Bronquote:Bedrijven bedonderd met gekochte sollicitatiebrieven
Werkgevers moeten er rekening mee houden dat een kandidaat voor een vacature zijn solliciatiebrief niet zelf heeft geschreven. Werklozen die moeite hebben met schrijven kunnen via het UWV of het CWI namelijk een brief bestellen. Minstens 12 duizend uitkeringsgerechtigden hebben hier inmiddels gebruik van gemaakt.
Ruim eenderde van de sollicitanten wordt dankzij de professionele prefab-brief uitgenodigd voor een gesprek. 'Meer dan een derde daarvan krijgt ook een baan' zegt de Joke van der Ven, directeur van het bedrijf dat de brieven schrijft, in de Volkskrant. Haar onderneming, briefopbestelling.nl, rekent zo'n 70 euro per brief.
Goede resultaten
Volgens Van der Ven gaat normaal gesproken maar 8 procent van de sollicitanten op gesprek, van wie 10 procent een baan krijgt. 'We hebben 150 brievenschrijvers. Deze schrijven de brieven op basis van gedetailleerde gegevens van de werkzoekende en passen de brief aan aan hun opleidingsniveau. In een brief van bijvoorbeeld een mbo’er worden kortere zinnen gebruikt en makkelijker woorden. Het is een fantastisch en goedkoop instrument.'
Maryann Jongens van het inburgeringsinstituut Oranje is een andere mening toe gedaan. Een paar maanden geleden ontving ze een 'geweldige' sollicitatiebrief. 'Wauw, hij was zo goed geschreven. We zagen allerlei mogelijkheden voor deze administratief medewerkster.'
Bedrogen
De sollicitant zou volgens de brief beschikken over 'prima schriftelijke vaardigheden', maar in de werkelijkheid gaat ze zelfs met simpele werkwoorden al in de fout. Bij navraag bleek dat ze de brief had laten schrijven. Haar reïntegratiebureau had haar dit aangeraden. De brief werd vergoed door de uitkeringsinstanties. Jongens: 'Het duurde even voordat ik erachter kwam, maar nu zit ik aan haar vast. De proeftijd is al voorbij. Dit heet toch misleiding.'
Van der Ven vindt het maar een 'raar verhaal'. 'Je neemt toch niet alleen iemand aan op basis van een brief. Je moet de brief zien als binnenkomer.' Ook het UWV heeft tot nu toe alleen goede reacties gehad op het prefab-brievenproject, aldus een voorlichter. 'Alleen degenen die gemotiveerd én geschikt zijn voor een functie, maar geen goede brief kunnen schrijven, mogen er gebruik van maken.'
Rotsituatie
Daar schiet ik niets mee op, reageert Jongens. 'Ik heb een klein bedrijf. Haar contract loopt pas af in februari en ik heb geen geld een ander aan te nemen. Haar werk doe ik nu in het weekend. Wat een rotsituatie.'
CV en daarna presentatie en een stukje gevoel.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:00 schreef Ryan3 het volgende:
Solliciteren is je CV samenstellen en een heel kort briefje schrijven toch?
Die CV is het belangrijkste, dat briefje is hoe langer hoe meer gelul.
Ja dat klopt maar als dat kleine briefje al vol staat met fouten weet je al voldoende, ik vind het trouwens helemaal triest dat sommige mensen bij belangrijke brieven niet eens de spellingscontrole kunnen vinden.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:00 schreef Ryan3 het volgende:
Solliciteren is je CV samenstellen en een heel kort briefje schrijven toch?
Die CV is het belangrijkste, dat briefje is hoe langer hoe meer gelul.
Een stratenmaker of loodgieter hoeft geen foutloze brief te schrijven. Sommige onlinevacatures, ook voor hoger opgeleiden staan soms ook vol met spelfouten.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:50 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Ja dat klopt maar als dat kleine briefje al vol staat met fouten weet je al voldoende, ik vind het trouwens helemaal triest dat sommige mensen bij belangrijke brieven niet eens de spellingscontrole kunnen vinden.
Nee bij sommige functies boeit het natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:55 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Een stratenmaker of loodgieter hoeft geen foutloze brief te schrijven. Sommige onlinevacatures, ook voor hoger opgeleiden staan soms ook vol met spelfouten.
Jij weet dat allemaal, omdat je op een PZ- of P&O-afdeling werkt?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:50 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Ja dat klopt maar als dat kleine briefje al vol staat met fouten weet je al voldoende, ik vind het trouwens helemaal triest dat sommige mensen bij belangrijke brieven niet eens de spellingscontrole kunnen vinden.
Nee dat niet maar bij kleinere bedrijven waar ik heb gewerkt deed ik de post en kwam ik vaak genoeg sollictatiebrieven tegen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij weet dat allemaal, omdat je op een PZ- of P&O-afdeling werkt?
quote:In een brief van bijvoorbeeld een mbo’er worden kortere zinnen gebruikt en makkelijker woorden.
Er zijn veel mensen die de spellingscontrole niet nodig hebben. En veel mensen werken blijkbaar vanuit standaardbrieven, waarin - neem ik aan - geen schrijffouten staan.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:05 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Nee dat niet maar bij kleinere bedrijven waar ik heb gewerkt deed ik de post en kwam ik vaak genoeg sollictatiebrieven tegen.
En als je een foutloze brief moet schrijven gebruik je toch de spellingscontrole daar is tie toch voor?
Onzin, technisch MBO is een gedegen opleiding.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Omdat het huidige MBO niveau inderdaad te bedroevend is voor woorden is mijn MBO opleiding van twintig jaar geleden sterk aan inflatie onderhevig.
Bullshit, ik heb de boeken gezien van MBO ICT'ers die bij ons komen werken. Het niveau is bedroevend.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Onzin, technisch MBO is een gedegen opleiding.
Tja best slecht ze zullen best een goede opleiding hebben gehad als ze 5x modaal verdienen..quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen die de spellingscontrole niet nodig hebben. En veel mensen werken blijkbaar vanuit standaardbrieven, waarin - neem ik aan - geen schrijffouten staan.
Maar verder wat die vorige user al zei. Die schrijffouten boeien niet echt, tenzij je solliciteert naar de functie van editor oid. Je moest eens weten wat voor schrijffouten ik vind in de texten, die door het hogere echalon management van mijn bedrijf worden geschreven. Huilen met de pet op. Door mensen die echt wel meer dan 5 x modaal verdienen.
^ The real WTF.quote:'Het duurde even voordat ik erachter kwam, maar nu zit ik aan haar vast. De proeftijd is al voorbij.
Je website door iemand anders laten maken? Ik heb voor een kennis die redelijk Nederlands spreekt, maar nauwelijks schrijft een website voor zijn bedrijf gemaakt. Ben ik nu medeschuldig aan bedrog of moeten jullie blij zijn, omdat hij nu niet van ons geld in de bijstand zit maar zelf zijn geld verdient?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
Heb je nog een brief nodig dan. Je kan toch gewoon je CV online zetten
Maar een brief door iemand anders laten schrijven is wel een vorm van bedrog
Zijn die boeken ineens een graadje minder techniek geworden?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Bullshit, ik heb de boeken gezien van MBO ICT'ers die bij ons komen werken. Het niveau is bedroevend.
Joh, al dat semi-enthousiaste geouwehoer in die brieven wil je niet hebben als PZ- of P&O-organisatie, je wilt alleen de CV's hebben.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:51 schreef Iblis het volgende:
In principe zou een bedrijf personen die volledig incapabel zijn er wel tijdens de proeftijd moeten uitpikken, anderzijds is het m.i. wel simpelweg een vorm van misleiding geen zelf-geschreven brieven te sturen, want dat is toch waar de meeste mensen vanuit gaan. Zo'n brief wordt gelezen met het idee: doet iemand een beetje moeite om zichzelf goed te presenteren, en als er dan ook nog wat tips voor een gesprek gegeven worden, dan snap ik best dat zulke mensen toch de sollicitatie doorkomen (zeker als het aanbod niet denderend groot is) doordat de werkgever door de goede brief op het verkeerde been is gezet.
Doch, ik verwacht dat bedrijven, als dit een beetje bekend wordt, expliciet om een zelf-geschreven brief zullen gaan vragen, en dan kan het UWV weer wat anders verzinnen.
Sterker nog, ze krijgen vakken die nergens over gaan. Ergo, minder tijd voor de techniek.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zijn die boeken ineens een graadje minder techniek geworden?
Kan je wel lezen, als hij zijn eigen bedrijf heeft mag hij alles doen wat hij zelf leuk vindt. Het gaat er hierom dat mensen aangenomen worden op basis van leugens vermeld in een prefab brief.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:50 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Je website door iemand anders laten maken? Ik heb voor een kennis die redelijk Nederlands spreekt, maar nauwelijks schrijft een website voor zijn bedrijf gemaakt. Ben ik nu medeschuldig aan bedrog of moeten jullie blij zijn, omdat hij nu niet van ons geld in de bijstand zit maar zelf zijn geld verdient?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |