quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:40 schreef rutger05 het volgende:
Koersen gaan weer stijgen en de economie gaat weer bloeien.
Vrij eenvoudig. Wanneer er minder geld is, zullen er minder investeringen gedaan worden in nieuwe software. Voor beheer zullen er ook minder mensen worden aangenomen. Er zijn wel mensen nodig om de huidige computers te beheren. Maar met minder medewerkers in een bedrijf, zullen er ook minder computers nodig zijn.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Waarom zijn IT'ers minder nodig? Daar stopt men nu al koffie in om er code uit te krijgen, dus als ze geen loon krijgen, krijgen ze gewoon meer koffie.
Dan kan ik wel wat interessante dingen dan de economie verzinnenquote:Op zondag 26 oktober 2008 20:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dit topic is dan ook niet per sé realistischPure "what if" scenario.
quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Ben ik effe blij dat ik niet om m'n baantje hoef te vrezen bij Defensie
Iedere euro die defensie spendeert moet wel eerst elders door iemand anders verdiend worden.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Da's een goed punt... Echter is het wel zo dat in economisch slechte tijden, oorlog een optie kan zijn. Zie Amerika & Duitsland met WO2.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:05 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Iedere euro die defensie spendeert moet wel eerst elders door iemand verdiend worden.
Dat wordt lastig in West-Europa met een bevolking die voornamelijk uit bejaarden bestaat..quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:06 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Da's een goed punt... Echter is het wel zo dat in economisch slechte tijden, oorlog een optie kan zijn. Zie Amerika & Duitsland met WO2.
quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:27 schreef Swetsenegger het volgende:
Op 21-12-08 kwam de mensheid effectief tot een zeer abrupt einde.
Het enge is dat dit niet eens een heel onrealistisch scenario is... Afgezien van de nukes dan.....quote:
Mooi verhaal, enigszins aannemelijk alleen in de laatste drie alinea's nam je fantasie de overhand?quote:
Als men wil dat de economie in een recessie beland moeten ze protectionistische maatregelen gaan nemen (daarom is Sarkozy ook zo dom). Het surplus dat nu bereikt is door een vrije en open wereldwijde handel zal door protectionistische maatregelen te niet gedaan worden met als gevolg dat dit surplus weer uit een economie verdwijnt. Dat zal tot een sterkere economische teruggang leiden dan als men geen protectionistische maatregelen had genomen. Globalisatie van handel komt niet zomaar tot stand, dat komt omdat er comparatieve voordelen behaald kunnen worden door twee of meer landen/personen die handelen met elkaar.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:44 schreef rutger05 het volgende:
Ik zou trouwens wel een topic willen zien met een insteek wat de crisis gaat betekenen voor de globalisatie. Ik verwacht zelf dat landen allerlei protectionistisch maatregelen zullen nemen om de eigen werkgelegenheid en economie te beschermen.
Ik wil al jaren een post-apocalyptisch verhaal schrijven. Maar je hebt wel wat geloofwaardigs nodig voor een Apocalyps.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:49 schreef miodzio het volgende:
[..]
Mooi verhaal, enigszins aannemelijk alleen in de laatste drie alinea's nam je fantasie de overhand?
En hoe financiert het bedrijf waar zij moet gaan werken zijn investeringen als er geen banken meer ziijn?quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:26 schreef RvLaak het volgende:
Echter heb ik een vriendin die afgestudeerd electrotechnicus is (LTS, MTS, HTS). Zij heeft dus wel een praktisch beroep geleerd en zal waarschijnlijk wel een baan houden...
Obligaties en aandelen uitgeven.quote:Op zondag 26 oktober 2008 22:11 schreef FeestNummer het volgende:
En hoe financiert het bedrijf waar zij moet gaan werken zijn investeringen als er geen banken meer ziijn?
Niet, maar zij heeft praktische skills (boeren, metselaars etc.) en die zullen essentieel blijkenquote:Op zondag 26 oktober 2008 22:11 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
En hoe financiert het bedrijf waar zij moet gaan werken zijn investeringen als er geen banken meer ziijn?
Boeren misschien OK, maar gebouwd wordt er na zo'n crisis de eerste tien jaar helemaal niets.quote:Op zondag 26 oktober 2008 22:16 schreef RvLaak het volgende:
Niet, maar zij heeft praktische skills (boeren, metselaars etc.) en die zullen essentieel blijken
Hoe zie jij het dan?quote:Op maandag 27 oktober 2008 01:32 schreef vaarsuvius het volgende:
lol, je kan wel zien dat de huidige generatie met de tv is opgegroeid
Volgens de persoon die je na doet komt dat hout uit de staat Washington.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Stel je een potlood voor. Het hout komt uit Scandinavië, de verf komt bij Akzo-Nobel vandaan, het 'lood' wordt gewonnen in grafietmijnen, het metaal voor het houdertje van het gummetje komt bij Tata uit India vandaan en het gum komt uit Maleisië. Het komt niet zomaar uit die landen en bij die bedrijven vandaan, dat komt omdat Tata beter is in het maken van metaal dan Akzo-Nobel, en om diezelfde reden zal Tata geen verf produceren.
quote:Op maandag 27 oktober 2008 08:27 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Volgens de persoon die je na doet komt dat hout uit de staat Washington.
quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Recessie niet, zie de afgelopen 20/30 jaar. Depressie daarentegen hebben we, voorzover ik weet, nog maal 1 keer echt meegemaakt. Daar kwam WO2 uit voort.quote:Op maandag 27 oktober 2008 13:33 schreef Scorpie het volgende:
En waarom zou een recessie per definitie altijd tot oorlog moeten leiden?
quote:Op maandag 27 oktober 2008 13:29 schreef Scorpie het volgende:
Waarom zouden IT-ers opeens werkloos zijn?
quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:49 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Vrij eenvoudig. Wanneer er minder geld is, zullen er minder investeringen gedaan worden in nieuwe software. Voor beheer zullen er ook minder mensen worden aangenomen. Er zijn wel mensen nodig om de huidige computers te beheren. Maar met minder medewerkers in een bedrijf, zullen er ook minder computers nodig zijn.
Ik denk zelfs dat de IT een van de meest veilige beroepen is die je momenteel kunt hebben. In tegenstelling tot bijv. de financiële sector hebben wij de "grote opschoning" al achter de rug toen de markt in 2003 klapte. En als ik zo zie hoe de arbeidsmarkt zich in onze sector ontwikkeld (een paar maandjes geleden was ik zelf actief op zoek) dan maak ik me totaal geen zorgen. Integendeel zelfs.quote:Op maandag 27 oktober 2008 13:29 schreef Scorpie het volgende:
Waarom zouden IT-ers opeens werkloos zijn?
Dat denk ik niet. Meestal is de ICT afdeling de afdeling waar heel veel geld ingepompt wordt, zonder dat er productie uit komt. Tenminste, zoals de managers het zien. Naar mijn idee, zullen besparingen dan ook het eerste op die afdelingen gebeuren.quote:Op maandag 27 oktober 2008 13:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat de IT een van de meest veilige beroepen is die je momenteel kunt hebben. In tegenstelling tot bijv. de financiële sector hebben wij de "grote opschoning" al achter de rug toen de markt in 2003 klapte. En als ik zo zie hoe de arbeidsmarkt zich in onze sector ontwikkeld (een paar maandjes geleden was ik zelf actief op zoek) dan maak ik me totaal geen zorgen. Integendeel zelfs.
En daar doel ik dan ook op. Alles wordt flink ingekrompen bij de ICT. En ik ben dan de lul, gezien ervaring en opleidingquote:Op maandag 27 oktober 2008 14:24 schreef Liewec het volgende:
Goeie ICT-ers zullen zeker nodig blijven, dat zijn juist de mensen die mankracht kunnen besparen door te automatiseren. Tenzij bij het einde van de huidige economie ook gelijk de voortgang in de techniek honderd jaar terug in de tijd wordt geworpen, maar dat lijkt me niet. Software en beheer zullen wat kleinschaliger zijn misschien, maar zullen echt niet verdwijnen. In tijden van nood/rampen/etc is de mens het meest inventief.
Bovendien moet toch iemand het traject van de kruisraketten berekenen.
Huh, waarom zou het over defensie moeten gaan en jouw baan in het bijzonder???quote:Op maandag 27 oktober 2008 18:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Kheb alleen maar '' gezien na een quote van mijn post over mijn baan bij Defensie. Schijnbaar heeft niemand de hersencapaciteit om er inhoudelijk iets over te zeggen. Beetje jammer
Nouja, de eerste regel van die laatste drie alinea'squote:Op zondag 26 oktober 2008 21:49 schreef miodzio het volgende:
[..]
Mooi verhaal, enigszins aannemelijk alleen in de laatste drie alinea's nam je fantasie de overhand?
is reeds waarheid geworden.quote:Rond dezelfde tijd verklaarde Putin dat Amerika niet langer als wereldmacht en politie van de internationale wereld zou moeten optreden.
Kan zijn, maar nukes... Is echt wel het laatste middel wat men zal gebruiken. Ik denk (hoop) niet dat het ooit zo ver zal komen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nouja, de eerste regel van die laatste drie alinea's
[..]
is reeds waarheid geworden.
Wel, ik heb geen idee, behalve dat het niet zo zal zijn zoals iemand hier opschrijft. Maar ga vooral door met opschrijven, het is vermakelijk. (en wat er geschreven wordt getuigt zeker wel van intelligentie)quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |