Die 140 kan dan je TIQ zijn(totaal IQ). Dus ws ligt dan je VIQ een stuk hoger. Vergeet alleen niet dat je IQ wisselt. Het is afhankelijk van je algehele gesteldheid. Dus zo kan'ie 110 zijn en miss een half jaar later 100 of 120, dat ligt helemaal aan het moment. Vandaar dat dit soort testen meestal niet langer dan een jaar geldig zijn.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:55 schreef Maeghan het volgende:
Tja, ik begrijp alleen nog niet zo goed wat dat nou precies is, performaal. Ook van die link van Re word ik niet veel wijzer. Die van childintime is wat duidelijker, ik herken die problemen met opdrachten wel en het gebrek aan structuur. Maar hoe merk je verder dat iemand performaal slechter is? Wat voor soort dingen kun je dan minder goed? Hoe meten ze dat? Kunnen ze dat meten door een vragenlijst, kunnen ze het zien aan hoe je beweegt, kunnen ze het zien aan hoe je Jenga speelt, ik noem maar wat geks... En heeft dat ook invloed op je ruimtelijk inzicht bijvoorbeeld? Ik weet nl. dat ik een bovengemiddeld iq heb en dat ik die score voornamelijk opkrik door het verbale gedeelte. Op een 'gemengde' iq test scoor ik iets boven de 140 terwijl ik ooit op een test specifiek voor ruimtelijk inzicht rond de 110 scoorde.
Welke theesoort ben jij?quote:
Naast de al gegeven uitleg van anderen:quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:06 schreef Maeghan het volgende:
Kan iemand simpel uitleggen wat performaal IQ nou precies is?
Zit bij mij ook een verschil in perforaal en verbaal.quote:Op zaterdag 8 november 2008 06:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Naast de al gegeven uitleg van anderen:
Performaal IQ:
Meet theoretisch en praktisch inzicht. Het betreft opdrachten die een beroep doen op het vermogen tot ruimtelijke visualisatie (het ruimtelijk inzicht).Een hoog performaal IQ kan vertraging of stagnaties in het onderwijsleerproces veroorzaken, omdat het kind gebruik maakt van een denkproces waarbij hij via het handelen /het voorstellingsvermogen inzicht verwerft en ook bij voorkeur handelend tot oplossingen komt.
Verbaal IQ:
Omvat de intelligentie met betrekking tot verbaal aangeboden opdrachten en hangt in hoge mate samen met de prestaties die een kind op school levert (onderwijs is voornamelijk verbaal georiënteerd)
Verbaal/Performaal kloof
Hiermee wordt een significant verschil bedoeld tussen de verbale (heeft betrekking op verbaal d.w.z. gesproken, aangeboden opdrachten) en performale (heeft betrekking op ruimtelijk inzicht) intelligentie.
Bovenstaand komt hier vandaan. Er zijn nog heel veel andere definities te vinden die allemaal op hetzelfde neerkomen.
Dit is zo verschikkelijk herkenbaar. Ik weet nog precies wat voor (vaak onbenullige) "fouten" ik 10 of zelfs 20 jaar geleden gemaakt heb.quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Heb ik ook. Ik kan me dus nagenoeg geen positieve herinneringen voor de geest halen, negatieve wel. Echt heel extreem, zelfs als ik weet dat we vorige week iets leuks gedaan hebben, kan ik me bijv. van d ehele dag nog beter herinneren dat ik in de brandnetels ben gaan staan dan wat we verder gedaan hebben. Maar ook van m'n jeugd bijvoorbeeld en dingen van een jaar geleden, dan herinner ik me praktisch niks positiefs meer.
Dit is inderdaad te triest voor woorden.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:54 schreef Maeghan het volgende:
Slijtersvakdiploma is ook een erkend diploma, dus wat dat betreft zegt het niks.
[verhaal over zeer slechte slijtersvakopleiding van de LOI]
Ik heb even callcenterwerk gedaanquote:Op zaterdag 8 november 2008 13:17 schreef Ferrobar het volgende:
Het lijkt me ook niet het meest voor de hand liggende werk voor een autist.
Hmm, ik hoor/lees die verhalen wel meer mensen, dus eerst maar eens alles goed uitzoeken. Ik ben ook aan het kijken of ik niet naar het VAVO kan, maar daar valt ook weer geen zak over te vinden.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:54 schreef Maeghan het volgende:
Slijtersvakdiploma is ook een erkend diploma, dus wat dat betreft zegt het niks.
De inhoud was inderdaad niet goed. Het was soms heel onduidelijk en de informatie was gebrekkig; dan beschreven ze bijvoorbeeld een ingewikkeld apparaat en daar deden ze dan geen foto bij, terwijl de omschrijving echt iets was waar je je nauwelijks een voorstelling van kan maken. Of ze gaven bijv een opsomming van wat voor drank in wat voor soort glas moest, maar dan ook geen foto of omschrijving van de vorm van dat glas. Dan heb ik het niet over longdrinkglazen hoor, maar over hele specifieke bier- of wijnglazen. Of er werd een afkorting gebruikt van een instituut of een kleurschaal, maar daarvan werd dan niet uitgelegd wat het was. Ik denk niet dat je zomaar van mensen kunt verwachten dat ze weten wat een EBU-waarde is of wat stichting NIBEM is. Ook zaten er tegenstrijdigheden in de lesstof, in het ene hoofdstuk stond dan een andere benaming of oorzaak van iets dan in het andere hoofdstuk. Bijvoorbeeld in het ene hoofdstuk dat het gist in een bierflesje zakt door de zwaartekracht en in het andere dat het zakt onder druk van het koolzuur. Of dat bieren met een tweede gisting in het ene hoofdstuk bovengistend genoemd worden en in het andere wisselgistend. Ook staat het vol met kromzinnen, spelfouten en taalfouten. Zo gaat constant over "de meest belangrijke" in plaats van "de belangrijkste" en dingen als "het hoeveelheid bier" en "een bier die". De vragen die ze gebruiken als toetsen zijn heel onduidelijk (het examen zelf is niet van de LOI dus dan heb je geen last van onduidelijke vragen gelukkig). Er wordt bijvoorbeeld gevraagd in welke maanden druiven geoogst worden (meerkeuzevraag), maar er wordt niet bijgezegd op welk halfrond. De informatie was ook gedateerd; een groot deel van de cursus was na 2003 niet meer bijgewerkt en een deel zelfs sinds 1999 niet. Alsof er in 9 jaar niets meer veranderd is op het gebied van drank (het ging dus nog over bierbrouwerijen die niet meer bestonden, trends die al even over zijn, maar het miste ook de belangrijkste recente productontwikkelingen zoals Breezers en rosebier en belangrijke wijzigingen in de regelgeving op het gebied van afvalverwerking en reclamecodes. Verder nog een enkele feitelijke onjuistheid, zoals dat Sydney de hoofdstad van Australie zou zijn. Nou ja, dat is het wel.
Voor mij waren er achteraf betere alternatieven. Voor het VWO is dat misschien wat lastiger.
Hoe het met begeleiding zit weet ik niet. Op zich kreeg ik weinig feedback op m'n ongezonden opdrachten. De feedback die je krijgt als je antwoord fout is, is standaard "zie paragraaf x.x". Overige begeleiding heb ik niet gevraagd, je schijnt inderdaad wel contact te kunnen zoeken met een docent. Ik heb daar niet zo'n behoefte aan, ik gebruik google wel als ik iets niet snap.
Maar goed, het is maar hoe je zelf bent. Als je genoeg zelfdiscipline hebt voor thuisstudie, dan kan het een aardig hulpmiddeltje zijn. Je legt dan een redelijke basis en als je daar behoefte aan hebt kun je informatie in de bibliotheek of op internet zoeken. En het voordeel in jouw geval is dat heel veel mensen natuurlijk VWO hebben gedaan en je kunnen helpen, het Slijtersvakdiploma komt net even wat minder voor.
Over dat vavo, heb ik ook gedaan. goede manier om een diploma te halen. Meeste vavo's zijn op Zadkine of op het ROC.quote:Op zaterdag 8 november 2008 18:26 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Hmm, ik hoor/lees die verhalen wel meer mensen, dus eerst maar eens alles goed uitzoeken. Ik ben ook aan het kijken of ik niet naar het VAVO kan, maar daar valt ook weer geen zak over te vinden.
Bedankt voor je info in ieder geval..![]()
Trouwens, heb je het diploma nog wel gehaald eigenlijk?
Welke niveau deed jij dan? En had je daar nog een vooropleiding voor nodig? Dat kan ik dus nergens vinden.. ik bedoel.. ik heb nu een vmbo diploma, maar volgens mij kan je daar alleen havo mee doenquote:Op zaterdag 8 november 2008 21:54 schreef Rekkof het volgende:
[..]
Over dat vavo, heb ik ook gedaan. goede manier om een diploma te halen. Meeste vavo's zijn op Zadkine of op het ROC.
Lang verhaal, maar kort samengevat: ik heb als luie puber de verkeerde keuzes gemaakt een studie gedaan die ik leuk vond in plaats van eentje waarvan ik dacht dat ik er een goede baan mee kon vinden. Ook heb ik die studie gekozen uit gemakszucht, ik was er namelijk goed in. Die gemakszucht kwam ook voort uit m'n depressie, ik was natuurlijk niet zo enorm gemotiveerd. Ook zei men altijd dat het toch meer ging om het academisch denkniveau dan om de richting, maar mijn ervaring is dat dat dus helemaal niet zo is. Ik kom dus niet aan werk. Ook ben ik gestopt tijdens m'n master, door problemen op de uni, stress van thuis en faalangst, door problemen met het ordenen van info waardoor ik gewoon niks voor elkaar kreeg met m'n scriptie - ik heb twee masters gedaan, van de eerste alleen geen scriptie geschreven en van de andere mis ik een vak en de scriptie geloof ik. Ook daarmee had ik pech, de tweede master die ik deed had nog een andere manier om af te studeren maar die is afgeschaft in het jaar dat ik die master ben gaan doen. Ik ben toen na wat mislukte sollicitaties blijven hangen in een bijbaantje als hoofdcaissiere, maar was op het eind doodongelukkig. Ik verveelde me zo dat ik geen zin meer had om uit bed te komen. Daarom ben ik ander werk gaan zoeken, helaas liepen veel sollicitaties weer op niets uit, en toen ben ik gaan solliciteren bij Dirck III omdat ik wel affiniteit heb met dranken. Met het sollicitatiegesprek werd er een positief beeld gegeven van doorgroeimogelijkheden en vandaar dat ik het gedaan heb - ik hoop zo door te kunnen groeien naar een functie op niveau, al zal het heel lang duren. Nou ja, mijn vriend studeert nog, dus ik kan niet even een andere opleiding gaan doen op het moment. Met m'n beste vriend heb ik het erover gehad en hij is wel bereid me te helpen om -als m'n vriend afgestudeerd is over een paar maanden - wat anders te zoeken op een fatsoenlijk niveau. Hij is daar veel handiger in, ik weet niet eens waar ik moet zoeken. Het probleem is dat ik bij uitzendbureaus weggestuurd werd omdat ze liever mbo'ers hadden op dat moment en bij de bedrijven waar ik op gesprek geweest ben wilden ze ook liever iemand met een lagere opleiding omdat ze bang waren dat ik me zou gaan vervelen (ja, dat risico zit er ook wel in inderdaad) en andere bedrijven wilden me weer niet omdat ik geen opleiding had in de goede richting en die dachten dan dat ik er of niet in geinteresseerd kon zijn omdat ik een studie in een andere richting had gedaan (alsof je maar 1 ding leuk kan vinden), of dat ik het niet zou kunnen of dat het te veel tijd zou kosten om me in te werken. Daarnaast heb ik zefl het probleem dat ik absurd snel leer; ik ken niemand die op hetzelfde leertempo zit, niet om op te scheppen of zo, maar ik kan daardoor mensen niet duidelijk maken dat ik die dingen wél zo snel kan leren als ik beweer. Ik kan tegen iemand wel zeggen dat ik iets binnen een maand goed kan leren, maar dat geloven ze niet, dus nemen ze iemand aan met een opleiding in die richting. Daarnaast waren mijn sollicitatievaardigheden ook niet zo goed, na veel oefenen en hulp van een handige site (carrieretijger.nl) gaat dat al beter.quote:Op zaterdag 8 november 2008 13:17 schreef Ferrobar het volgende:
Hieraan gerelateerd: is het slijtersvak echt je roeping / wil je er in doorgaan? Ik bedoel: je schreef dat je onder je niveau werkt en ben benieuwd waarom je het werk doet wat je doet. Niet dat ik het veroordeel of zo, absoluut niet, maar misschien kan ik wat leren van de keuzes die je gemaakt hebt (ik ben zelf ook wat aan het modderen qua werk). Het lijkt me ook niet het meest voor de hand liggende werk voor een autist.
Je kan naar mbo en dan eventueel doorstromen naar HBO. Hoe oud ben je? Vanaf je 21e kun je colloquium doctum doen, dat is een soort toelatingstest voor HBO en universiteit. Kortom, je kan daar vanalles mee. Ik weet niet of zoiets er voro MBO ook is.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:11 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Welke niveau deed jij dan? En had je daar nog een vooropleiding voor nodig? Dat kan ik dus nergens vinden.. ik bedoel.. ik heb nu een vmbo diploma, maar volgens mij kan je daar alleen havo mee doen![]()
![]()
![]()
Ik zie die bui bij dochter ook wel hangen jaquote:Op zaterdag 8 november 2008 18:21 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik heb even callcenterwerk gedaanJe moet je niet tegen laten houden door een idee wat wel of niet voor de hand liggend werk is. Voor een autist is het namelijk voor de hand liggend om een uitkering te trekken
Ik ben 18. En MBO heb ik al gedaan, maar dat ging niet.. te laag niveau en andere problemen..quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:23 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Je kan naar mbo en dan eventueel doorstromen naar HBO. Hoe oud ben je? Vanaf je 21e kun je colloquium doctum doen, dat is een soort toelatingstest voor HBO en universiteit. Kortom, je kan daar vanalles mee. Ik weet niet of zoiets er voro MBO ook is.
Hoe oud is je dochter eigenlijk?quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:29 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik zie die bui bij dochter ook wel hangen jaWij zijn nu aan het overwegen om hulp van een job coach te vragen. Als ze eenmaal die moeilijke eerste paar maanden door is zou ze het wel redden. Maar ja, welke werkgever zit er te wachten op iemand die dichtklapt op het moment dat'm iets gevraagd wordt....
Dat is inderdaad wel aan te raden..quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:29 schreef childintime het volgende:
[..]
Wij zijn nu aan het overwegen om hulp van een job coach te vragen.
Tsja, als je je werk goed doet moet dat niet zo'n punt zijn denk ik. En als die werkgever er van weet. Het is voor werkgevers ook aantrekkelijk gemaakt om iemand met een beperking in dienst te nemen.. dus..quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:29 schreef childintime het volgende:Maar ja, welke werkgever zit er te wachten op iemand die dichtklapt op het moment dat'm iets gevraagd wordt....
Nou ja, solliciteren kun je leren, je kan het oefenen, standaardvragen voorbereiden, alle voorbeelden van "waaruit blijkt dat je creatief bent?" vast op een rijtje zetten en uit je hoofd leren, etc. Maar goed, dan zit je nog met je proeftijd en twee maanden werk instuderen is geen optie.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:35 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Hoe oud is je dochter eigenlijk?
Ze is 16. Zit in het laatste jaar van VMBO en moet dus nu gaan kiezen welke MBO opleiding (en daarbij behorend werk) ze wil gaan doen. Ze weet niets.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:35 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Hoe oud is je dochter eigenlijk?
Ouchquote:Op zaterdag 8 november 2008 22:44 schreef childintime het volgende:
[..]
Ze is 16. Zit in het laatste jaar van VMBO en moet dus nu gaan kiezen welke MBO opleiding (en daarbij behorend werk) ze wil gaan doen. Ze weet niets.
Ik deed er havo. En had geen vooropleiding, was van school gestuurd, omdat ik volgens hun onhandelbaar wasquote:Op zaterdag 8 november 2008 22:11 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Welke niveau deed jij dan? En had je daar nog een vooropleiding voor nodig? Dat kan ik dus nergens vinden.. ik bedoel.. ik heb nu een vmbo diploma, maar volgens mij kan je daar alleen havo mee doen![]()
![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |