quote:
Ik kan je nu alvast vertellen dat je tegenwoordig nauwelijks meer af kunt gaan op een bepaald merk of dat smal of breed is. Ik kreeg hier ooit het advies om voor mijn vriendin naar Salomon en Northwave boots te kijken want die zouden smal zijn. Wat blijkt? Deze boots zijn tegenwoordig nog breder dan die van Burton. Maar een Burton Mint is bijvoorbeeld ook weer veel breder dan een Burton Emerald.
Je zult dus echt gewoon allerlei modellen moeten gaan passen om erachter te komen wat breed is en wat niet. Enige advies wat ik je erover mee kan geven is dat de goedkope modellen vaak breder zijn omdat die lekker moeten zitten zodat mensen ze makkelijk kopen. Duurdere modellen sluiten veel beter om je voet aan want mensen die echt goede schoenen willen die strak zitten die willen er ook meer geld voor betalen. Pure marketing allemaal.
Wat ik ook nog kan zeggen is dat speedlacing überrelaxed is, maarrrrr er zijn op de markt ook een heleboel 'slechte' speedlacingoplossingen te koop. Bijvoorbeeld die van de goedkope Salomons, die kun je alleen maar aan de bovenkant aantrekken waardoor de schoen onder helemaal los zit. Verder vind ik het echt matig van Burton dat ze op de goedkope modellen de speedlacing naar 1 kant hebben gebracht. Dat wil zeggen, onder- en bovenkant zijn nog wel gescheiden als in 2 touwtjes, maar je kunt ze niet echt meer lekker afzondelijk van elkaar aantrekken. Ook weer pure marketing, mensen die het instapmodel kopen willen het zo gemakkelijk mogelijk. De modellen boven het instapmodel hebben gelukkig nog wel de touwtjes echt gescheiden. Het speedlacing systeem van Northwave boots is misschien niet de mooiste oplossing, maar naar mijn idee wel de meest robuuste en betrouwbare oplssing.
Verder ben ik zelf niet zo kapot van de verschillende BOA systemen, maar die schijnen stiekem toch bestwel goed en betrouwbaar te zijn.
Boots met speedlacing zijn over het algemeen volgens mij ook weer net ietsje breder aan de onderkant wat dan weer in jouw voordeel is.
En je kunt natuurlijk ook nog altijd een stukje van je kleine teen eraf knippen