs als koeien. Inmiddels is de stal uitgebreid met 17 ligboxen en lopen er nu 43 runderen, waarvan 4 ossen en 39 koeien. De runderen hebben allemaal een eigen verhaal en rede waarom zij op de stichting zijn gekomen.
In Nederland heeft de koe een niet al te lang leven. De gemiddelde slachtleeftijd is zes jaar. Bij stichting Leemweg leven de dieren zonder te hoeven produceren en zonder ooit geslacht te worden. Ze slijten hun oude dag in alle rust en worden met gemak 20 jaar. Om dit allemaal mogelijk te maken is er geld nodig. Alle donaties zijn welkom. Ook biedt de stichting de mogelijkheid een koe te adopteren.
Koeien zijn echt Vriendin van me heeft een hele toffe koe, ze hadden een kalfjesproject ooit op school en die kalfjes waren uiteindelijk voor de slacht. Zij mocht van haar ouders de hare kopen en die loopt nu al jaren heel lief te zijn bij hun, tussen de paarden.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende: Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+ 'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.' ( Groucho Marx )
Sorry hoor, in de "mensen"bejaardenhuizen is nog veel meer hulp nodig. Adopteer eens een mens..
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet. Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.
Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende: Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
Op zaterdag 1 november 2008 23:53 schreef yvonne het volgende: Sorry hoor, in de "mensen"bejaardenhuizen is nog veel meer hulp nodig. Adopteer eens een mens..
We adopteren geen mensen in F&F
Maar ik ben het wel met je eens dat de situatie in bejaarden en verzorgingstehuizen voor mensen ook veelal schrijnend is. Maar goed, dan zouden alle goede dierendoelen wel kunnen stoppen omdat dat er niets tegenop weegt
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
Maar ik ben het wel met je eens dat de situatie in bejaarden en verzorgingstehuizen voor mensen ook veelal schrijnend is. Maar goed, dan zouden alle goede dierendoelen wel kunnen stoppen omdat dat er niets tegenop weegt
Het zou een mooie start zijn eens een mens te adopteren. En het zou en/en moeten zijn, red de wulp én red dat en dat bejaardenhuis. Ga eens wandelen met asielhonden én ga eens wandelen met mensen die al jaren binnenzitten Koop blikvoer voor asielbeesten én doe eens de boodschappen voor dat oude wijffie 3 huizen verder.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet. Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.
Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende: Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
Het zou een mooie start zijn eens een mens te adopteren. En het zou en/en moeten zijn, red de wulp én red dat en dat bejaardenhuis. Ga eens wandelen met asielhonden én ga eens wandelen met mensen die al jaren binnenzitten Koop blikvoer voor asielbeesten én doe eens de boodschappen voor dat oude wijffie 3 huizen verder.
Eens
Mijn zus werkt in een verzorgingstehuis en daar worden regelmatig dagen georganiseerd waarop je samen met ouderen kunt koken, kletsen of knutselen met de kinderen en meer van dergelijke dingen. Ik ga haar morgen meteen even bellen om te vragen wanneer we weer eens langs kunnen komen. Samara vind het geweldig namelijk en de mensen daar ook
Het zou een mooie start zijn eens een mens te adopteren. En het zou en/en moeten zijn, red de wulp én red dat en dat bejaardenhuis. Ga eens wandelen met asielhonden én tegelijk met mensen die al jaren binnenzitten Koop blikvoer voor asielbeesten én tegelijkertijd de boodschappen voor dat oude wijffie 3 huizen verder.