quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:22 schreef wonderer het volgende:Ik heb het er wel eens over gehad met een vrouw die een erfelijke spierziekte heeft.
Zij vindt ondanks haar handicap haar leven erg de moeite waard en zou ook niet aarzelen om kinderen te nemen als dat fysiek mogelijk zou zijn. Dat veranderde mijn kijk op het probleem wel. Als je zegt "ik wil geen kinderen want ik wil ze niet met mijn handicap opzadelen" dan zeg je eigenlijk dat je een kutleven hebt en dat lijkt me ook niet erg bevordelijk voor je leven.
Met dat deel ben ik het eens. Maar om nou kinderen te nemen om te bewijzen dat mijn leven geen kutleven is... Ik doe het niet. (Er even vanuit gaande dat die kinderwens er ooit zou komen.)
Ik heb dezelfde afwegingen gemaakt als DarkElf. Een zwangerschap zou voor mij (te) zwaar zijn en de risico's naar mijn mening (te) groot, de verzorging zou te zwaar zijn en voor het kind lijkt het me ook niks om een zieke ouder te hebben waar het wellicht op jonge leeftijd al deels voor zal moeten zorgen.
Daarnaast zou ik niet alleen mijn aandoeningen doorgeven maar loopt mijn kind ook extra risico op andere erfelijke aandoeningen in mijn familie. Allemaal dingen die op zichzelf niet zo dramatisch of ernstig zijn maar het zal maar de pech hebben om alles te krijgen. En dat dan nog even afgezien van wat er in de familie van mijn partner rondzwerft.
Maar ik vind wel dat de enige die deze keuze kan maken, degene is die voor die keuze staat. Het is heel makkelijk om te roepen dat gehandicapten geen kinderen zouden moeten krijgen als je vanuit een 'gezond' standpunt naar kijkt. Gehandicapten zijn dan maar meelijwekkende wezens en bovendien niet altijd prettig om naar te kijken. Maar alleen iemand voor wie die handicap dagelijkse realiteit is kan zo'n leven op waarde schatten.