abonnement Unibet Coolblue
pi_62697076
Ik wil eindelijk eens de boeken van Tolkien gaan lezen. Ik heb een en ander op internet gezocht en ben er achter gekomen dat die man echt heel veel heeft geschreven.
Vooralsnog wil ik me beperken tot de boeken van the Lord of the Rings en alles wat daarmee samenhangt. Eigenlijk alles dus wat met Middle Earth te maken heeft. Ik kan nergens vinden welke boeken dat nou allemaal zijn en in welke volgorde je ze het beste kunt lezen. Wie weet dit wel?
Spoilers!
pi_62698095
Voorzover ik weet zijn er 5 boeken die echt grote verhalen bevatten:

-De silmarillion; over het ontstaan van de wereld waar middle earth zich in bevindt, de "goden", hoe de elfen dwergen en mensen zijn ontstaan en de vroege geschiedenis van middle earth. Speelt lang voor lord of the rings zelf.

-de hobbit; beetje sprookjesachtig boek in het begin, terwijl aan het einde het al meer op lord of the rings lijkt.
gaat voornamelijk over hoe de ring gevonden wordt. Speelt vlak voor lord of the rings.

-lord of the rings 1 2 en 3; de meest bekende boeken van tolkien. Behoeven geen uileg neem ik aan

Er zijn ook nog wat boeken met brieven over middle earth en personen gebeurtenissen daar die Tolkien aan zn zoon schreef (letters from tolkien of zo) en wat losse, half afgemaakte verhalen die tussen en om de andere verhalen heen spelen(unfinished tales geloof ik). Ook staat me er iets van bij dat iemand me ooit verteld heeft dat zijn zoon later ook nog het een en ander ntogevoegd heeft met die dingen als bron.
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien!
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
  zondag 26 oktober 2008 @ 20:14:08 #3
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_62698944
The Silmarillion zou ik persoonlijk niet mee beginnen. Dat is nou niet het toegankelijkste boek van Tolkien en dat is een understatement.
De Hobbit is dan weer een echt een kinderboek, qua manier van vertellen. Voor de chronologie misschien wel handig om eerst te lezen. Ik heb het niet eerst gelezen, en niet het idee dat ik daardoor LotR minder begreep.

Dus, volgens mij maakt het niet zo veel uit. Alle losse pruttels, lost tales, verhalen van Tom Bombadill etc valt er wel ergens tussen te proppen.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_62699214
Yup, ben ik met je eens, Silmarillion is wel de eerste in chronologie, maar inderdaad voor de 'beginner' misschien niet zo lekker.

Zelf heb ik de hobbit als eerste gelezen, ondanks het kinderlijke begin was dat goed te lezen.
Lord of the rings zelf is in het begin nogal traag in het op gang komen, dingen die in de film in 10 minuten gebeuren duren daar een half boek, vooral beschrijvingen van het hobbitleven (en uitgebreide maaltijden, gebadder en liedjes zingen) kunnen wel eens op de zenuwen werken
Ook vind ik in het midden van boek 2 het ook wat langdradig worden, en dat hoor ik van meer mensen. Daarna wordt het weer echt interessant.

Silmarillion is inderdaad het beste om als laatste te lezen denk ik, het voegt niet echt wat toe aan je ervaring van de hobbit of lord of the rings als je silmarillion als eerste leest vind ik.

Als je als eerste de fims hebt gezien zal je wel voor wat verassingen komen te staan trouwens.
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien!
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
  zondag 26 oktober 2008 @ 21:06:20 #5
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_62700715
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 20:23 schreef Fionn het volgende:
Yup, ben ik met je eens, Silmarillion is wel de eerste in chronologie, maar inderdaad voor de 'beginner' misschien niet zo lekker.
ik ben er nog niet door gekomen in ieder geval.
quote:
Lord of the rings zelf is in het begin nogal traag in het op gang komen, dingen die in de film in 10 minuten gebeuren duren daar een half boek, vooral beschrijvingen van het hobbitleven (en uitgebreide maaltijden, gebadder en liedjes zingen) kunnen wel eens op de zenuwen werken
Ook vind ik in het midden van boek 2 het ook wat langdradig worden, en dat hoor ik van meer mensen. Daarna wordt het weer echt interessant.
nah ja, dat is Tolkiens schrijfstijl he. Hij kan er 20 pagina's over doen om te beschrijven hoe groen het gras wel niet is. Sommige stukken moet je gewoon effe doorheen worstelen.
quote:
Als je als eerste de fims hebt gezien zal je wel voor wat verassingen komen te staan trouwens.
Nogal!
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_62707302
Ok, ik ga beginnen met de Hobbit, dan de 3 delen van LOTR en als laatste de Silmarillion. Kan ik eindelijk al mijn bol.com kadobonnen eens uitgeven.

Bedankt voor de tips allemaal!
Spoilers!
pi_62707468
Ik ben ooit eens begonnen met de hobbit, maar vond dat juist moeilijk om in te komen, vooral dat gedeelte met al die dwergen ed die eens opgenoemd worden. Ben dus maar eers LOTR gaan lezen en pas later de hobbit.
pi_62707518
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 00:32 schreef kvd het volgende:
Ik ben ooit eens begonnen met de hobbit, maar vond dat juist moeilijk om in te komen, vooral dat gedeelte met al die dwergen ed die eens opgenoemd worden. Ben dus maar eers LOTR gaan lezen en pas later de hobbit.
Als dat een probleem is, laat de Silmarillion vooral liggen .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  maandag 27 oktober 2008 @ 10:04:20 #9
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_62711076
En als je dan nog zin hebt, lees dan de Unfinished Tales, en als je dan hooked bent begin je aan de History of Middle Earth
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')