Ik weet niet in hoeverre je daar altijd last van moet hebben. Mijn moeder was vroeger wel een zonaanbidder, toen ze ziek was maar nog niet wist wat ze had. Alleen toen was ik klein dus ik weet niet of ze er dan ook gelijk zieker door werd. Vroeger leek het allemaal wat 'minder' maar misschien was het mijn perceptie natuurlijk. Tegenwoordig krijgt ze wel gelijk ontstoken ogen als ze bijv bij Ikea loopt (halogeenlicht). En dan bedoel ik gewoon als ze net een kwartiertje binnen is, komt snel op.
Maar nierfunctie moet in principe goed zijn. De kans dat je nierklachten krijgt is idd aanwezig, maar juist de nierfunctie is iets waar vaak op getest wordt om snel te kunnen reageren op problemen. Het is nl. ook hetgeen waar je vrij snel dood aan kan gaan. Aan de andere kant kunnen SLE-patienten ook op miraculeuze wijze genezen van dingen waar anderen gewoon dood aan gaan - mijn moeder heeft levercirrose gehad en een kennis van haar is drie keer opgegeven ivm nierfalen en is tot drie keer toe levend uit het ziekenhuis gekomen. Die laatste is trouwens ook op vakantie geweest naar Gambia, waar het dus best wel zonnig is.
Bloedarmoede hoeft volgens mij ook niet. Rode plekken zijn wel vrij kenmerkend, maar dat hoeft niet altijd. Dat kan ook met vlagen komen en dan weer weggaan.
Ik zou me er toch voor de zekerheid op laten onderzoeken als ik jou was (of iig even navragen of hierop getest is). Ook omdat dat anti-RNA bij meerdere reumatische aandoeningen positief is, dat zou best een aanwijzing kunnen zijn.
Het is ook inderdaad zo dat het moeilijk is om dit soort ziektes duidelijk vast te leggen. Mijn moeders bloedwaardes schommelen ook enorm, de ene keer voelt ze zich kiplekker en zijn de artsen in paniek omdat 'r bloedwaardes zo slecht zijn en de andere keer is ze hartstikke ziek en komt er niets uit het onderzoek.
Ik weet niet waarom, maar SLE hangt heel erg samen met hormonale klachten. Het schijnt soms actief te worden na hormoonschommelingen (bij mijn moeder werd het actief na haar zwangerschap) en ook problemen met de menstruatie bijvoorbeeld kunnen voorkomen (en missschien daardoor ook wel bloedarmoede - mijn moeder is weleens iets van twee maanden aaneengesloten ongesteld geweest, niet gek dat je dan last krijgt van bloedarmoede

).
De 'kern' van lupus is dat je afweer je eigen lichaamscellen aanvalt (en ook overdreven reageert op ziekmakers). Dit leidt tot ontstekingen in bijv. huid maar kan ook in organen, ruggenmerg, ogen, etc. en het geeft reumatische pijnen en soms koorts. In het geval dat het ook in organen zit wordt gesproken van Systemisch Lupus Erythematoses, maar het kan ook alleen in de huid voorkomen.
Maar goed, kop op en doorgaan! Laat je niet wijsmaken dat het tussen je oren zit of dat je zeurt, want dat is niet zo. Het is heel terecht dat je wilt weten wat je hebt.