abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62699310
Volgens een aantal doemdenkers is het mogelijk dat de gehele economie ontploft. Dat het gehele geld-stelsel zoals we dat nu kennen (money as debt geeft een goede uitleg over hoe dit stelsel werkt) niet meer is en dat we derhalve ook een nieuw stelsel op moeten gaan zetten.

Stel dit gebeurd, dan zullen de globale gevolgen desastreus zijn. In het begin van zo'n explosie, zullen we waarschijnlijk terug vallen naar simplistische economie methodieken. Ruilhandel ed. Veel beroepen zullen drastisch minder nodig zijn (IT'ers) of helemaal verdwijnen (banken).

Aangezien ik één van de alu-hoedjes ben, vind ik speculeren erg leuk. Mijn speculatie hierover is; hoe zal het jullie vergaan?

Ik eerst: Ikzelf heb dan een enorm probleem. Ik ben een beginnende IT'er met weinig ervaring. Echter heb ik een vriendin die afgestudeerd electrotechnicus is (LTS, MTS, HTS). Zij heeft dus wel een praktisch beroep geleerd en zal waarschijnlijk wel een baan houden...
  zondag 26 oktober 2008 @ 20:28:08 #2
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_62699347
Kunnen we weer met kralen gaan leuren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_62699414
Waarom zijn IT'ers minder nodig? Daar stopt men nu al koffie in om er code uit te krijgen, dus als ze geen loon krijgen, krijgen ze gewoon meer koffie.
pi_62699766
Koersen gaan weer stijgen en de economie gaat weer bloeien.
pi_62699874
Ik zou trouwens wel een topic willen zien met een insteek wat de crisis gaat betekenen voor de globalisatie. Ik verwacht zelf dat landen allerlei protectionistisch maatregelen zullen nemen om de eigen werkgelegenheid en economie te beschermen.
pi_62700023
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:40 schreef rutger05 het volgende:
Koersen gaan weer stijgen en de economie gaat weer bloeien.

Positief blijven inderdaad
pi_62700063
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:30 schreef Dodecahedron het volgende:
Waarom zijn IT'ers minder nodig? Daar stopt men nu al koffie in om er code uit te krijgen, dus als ze geen loon krijgen, krijgen ze gewoon meer koffie.
Vrij eenvoudig. Wanneer er minder geld is, zullen er minder investeringen gedaan worden in nieuwe software. Voor beheer zullen er ook minder mensen worden aangenomen. Er zijn wel mensen nodig om de huidige computers te beheren. Maar met minder medewerkers in een bedrijf, zullen er ook minder computers nodig zijn.
pi_62700098
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:48 schreef Edwinuss het volgende:

[..]

Positief blijven inderdaad
Dit topic is dan ook niet per sé realistisch Pure "what if" scenario.
pi_62700243
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dit topic is dan ook niet per sé realistisch Pure "what if" scenario.
Dan kan ik wel wat interessante dingen dan de economie verzinnen
pi_62700381
Ben ik effe blij dat ik niet om m'n baantje hoef te vrezen bij Defensie
pi_62700565
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:58 schreef Lightning_NL het volgende:
pi_62700687
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Iedere euro die defensie spendeert moet wel eerst elders door iemand anders verdiend worden.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_62700717
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 21:05 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Iedere euro die defensie spendeert moet wel eerst elders door iemand verdiend worden.
Da's een goed punt... Echter is het wel zo dat in economisch slechte tijden, oorlog een optie kan zijn. Zie Amerika & Duitsland met WO2.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 oktober 2008 @ 21:27:14 #14
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62701523
"In de laatste dagen van 2008 voltrok zich een ongeëvenaarde ramp. In een niet te stuiten tempo kwam het met een daverend geraas vlak voor de kerstdagen tot een climax.

De trigger voor de ramp vond enkele jaren eerder plaats in een omgeving die niet snel in verband gebracht wordt met humanitaire rampen; De witte boorden wereld van banken en speculanten. Ongeveer 2 jaar voor de ramp werd het duidelijk dat de papieren rijkdom langzaam ingehaald werd door de werkelijkheid. In de nazomer en herfst van 2008 kwam dit proces in een dodelijke stroomversnelling. Banken in de VS vielen om. De conservatieve Bush regering greep in met overheid injecties en nationalisaties zoals nooit eerder gezien in de VS. Onder invloed van de situatie in de VS en de hegemonie van de dollar kregen INternationale banken in Europa ook problemen. Een hele rij internationale banken in de UK, Nedelrand en Belgie, Duitsland en IJsland vielen om, werden genationaliseerd of kwamen in liquiditeitsproblemen.

Het sentiment op de internationale financiële markten had een enorme weerslag op de beurzen wereldwijd. In Oktober 2008 verloor de NYSE, de Nikkei en diverse Europese beurzen tientalen procenten. Begin Oktober probeerde Aziatische en Europese overheden hun individuele economieën te steunen met garantstellingen en tegelijkertijd met steunaankopen de dollar te steunen.

Eind Oktober besloot de Europese Unie met een nooit eerder vertoonde eensgezindheid gezamelijk de Europese economie te stabiliseren. Daarvoor liet men de VS los. China besloot direct de banden aan te halen met Europa en dumpte zijn dollars. Hierdoor maakte de Amerikaanse economie in een week tijd een vrije val die 1929/1930 deed verbleken.

De VS riep per 1 November Martial Law uit. De presidentsverkiezingen werden uitgesteld, onder luid protest van de Senaat. Barack Obama en John McCain werd een spreekverbod opgelegd. Alle troepen in het buitenland, inclusief Afghanistan en Irak werden in een godsliederlijk tempo terug geroepen naar huis. In de eerste 2 weken van November vielen in hoog tempo grote bedrijven in Amerika om. Faillissementen voor bedrijven als Ford en Chrysler waren niet te vermijden. Een golf van massaontslagen tot gevolg. De derde week van November brachten Microsoft en Apple een gezamenlijke verklaring naar buiten dat ze beide hun hoofdkantoor verplaatste naar Londen.

Rond dezelfde tijd verklaarde Putin dat Amerika niet langer als wereldmacht en politie van de internationale wereld zou moeten optreden. Diverse vlootbewegingen werden waargenomen in de Zwarte Zee. Het conflict over Kashmir laaide weer op tussen Pakistan en India. Alle leden van de Europese Unie stapte uit de NAVO.

Op 21 december lanceerde een failliete VS tientallen nucleaire lange afstandsraketten op doelen in Rusland, China en voormalig bondgenoot Europa. Vergelding was eenduidig en hard. Op dezelfde dag viel Pakistan India aan met nucleaire wapens. Israel zag zijn kans schoon om korte metten te maken met hun vijanden in de regio.

Op 21-12-08 kwam de mensheid effectief tot een zeer abrupt einde. Voor wie de details wil weten zijn er misschien nog wel bibliotheken te vinden die niet vernietigt zijn in het inferno van die laatste dagen.... Maar kort samengevat... de Maya's zaten er maar 4 jaar naast."
pi_62701725
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 21:06 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Da's een goed punt... Echter is het wel zo dat in economisch slechte tijden, oorlog een optie kan zijn. Zie Amerika & Duitsland met WO2.
Dat wordt lastig in West-Europa met een bevolking die voornamelijk uit bejaarden bestaat..
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_62702131
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 21:27 schreef Swetsenegger het volgende:

Op 21-12-08 kwam de mensheid effectief tot een zeer abrupt einde.
pi_62702317
quote:
heel verhaal
Het enge is dat dit niet eens een heel onrealistisch scenario is... Afgezien van de nukes dan.....
pi_62702469
quote:
<verhaal>
Mooi verhaal, enigszins aannemelijk alleen in de laatste drie alinea's nam je fantasie de overhand?
---
pi_62702515
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:44 schreef rutger05 het volgende:
Ik zou trouwens wel een topic willen zien met een insteek wat de crisis gaat betekenen voor de globalisatie. Ik verwacht zelf dat landen allerlei protectionistisch maatregelen zullen nemen om de eigen werkgelegenheid en economie te beschermen.
Als men wil dat de economie in een recessie beland moeten ze protectionistische maatregelen gaan nemen (daarom is Sarkozy ook zo dom). Het surplus dat nu bereikt is door een vrije en open wereldwijde handel zal door protectionistische maatregelen te niet gedaan worden met als gevolg dat dit surplus weer uit een economie verdwijnt. Dat zal tot een sterkere economische teruggang leiden dan als men geen protectionistische maatregelen had genomen. Globalisatie van handel komt niet zomaar tot stand, dat komt omdat er comparatieve voordelen behaald kunnen worden door twee of meer landen/personen die handelen met elkaar.

Stel je een potlood voor. Het hout komt uit Scandinavië, de verf komt bij Akzo-Nobel vandaan, het 'lood' wordt gewonnen in grafietmijnen, het metaal voor het houdertje van het gummetje komt bij Tata uit India vandaan en het gum komt uit Maleisië. Het komt niet zomaar uit die landen en bij die bedrijven vandaan, dat komt omdat Tata beter is in het maken van metaal dan Akzo-Nobel, en om diezelfde reden zal Tata geen verf produceren. Protectionistische maatregelen zullen dat evenwicht verstoren. Het is niet meer mogelijk om producten te betrekken bij het land of fabriek die daar het best (of er comparatief het best in is) in is, er zullen dus kostenstijgingen op gaan treden en wellicht gaat zelfs de kwaliteit achteruit. Het potlood mag misschien een beetje een triviaal voorbeeld zijn, het geldt voor alle goederen die je om heen ziet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 26-10-2008 21:59:40 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 oktober 2008 @ 21:52:25 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62702582
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 21:49 schreef miodzio het volgende:

[..]

Mooi verhaal, enigszins aannemelijk alleen in de laatste drie alinea's nam je fantasie de overhand?
Ik wil al jaren een post-apocalyptisch verhaal schrijven. Maar je hebt wel wat geloofwaardigs nodig voor een Apocalyps.
pi_62703320
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:26 schreef RvLaak het volgende:
Echter heb ik een vriendin die afgestudeerd electrotechnicus is (LTS, MTS, HTS). Zij heeft dus wel een praktisch beroep geleerd en zal waarschijnlijk wel een baan houden...
En hoe financiert het bedrijf waar zij moet gaan werken zijn investeringen als er geen banken meer ziijn?
pi_62703502
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 22:11 schreef FeestNummer het volgende:
En hoe financiert het bedrijf waar zij moet gaan werken zijn investeringen als er geen banken meer ziijn?
Obligaties en aandelen uitgeven.
pi_62703520
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 22:11 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Niet, maar zij heeft praktische skills (boeren, metselaars etc.) en die zullen essentieel blijken
pi_62703761
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 22:16 schreef RvLaak het volgende:
Niet, maar zij heeft praktische skills (boeren, metselaars etc.) en die zullen essentieel blijken
Boeren misschien OK, maar gebouwd wordt er na zo'n crisis de eerste tien jaar helemaal niets.
De eerste sector die komend jaar al een probleem krijgt is de bouw.
  zondag 26 oktober 2008 @ 22:54:05 #25
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_62704935
Ook maar ff speculeren. Na de crisis heeft de wereldtop besloten dat de huidige geldmarkt niet meer werkt. Ter vervanging komt er een creditsysteem. Iedere persoon krijgt een soort van horloge waarin chips zitten die alle belangrijke gegevens van de persoonbevatten. Denk aan zaken als identificatie, bloedgroep voor ongelukken, verzekeringsgegevens, GPS en daarnaast worden betalingen via het apparaat gedaan door middel van scanners. Naast het feit dat dit diefstal moeilijker maakt en handig is, maakt het ook terrorisme moeilijker. Alle deze apparaten zijn aangesloten op een grote databank van een nieuw soort IMF. Zij houden alles bij en daarmee kunnen ze mensen op maat hypotheken verstrekken en adverteerders goed verbinden met hun doelgroep. Het nieuwe systeem wordt voor iedereen verplicht. Het makkelijker dan nu en wie niks heeft te verbergen heeft geen bezwaar toch?
The more debt, the better
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')