De enige keer dat ik mainland in ben geweest, en dat was dan nog maar alleen de provincie Quangdong dus redelijk dicht bij de grens, vond ik het so-so. Was in 2001, en blijkbaar had men in sommige plaatsen nog niet echt veel blanken gezien, want toen we met de hele groep (iedereen chinees behalve ik) in een restaurant gingen eten kwamen er zelfs mensen even naar binnen glauwen door de ramen die opeens een kaas zagen zitten (restaurant zat zeg maar tegen een mall aan, dus je kon eventueel ook via de mall naar binnen komen).
In een soort pretpark werd ik ook de hele tijd aangestaard (enige blanke in het hele park), bij een soort hotsprings bungalowpark was ik ook de enige blanke, etc etc. In 3 dagen China destijds geen blanke gezien

Helaas ook jonge zwervertjes gezien (echt in zo'n klein dorpje), en die zagen een blanke en dachten waarschijnlijk dat ik veel geld had, dus dat was wel triest. Vooral omdat ik dat toen niet had en ze dus niets kon geven of helpen. Ben bij de volgende halte in dat dorp ook maar gewoon in de bus blijven zitten

Het zal waarschijnlijk nu een stuk beter en mooier zijn.
Toen ik en mijn vriendin in HK waren, werden we ook telkens meegevraagd naar 'Shenzhen' door verschillende mensen. Allemaal om 1 reden: MASSAGE! (en pedicure en dat soort shit)
Blijkbaar gaan zeer veel HK-chinezen telkens net de grens over om heel cheap gemasseerd te worden.
Mijn vriendin wilde wel, maar ik heb een grafhekel aan massages (ik koop wel een stoel), en ik had ook geen zin om weer helemaal een visumpje te gaan regelen enzo.
Je schijnt er ook heel goedkoop illegale CDs en DVDs etc te kunnen kopen. In 2001 heb ik er wel wat Dreamcast games gekocht voor echt heel weinig, maar meer ook niet. (voor bijvoorbeeld sommige koreaanse films zou dat trouwens wel de enige manier zijn om een 'uncut' version te kopen. zoals destijds (niet 2001, maar paar jaar later via een tante) My Sassy Girl DC)